Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**HUHTIKUUN HANIT helmikuu**

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka emilia82, minäkin olin tänään synnytysvalmennuksessa ja kun katsoin, että olet myös valinnut saraalaksi NKL:n arvelin meidän olleen samassa valmennuksessa :) Me olimme se pariskunta, joka saapui viimeisenä paikalle... asumme ihan terveysaseman lähellä, mutta auto oli jumittunut niin pahasti lumeen, että kesti jonkin aikaa saada se kaivettua sieltä ulos!

Tule moikkaamaan seuraavassa valmennuksessa!

Vierailija
22/120 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei saturnin, joo oltiin me sitten samassa valmennuksessa. Jäittekö te siihen ihan eteen istumaan? Sillon mä ehkä tunnistan sut :). Me istuttiin ihan ekassa rivissä käytävän toisella puolella. Nähdään taas!

Emilia82

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, jäimme siihen ekaan riviin. En ehtinyt kunnolla vilkaista muita, kun valmennus oli jo lähtenyt käyntiin. Muistan hämärästi teidät, mutta en varmaan osaisi tunnistaa, joten tulkaa ihmeessä moikkaamaan sitten seuraavalla kerralla :)

Vierailija
24/120 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS ihanat zempeistä ja osanotosta tuon minun IHGun neuvolatätini johdosta :D!!

Pola, mulla kanssa baby välillä liikkuu enempi ja välillä vähempi, mutta tajusin että se johtuu sen asennosta... Aina kun on poikittain (jota on vielä aika usein, että kunhan ei vaan jäis perätilaan) niin tuntuu vähemmän, mutta kun on pääalaspäin niin tunnen koko ajan hänet... Mullahan on istukka edessä, että sen takia varmasti vaihtelee myös!

miukkis, kolme kertaa olen käynyt neuvolassa ja ekalla kerralla tää mun oikea täti oli lomalla ja tokalla kerralla sillä oli se opiskelijapoika harjoittelija siellä mukana... Että nyt vasta paljasti todellisen luonteensa :D - saas nähdä seuraavalla kerralla miten käyttäytyy, eli ensviikolla...

jennu, No mä oon 158,5cm pitkä, että vähän oot pidempi kun mä :)! OU MAI, miten sulle on voitu sanoa noin painosta :O :O :O - sun painoindeksihän on edelleen normaalin rajoissa :O!!

ansa, mä oli just eilen sokerirasituksessa ja aika rankkaa oli istua 2 tuntia niillä kovilla sairaalan penkeillä sekä olla juomatta :/ - että kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä :)! zemppiä!

Orkidea, juuh olis pitänyt sanoa jotain, mutta tosiaan kun sen puheet oli niin uskomattomia, että ihan ällikällä olin lyöty :D!

äitijaEdwina, en tiedä voisko sitä tätsykkää vaihtaa, kun aika pienillä resursseilla kumminkin tuolla mennään... Niin ei se vanhempien syntymäpaino välttämättä merkitse, mutta muuten tottakai geenit voi vaikuttaa lapsen kokoon eikä aina vaan äidin syömiset...

Pomppu, mun käsityksen mukaan synnytystapa-arvioon ei pääse kaikki... Ainakaan Helsingissä... Vaan neuvolasta saa sinne lähetteen jos katsovat tarpeelliseksi... Se mun neuvolatäti ei varmasti ainakaan "päästä" mua sinne ;D

minapieni, no sähän oot lähes samankokoinen kun mä (60kg ja 158,5cm sekä painoa tullut nyt 13kg) ja sulle ei ole sanottu mitään... On noi neuvolatädit sitten erilaisia, juuh...

have&hanna, mulla tuntuu aina "pallo" jalkojen välissä kun kumarrun silloin kun baby on pääalaspäin... Että eiköhän se siitä tule se painontunne :)

Mammaliina, ihana kun su napa on pullahtanut jo ulos :)! Mullakin ihan kohta, nyt on jo tasainen...

Omaa napaa vielä, kävin siellä sokerirasituksessa eilen ja ihan hyvin meni paitsi se sokerilitku oli aika pahaa, mutta onneksi kylmää! Sekä pahinta oli istua sillä penkillä se 2 tuntia... Särki tosi paljon lonkkiin ja alaselkään sekä mahaan ://! Huomenna soitan tulokset, että saas nähdä mitkä huudot taas saan!

