*** Huhtikuun helmet 2009 helmikuu***
Kommentit (208)
voisi kai lähteä, pakkasta taas 23 astetta. Onneksi päivästä ehkä lauhtuu kun aurinko jo sen verran lämmittää. Saara menee 1v kuvaan. Esikoinen käynyt vain 2vee eli ehkä Tomppakin sitten niin. Valokuvia muutoin kyllä on kun minä teetätän melkein kaikista paperikuvatkin.
Mitenköhän päkkänän laita on? Eilen kaikki olikin aamuvuorossa täällä ja paljon tuli juttua en muista muuta. Siitä kännykästäni jonka Tomppa kuolasi pilalle, en minäkään tykännyt siitä mallista.. Eilen keehuin miten netti toimii, ei oikein taas toimi olisikohan mokkula mennyt rikki?
Tomppa herätti tänä aamuna jaa jaa-jutuillaan.
Meidän esikoisen kirjahylly notkuu.. Paik oli ostanut uuden kirjahyllyn. Meillekin tarvittaisiin, mutta kun meillä sinne Ikeaan matkaa... edelleen kateellisena niille joilla siellä käynti yhtä helppoa kuin Siwassa.
Huisii kun jotkut osaa jo sanoja. Olen yrittänyt hokea jupelle lamppua, isoveljien nimiä ja äitiä ja jupea, mutta ei ole vielä mitään käsitystä, mitä se äiti osoittelee. Hmm, maistanpa sitä etusormea, tuumii jupe. Tukea vasten kävelee jo pitkät pätkät eikä kaatuile kuin meidän keskimmäinen tuossa iässä. Esikoinen istui vielä tukevasti pyllyllään. Ei kuitenkaan kävele käsillään, kuten Urho, joka on kyllä aika tapaus!
Mä olisin niin tarvinnut sen etelänloman, jota miehelle markkinoin koko syksyn, mutta ei se heltynyt (lue jollakin on älliä laskea rahansa). Ensi viikko on hiihtoloma, eli kerhot on kiinni ja pakkasta luvassa. Pitänee lähteä mummolaan täyshoitoon, ettei pöpiksi tule. Tosin siellä tulee olympialaisia telkkarista koko ajan. Pikkukakkonenkin oli siirretty tänään myöhemmäksi, kun telkasta tulee yllätysyllätys jääkiekkoa. aarrgh. Onneksi nelostelta tuli mikki.
Nyt jupe karjuu
tuuti
Tuutille täytyykin huominen mikki laittaa tallennukseen esikoiselle. Illalla tulee uteliasta viliä, se on aivan ihana esikoisella vili-lakanatkin. Postipate tulee taas huomenna jes päivä pelastettu!
Nyt neloselta vauva tulossa, mutta ne on uusintoja. Olen koneella kun teen tilausta valokuvakirjoista isopapan hautajaisista, mutta kun tuo mokkula...
ehdin tuossa jo eilen illalla miettiä kun oon näemmä täällä taas usein.
Tuuti
Miten teidän esikoinen?
Meidän Peekin nimittäin kysylee, että "miten se poika jota harmitti, niin oliko sille ostettu jotain, oleko katsonut tietokoneelta"
Pee on viimeiset viikot rauhottunu. Sattumaa varmaaan mutta siitä keskustelusta alkaen on mennyt paremmin.(kun kerroin että on poika...)
Kiukuttelua ja vänkäämistä normi määrä.
Pikkuäiteelle lohdutus
Se Peen hylly ei oo ruottalaasesta vaan huutiksesta. Mies kävi hakemassa kaupungista. Halpa oli ja uudenveroinen.Mut oli tosiaan puolenvuoden kyttäyksen tulos että löytyi.
Mitäs 4 veelle kuuluu?
Nyt vihdoin se Nepal-punnitus sinne ja labraan lähetään ku neiti herää.
Emmiselle vielä
hupaisaa kun Saara jo puhuu.
Meillä alkanut matkiminen ja toisto kun Lahja huomaa että jollekkin hänen jutulle erityisesti nauretaan.
