Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä asiaa itsessäsi/perheessäsi joudut aina selittämään?

Vierailija
01.02.2010 |

Minä saan kertoa välillä ventovieraillekin, että meillä on uusperhe. Lapsia on sen verran monta, että heidän määräänsä ihmetellään ja kysellään, ovatko kaikki omiani. Myös esim. neuvolassa pitää selittää oma elämäntilanne erilaiseksi kuin mitä se siellä koneella näyttäisi olevan (siellähän näkyvät siis vain synnyttämäni lapset).

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vielä kotona 1v:n kanssa, ja sitä etten aio laittaa häntä kouluun 3-vuotiaana. Sitä, että olemme kasvissyöjiä. Olisi noita enemmänkin, mutta tuossa ne pahimmat.

Vierailija
22/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten, että toiset joutuu selittämään miksi eivät ole kotona ja toiset taas miksi ovat kotona. Onko niin, että ikinä mikään ei kelpaa ja suomalaisten mielestä muut tekee aina väärin? Plus että kukaan ei koskaan tunnusta arvostelevansa toisia. En itsekään mielestäni arvostele esim. juuri tuota töissä tai kotona olemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen joutunut selittämään, miksi viisivuotias käy päiväkodissa pari tuntia kerrallaan, vaikka olen äitiyslomalla.

Vierailija
24/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kummasteluihin siitä, miten näinkin isossa perheessä koti on aina niin siisti. Tuo taas johtuu siitä pienestä kodista, kaikelle on oltava paikkansa, että mahdutaan.

Vierailija
25/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä taas on 100 m2 kodissa viisi lasta ja tavaraa ihan _hirveästi_. Siivoaja käy aina välillä, mutta koskaan ei ole siistiä. :) Silti mahdutaan.

Varmaan teillä kummastellaan sitä, miten ehdit siivota, kun lapsia on useampia. Meillä siisteys on siksikin mahdotonta, että lapset eivät laita tavaroita paikoilleen, vaan jättävät kaiken korjattavaksi perässään. :(

Myös kummasteluihin siitä, miten näinkin isossa perheessä koti on aina niin siisti. Tuo taas johtuu siitä pienestä kodista, kaikelle on oltava paikkansa, että mahdutaan.

Vierailija
26/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä on isä, äiti ja enemmän kuin yksi, mutta vähemmän kuin neljä tervettä alatiesynnytettyä lasta.

Äiti hoitaa lasta kotona kolmivuotiaaksi. Kun perheeseen syntyy lisää lapsia, otetaan vanhempi lapsi kodin ulkopuolisesta hoidosta pois. Kaikkia lapsia imetetään vuoden vanhoiksi.

Kun nuorinkin lapsi on kolmevuotias, menee äiti töihin. Ihan mihin vain, oli koulutusta vastaavaa tai ei, kunhan vain menee töihin.

Perhe asuu asunnossa, joka ei sijaitse minkään taajamaan keskustassa, jossa on 25 asuinneliötä per henkilö. Ei enempää (pröystäilyä), eikä vähempää (köyhäilyä). Perhe voi ajaa vähän kuluttavalla, mahdollisimman ympäristöystävällisellä farmariautolla.

Isovanhempien luona käydään kyläilemässä, mutta heidän kanssaan ei olla liikaa tekemisissä. Hoitoapua ja lahjoja otetaan vastaan hyvin maltillisesti. Vauvaikäiset lapset eivät yövy isovanhempien luona ilman vanhempiaan. Vanhemmat eivät koskaan lomaile ilman lapsiaan.

Lapset menevät lähikouluun, kasvavat aikuisiksi, menevät töihin ja perustavat perheen... (palaa alkuun).

Vierailija
27/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä miksi minulla ei ole autoa

ja sitä myös yritetään udella miten minulla on yksineläjänä varaa sataneliöiseen keskusta-asuntoon, mutta sitä en selitä.

Vierailija
28/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatellaan näemmä, että olen keskivertoa huonompi äiti kun olen lapset saanut sektiolla. Omasta mielestä on vaan käynyt huono tuuri (tai hyvä, kun elän nykyaikana, joten kukaan ei kuollut synnytysten aikana). Ja joudun kertomaan aina, että en ole niitä leikkauksia halunnut, vaan ollut pakotettu.

