**HUHTIKUUN HANIT helmikuu**
Kommentit (120)
Tuosta haikaranpesän valmennuksesta ja synnytyssuunnitelmasta vielä...
Valmennus oli ihan jees, pääsi tutustumaan paikkoihin ja näki minne sitten tulla synnyttämään.
Synnytyssuunnitelmassa ekalla kerralla kyseltiin enemmänkin miten suhtaudut kipuun, minkälainen olet kun sattuu ja miten puoliso suhtautuu siihen ettei oikeastaan pysty auttamaan toista.
Ei siinä niinkään synnytystä suunniteltu.
Äitija huutava Edwina
Ja taas on perjantai!! Aika menee nyt vauhdilla... Toivottavasti hetkeksi hiljenee vauvan synnyttyä, jotta ehtii nauttia pienestä kääröstä :)
Hankinnoista, että meillä on hankittu ns. isoimmat tavarat, paitsi turvakaukalo puuttuu vielä! Vinkkinä muuten, että stockmannilla on kanta-asiakastarjouksena Maxi-cosin musta kaukalo 135€ ;)! Vaatteita on myös hankittu läjäpäin ja esikoisenkin vanhoja oli jäljellä vielä... Sitten vaan nuo pienet sälät puuttuu vielä...
Orkidea & ansa kyselivät vielä vinkkejä ja monta hyvää on jo tullutkin! Mutta meillä ehdottomat oli RINTAKUMIT!!! Piti käydä jo sairaalassa ostamassa, ja siinä alakerran kahviossa myytiin onneksi! Ei nimittäin onnistunut imetys ilman niitä, kun esikoinen oli NIIN hätäinen ja raivostui kun ei heti saanut otetta nännistä... Kotona niille vasta olikin käyttöä, kun maito nousi kunnolla niin tissit olivat NIIN täynnä, että nännistä ei ois kukaan saanut otetta ;D! 2vkoa käytetin kumeja ja sitten ei enää tarvittu! Joku jo sanoikin, että TUTTIPULLO ja KORVIKETTA ehdottomasti kannattaa varata varuiksi kaappiin - kun jos vaikka maito ei nouse heti... Mulla nousi kolmantena tai neljäntenä päivänä synnytyksestä, ja se on aika normaali! TUTTI on myös hyvä olla jo sairaalassa varuilta mukana, vaikka sitä ei suositella bla bla bla, mutta oikeasti joillakin vauvoilla se imemisen tarve on JATKUVA! Esim. meillä ei ollut tuttia sairaalassa ja poika itki koko sen ajan mitä oltiin sairaalassa ja kotona työnsin saman tien tutin suuhun niin johan hiljeni - hetkeksi ainakin ;D! Eivät montaa euroa maksa, että vaikka ei tulisi käytettyäkään niin ei haittaa! Noista vauvoista kun ei tiedä minkälaisia ovat :) - mutta niin ihania kumminkin kaikki! RINTAREPPU oli meillä myös ehdoton! Esikoinen ei viihtynyt ollenkaan lattialla/sitterissä/tai missään itsekseen niin rintareppu oli pelastus, että pystyi tekemään edes jotain... Esim. syödä itse :)! Niin ja noi VAIPAT, LIIVINSUOJUKSET ja SITEET tulivatkin jo! Vaippoja meni ihan älyttömästi, siis aivan sairaasti aluksi :D - että ei olisi uskonut! Ja tosiaan ne pehmeet imetysliivit on ehdottomat, koska niillä ollaan sitten päivät ja yöt :)!
mindis, kiitos ja onnea varmistuneesta Prinsessasta - IHANAA! Mutta ai että lantio löystynyt :O! Kuvaile vielä vähän niitä sun kramppeja??
Miukkis, perhevalmennus on ensisynnyttäjille yleensä - siksi ei varmaan sulle ole neuvolassa sanottu siitä... Meiltä ihme kyllä kysyttiin halutaanko mennä, koska tämä vauva on mun miehelle ensimmäinen! Ihan kiva oli siellä käydä, kun asiasta tuli nyt todellisempaa! Mutta siellä EI todellakaan opi mitään! Meillä oli kyllä aika surkea valmennus... Mieskin sanoi, että hänellekkään ei tullut mitään uutta tietoa :D! Toivotaan ettei sun Pera jää perätilaan ;D!
äitijaEdwina, onnea päätöksestä! Täällä ei vielä näy eikä kuulu ja tosiaan toi äitiysloma alkaa 25.päivä...
Pola, ihanaa että kaikki hyvin lääkärissä :)!
Omppulin äiti, Lenni :D ihanaa!
Omaa napaa vielä,
että sokerirasituksen tulokset olivat normaalit! Jos nyt voi siihen mun neuvolatätsyyn luottaa :D! Sitten oon vielä laihtunut kilon, että mites se tätsykkä nyt tämän selittää ;D!
Ja nyt kun siitä yksityisestä lääkäristä on kulunut puoltoista viikkoa niin tuntuu, että vauva on kasvanut hurjasti taas... Potkut tuntuu enempi ja vauva työntää jalkoja kylkiluiden alle koko ajan - tuntuu muuten aika mojovilta räpylöiltä ;D! Nyt ei ole enää muutamiin päiviin kääntynyt poikittain, vaan on päalaspäin koko ajan... Ehkä kasvanut sen verran ettei enää mahdu kääntyilee... Tietääkö joku paljon nää vaavit tässä vaiheessa ottaa painoa viikossa?? Mun mielestä se rupee näillä viikoilla olemaan jo satoja grammoja?
Nautinnollista viikonloppua kaikille :)
fantasy rv32+1
Täältäkin tsemppiä kaikille lepohoitoon joutuneille!
Tarvikkeista:meillä aika lailla kaikki suuremmat onkin edellisten lasten myötä ja mitään pikkutavaraa en oo vielä hankkinu. Noissa edellisissä viesteissä onkin tullut jo melko kattavasti vinkkejä, mut yks mikä itelle on ollut hyvä, on maidonkerääjä! Se on siis muovinen "kuppi", joka laitetaan toiseen rintaan liivin sisään siksi aikaa kun toisesta imetetään. Siihen kertyy yllättävän paljonkin maitoa ja yleensä säästyy liivinsuojan vaihdolta. Mulla maitoa on ruutannut toisestakin rinnasta aina melkoisesti imetettäessä ja ilman tuota kerääjää on paidat märkänä vaikka oliskin liivinsuoja.. Siitä kerääjästä on hyvä laittaa vaikka pussiin ja pakasteeseen se maito jos ei halua heittää hukkaan kallista ainetta.
Mä kävin viime viikolla "työsuhdeultrassa" ja kaikki näytti olevan hyvin. Vauva kasvaa keskikäyrällä, lapsivettä oli normaalisti, istukka noussut pois läheltä kohdunsuuta jne.
Tammikuun alkupuolella oli lääkärineuvola, ja tuolloin kohdun ulkosuu oli sormelle auki mut pitkästi kanavaa jäljellä ja sisäsuu onneks suljettu.