Huomenna meillä on myös synnytysvalmennus terveysasemalla! Ihan kivaa! Sinne "päästiin" vaikka mulle tää on jo toinen, mutta miehelle ensimmäinen! Ei varmaan kyllä oltais "päästy" jos ois ollut tuo oikea neuvolatätsy ekalla kerralla ;D!

Mä en ole edelleenkään saanut kelasta päätöstä ja mun äippäloma alkaa 3vkon päästä... Ja se pakkauskin ois jo ihan kiva! Eilen taas soitin sinne ja sanoivat, että kyllä täällä lukee että kiireellinen... Nooh okei juuh...

Mulla mahasta kuuluu aina välillä naksahdus :D - tosi outoa!

Mä näin myös viimeyönä tästä vauvasta ihan selkeän unen, että minkä näköinen oli ja muuta! Sitten kun mun kello aamulla soi, niin siinä unessa mun mies sano, että älä herää vielä mä haluun nähdä vauvaa vielä :D! Muuten se ei ollut mukana unessa ;D!

Mä kohta ratkeen tähän odotukseen, mä en millään malta odottaa tätä vauvaa!!! Tuntuu, että halkeen jo rakkaudesta poikaa kohtaan :)! Samalla jännittää ihan hirveesti miten sitä osaa taas käsitellä sellasta ihan pientä, kun tosiaan esikoinen on jo ekaluokkalainen...

Niin ja pk-seudun tapaamisesta, täällä ollaan mukana jos uusi sovitaan! Ainakin kolmenviikon päästä mulle sopii milloin vaan, kun jään pois töistä! Ehdotuksia??

fantasy&hope rv31+5

Vierailija
25/120 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsan kaikki huhtimammat!

Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne. Pari kertaa viikossa oon teidän juttujanne lueskellut ja aina on pitänyt alkaa itekin kirjoitteleen, mut en ole saanu aikaseks, kun tuntuu siltä, et on ihan liikaa "asiaa" :).

Pampa: Me ollaan sit käyty samalla viikolla samassa paikassa 3/4D:ssä :). Me käytiin kans Hämeenlinnan Hämeen Lääkärikulmassa Henrik Rosendahlilla, koska täällä Tampereella on niin suolaiset hinnat. Oltiin tosi tyytyväisiä lääkäriin ja tutkimukseen ylipäänsä! Eli kyllä kannatti maksaa se n. 160 euroa n. tunnin tutkimuksesta ja DVD:stä + kuvista.

Hanna1983: Mäkin suosittelen tuota Hämeenlinnan paikkaa lämpimästi, jos ei ole kovin pitkä matka sinne!

Me ei haluta tietää sukupuolta etukäteen. Olin ajatellut, että 4D:ssä se kyllä paljastuu, mutta ei onneks :). Siis meidän kannalta onneks - ymmärrän myös, että joku haluaa sen tietää. Meillä nyt vaan on ollut alusta asti sellainen fiilis, et pidetään yllärinä loppuun asti. Ei ole siis edelleenkään mitään hajua, onko masukki tyttö vai poika :).

Fantasy: Mä kyllä jättäisin palautetta tuosta neuvolantädistä! Vaikka et haluis vaihtaakaan tai ei onnistuis, niin kyllä kannattaa ottaa esimieheen yhteyttä. Toihan on ihan kamalaa kohtelua. Neuvolaan menon pitäis olla kiva kokemus, kun pääsee kuuleen lisätietoo masuasukin voinnista. Mulla on tosi kiva neuvolantäti, niin jotenkin toi tuntuu ihan kauheelta käytökseltä!

Vielä tuosta 3/4D:stä... Me mentiin sinne ihan mielenkiinnosta, ei siis mitään erityistä syytä. Oli kiva kuulla, että vauva kasvaa hyvin viikkojen mukaisesti ja on "oikein päin", eli pää tarjoutuvana. Ehtiihän tuo vielä kääntyileen, jos vaan mahtuu. Ite en ole tiedostanut, miten päin se siellä majailee, mutta tulipahan sekin selväks :). Tässä hieman mittoja, jos joku haluaa vertailla:

Rv 28+4:

Lakimitta 77 mm

Vartalon ympärys 237 mm

Reisiluun pituus 54 mm

Painoarvio 1270 g

Pituus 38 cm

Mua ihmetytti tuo pituusarvio (lääkäri katsoi taulukosta), koska jostain luin, että noilla viikoilla pituutta olis vasta jotain 32 cm. No, eipä tuo kai kovin olennainen tieto ole...