Terkkuja Paik
Paik, hauskaa että teidän esikoinen miettii meidän esikoista. En tiedä, mikä on auttanut, mutta tänään oltiin sellaista leikkiä, että jupe oli vauva, keskimmäinen oli vauva, minä äiti ja hän isoveli. Kai siinäkin roolissa on joskus jotain hohtoa. Pukeminen ei edelleenkään suju, mutta hetkittäin on tuulahduksia että josko olis sittenkin 5 v eikä 2 v. Niin ja poika on saanut kerhosta uuden kaverin. Voi ehkä vaikuttaa..
tuuti
Tuskin siis muistan. Luin ja yritän pikapikaa kirjoittaa kaiken mielenpäältä.
Mikä on Päkkänän vointi? Huolettaa oikein, kun et lepää tautia pois.
Urhokin huolettaa, jos käsin lähtee jo kävelemään. On hän kyllä aika tapaus. :) Mikäs muuten Sanden vointi on, noin mahaa kasvatellen?
Pitäskö nyt sit heti kättelyssä sopia, että tiistai ensi viikolla on varjotreffipäivä? Käyks Tsilille? Tuleeko muita? Meillehän käy siis ensi viikolla muut paitsi ei ke ja to. Mites kloaika? Onko muille klo13 edelleen hyvä? Meillä ehkä menee vähän päikkyjen päälle tuo, eli meille olis hitusen myöhempi parempi, puol tuontia, tunti myöhemmin, mut me tietty voidaan tulla snadisti myöhässä, jos muut treffaa jo aiemmin. Onks paikka sama vanha tuttu Sanomatalo vai uskalletaanko kokeilla jotain muuta?
Saaran puheenlahjatkin hämmästyttää. Meillä ollaan enemmän Jupen linjoilla. Olen opettanut, että kello on se, mikä roikkuu Inkan huoneen oven yläpuolella. Sen oppi, nyt olen opettanut, että siellä katossa roikkuu lamppu. Nyt kun sanoo, että missä kello, niin katse kääntyy lamppuun. Että juu. Ei hän ehkä vielä tajua.
Nyt tuli rapsuttamaan äitin kalsarin reikää lapsi. Hajusta päätellen on jotain housuissa. Itkusta päätellen tekis mieli syliin.
Lyyti
Vaan vaippa. Se sanotaan kun nähdään vaippa, toisinaan tulee hyvinkin selkeesti ja toisinaan venytysten kera, kuten vaaippa tai sitten lyhennettynä vapa. Mutta kuitenkin nähdessä vaipan. Toinen sana on tutti, mutta ei niin selkeesti, muistuttaa enemmän duhdi tai jotain semmosta ja sitä saatetaan sanoa missä millonkin. Hei heitä yritetään, muodostuu ei ei ja vilkutus. Kielto ei aiheuttaa pään heilutuksen ja virneen naamalle.
Meillä saa vessa ja kylppäri olla vielä täysin rauhassa kun niissä on korkeempi kynnys, ja maha ketkuttaja ei niitä vielä suostu ylittämään.
Taitona meille on tullut hatun päähän laittaminen, välillä oikeesti onnistuen. Sukkaa kanssa kovasti yrittää, niin päähän kun jalkaankin. Jalkaan ei vielä oo onnistunu laittamaan, mutta sujuvasti repii melkein aina sukat pois, varsinkin jos hitusenkaan joutuu kauemmin olee paikallaan tai on tylsää.
Me kattellaan sinne miittiin tuloa sit fiiliksen mukaan, mutta ilmotelkaa monelta ja onko sama paikka niin saatetaan tullakin.
Täytyis mennä kattoo kirpparilta lopputalveks toppapukua, kun kyllähän tuo kasvoi äitiyspuvusta ulos, ja serkun vanhastakin, joka oli isompi. Ja näyttää vielä siltä että tänä vuonna jatkuu talvea pitempään kun helmikuun loppuun.
Urho sais kyllä pitää Aamulle jotain oppituntia että näin noustaa ylöspäin, vaikka Aamuhan kyllä diggaili täysiä kun Urho viipotti viime miitissä. Pikkusen malttamaton äiti täällä, ja tuskailee kun lapsi ratsaa mattojen alta ja niistähän löytyy ties mitä kivaa sukkanöyhtää jota otetaan jo sujuvalla pinsettiotteella pienen pieniä palloja suuhun, kuten myös pienet pölypallot on kiva ottaa kiinni.