Eilen illalla oli kyllä säännöllisiä supistuksia toista kymmentä, tuntuivat sekä selässä että vatsassa, en tiedä lienevätkö tehneet mitään. Onneks rauhottuivat kun join vettä ja otin Panadolia. Tänäänkin on kyllä supistellut normaalia herkemmin..
Muutenkin alkaa tuo liikkuminen olla melko tuskallista, häpyluun seutu on kipeä joka askelella ja myös nivusiin käy. Oon yrittäny vielä sinnitellä töissä, mutta en varmaan enää kovin kauan jaksa.
Nukkumisen suhteen on samanlaista kuin monella muullakin kuulostaa olevan, eli kun yöllä herää vessaan, saa valvoa toista tuntia, ja sitten onkin monesti liian myöhäistä nukahtaa kun täytyy nousta ja lähteä töihin.. Onneks teen vähä lyhennettyä työviikkoa ni vapaapäivinä oon pystyny ottamaan päivätirsoja etten aivan uuvu.
Meidän vaavilla myös on niitä täristyksiä joista joku kyseli ja oon ajatellu, että oisko ne jonkinlaisia kouristuksia, kun kyllähän monet keskosetkin kouristelee..? Voi olla että oon ihan väärässäkin. Niitä on kyllä ollut joka raskaudessa, joten luultavimmin ovat normaaleja koska meidän lapsilla ei ole epilepsiaa tai muitakaan sairauksia sen kummemmin. Lisäksi vaavilla on hikkaa lähes päivittäin ja se on muilla lapsilla kyllä jatkunut syntymän jälkeenkin! :)
Painonnousu kauhistuttaa täälläkin, nyt tullut jo 9kiloa, mikä on enemmän kuin muilta näillä viikoilla.. Pitäs malttaa vähentää herkuttelua!
Mut nyt lapsille iltapalaa laittamaan..
Vointeja kaikille!
Supistelut jatkuu, niin että keskiviikkona menimme sitten NKL:n päivystykseen tilannetta tarkastamaan. Ulkosuu oli auennut sormelle, tammikuun puolessa välissä oli vielä kiinni. Ultrassa vauva oli ekaa kertaa raivotarjonnassa, joten olisiko se trikkeröinyt noita suppareitakin tavallista enemmän, ja aika kivuliaitakin olivat. Panadolia annettiin myös päivystyksessä, ja sitä sitten kotonakin, jos kivut vielä palaavat. Ja jos ei levolla ja kipulääkkeelläkään tilanne rauhoitu, niin sitten taas päivystykseen.
Vauvan paino oli täsmälleen keskikäyrällä viikkoihin nähden, nyt 1500 grammaa. Hyvä juttu, ja loppujen lopuksi lääkäri ei nähnyt mitään erityistä syytä, miksi syntyisi ennenaikaisesti. Uudelleensynnyttäjillä tällainen oireilu on aika tavallista.
Aion kuitenkin varmuuden vuoksi laittaa sairaalakassin valmiiksi sekä kasata vauvakamat kuntoon kotona. Vauvanvaatteita on reilusti kahden edellisen jäljiltä, ja niitä tulee kavereilta ja sukulaisilta lainaki ja lahjaksi. Kotiin vuokraan ylimääräisen vauvasängyn Vaavilta 4kk:ksi, kun huushollimme on kahdessa kerroksessa. Vauvanhoitoa varten varustan hoitoalustan vesipisteen ääreltä ja laitan sinne vaipparoskiksen. Vanupuikot yms ovat tarpeen, mm. napaa pitää alkuun siistiä säännöllisesti.
Bepanthen ja Lansinohin lanoniili ovat olleet tarpeen, samoin kuin rintakumit, imetyspaidat ja -liivit. Jälkivuodon määrä voi myös yllättää, joten siteiden pitää olla riittävän suuria.
Siitä se sitten lähtee rullaamaan. Tutit ja tuttipullot, kantoliina ja rintareppu, imetystyyny, harsoliinat, sitteri, rattaat ja turvakaukalo ovat olleet käytössä päivittäin. Onhan tuota tavaraa aika lailla. Meillä oli kaikki jo ehditty tietysti pakkaamaan pois, kun pojat ovat jo kohta 7 ja 9. Nyt kun palautan näitä takaisin, ihmettelen vähän, mihin kaikki saadaan mahtumaan.
Mukavaa viikonloppua,
iiris-74
Jotenkin nyt mennyt aika nopsaa ja väsymys ollut niin julmetun ankaraa, etten ole saanut aikaiseksi kirjoittaa tänne. Lukemassa on toki pitänyt käydä päivittäin =)
Tsemppiä ja voimia vielä kerran vuodelepoon joutuneille.
Fantasy: On todella kamala ihminen osunut sinulle tuolla neuvolassa. Tee ehdottomasti valitus ja itse olen käsittänyt, että asiakkaalla on oikeus vaihtaa terveydenhoitajaa, ei siis pitäisi olla resurssi kysymys.
Varuste asioita täällä näköjään pohdittu ja hyvät listat on saatu aikaiseksi. Itse olen muuten kokenut äärimmäisen hyviksi ja tärkeiksi myös vauvan harsot, kun imettäessä maitoa valuu ja vauvalta pulautuksiakin saattaa sadella =)
ja painotan myös noita edellä mainittuja siteitä, imetysliivejä ja liivinsuojia, sekä tuota lansinoh voidetta rinnoille.
Itse ajattelin ostaa valmiiksi myöskin sinkikivoidetta( parantaa käsittämättömän hyvin vaippaihottumaa) ja talkkia.
Uuteen tapaamiseen olisin myöskin mielelläni tulossa täällä Helsingin seudulla ja maaliskuun alusta lähtien sopii melkeinpä kaikki päivät.
Omaa napaa sitten: Eli lääkärissä kävin sitten vihdoin 28+0 viikoilla ja lääkärinä erittäin nuori nainen... Oli kyllä mukava, mutta valitettavasti kokeumuksen puute näkyi työskentelyssä. Huoneessa oli ultra laite, mutta kun kysyin, että voisiko katsoa onko vauva kasvanut kunnolla, iin ilmoitti tylysti, että ultraa ei käytetä.
No vauva kuulemma tuntuu käteen sopivan kokoiselta viikkoihin nähden ja kohdunsuu on kiinni, mutta pehmentynyt ja kanavaa jäljellä 2-3cm. Sf-mitta oli 25,5cm, niin ja lääkärin mielestä tuop kertoo luotettavasti vauvan kasvusta.... Vähän epävarma olo jäi koko hommasti, mutta kaiken pitäisi olla ok,painoa itselle tullut nyt yhteensä 1kg.
Supistukset ovat täälläkin lisääntyneet ja nyt tuntuu, että tarvitsee jo pikkaisen niitä alkaa seurailemaan ja pohtia tuota omaa jaksamista työssä, kun hoitalalalla noita nostoja ym. tulee ihan kiitettävästi. Onneksi saan jäädä kotiin jo 24.2
No eiköhän minun höpinäni olleet nyt tässä. Täytyy mennä laittamaan kotia kuntoon valmistella päivän ruoka.