Voimia kaikille vuodelevossa oleville!!! En nyt ikävä kyllä muista, oliko teitä muitakin kuin ansa ja matilda-aleksandra... Niin, ja tietty myös muille mammoille! Koitetaan jaksaa töissä vielä hetki :).

Perhonen rv 29+4

Vierailija
26/120 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei,

Kiitos opiskelutsempeistä. Jospa nämä tästä etenisivät, kun rutistaa - ja pääsee aamulla ajoissa sängystä ylös. Mikä on muuten vaikeeta, kun viime yönäkin valvoin taas kotvasen ihan unettomana.=( Ei kuitenkaan neljän aikaan jaksa ruveta mitään raporttia vääntämään. =O

Missä vaiheessa muilla on vauvavalmistelut? Onko kaikki hankinnat jo tehty vai onko niitäkin, jotka jättää sen herkun äitiyslomalle?

Meillä on vauvalle jo kasa vaatteita - ja juuri kävin naapurista lisää -, vaunut, sitteri, hoitotaso...Lähes tulkoon kaikki paitsi jotain pientä vielä tarvitsee. Korvakuumemittari meinattiin hankkia, kun tällä hetkellä meillä on vaan iänikuinen elohopeapeli. Voisin kuvitella, että olis ihan kätevä. Näin ensikertalaisena sitä miettii, että onko jotain hyväksi havaittua, joka kannattaa olla jo valmiina ennen vauvan syntymää? Esim. rintapumppua tms..? Ei haluaisi turhakkeitakaan hamsrata, niin vinkit otetaan vastaan. =)

-Orkidea ja Kuutti 30+6-

Vierailija
27/120 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan hankittu jo suurin osa eli siis vaunut, sänky, sitteri, turvaistuin ja jonkin verran vaatteita. Mut vielä pitää hommata kaikenlaista... Niin ja eilen sain äippäpakkauksenkin.

Mäkin oon miettiny että toi korvakuumemittari vois olla hyvä hankinta.

Täälläkin kaivataan vinkkejä muihin "pikku" hankintoihin jotka voisivat olla tarpeen.

ansa* ja "pikku kaveri" 28+0

Vierailija
28/120 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mun mielestä vauvan kanssa noitten normaalien isompien hankintojen lisäksi: kunnollinen rintapumppu, hyvä imetystyyny, tarpeeksi hyviä imetysliivejä, riippukehto vauvalle (toiselle pojalle ostin ja en pidä pinniksessä tulevaakaan ennen kuin alkaa kiipeillä pystyyn, ei oo masuvaivoja ja nukkuu paljon parempia öitä), hyvä itkuhälytin (niitäkin on monenlaisia)... hmmm...nyt ei muita tule just mieleen.

Hoitopöytää meillä ei ole koskaan ollut pojilla, enkä hanki nytkään. Vaipanvaihto meni ekalla ensimmäiset kk lipaston päällä, johon ostin sellaisen korkeampireunaisen vaihtoalustan ja sitten kun rupesi pyörimään ja hyörimään vaipanvaihdossa, ollaan vaihdettu milloin missäkin alusen päällä. Reissussa ollut mukana useampi sopivan kokoiseksi leikattu muovitettu frotee, jonka voi laittaa alle. Tällä hetkellä meidän 1 v 8 kk vaihdetaan yleisimmin lattialla littana tyyny päänalla :). Lattialämmitys on pop, ku pojat pyörii niin paljon leikeissään lattialla. Ostin esikoiselle aikoinaan tuota muovitettua froteeta isomman palan kangaskaupasta ja laitoin mm. vaununkoppaan ja käyttänyt sitä myös sitten myöhemmin kostuneiden vaunujen istuinosan suojana, jos ei kerkiä kuivaa jne. Monikäyttöistä värkkiä :).

Omaa napaa (.) : täälläkin kukuttiin yöllä ihan ilman mitään syytä... noin klo 5 heräsin, enkä sitten ennen poikien heräämistä saanutkaan enää unta. Aika nuupahtanut mamma ollut täällä tänään :/. Mutta parisen tuntia vielä ja sitten pojat meneekin jo nukkumaan ja saa rauhassa keräillä itseään tuolla soffan pohjalla :).

Kivaa iltaa kaikille!