Me käytiin eilen viettämässä päivää sealifessa, serkkujen kanssa ja mukavaa oli. Suosittelen tän ikäsille, Aamu ainakin kiljahteli välillä ilosta ja katteli välillä hiljaa ympärilleen. Ja niitä kaloja jakso katella äitikin. Ja toki serkuillekin se oli mukavaa kateltavaa.
Jaahas, parveke huutelee...
Satuilija ja Aamu jo 10 kk
En ehtinyt lukea viestejä kun niitä oli niin paljon. Olen Riikassa kokouksessa ja ihme ja kumma, korvat kesti aika hyvin lentokoneen laskut. Ensi viikolla ehkä ehtis sairastaa, mutta siihen mennessä olen varmaan terve.
Saku sai hoidossa eilen välipalaksi jäätelöä. Oli haukannut kunnon palasia kun muut lapset vaan nuoleskeli. Iltapuuron syöntiin tarvittiin sisko viihdyttämään, että puuro upposi.
Terveisiä kaikille!
Voi Päkkänä! No, ainakin olet töissä lomalla laatikoidenpurkuhommasta... ;)
Olisko ti klo 14 hyvä aika treffata? Sylvin unet on mitä sattuu, joten tuohon mennessä se on ainakin nukkunut jotain. Saarakos se oli jo siirtynyt yksiin päikkäreihin?
Joo ja Waynes on mun puolesta hyvä, siellä ainakin riittää syöttötuoleja!
t.Tsili
Nii tuo Huutis on ihan loistava juttu, mutta siihen saa todellakin palamaan aikaa jos metsästää jotain tiettyä. Vauvakamojen kanssa ihan ehdoton: kantoliinasta ja leikkimatosta sain takaisin saman mitä maksoin!
Kakka-asiaa vielä: ootteko huomanneet muutoksia kun olette antaneet lehmänmaitotuotteita? Sylvi ei ole saanut vielä kuin maustamatonta jugurttia, mutta se tuntuu vetävän vatsan kovaksi.
Minne se vauva oikein katosi, pitää mennä etsimään...
sori, pakko vähän purkaa, saapi toki ylikin hypätä.
Mä oon "pikkuisen" herkillä. Itkettää about kaikki. Välillä tule huono olo -kohtaus, välillä väsymys maksimus -kohtaus. Tilannetta tuskin helpottaa Urhon huonot yöt. Ja saamatonkin olen kuin laiskiaisemo. Voi mies-parkoja. Nyt lähetin ne ulos, mutta heti tuli ikävä :)
Urho on kauheassa räkiksessä "Räkä poskella huutaa yyäääiii" (ei sentäs sitä natsisikaa).
Yöllä saa silloin tällöin kauhukohtauksia, huutaa vaan, puolisen tuntia suoraa huutoa puoliunessa, eikä rauhotu millään. Kai toikin joillain kehitykseen kuuluu, on vaan aika rankkaa ja vähän pelottavaankin. Syökin vaan pari lusikallista kerrallaan, onneksi sentään maitoa menee. Ehkä terveenä sitten taas menee enempi.
Ärsyttää myös, kun olen lukenut (kirjoista ja netistä) että uniongelmat johtuu vuorovaikutuksen ongelmista :) byääh, yyh ja nyyh.
Eilen illalla Urho rupesi juoksentelemaan täällä kämpässä ja minä perässä. Meillä on myös sellaiset superkulahtaneet artekin satulavyötuolit. Urho pääsee niille kiipeilemään ja kun vyöt on niin löysällä, pystyy kiipeämäään selkänojiakin pitkin. Sitten survoutuu kaikkiin pienii koloihin ja laatikoihin, mistä ei välttämättä pääse pois. Aika hulinaa. Puhu hän ei vielä, mutta hauska lukea teidän lapsosten jutusta.
Eilen jotenkin tajusin eteisessä ulosmentäessä (ks. kuva), että Urhohan on jo aika iso jätkä. Mihin katosi äidin pikkuvauva? Mun täytyy muistaa, että se on tosiaan vasta 10 kk. Että on ehkä vähän liikaa odotettu, jos sanon sille, että käy hakemassa vaippa, niin vaihetaan.