Hyvää alkavaa viikkoa jo tässä vaiheessa kaikille.
-mimmuli&papu- rv28+6
Fantasy taisi olla se, joka kyseli noista krampeistani. Niitä on tosi vaikea kuvailla tarkasti, mutta yritän.. Alavatsaa (joko vain toiselta puolelta tai molemmilta puolilta yhtäaikaa) viiltää sellainen repivä kipu ja tuntuu, kuin lihakset tms olisivat krampissa tai tosi kireinä. Hengittäminen ja liikkuminen saattuu. Ainut mitä voi tehdä on voihkia tai joskus jopa huutaa suoraa huutoa. Kramppeja tulee eniten istuessa tai maatessa. Olen muutaman kerran jopa herännyt keskellä yötä tähän repivään kipuun ja siihen, että huudan suoraa huutoa. Ainut asento, jossa jotenkuten pystyy olemaan, on seisaalleen, ja siinäkin mieheni on välillä täytynyt pitää minua pystyssä, kun omat jalat eivät meinaa kantaa ja hengitys ei meinaa kulkea. Sitten kun aikansa huutaa ja huohottaa, niin vatsa alkaa löystyä, siis kiristys ja kipu helpottaa. Ymmärsiköhän tuosta mitään??
Ja tosiaan kun supistukset tuntuvat koko vatsassa, nämä krampit vain alavatsassa. En sitten oikein tajunnut, miten tuohon lantion löystymiseen suoranaisesti liittyvät muuten kuin suoranaisten liitoskipujen osalta.
Varusteista... ensimmäisellä kerralla en tajunnut ottaa synnärille liivejä ja liivinsuojia mukaan. (no ei ollut kyllä kassi muutenkaan pakattuna, kun esikoinen syntyi n. 1 kuukauden etuajassa) Maitoa tuli suihkuamalla ja paitaa ja petivaatteita oli vaihdettava lähes puolen tunnin välien. Paitsi olihan ne hoitajien tuomat kaalinlehdet hyviä suojia =) Toisella kerralla vahingosta viisastuneena pakkasin sairaalakassiin liivit ja suojat sekä rintakumit, olipa niin paljon mukavempaa! Eli suosittelen!
Joku kyseli isyypakkauksesta. Itse tein miehelleni pakkauksen esikoista odottaessani. Muistaakseni laitoin sinne t-paidan, jossa luki isukki, isä-mukin & vauvalle mukin/pullon, korvatuplat, jotain pastilleja, oisko ollut sisua (sisua ja hermoja, jos meinaa omat loppua kesken), vauvalle tutti ja isille lakupiippu, joku humoristinen vauvankäyttöopas, vauvalle korvikepurkki & isille omaa juomaa yms. Varmaan oli jotain muutakin, mutta eipä muistu nyt mieleen. Kuitenkin ei vaan isille, vaan myös vauvalle ja isille "yhdessä".
Ja kyllä se mies vaan on ihana siellä synnytyksessä. Ei ainakaan meillä ole kätilöt ennättäneet koko aikaa olla paikalla, ja yksinolo niissä tuskissa ei ehkä olisi se kivoin juttu. Ja saa hierontaa, kädestä pitoa yms. Ja meillähän isäntä joutui kätilöksikin ekalla kerralla. Kun esikoinen tosiaan syntyi reilusti etuajassa. Eivät oikein kätilöt uskoneet, että mitään oikeasti tapahtuisi. Sitten sattui vielä vuoronvaihto siihen ja kun synnytys todenteolla käynnistyi, ei toinen kätilö ehtinyt avuksi, vaan mieheni komennettiin jalkopäähän pitämään jalkojani yms... Hän on siis jo kaiken nähnyt... =)
Mukavaa sunnuntain jatkoa!
Mindis ja maha 30+1
Moi,
Onpas kiva, kun monet on listannu noita tavaroita, joita ei ole tullut ajatelleeksi. Tai on ehkä tiennyt olemassa olosta, mutta kun ei tiedä, että mikä todella on tarpeen. Kynä sauhuaa, kun kirjottelen listaa.=)
Perjantaina oli neuvola. Kertoilin tuntemuksistani eli siitä, että on alkanut turvottaa sormia ja kasvoista näkee kanssa, silmät on ollut valonarat välillä ja olen nähnyt sumeasti. Verenpainetta seurailin koko viikon, mutta se oli varsin ok.
No, siellähän sitten pissasta näky valkuainen ja painoa oli tullut kahteen viikkoon KAKSI kiloa, joka on kohdallani koko painonnoususta huima osa. Eli turvotusta on ja jonkin verran. Ei alaraajoissa, vaan ylhäällä. Raskausmyrkytyshän se mieleen hiipii...=/ Huomenna vien pidempi aikaisen pissanäytteen ja jos on valkuaista, niin sitten kai pitää keräillä yhden päivän kaikki pissat kasaan ja jotain muutakin tutkia.
Pelottaa, jos nyt jotain raskausmyrkytystä alkaa tehdä ja joutuu vielä ennen aikojaan ottamaan pikkuisen masusta kasvamasta. No, ei auta kuin seurailla oloa. Kihlasormus killuu kaulassa, kun sormet on nakkina, vaikka juon mahdottomasti. Outoa, kun mulle tuo sormus on sellanen voimakoru, jota sormessa hiplaan ja nyt se ei siinä ole.
Mieli on siis melko maassa, mutta jospa se tästä. Ei juuri helpota oloa yhdessä tuon opiskelustressin kanssa. Ja kun se stressi taas ei yhtään auta, jos alkaa tuota myrkytystä tehdä...
-Orkidea ja Kuutti 31+3-
Orkidea, tosi kurjaa jos sulle iskee raskausmyrkytys :/ . On ikävää kun muutenkin sitä stressaa raskaana kaiken nmaailman kolotuksista, ja sitten kun päälle kirsikkana lisätään jotain extraa niin tuntuu vaikealta nauttia raskaudestaan, kun jatkuvasti on huoli vauvan terveydestä.
Henkilökohtaisesti olen valmis takaraivolitsariin, jos yksikin sanoo mulle vielä että "nauti raskaudestasi" tai toisen kesto suosikkini "raskaus ei ole sairaus" :DD.
Mindis, noi sun krampit kuulostaa aika pitkälti samalta kuin mun supistukset olivat. Ne pahimmat ja kivuliaimmat, joiden takia polille hakeuduin. Lisäksi noita seurasi aina järkyttävä selän jomotus :/ . Mun supistukset ei läheskään aina menneet koko vatsaan vaan juurikin alamasuun ja ne oli niitä ikävimpiä tuholaisia. Suihkuun piti toisinaan raahautua jotta kramppi helpottuisi. Ehkä sellainen kaurapussi voisi toimia?