Mammaliini ja papupoika 29+5

Vierailija
29/120 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä kans mietityttäny nuo kaikki pienemmät jutut et muistaahan sitte kaikki:)

Mutta meillä siis on jo vaunut,kaukalo,rattaat(mihin kaukalokin menee).Ja sitten on vaatteita lainaan saatuja on aika pino ja lisää tulossa uusia oon muutamia ostanu mitä on kivoja vastaan tullu ja ollu pakko ostaa:D Niin ja äippäpakkauski tuli jo pari viikkoa sitte. Sängyksi meille tulee aluksi sellanen vanha rottinkisänky missä itekki oon nukkunu:)se menee useemman kuukauden ehkä jopa niin kauan et alkaa pystyyn nousemaan et sit tarvii häkkisängyn. Hoitopöytä on vielä hakuses tarkoitus ostaa sellanen missä lipasto jolla sitten myöhempääkin käyttöä:) Mutta kyllähän tuota kaikkea pientä pitää vielä ostella ja sitten kaikki vaatteet pitää pestä ku loma alkaa et kyllä sinne jää hyvin vielä tekemistä:)

Täälläkään ei niin hyvin nukuta tai siis vessaan kun herää ei meinaa saada nukuttua toki en ole koskaan ollut hyvä nukahtamaan:/

have 28+2

Vierailija
30/120 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, olipas Fantasylla neuvolareissu!! Ei ihan taida täti olla oikealla alalla... Toivottavasti jatkossa käyttäytyy tai pääset eri tädille!! Tsemiä!

Kyllä nyt harmittaa, kun lueskelin noita 4D:n hintoja... Meiltäkään ei olisi ollut Hämeenlinnaan pitkä matka... Kävin nimittäin tänään Hyvinkäällä lääkärillä + tavallisessa ultrassa, ja siitäkin jäi maksettavaa se 160e. Mielummin sen olisi maksanut "kunnon" kuvista!

Lääkäriin kyllä päädyin muista syistä kuin vain ultran takia, nimittäin TODELLA kipeät krampit ovat vaan lisääntyneet ja tuntuu, että vauva olisi jo jalkojen välissä pää ulkona. Ja kun edellinen neuvolalääkärikin oli vähän osaamaton ja epävarma, ajettelin, että on syytä tarkistaa tilanne. Kaikki oli kuitenkin kunnossa ja nyt vahvistui, että kolmatta prinsessaa odotetaan =) Kramppien yms syyksi sanoi lantion liian löystymisen, mutta niin kauan kun vaan kävely yms onnistuu, sitä pitää tehdä. Ja koitettava vaan jaksaa huhtikuulle, vaikka epätoivoiselta tuntuisikin. Toki voi kuulemma vielä pahentuakin, että joutuu käyttämään kainalosauvoja yms... Hmm... Mutta, kohdunkaula yms olivat normaalit ja ennenaikaisen synnytyksen riskiä ei pitäisi olla (vaikka esikoinen olikin 4 vkoa ennenaikainen, ja kaiken piti silloinkin olla kunnossa..). Noh, ainakin nyt on levollisempi mieli, ehdin jo nähdä keskenmenounia yms.

Höh, tulipas taas omaa napaa...

Pienistä mutta tarpeellisista hankinnoista tuli mieleen bepanthen tai vastaava voide (nännihaavoihin, vauvan peppuun yms), liivinsuojat ja peppu-/kosteuspyyhkeet.

Onko kenelläkään kokemuksia koala-riippukeinusta ? Vaikutti hyvältä kaverin lapsella, mutta mielelläni kuulisin muitakin kokemuksia.

Mukavaa ja aurinkoista viikkoa kaikille!

Mindis ja maha 29+4

Vierailija
31/120 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan jo kauppaan lähdössä heti kun aukeaa. Pakko päästä ulos heti kun vaan jonnekin voi mennä tekemään jotain hyödyllistä, poika nimittäin huutaa, kitisee ja roikkuu lahkeessa ihan koko ajan.. Nyt nukkuu parvekkeella ekoja unia.