Tällä haluan sanoa, että iloitkaa niistä lötköpötköistä ja vähän "hitaammista" lapsista. Ne on niin vähän aikaa pieniä. Halikaa ja pusikaa ne piloille, jos eivät vielä karkuun pääse. Kohta ovat iloisia kodin pikkuterroristeja.
Nyt voisin vältellä ulkoilua ja vaikka lukea (opiskelukirjaa).
Kelasta muuten tuli kotihoidontukipäätös. Tyhmänä soitin sinne, kun en tajunnut sisältöä :( No, Helsinki-lisän joku osa tulee Kelalta, joku haetaan kaupungilta. Voisiko vielä hankalammin olla?
Voimia kaikille ja etenkin nuhanenille,
Sande ja Urhis 10,5 kk.
Niin Sande vertaa meidän nulipää-Tompan kuvaan. Urhosta tulee reipas isoveli. Sanoista oiskohan noin, että tytöille tulee sanoja/puhetta aiemmin kuin pojille?
Tompan sana on äiti. Jotain muutakin on, mutta en vielä tiedä onko ihan suomea. Koulu ruotsilla ja englannilla voin sanoa, ettei ainakaan niitä.
Mulle iski noidannuoli niskaan. Eli niskat jäykkänä naputtelen. Buranaa (tai ibumaxia) olen niellyt ettei särkyä enemmin ole. Tompan kanssa nukuttiin päiväunet kun isoveli mummolassa. Tänään onkin hänen jumppakerho, ehkä täytyy lähteä viemään jos pää sen verran kääntyisi. Kuntokuuri esikoisella siis menossa ja ehkä tulostakin on jo tullut. Kovasti on laskenut mäkeä ja se on tehokasta kun ylämäen juoksee.
päiväkahville pikkuäiti niskat jumissa
ja vointeja sinne Riikaan
Sandelle ISO voimahali! Eikä ne uniongelmat todellakaan johdu vuorovaikutuksen puutteesta, ne jaetaan kuin lottoarvonnassa mutta ilman palloja, joten älä usko internettiä. Urho varmasti on niin kovasti menossa, ettei viitsi rauhoittua yölläkään.Veikkaan että nukkuu viimeistään kesällä kun saa päästää höyryt pihalle ulkona paljon jaloin!
Nyt muuten tulee kakka: Sylvi sanoo OOOOOoooooooh!
Että olisikos se sillä sovittu?
Kiitokset Riika-terveisistä. Niin ja Teneriffan kuulumiset oli kanssa kiva kuulla. Kyl reissuun pitäs päästä. No, me mennään maaliskuussa 2 viikoksi mummolaan. Lasketaanko se?
Sande, juu, kaikki mitä netissä lukee on EHDOTTOMASTI TOTTA. Not. Mä oon Tsilin linjoilla. Lottoa tää on. Pakko uskoa niin, kun täälläkin on noita uniongelmia ollut. :) Ja tuo Urhon vipinäkin varmasti vaikuttaa, eihän hän raasupieni osaa niin rauhoittua kuin me aikuiset. Elämä on yhtä vaihetta vain.
Urhon kuvaa katselen ja heti onpas U iso jätkä -ihmetyksen (meidän nutipää on enemmän Tompan luokkaa) tuli kiitollisuus siitä, että siinäkin kuvassa oli alanurkassa lehdenkulma ja sivustalla näkyi puolipurettu reppu tms. Meillä on jokaisessa kuvassa kanssa jos vaikka mitä roipetta, kun ei täällä ole siistiä mihinkään suuntaan kuvattuna. Enkä tällä nyt halua Sanden tuskaan lisätä mitään, että onpa teillä sotkuista, kun ei teillä varmasti päästä lähellekään meidän sfäärejä, mutta lohtu pieni lohtu.
Kännyköistä piti jo viime kerralla kirjoittaa, että meillä kans Inka RAKASTAA äidin ja isin puhelimia. Inkalla on kyllä omakin känny, isin vanha puhelin ilman akkua. Se ei tosin ole yhtä siisti kuin isin ja äidin omat puhelimet, koska siihen ei tuu valot. Mutta hyvä ja rakas silti. Eikä vissiin sitä elintarvikemuovia. :D
Ja sitten tuli mieleen kuulemani kauhutarina siitä, miten jonkun telkkarin kaukosäädin lakkasi toimimasta ja kun se avattiin niin sieltä voi kaataa pois kuolaa. Yök ja sitten mieleen juolahti Sanden suuhun tullut yrjön maku puhelimesta. On lapsiperhe-elämä yllätyksiä täynnä.