Iiris, kylläpäs meitä supistaa. Lepoa, levon perään vaan. Voimia!!! Täälläkin on rouskittu panadoleja liiankin kanssa. Vauva polo on tumpattu täyteen kipu-ja verenpainelääkkeitä jo ennen kuin edes on syntynyt, lapsi parka :/ .
Omaa maapallon jatketta.
Ollaan vielä yhtenä kappaleena :), jeeeeiih! Pitäkää peukkuja että näin myös pysyy jatkossa. Supistukset ovat lakanneet melkein kokonaan ja *kop,kop* olo on mainio. Hieman harmittaa kun ei pääse kauppoihin häplimään vauvatavaroita.
Äitiyspakkaus tuli, ihanaa . Ensi viikolla tulee kehto, syöttötuoli, sitteri, kaukalo ja rattaat :) .
Kiitos kun olette listailleet kaikkea käypää, eipä olisi tullut läheskään kaikkea mieleen. Täytyy ottaa kynä kauniiseen käteen ja pistää ylös seuraavaa kauppareissua varten (lue: kolmen viikon ja kuuden päivän päästä kun taas saa alkaa elää normaalia elämää, kyllä se on tarkkaa :D).
Pakko purkautua: Tekee NIIN seksiä mieli että ihan sattuu, olen myös alkanut heräämään orgasmeihin joiden perään tulee aika messevä ja inhottava supistus :/. Tiedä sitten kumpi on pienempi paha... Hereillä sentään pystyy joten kuten kontroloimaan sitä orgasmin tuoman supistuksen voimaa.Perjantaina pitää ottaa asia puheeksi kun on taas kontrolli, mikäli muutoksia ei ole tapahtunut. Miten muilla on tuo erotiikka puoli, onko se jäänyt kokonaan raskauden myötä? Olen hyvin seksuaalinen olento ja minulle henkilökohtaisesti tuottaa suuria vaikeuksia olla siveästi ;) .
Raulin liikkeet ovat suurentuneet ja saanet uskomattoman paljon lisää voimaa. Vatsassa on muutama painettaessa kivulias kohta, kun neiti on takonut mamin sisäisille mustelmille :D . Muutenkin tuntuu että sisuskalut alkavat jo olla hieman kovilla kaikesta rymyämisestä. Selällään liian kauan maatessa tulee jo hieman huonohko olo ja usein on myös alkanut närästää. Ihmekkös tuo kun joutuu syömäänkin puolimakuu asennossa. Kuuluuko muiden masuista välillä muuten sellainen kummallinen naksahdus?Painonnousu hieman harmittaa kun koko ajan tekee nannaa ja makiaa mieli, eikä voi kuluttaa mihinkään. Salaattia vaan naamariin ja mieli kovana ja järkkymättä! Söin tänään ja eilen pannaria... :p
Pitäkäähän masuista huolta mammarat!
Matilda&Rauli 30+1 (jeeeeee!!!)
Huomenta!
Mulla on tänään synttärit… Mut ei välttist tarvi päivittää tota ikää :-DD
ÄitijaEdwina: ahaa, siis joku tuollainen synnytyssuunnitelmakin on siis olemassa. Kiva tietää. Must alkaa vähän tuntua, että mun nlatäti pimittää multa asioita… Meidän nlan seinällä ei ole mitään ilmoituksia valmennuksista eli pitää nyt ens vkolla saada siltä tädiltä joku vastaus…
Tytsä90: jee, mulla ollut kans viikon ajan hetkiä, kun ei närästä ollenkaan! Ihana tunne!! Johtuneeko mulla kahvinjuonnin vähentämisestä, en tiedä.
Omppulinäiti: voi zsiisus teidän nahkavekkaria… Siinä on kyl mielikuvitus koetuksella, kun yrittää keksiä taaperolle tekemistä (ja pysyä itse tolkuissaan) tuohon aikaan. Jaksamista… Juu, miehet on kipeämpiä kuin naiset samassa taudissa.
Pomppu ja poikavalta: mulla kans tuo 3-5 on vakio hereilläoloaika, se on kyl toooosi kivaa… En hankkinu miehelle mitään isyyspakkausta, mutta ostin Sami Garamin kirjan isäjutuista. Ihan hauska opus ja tais tuo sen lukeakin.
Fantasy: onneksi olkoon hyvistä rasitustuloksista! Ai oot laihtunut kilon, no sun nlatäti varmaan sanoo, että vauva on laihtunut koska ei ole päässyt enää kasvamaan sun mässäilysi vuoksi…
Mimmuli2010: ööh, okeiii, siis siellä sun lekurissa olis ollu ultra muttei käyttänyt sitä?! Ei varmaan osannut… Voi kateus, miten sulle on tullut noin vähän painoa!!
Mindis: hui, kuulostaa pelottavalta nuo krampit! Eikö tuota voi jollain tavalla tutkia??
Orkidea: ou nou, ei mitään raskausmyrkytyksiä!! Toivottavasti selviät säikähdyksellä!! Ja anna niiden opiskelujen olla, terveys on tärkeempää kuin mikään koulu!!!
matilda-aleksandra: hih, mulla on vähän samaa ”ongelmaa” kuin sullakin… Esikoisen odotusaikana oli sama hommeli, että loppuraskaudesta alkoi kiihko kasvaa. Keskiraskaudessa taas ei niinkään huvittanut mikään. Sitä vissiin elimistö tankkaa, kun kohtapuoliin ei luultavimmin enää paljon seksihommat huvita ja paikatkin on kuivat kuin beduiinin sandaali!! Mun on vaikea keskittyä töissä työntekoon, kun koko ajan ajatukset pyörii vaan… Ja mies alkaa hermostua vonkaamiseen. Mulla ei onneks ole mitään kamalan kipeitä supistuksia aiheeseen liittyen, mutta sitä olen alkanut miettiä, että voiko sperma jo näillä viikoilla aiheuttaa muutoksia siellä kohdunsuulla. Ei muista…
Hankinnoista vielä: juu rintakumit on hyvä olla olemassa tai saatavilla! Itse imetin niillä ekan kuukauden. Saas nähdä miten tällä kertaa. Niin ja sitten korvatulpat sairaalaan!! Mulla huonekaveri kuorsasi siihen malliin että oksat pois. Ja siel oli sellaista säpinää muutenkin 24/7, että niiden avulla sai edes hiukan nukutuksi. Mut mä olen huonouninen ihminen kyllä… Meillä oli kans harsot käytössä ”puklurätteinä”, kuten mimmulillakin. Ja vaippoina… Mut eri harsot :-DD
Tapaaminen: mulla alkaa loma 12.3., joten sen jälkeen on aikaa myös päivisin (viikolla). Suunnitelma on, että esikoinen on pväkodissa ti-to alle 7 h pvät. Pitäis varmaan kohta sinne pävkotiinkin ilmoittaa… Mulle sopii myös ruokailuhommeli (lounasaikaan?), mutta en halua ottaa tuota elohopeaa mukaan… Onneks anoppi on eläkkeellä ja sille useimmiten sopii hoitohommelit. Eli ehdotelkaa päiviä ja klonaikoja!