Itsellä onneksi ollut särkyjen suhteen helpompi viikko, vauveli vaan on välillä niin hassuissa asennoissa että ihan sattuu. Tuntuu kuin työntäis jalkojaan mun napaan, eli ahdistaa masun päältä edestä ja sisuskalut on kans aika tiukilla. :)

Hankinnoista:

Hyvät vanulaput tai pestävät pienet pesulaput oli käteviä silmien puhdistukseen (+kasvojen ja kaulan myös). Septidin ja vanupuikot tarvittiin heti navan puhdistukseen (tästä on kai eri ohjeita, pitäisikö putsaa vain vedellä vai septidinillä). Ja itselle hyvä määrä kunnon yösiteitä, mulla ainakin jälkivuodon määrä onnistui yllättämään (ja epparihaavan paranemisen vuoksikin teki mieli usein side vaihtaa uuteen, ettei haudu) ja mies sai kantaa lisää siteitä kaupasta taskussaan edellinen tyhjä pakkaus, jotta osasi tuoda oikeanlaisia. Liivinsuojiakin tarvittiin heti, mulla toimi parhaiten pestävät sellaiset kun kertakäyttöisistä tulikin ihottumaa.

Sen huomasi viimeksi, että vauva tarvitsee oikeastaan aika vähän silloin ensimmäisinä viikkoina. Vaippoja saattoi kulua yksi tunnissa, se oli varmaan tärkein asia että niitä oli riittävästi. Vaatteita meillä oli aivan liikaa ja jäivät tosi äkkiä pieniksi. Tuttipullon ja tutin olemassaolo oli oli meillä heti tarpeen.. nyt ei muuta tuu äkkiä mieleen ja poika kitisee ulkona siihen malliin et men lähdetään ruokaostoksille tästä.

Omppulin äiti rv 29+5

Vierailija
32/120 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin eilen ekaa kertaa kahdeksaan vuoteen(!!) lastentarvikeliikkeessä ja olin pyörtyä heti siihen ovelle.. Kauheesti on tarvikemäärä monipuolistunut ja varsinkin vaunuissa tyyli on mennyt selkeesti urbaanimpaan. Mikä sitten hankaloittaa esim. itselle sitä kärryjen hankkimista. Metsän keskellä kun ei tee mitään pienillä, kääntyvillä etupyörillä...

Ainoa, mitä ostin, oli rintareppu. Käytin noiden isompienkin kanssa paljon rintareppua, se helpotti elämää varsinkin esikoisen koliikin kanssa. Vaatteita olen saanut paljon lahjoituksina eikä niitä oikeastaan tarvitse ostaa. Mies tilannee tämän kuun aikana vaunut, kaukalon ja turvaistuimen. Ongelmana meillä tässä on se, että hänen ostamia vaunuja en voi meille tuoda, koska mies on eläimille allerginen ja meillä taas on elukoita melkoinen lauma. Pitää ostaa jotkut käytetyt tänne pihakärryttelyyn ja nukuttamiseen.

Ostoslistalla on vielä tutti, tuttipulloja, korviketta vähän, rintapumppu ja liivinsuojuksia. Itkuhälyttimen ja sitterin olen jo aiemmin kokenut turhiksi, niitä ei siis nyt ole hankintalistalla. Kapaloliinoja ilmeisesti saan pari kpl vielä ennen synnytystä.

Mutta olo alkaa olla sellainen, että voisin ilomielin hypätä tuonne huhti-toukokuun vaihteeseen ja aikaan kun vauva on maailmassa :)

Vierailija
33/120 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omppulin äiti ja Iiris: Hyvä, että "väristyksiä" on muillakin. Varsinkin näin ensikertalaisena sitä jaksaa ihmetellä aivan kaikkea. Ja Omppulin äidille tsemppiä kovien kipujen kanssa, hyvä, jos on nyt vähän helpompaa ollut. Luulisi kyllä, että jos jostain perheneuvolan kautta olisi mahdollista saada joku kodinhoitaja, jos täytyy ihan kokonaan ruveta vuodepotilaaksi. Vaikka mistä sitä tietää, onnistuuko se näin lama-aikana, kun kaikesta koko ajan nipistetään.

Jennu1: Mulla on vähän helpottanut jalkasäryt. Laitoin sängyn jalkopäähän petarin alle tyynyn, niin saan jalat tavallaan korkeammalle yöksi. Toinen tyyny on jalkojen välissä tai mahan alla. Musta tuntuu, että noista kikoista on ollut tosi paljon hyötyä. Lisäksi aloitin rautakuurin, kun hemppa oli laskenut 114:ään (luin jostain, että raudan puute voi aiheuttaa ainakin sydämentykytyksiä, mutta en tiedä, onko sillä mitään tekemistä noiden jalkojen kanssa, voihan se olla toisinkin päin).