Pikkuäidin kipuihin parannusta.
Lyyti
miehen tekee tai naisen, niin sen täytyy olla. Tomppa kaljuna näyttää vauvaisammalta kuin Urho, mutta mistä johtuu, että meidän poikain isä kaljuuntuvana näyttää vanhemmalta kuin paksutukkainen isoveljensä?
Katselin eilen valokuvia ja minusta ei montaa kuvaa ole, koska minä olen se kuvaaja, mutta niistä muutamasta (kun olen miestä käskenyt ottamaan minusta kuvan) voi havaita, että meikäläisellä on pahasti hiustyyli hukassa. Hiukseni ovat olleet lyhyet ja kiharat, pitkät ja kiharat ja suorat pitkänä ja lyhyenä, vaaleat ja melko tummat kaikista punaisen kokeilusta puhumattakaan... Minkälaiset mulla oikeasti on? Luulisin, että harmaat ja ainakin ihan suorat.
Tomppa nukahti illalla ennen yhdeksää, nyt mun sykyssä imee tuttiaan taitaa onneksi mennä vielä simmut kiinni. Vien pojan petiin ja otan itse jotain aamupalaa ja ainakin ibumaxin.
toiveikaista torstaita kaikille
jupe meni päikyille, joten uskalsin ottaa koneen esiin. Ruoka on jo uunissa, hyvä minä! Urho näyttää isolta pojalta, jotkut lapset vaan näyttää. Ja seisookin hienosti. Meillä esikoinen pyöreäposkinen ja keskimmäinen kapeakasvoinen, samanikäisiltä ovat näyttäneet heti, kun pienempi on seisomaan noussut. Siis jos ei ihan vierekkäin vertaa. Jupe tulee esikoiseen, kaljupää pulloposki ihanus. Keskimmäisen kuva kirjahyllyssä 4 kk näyttää vanhemmalta :)
Nyt mä sit olen jäänyt koukkuun hömppäsarjaan, katson joka aamu uusiin maisemiin. Olen lopettanut pukemishoputuksenkin, aloitan sen vast 10.15. Hyi minä.
tuuti
Helmikuun miitti siirtyi. Uusi päivä on tiistai 9.3.2010. Muuten sama aika ja paikka: 15.30 hoplop.
Verticia
Verticia Emminen
Ok kiitos päivityksestä. katsotaan mikä tilanne, tod.näk olen kyllä töissä.
Emminen
Tosi juttu Kaarinan uimahalli on ihan parhaita.
Hyvä kun palautit mileen täytyykin se tyypätä tällä porukalla.
Sande toivottavasti sulla jo parempi mieli. kaikki ei tod. oo äitien syytä. Vaikka itsekin olen tehnyt Lahjasta diaknoosin että "pidän sitä liian vähän sylissä ja olen sen kanssa liian vähän" kun yöt on mitä on. En ollut kyllä lukenut mistään siitä. Nyt onkin kiusaus meenä lukemaan varhaisesta vuorovaikutuksesta lisää. Taidan kyllä jättää väliin.
Urho on niin kehittynyt ja touhuava poika että varmasti rikkonaiset yöt johtuu osin siitäkin, käy päiväänsä yöllä läpi?
Äkkiä syömään enneko täytyy hakea Pee kerhosta.
Paik
Neiti on löytänyt kaikki lamput. :) Koira on "pöö", siis mummin. Muuten koirat on "havvoja" ja vauvat "vauvoja". Vauvalehden kuvasivulta osoitta sormella kuvaa ja sanoo "vavva". Unohdin tuossa aikasemmassa viestissä kertoa että, eilen kun oltiin iltaleenkillä ja vastaan tuli koira, niin Saara osoitti sormella ja sano "havva". Sitten koira haukahti ja saara haukkui kimeästi takaisin. :D
Juku oon kade, Izan perhe on nauttinu lämmöstä. Mukavaa että Teneriffan reissu meni hyvin! :)
Emminen ja aamppuSaara