Omaa napaa: tietääkö joku, milloin nuo yleensä kääntyy pää alaspäin vähän niin kuin pysyvämmin? Alkaa huolettaa… Mä oon tainnu laihtua pari kiloa, jee!! Ei oo enää lainkaan niin tukala olo ja närästyskin on vähentynyt. Nyt ois sitten tullut about 10 kg lisää… Täytyy pitää kuria yllä vaan edelleen!! Mutta uutena vaivana on nyt sitten tullut peräpukamat. Voi perse ;-) Eipä oo tämmöistä vaivaa ennen ollutkaan. Jipii... Ja vähänkö noloa jotenkin. No, onneks ei oo kipeät mutta epämiellyttävät vaan. Pöh!
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin (hih)!
Voikaa hyvin ja levätkää aina kun voitte!!
Miukkis & pera heijeeseonjo 30!!
Aattelin tänne tulla aikani kuluksi kirjoittelemaan ku on tylsää yksin kotona.
Valmennuksista kun oli puhetta niin meidän nlatäti sanoi kun niistä viimeksi kysyin että heti kun hän saa materiaalin tehtyä niin alkaa ja ilmoitus tulee kotiin.
Tuo isyyspakkausjuttu kiinnostais kans vois olla aika kiva:)
Tarvikkeista kun nyt on puhuttu niin löysin vloppuna hoitopöydän tai siis saan sen vasta hiihtolomalla, mutta hyvään hintaan ja tosi kiva löytyi käytettynä:)Sitterikin saatiin meille lainaan ja niin viimeksi unohdin mainita että ituhälyytinkin on kun mies osti mulle synttärilahjaksi;) Olihan se toisaalta erikoinen lahja mutta ainakin tulee tarpeeseen. En sitten tiedä kuinka hyvä on mutta sittenhän sen näkee:) Että meillä alkaa olla oikeestaan jo melkein kaikki toki sitten noita pikkujuttuja puuttuu niinku rasvat,vaipat ym.mutta täältä on kyllä saanut hyviä vinkkejä kiitos siitä teille:)Punkka on kans vielä mikä pitäis hankkia mutta täytyy kai jotain jättää äippälomallekkin:)Silloin kai sitten pääasiassa laittelen paikkoja kuntoon. Toisaalta on kyllä ihan kiva että alkaa tavarat olla kasassa niin ei tarvitse ison mahan kanssa pitkin kaupunkia juosta kaikkea kiireellä etsimässä.
Meillä on myös viikonloppuna kivaa ohjelmaa tiedossa. Lähdetään miehen kanssa lauantaina hotelliin yöksi. Ajateltiin että on kiva vielä mennä kerran johonkin kun helposti kaksin pääsee:)Ja ihan tuo perus hotelliyö riittää saa vain oleskella ja nauttia toisistaan ja käydä syömässä hyvin;)
Mutta kaikille hyviä vointeja ja toivotaan että kaikkien vaavit malttaa pysyä masussa vielä useamman viikon:)
have ja sintti 29+0
Heipä hei,
Tulin "vähän" vuodattamaan tuntojani tänne. Sori jo etukäteen. Voi skipata, jos ei jaksa. =)
Tänä aamuna mittasin taas verenpaineen. Siinä 140/90 kieppeillä oli, samoin eilen illalla. No, olin päättänyt, että vien pissanäytteen labraan ja käyn sitten kaupungilla. Kaverin pyysin mukaan. No, olin jo melkein kaupungissa, kun tajusin, että paska, se näyte on vieläkin laukussa. Ei kun takaisin (kaupunkiin onneks vaan 10 km). Menomatkalla oli jo silmät jotenkin kipeät, mutta ajattelin, että eipä tässä mitään. Vein näytteen ja lähdin takas kaupunkiin. Samoilla kulmilla, mihin aiemmin olin kerenny, tulin siihen tulokseen, että ei kannata lähteä mihinkään. Silmät oli niin arat ja tuntu, että alkaa särkeä päätä.
Tulin kotiin ja nukuin monta tuntia. Herättyä mittasin verenpaineen: 156/95. Enkat tuli. Soitin neuvolaan ja pyysi tulemaan parin tunnin päästä käymään. Siellä sitten katto taas virtsan (aamun näytteessä ei valkuaista ollut) ja siinä oli valkuaista yhdellä plussalla. Painoa ei ollut tullut perjantaista lisää eli turvotus oli vielä samoissa mitoissa. Kihlasormus on jo ketjussa, kun sormet nakkina...
Nyt sitten kerään huomisesta lähtien vuorokauden kaikki virtsat talteen ja vien ke-aamuna labraan. Jos siinä on valkuaista, niin sitten äitipolille verikokeisiin. PAITSI jos aamulla valkuaistikku (anto mukaan) on selvästi vihreä, niin soitto polille ja sit niiden ohjeiden mukaan.
Näillä mennään. Oon ollu ihan sekaisin, mikä ei varmasti tätä oloa helpota yhtään. Itkeskelen vaan ja pohdin vauvan vointia. Tuntuu, että kukaan ei tee mitään, vaikka ei kai tämä vielä niin akuuttia ole. Melkoinen vaan tuo verenpaine, niin tuntuu, että ei ole vauvalla varmasti hyvä olla...
Huh, että pitikin tällainen vielä.
-Orkidea ja Kuutti 31+4-
Mindis: Nuo sun krampit kuulostaa tutuilta. Mulla niitä on myös, ja tulevat milloin sattuu. Olen ajatellut, että ne ovat lihaskramppeja, ts. suonenvetoa, koska ovat aina toispuoleisia. Olen syönyt magnesiumia (reilusti) ja huomannut, että kun muistaa ottaa sitä säännöllisesti, krampit vähenevät huomattavasti mut jos taas muutamana päivänä unohtuu, niitä tulee enemmän. Kokeilepa!!
Olipa niin rankka vkonloppu töissä että on koko päivä menny toipuessa ja supistellessa. Tän viikon oon lomalla ja saattaapa olla että yritän ens viikon alusta päästä saikulle..
Pitäähän sitä taas aikansa kuluksi tulla tänne rupattelemaan ja purkamaan tuntojaan.
Ensiksi Orkidealle paljon voimia. Todella kurjaa, että nyt tuollaiset oireet teki ja paineet tosiaan noinkin korkealla. Pidetään peukut pystyssä, että paineet laskisivat ja virtsa olisi ok.
miukkisko se oli kun ihmetteli tuota minun vähäistä painonnousua, niin siihen on kommentoitava, että lähtöpainoa oli niin paljon, että päätin silloin katsoa mitä syön ja vissiin sitten aloitin todella terveemmän elämän, koska näyttää siltä, että oma paino olis tippunut raskauden aikana. Nyt tosian lakanut tulla enemmän mielihaluja, joten saapa nähdä miten paljon sitä painoa lopupeleissä sitten on....