Orkidea: Tsemppiä opinnäytetyön tekemiseen! Varmasti on vaikea keskittyä kirjallisten töiden tekemiseen, tai ylipäätään yhtään mihinkään "tässä tilassa". Mutta koita miettiä sitä, miten kiva olisi, kun vauvan tultua ei tarvitsisi niitä väsätä.

Have ja Hanna: Täälläkin niitä alavatsakipuja on ollut välillä enemmän ja välillä vähemmän. Samoin painetta yms. Mutta siis ainakaan reilut kaksi viikkoa sitten ei ollut mitään muutosta paikoissa tapahtunut. Kai siellä paikat venyy, eikä se vauvakaan ihan kevyt ja pieni enää ole.

Noomi: Meilläkin mies on ollut oikein tyytyväinen tähän seesteisyyteeni. Normaalisti olen melko räjähdysaltis ym., joten tämähän on ollut suorastaan luksusaikaa. Jotenkin musta vaan tuntuu, ettei se jatku enää sitten, kun vauva valvottaa kaiket yöt:-) Toivottavasti mies sitten muistaa tämän vaiheen...

Ja tuosta valmennuksesta. Eipä ollut kovin hääppöinen anti synnytysvalmennuksessa. Iso ryhmä ja ohjaaja luki suurimman osan suoraan jostain kansiosta (kuulemma sikainfluessarokotusten takia valmennuksia on nyt kolme normaalin viiden kerran sijasta). Siellä ei siis tullut ainakaan minulle mitään uutta tietoa (mitä en olisi jo lukenut jostain vauva-aiheisesta lehdestä tai neuvolan oppaista) synnytyksen eri vaiheista, kivunlievityksestä tai sellaisista perusjutuista. Lähinnä merkitys oli minulle henkinen - tavallaan on taas askelen lähempänä onnistunutta raskautta, kun kerran valmennukseen asti on päästy. Ja tietty kiva mennä sinne yhdessä vauvan isän kanssa.

Tytsä: Hyvä, että kaikki oli kunnossa. Eikös tämä ollut jonkinlainen kontrollikäynti rakenneultran jälkeen?

Valmisteluista: Meillä on siis vaunut, turvakaukalo ja telakka sekä kaukalon kanssa yhteensopivat matkarattaat. Äitiyspakkaus odottaa vaatteiden pesua ja lajittelua ym. Muutamia vaatteita olen ostanut, kun ovat olleet niin söpöjä. Mutta muuta ei sitten vielä oikeastaan olekaan. Vaatteita saadaan paljon vähän eri puolelta, pitää vaan hakea, lajitella ja pestä ne. Lisäksi listalla ovat itkuhälytin, hoitotaso (meille ei tule hoitopöytää, vaan kylppäriin lavuaarin viereen laminaattitaso ja siihen päälle hoitoalusta tai vastaava), kaikki pikkusälä, patja vauvansänkyyn... Sitteri saadaan kaverilta, en sitten tiedä, tuleeko käytettyä, mutta toki otetaan vastaan, kun kerran saadaan. Sänky saadaan siskoltani, mutta sitä varmaan joutuu vähän putsaamaan ja ehkä maalaan sen myös.

Useampikin kaveri on suositellut hankkimaan valmiiksi imetyspaitoja (jo laitokselle mukaan), liivinsuojuksia, terveyssiteitä ja vauvalle vaippoja.

Täytyy kyllä tehdä varmaankin jossain välissä joku lista. Jos sitten ensi viikon jälkeen alkaisi valmistella vauvan tuloa tosissaan.

Voikaa hyvin!

Pola 29+4

Vierailija
34/120 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terppa!

Iiris74: kiitos infosta synnytystapa-arviosta! Mullakin sektio takana, oisko se sitten syynä. Nlatäti vaan sanoi silloin ekalla käynnillä, että tuollainen tulossa.