Vierailija
29/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 lasta, ei uskonnollista vakaumusta.

Vierailija
30/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

flunssaisia ihmisiä. "Flunssaahan se vain on"

No, siksi, kun meidän astmaatikkolapsi saa aina tartunnan helposti ja tulee jälkitautina korva- poskiontelo- ja keuhkoputkentulehdus.

11 ab-kuuria vuodessa (Korvalääkäri määrännyt)

Vierailija
31/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka emme ole lestadiolaisia. Joitakin näinkin kohtuullinen määrä jaksaa kovasti ällistyttää.

meillä tosin lapsia on 12, mutta lestadiolaisia emme silti ole...emmekä edes uusperhe vaan ihan tavallinen perusperhe. Se jaksaa ihmetyttää ihmisiä aina ja joka paikassa!:)

Sori, mutta 12 lapsen perhe nyky-Suomessa ei ole perusperhe. En ihmettele, vaikka ihmetyttääkin...

Vierailija
32/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että se on ihan toista kotimaista, eikä mieheni ole kotoisin mistään eksoottisesta maasta.

Vierailija
33/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi kun on aina ollut ahkerien naisten maa.

Jäin olosuhteiden pakosta uraputkesta kotirouvaksi, joka on täysin tuntematon ja epähyväksyttävä olemisen muoto Suomessa. Etenkin, kun lapseni ovat puolet päivästä päiväkodissa. Kotiäitiys vielä juuri ja juuri voitaisiin hyväksyä - jos siis lapset olisivat kotona 24/7, mutta 'vain' kotona rouvana olemista ei hyväksy kukaan.

Saadakseen hyväksynnän elämänmuodolleen pitäisi kai muuttaa Saksaan, Italiaan tai 50-luvulle...

Vierailija
34/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kotona, en töissä ja lapset koulussa, eli eivät pikkulapsia.

Vierailija
35/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi, että vastustamme yksityisautoilua.

Monien mielestä ei ole mahdollista pärjätä ilman ja jatkuvasti saan kuulla syyllistyneiden selittelyä miksi heillä kuitenkin on auto.

Vierailija
36/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikkeava määrä, saati sitten ydinperhe. Jos perheissä on keskimäärin alle 2 lasta (en muista tarkkaa lukua, mutta muistaakseni keskiarvo on alle 2), on tuo kaikkea muuta kuin normaalia. Eli en tod ihmettele kysymyksiä.

vaikka emme ole lestadiolaisia. Joitakin näinkin kohtuullinen määrä jaksaa kovasti ällistyttää.

meillä tosin lapsia on 12, mutta lestadiolaisia emme silti ole...emmekä edes uusperhe vaan ihan tavallinen perusperhe. Se jaksaa ihmetyttää ihmisiä aina ja joka paikassa!:)

Sori, mutta 12 lapsen perhe nyky-Suomessa ei ole perusperhe. En ihmettele, vaikka ihmetyttääkin...

Vierailija
37/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kapeakatseista olisi muuta väittää..

Minä koin alussa selittelyn tarvetta miksi perustin perheen nuorena. Enää en kuitenkaan välitä selittää..

Vierailija
38/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

entisen mieheni veli...

Vierailija
39/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin ihmettelyn aihe on se, että lapsi saa minun sukunimeni. Kun kysyn syytä ihmettelylle, saan vastaukseksi "koska lapselle PITÄÄ antaa isän nimi". Ihan sama miten surkea isä on. Tulevaisuudessa ihmettelyä tulee aiheuttamaan varmasti ammatinvaihdokseni suht miehiselle alalle. Perusteluja ihmettelylle "koska olen nainen, äiti, minulla on jo ammatti.."

Vierailija
40/128 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei minun ole tarvinnut selitellä mitään. Täällä asioita, jotka voivat hiertää olisivat ehkä:

lyhyet äitiyslomat (7 kk ja 8 kk, sitten töihin), kallis auto, mutta kierrrätetyt vaatteet lapsilla, eläminen jatkuvat remontin keskellä, puistoilun ja joskus ulkoilunkin jättäminen väliin, kirkkoon kuulumattomuus, avoin avioliitto...