Ja omaa oloa on pakko purkaa, eli tänään kramppasi vatsa kun asiakasta työnsin/vedin pyörätuolissa noita ihanan lumisia teitä ja iltapäivästä asti on tullut supistuksia ihan reippaasti ja iltaa kohden tulivat jopa aika usein ja tekivät hieman kipeää. Makoilin aikani ja tilanne rahoittui, mutta nyt taas kun istun tässä kirjoittamassa niin tuli yksi, joka tosiaan jo aavistuksen tuntuu.
Nyt sitten pohdinkin, että koska olisi järkevää hakeutua lääkäriin???Tuntuu hullulta, että kyseessä on jo neljäs lapsi ja silti olen näissä kun ensikertalainen, mutta en muista että aiemmilla kerroilla kipeitä suppareita olisi tullut näin aikaisilla viikoilla ja silloin olin kotona jo valmiiksi.
Lähinnä minua vaivaa kun viimeksi käsikopelola tosiaan paikat hieman pehmenneet ja kanavakin vissiin aavistuksen lyhentynyt, että miten nyt tämä supistelu vaikuttaa ja olisiko kenties syytä olla sairaslomalla?
No tulipahan taas vaahdottua. Pahoitteluni melkoisen omanapaisesta viestistä.
-mimmuli&papu- rv 29 tasan
Pitäähän sitä taas aikansa kuluksi tulla tänne rupattelemaan ja purkamaan tuntojaan.
Ensiksi Orkidealle paljon voimia. Todella kurjaa, että nyt tuollaiset oireet teki ja paineet tosiaan noinkin korkealla. Pidetään peukut pystyssä, että paineet laskisivat ja virtsa olisi ok.
miukkisko se oli kun ihmetteli tuota minun vähäistä painonnousua, niin siihen on kommentoitava, että lähtöpainoa oli niin paljon, että päätin silloin katsoa mitä syön ja vissiin sitten aloitin todella terveemmän elämän, koska näyttää siltä, että oma paino olis tippunut raskauden aikana. Nyt tosian lakanut tulla enemmän mielihaluja, joten saapa nähdä miten paljon sitä painoa lopupeleissä sitten on....
Ja omaa oloa on pakko purkaa, eli tänään kramppasi vatsa kun asiakasta työnsin/vedin pyörätuolissa noita ihanan lumisia teitä ja iltapäivästä asti on tullut supistuksia ihan reippaasti ja iltaa kohden tulivat jopa aika usein ja tekivät hieman kipeää. Makoilin aikani ja tilanne rahoittui, mutta nyt taas kun istun tässä kirjoittamassa niin tuli yksi, joka tosiaan jo aavistuksen tuntuu.
Nyt sitten pohdinkin, että koska olisi järkevää hakeutua lääkäriin???Tuntuu hullulta, että kyseessä on jo neljäs lapsi ja silti olen näissä kun ensikertalainen, mutta en muista että aiemmilla kerroilla kipeitä suppareita olisi tullut näin aikaisilla viikoilla ja silloin olin kotona jo valmiiksi.
Lähinnä minua vaivaa kun viimeksi käsikopelola tosiaan paikat hieman pehmenneet ja kanavakin vissiin aavistuksen lyhentynyt, että miten nyt tämä supistelu vaikuttaa ja olisiko kenties syytä olla sairaslomalla?
No tulipahan taas vaahdottua. Pahoitteluni melkoisen omanapaisesta viestistä.
-mimmuli&papu-rv 29 tasan
Ensinnä Orkidealla jaksamista ja parempia vointeja.
Mulla oli eilen neuvola, hämmästyttää oikeasti kuinka erilaisia neuvolatätejä tässä maassa on. Mulla on painoa tullu nyt kaikkineen ~12,5kg kun vertaa painoon ennen raskautta. Itseäni hirvittää (ihan vaan painon takia, ei muuten), mutta täti oli vaan että 'kuuluu asiaan ja ihan normaalia'. Hemoglobiinia ei ottanut, verenpaine oli hyvä 120/60. Sf-mitta on 30, yläkäyrällä sekin menee. Mutta noissa mitoissa se on mulla ollu joka raskaudessa, omasta painosta riippumatta. Mutta tosiaan, täti oli sitten sitä mieltä, että jos haluan niin voin käydä sokerirasituksessa mutta mitään oikeata tarvetta sille ei ole. En sitten ole menossa. Ainoa mistä oli vähän huolissaan oli mun aamuhuippaus ja sen syyt; nousen aamulla klo 6.15, herätän kuopuksen, pesen hampaat ja lähden koirien kanssa hoitamaan hevoset. Siis lähinnä vien aitaukseen 10kg heinää ja 20l vettä ja talutan nuo koput sinne. Sen jälkeen ku tulen sisälle, mua yleensä heikottaa mutta en vain yksinkertaisesti pysty syömään aamuisin mitään. Saas nähdä kauanko tää toimii tällä rytmityksellä ja missä vaiheessa pitää oikeesti ottaa aamut iisimmin ja mennä hoitaan ne hevoset sitten kaheksan jälkeen kun on saanut sen appelsiinin ja vähän jugurttia alas..
Meidän kunnassa loppuraskauden lääkäri olisi viikolla 36, mutta koska se on kuulemma lähinnä synnytystapa-arvio, niin täti sanoi että voin itse päättää haluanko kyseiseen lääkäriin tulla. Kuitenkin kolme normaalia alatiesynnytystä takana ja ihan normaalikokosia lapsia, joten tarvetta arvioon ei välttämättä olisi. Luulen, että jätän käyntiajan jollekin enemmän sitä tarvivalle. Ainakin jos tää raskauden kulku jatkuu näin hävettävän helppona :)
(mua välillä oikeesti nolottaa ku itellä on niin helppoa ja mies varsinkin on sitten oikein urakalla paapomassa, vaikka mitään oikeata tarvetta paapomiselle ei ole. Viime viikkojen aikana oma olo on ennemminkin kohentunut ja mitään estettä normaalille elämälle ei mulla ole)
Mianpieni rv 30+4 (luulisin)
Eipä ole taasen tullu kirjoiteltuu tänne paljoo vaikka meinasin kun ollu kaikkee tässä..
Tavan arjesta,auton korjaukseen(nyt ok. autoasioissa)esikoispojan 7v synttäreihin 3.2(ja juhlimme viime viikolla monena päivänä).
*26.1 ä-neuvola:oli kaikki ok. esim.rr 113/76,hb 107>rautakuuri menossa,kpk 25,sydämen syke 150. seuraava neukku on 23.2.
*27.1 oli lääk.neuvola ja siellä tuli esille että vaavi on perätilassa ja on isompi viikoihin nähden.Sokerirasitus saman päivän aamuna ja 29.1 tuli esille hiukan pari kohonnutta arvoa ja sen jälkeiseen elämään..