Orkidea: se on vaan istuttava siihen koneen ääreen ja otettava itseään niskasta kiinni (klo 4 on mitä parhain aika, silloin on hiljaista ja muutaman tunnin hommien jälkeen voi hyvällä omallatunnolla mennä takas nukkumaan)!! Esikoista odottaessa olin samassa tilanteessa, tosin opinnäytetyö ei vielä tuolloin ollut ajankohtainen. Oli se kyllä veemäistä, en kadehdi yhtään… Aloitin silloin äitiysloman noin viikolla 37, siihen asti väkersin kouluhommia, erittäin mälsää!! Heh, ne laittaa synnytystapa-arvion varmaan noin myöhään siks, että osa ehtii jo syntyä :-/

Fantasy: no just, ai sä joudut TAAS piinapenkkiin!! Saas nähdä koska mulla tihenee noi nlakäynnit.. Tai ehkä kompensoin tietämättäni sitä kahta ekstrakertaa tuossa välissä. Mitkä oli rasituksen tulokset? Mäkin kävin Kelan sivuilla katselemassa tilannetta ja edelleen odottaa ratkaisua mun pakkaukset ja rahat. Nooh, 7 vkoa vasta mennyt hakemuksen jättämisestä!! Oli vissiin onni onnettomuudessa, että jätin sen tosiaan hyvissä ajoin! Mä en oo nähnyt masukista vielä lainkaan unia, mutta sun uni oli kyllä hauska!!

Omppulinäiti: kääks, mihin aikaan teillä oikein herätään!!?? Ymmärrän, jos on vähän hermo kireellä…

Miehistä: kysyin yks ilta omalta ukolta, että onko hän suonut ajatustakaan esikoisen hoidolle synnytyksen aikana. Hän totesi vaan, että kai hän on sit kotona. Mä olin ihan että whaatt!!? Kun kuulemma ”ei kai sitä ekan jälkeen enää sinne mukaan mennä, ei kukaan muukaan ole ollut”. Ja toim. huom. esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla, joten olen ihan ensisynnyttäjänä liikkeellä. Kun totesin, että hänen paras frendinsä oli ihan siel lasaretis asumassa (perhehuoneessa siis) kun heidän kakkonen syntyi, niin oli että ”jaa, kai mun sit täytyy tulla sinne sairaalaan pyörtymään”. Ööh!!?? Toivon todella että oli VITSI!!!

Perhevalmennus: ööh, nyt kyselen tyhmiä, mutta miten sinne pääsee? Haluaisin siis sellaiseen synnytysvalmennukseen. Esikoisen aikana en päässyt, kun muutettiin vähän ennen äippäloman alkua ja vanha nla pyysi menemään uuden nlan valmennuksiin ja siellä ei niitä enää sitten ollutkaan marras-joulukuussa. Kysyin asiaa nlatädiltä, mutta höpisi jotain ympäripyöreää ”kai ne helmikuussa alkaa”.

Valmistelusta: meillä pitäis teoriassa olla kaikki (osa kamoista mm. kaukalo ja sitteri vielä lainassa). Mä en hankkinu korvakuumemittaria, kun apteekkituttu sanoi, että sitä on vaikea saada ”oikeaan” kohtaan korvassa. Ostettiin sit ihan digitaalinen mittari. Käsikäyttöinen rintapumppu on esikoisen jäljiltä jossain kaapissa, se oli aikanaan kätevä kun ei jaksanut imeä tissejä tyhjäksi niin pumppu hoiti sen homman. Imetystyynyä olen miettiny, mutta en luultavasti hanki, ilmankin pärjää, vaikka se kätevä onkin (sairaalassa käytin sellaista). Liivit on tärkeet! Ei kannata hankkia liian pieniä. Carriwellit on ainakin ihan jees. Lisäks mulla oli sellaiset ”lutteroliivit” yökäytössä (oli pakko pitää liivejä ja liivinsuojia alussa öisinkin, muuten oli peti maidossa) eli sellaiset ihan mitään tuettomat ja pehmeät. Itkuhälyttimen tarve riippuu siitä, missä vauva nukkuu ja mitä itse tekee sinä aikana :-D Mulla on esikoisen vanha jossain, mutta se ei oikein toiminut kunnolla silloinkaan. Nyt ajattelin pärjätä ilman, koska laitan partsille nukkumaan (huom! te muutkin jotka ette asu ”katutasossa” ja ei ole hissiä: parvekevaunut on h…tin kätevät!) ja voin avata tuuletusikkunan (toivottavasti on sen verran lämpimät kelit…) ja kuunnella sieltä. Sit tietty JOS esim. imuroi, niin hälytin ois kätsy kun siitä näkee jos toinen itkee… Jostain luin, että sellainen ”walkie talkie” olis hyvä itkuhälyttimenä (tai mikä sen oikea nimi nyt onkaan eli se sellainen ööh, radiopuhelin!!), kun sitä voi käyttää sit myöhemminkin vaikka metsäretkellä ;-)