Oon mittailut viime viikon ke alkaen verensokeriarvoja 3pv:nä viikossa ja joskus muulloinkin.Ei paha homma kun saan pidettyä lievän rd:n asioissa normaaleilla vs lukemilla=ruokavaliolla ja enpä liho nyt kun joudun kattomaan mitä aterioin.Lisäksi on kontrolli käyntejä ultrissa ettei vaavi kasva liian isoksi ja ei tunnu ollenkaan pahalta että joudun käymään niissä>mukava nähä pikkuista miten kasvaa.(en kyllä tätä lievää rd:stä ois halunnut mutta kun tuli niin ajattelen positiivisia asioita mitä tulee..)Mulle tehdään painoarvio 34-36 viikolla kun edelliset lapset syntyneet 38 viikolla että kerkii sen tekeen ennekun vaavi syntyy.
Samalla kattoovat että onko tullut muutoksia "alakerrassa" kun ollu paineentunnetta ja suppareita jonkin verran. Mulla oli kamalat liitoskivut ja häntäluu kipeä aiemmin mutta nyt alkanut helpottamaan.Raskausarpiakin tullut entisten lisäksi..
nooh,siinä tuli omaa napaa kerrakseen mutta nyt muita juttuja..(toivottavasti ette tylsistyny?!)
*vauvavalmistelut:kaikki muut on:äit.pakkaus,vaunut,turvakaukalo,sitteri,rintareppu,pinnasänky+patja,petivaatteet ja lisäksi pinnasänkyyn suojus (ettei saa käsiä pinnojen väliin),rintaliivien suojuksia,on vauva kuumemittari jne.)paitsi puuttuu tuttipullot,tutit,pikkuvaipat,vauvan hoitoalusta vessaan jotka ostan viimeistään maaliskuussa..
*Toivotaan kaikille joilla suppareita niin asettuis vielä hetkeksi ja pääsisimme paremmille viikoille..
*ihania masukuvia fantasy ja mammaliini laittanut! =)
*fantasyllä ja perhonen 81 mukavat ultrakuulumiset!
-fantasy:hyvän kokoinen poju teille tulossa.=) Ja todella ikävää että sulla epämukava neuvolatäti joka latelee sellasii juttuja mitä ei raskaana olevalle pidä todellakaan sanoa..tee valitus jos ei muutu.Mullakaan ei ole välillä mukava ollut toi neuvolatäti mutta kun sanonu sille suorat sanat kun alkanut sanomaan asioista mitä ei pitäisi niin muuttunut sitten..esim.siitä sanoi että miksi olen käynyt yksityisellä lekurilla ultrassa ennen viikoa 18 ;kun kävin tarkastuttamassa että onko kaikki hyvin vauvalla ja itellä kun oli kipuja ”alakerrassa”kävellessä jne. en päässyt äitipolille..oli hiivari silloin>onneksi sain hoidettuu ajoissa.
-Orkidea:ei kivaa että alkanu tuleen jo raskausmyrkytyksen oireita mutta toivotaan ettei oo pahana joten jaksamista ja parempia vointeja!
itelläni esikois poikaa odottaessa koin raskausmyrkytyksen ei ollut kiva juttu se..
Ei tuu enää mieleen kommentoitavia juttuja mutta oon kirjoitellut jo tarpeeksi joten lisää taas myöhemmin..ehkäpä jo huomenna kun oon käynyt siellä kontrolli ultrassa..=)
*Marika79 ja onni 29+4
Orkidea, jaksamisia sinne. :> Toivottavasti paineet laskevat!
Jeejee, tänään tuli täyteen rv 30 ? Ihanaa kuinka ollaan jo näin pitkällä, vastahan sitä tuli rv 12 täyteen. :D Elikäs 10 viikkoa eli 70 päivää laskettuun aikaan! Ei malttaisi odottaa, että pikkunen tulee maailmaan.
Neuvolassa kaikki kunnossa, painonnousu hulppeat +592g/vko. :o Woooou, olin ihan, että apua, mutta neuvolatäti sanoi vaan, että on ihan ok! Nyt on siis oletetusta painosta ennen raskautta tullut 8,8kg, eli aika paljon kyllä. Ekasta neuvolakäynnistä on tullut 6,5kg. ;D Mielummin vaan ajattelen, että mitä on tullut lähtöpainosta, kun sen verran varmaan kuitenkin painoin ennen raskautta ja siihen pyritään takaisinkin. Verenpaine 120/72, pissa puhdas, sf-mitta oli 26,5cm. :) Vauveli edelleen raivotarjonnassa ja sykkeet 137krt/min. Siihen pöydälle kun hyppäsin makoilemaan, niin täti oli vaan, että "suahan supistaa nyt", mutta enpä mä tuntenut mitään, hassua.
Plah, soitin tonne Kaupungin vuokra-asunto-paikkaan ja sanoivat vaan, etteivät voi antaa mitään väliaikatietoja puhelimitse, eli ilmoitusta asunnosta pitää vaan odottaa ja odottaa. HUOKAUS. Oon jo päättänyt, että jos maaliskuun ekaan viikkoon mennessä ei ole kuulunut asunnosta mitään, niin sitten täytyy alkaa järkkäilemään tätä nykyistä. Mut edelleen on peukut pystyssä, että tärppäisi!
Jeps, nyt jatkan taas muita puuhia. =)
Hyviä vointeja kaikille!
Me ja Murmeli rv 30 ?
Minapieni, ole vain onnellinen, että olet noin hyvävointinen. Itsekin olin viimeksi huomattavasti parempivointinen, tuntui lopussakin että ois voinut melkein juosta ja maha ei tuntunut olevan tiellä.
Orkidea, toivottavasti paineet laskee. Ite kans seurailen kotona paineita nyt, terkkari sanoi että ois ihan hyvä kun siellä aina paineet on vähän reippaan puoleiset. Kotona toistaiseksi ollut ihan ok.
Neuvolasta tulin juuri ja oli taas positiivinen käynti.=) Toista kertaa kävin tuolla samalla terkkarilla ja nyt uskaltaa jo sanoa, että on mukavan oloinen. Tosin kuulin että hän ei olekaan mun oma terkkari, mutta saan silti jatkaa käyntejä kun halusin, merkkaa mut omaksi asiakkaakseen nyt jatkossa..ihme pompottelua taas ois ollut.
Painoa on tullut lähtöpainoon nyt 9kg ja on kuulemma ihan ok, vaikka tuntuu hurjalta että tällanen 158cm pätkä painaa jo 80kg!! Sanoinkin että ahdistaa tuo painon määrä ja pyysin päästä ravintoterapeutille käymään. Haluan saada ruoka-asiat mahdollisimman hyvälle mallille siihen mennessä kun imetys alkaa, jos sitten pääsisi omiin mittoihin pikkuhiljaa. Nyky ruokavalio on aika hyvällä mallilla, mut haluan että ammatti-ihminen katsoo syönkö riittävästi kaikkea mitä pitäisi.
Mulla kun on negatiivinen veri, niin nyt oli positiivisia vasta-aineita ollut viime verikokeen tuloksissa. Kävin antamassa uuden näytteen ja nyt kuulemma riittää että tilannetta seurataan. Toivottavasti tilanne ei pahene.. muuten vauvalle voidaan joutua tekemään kohdun sisäisesti verenvaihto tai jos oikein paha tilanne niin edessä on sektio.. lisää vaan huolia tänne taas. =/
Kamala kun päivät juoksee niin ettei ehdi edes kirjoittelemaan, lukemassa olen käynyt kyllä oikeastaan päivittäin!
Orkidea: Tsemppiä!!!
Omaa napaa sit. Mä sit vetäsisin eilen keittiöjakkaralta selälleni pesuhuoneen lattialle.. No itkuhan siitä tuli ja paniikki onko masukilla kaikki ok. Veikkaan, että itseeni enemmän otti säikähdys kuin että olis sattunut. No, on mulla jalassa kamala mustelma, mutta edes päätä en lyönyt, onneks, lattiaan. Jotenkin kai tupsahdin takamukselleni ja selälleni. Tutkailin liikkeitä sit koko eilisen ja kovasti tyyppi tuntui liikkuvan joten toivotaan, että masussa kaikki ok. Veikkaan ettei meillä enää nosteta puhtaanpyykin koria kuivausrummun päälle..
Hankinnoista. Mulla oikeastaan nyt kaikki hommattu. Vaikka olin päättänyt hommata vaunut vasta syntymän jälkeen, että saisin tietyn väriset niin joo, kannattaa mennä katselemaan, mukaanhan ne kähtee.. =) Ostettiin Emmaljungan Cerox brown yhdistelkmät puolipehmeällä kantopussilla. Ruskea/oranssi/valkoiset, menee sit molemmille. Hoitopöytäkin kasattu, odottelen vielä äippäloman alkua, että pääsee pesemään vaatteita! Muista hankinnoista mä pidän tärkeenä just vaippoja, liivinsuojuksia, talkkia, sinkkivoidetta, pullo varuilta, tutti, harsoja, maidonkerääjä. Siteitä itselle, imetysliivit. Nyt ostin myös sellaisen yövalon, meidän tavan yöpöydän lamppu on aivan liian kirkas imetykseen. Sitten on hyvä olla varuilla patjansuoja, meillä nuoremman pojan sänky oli aina märkä, mulla oli rakennettu sänkyyn monta kerrosta josta vaan vetäsin aina yöllä pois päällisimmän ettei tartte lakanoiden vaihtoon rueta keskellä yötä. Niin ja muutama äidinmaidonkorvike varuilta kaapissa.
Mulla olis torstaina eka neuvolalääkäri, palataan sitten asiaan uudestaan. Ja kahdelle kaverille ehti tässä välissä jo syntyä vauva ja kolme olis vielä tulossa tämän kuun aikana!! =)
Fantasy: Kamala neuvolantäti sulla. Siis mulla tullut jo about 14 kiloa, eikä siitä ole sokerirasituksen jälkeen puhuttu ollenkaan koska edellisissäkin raskauksissa olen paisunut samaa tahtia joten se on mun hormooneilla täysin normaalia. Salillakin olen käynyt viime viikkoina 6 x viikko ja tiedän jo nyt ettei sillä oo torstain punnitukseen mitään vaikutusta. No, kunto on ainakin kohillaan!!
Voikaa paksusti!
Aurinko ja tyyppi 32+2
Eilen olin perhevalmennuksessa (yksin, mies töissä) ja olihan se ihan valaiseva kokemus. Tiesin suurimman osan käsitellyistä asioista, ja jos perhelehtiä ja vauvakirjallisuutta lukee, niin tulee ne sielläkin vastaan. Katsottiin huvittava video, jossa synnyttämään tullut äiti kehaisi teennäisesti odotushuoneessa "Onpa täällä viihtyisää!" :D. Laitan toivoni Haikaranpesän valmennuksiin, ja niihin mieskin pääsee osallistumaan, koskapa ilmoittautuminen oli niin ajoissa. Vähän tuota synnytyssuunnitelmaa kummastelen, että mitä järkeä sitä on tehdä, kun ei tiedä, miten synnytys tulee menemään. No, onhan se kiva tietää, että toiveet otetaan huomiooon mahdollisuuksien mukaan.
Viime neuvolakäynnillä pääsin osalliseksi paino-keskusteluun minäkin ;). Asiallisilla linjoilla todettiin, että onpas sitä tullut sitten viime käynnin. Liekö syynä talvilomaiset Kainuun herkut vai vauvan kasvupyrähdys! Vatsa on ainakin kunnolla nyt näkyvissä. Miehen mukaan kävelen tanakasti taaksepäin kallistuen kädet sivuilla vispaten :D! Kumma kun itse en ole huomannut tuota muutosta, kehonkuva laahaa vähän jäljessä näemmä...
Kiitos vinkeistänne miukkikselle, omppulinäidille ja muille hankintojen suhteen, tulivat tarpeeseen ja niitä olen listaillut. Hyviä pointteja myös siitä, mikä on ehdottoman tarpeellista. Itse mietiskelen tällä hetkellä, pärjäisinkö ilman hoitopöytää alustalla pesukoneen päällä (tosin päältä täytettävä), kun tilan raivaaminen hoitopöydälle uhraisi pienestä tilastamme aika lailla. Kaksiossa kaikelle on oltava paikkansa.
Heräilen usein aamuyöstä klo 3-5 enkä saa enää unta. Ei mieltä kohota kyllä, vaikkei ole edes muita päivisin kuin itsensä huollettavana. Voimia Omppulinäidille, jospa vaihe kohta menee ohi?
Hankinnoista haaveilen juuri tuollaisista sukukalleuksista, kuten äitiEdwinan ja Haven korikehdot... Saatiin kirjottuja lakanoita suvusta, mutta muuten tavara kiertää aika pian nykyperheissä eteenpäin. Oltais toivottu ehkä enemmänkin tarjoomuksia ympäristöstä, mutta en viitsi itse alkaa kyselemään. Ostetaan ensinnä välttämättömyyksiä ja katsotaan tilanteen mukaan, mitä tarvitaan. Tilaakaan kun ei ole liiaksi.
Uskallanko tunnustaakaan, että meiltä puuttuu vielä vaunut ja pinnasänky! Olen vetkutellut niiden kanssa, mutta vatsa muistuttelee yhä useammin, että joku sieltä on todella tulossa, joten voinen uskoa, että niitä tarvitaan! Pientä vaatetta ollaan jo ostettu, niitä on vaikea vastustaa. Kestovaippoja pitäisi alkaa opiskelemaan, jotta osaisi ostaakin. Kantoliina ja -pussi on saatu.
Äitini kanssa ollaan suunniteltu ja kerätty isyyspakkausta. Kiva osallistaa toista mukaan juttuihin, kun äitiyspakkaus on nimellisesti äidille. Samalla voin vihjaista vauvanhoidon tehtävien delegoinnista isukille: ammeella ja huppupyyhkeellä kylvetyksestä, yösyöttövuorosta tuttipullolla... Olettekos muut kokoilleet isyyspakkausta, ja mitä siihen keksineet? Mukaan laitan pari kirjaa ja jotain henk.kohtaistakin.
Hyvää vointia, tukevia unia ja aurinkoa!
Pomppu rv 31 + Kengu