Meillä on hoitopöytä (ikean, sellainen mistä saa sen tason veke), mutta sitä ei oikeaan tarkoitukseensa ole käytetty kertaakaan (vaan toimii kirjahyllynä/romuvarastona). Jos tällä kertaa… Esikolla oli AINA kakat, niin vaihdoin vaipat vessassa pesukoneen päällä ilmatäytteisellä vaihtoalustalla. Muovitettu frotee on must, kuten mammaliini totesikin! Käytin sitä kun laitoin vauvan ”ilmakylpylään”. Ja viime viikolla aloin miettiä, että siitä vois varmaan kohtuullisella vaivalla saksia itse ruokalappujakin! Lisäks komppaan Mindistä nännirasvasta (lansinoh vaimikäsenytolikaan saa apteekista oli ainakin jees ja kun ei enää tarvi tisseihin, niin on hyvä kuiville kantapäille…), bepanthen pyllyn punoitukseen (ostin aluksi sinkkivoidetta, mutta bepanthen olikin parempaa), liivinsuojia (itse käytin periaatteesta pestäviä). Reissussa käteviä olivat ne vauvojen peppupyyhkeet, niillä voi ”pestä” naamankin :-DD Ja omppulinäitiä komppaan vanulapuissa, vanupuikoissa, siteissä, puhdistusaineessa. Kuten minapieni totesi, on hyvä olla varuilta tuttipullo (käyttövalmiina! ettei tarvi mahdollisesti alkaa kauheessa paniikissa kotiintultua sitä keittelemään...) ja korviketta (vaikka imettäisikin, mutta jos tulee hätäpaniikki). Muistaakseni mitään lääkkeitä ei saa antaa ihan pienille, mutta niistäjä (ostin jostain halpamyymälästä) ja keittosuolatipat (apteekista) on hyvä olla olemassa jos tulee nuha pienelle ja jotain hajusteetonta perusvoidetta. Nii ja sit mulla oli sellaisia maitopusseja, kun pumppasin maidon ja laitoin pakkaseen niissä pusseissa (ihan ruokakaupasta sai). Ja kantoliina oli ehdoton, koska esikoinen oli ”läheisriippuvainen” ja halus olla sylissä koko ajan (toivon, että nyt ei oo ihan sama tilanne…). Huh, tuntuu että ihan kamala määrä tavaraa ”tarvitaan” :-DDD

Vauvan asennosta: mä luulen, että pera ei oo vielä kertaakaan ollut pää alaspäin… Siskonsa oli perätilassa loppuun saakka, onkohan siellä mun kohdussa sellainen joku jakkara!!?? Potkut tuntuu alamahassa ja sit joku kova nojaa oikeaan kylkeen. Nivusia särkee jos oon istunut pitkään paikallani ja sit nousee ylös, mutta menee ohi kun pääsee liikkeelle.

Jassoo, olikohan vielä jotain, aikamoinen romaani tais kyllä tulla… Ai niin nukkuminen tai pikemminkin unettomuus! Täällä myös riesana, tosin en mikään supernukkuja ole koskaan ollut. Jos sattuu yöllä heräämään veskiin niin sitä sit valvoo väh tunnin sen jälkeen.

Mulla on ollut kauhea jano viime päivinä ja kun meiliin pompsahti vauvan uutiskirje (muistaakseni), niin siinä oli, että kiivaat ”lapsiveden vaihtoviikot” on käsillä. Johtuisko sit siitä!

Juuh, nyt pakko lopettaa…

Vointeja kaikille!!

T: Miukkis + pera 29 ja rapiat

Vierailija
35/120 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hip hurraa!

kela on tehnyt vihdoin ja viimein päätöksiä... Hakemus on saapunut jo 7.12 kelaan ja eilen olivat sitten tehneet äitiysavustus ja lapsilisä päätökset =)

Äitiysrahapäätös kun tulee työpaikan sairauskassan kautta niin se sitten varmaan tulee vasta maaliskuun alussa, "myöhässä" niinkuin viimeksikin. Äitiysloma kun alkaa helmikuun 26.

Meillä rupeaa olemaan haalittuna kaikki vauvantarvikkeet ja vaatteet takaisin maailmalta, pikkuinen pääsee nukkumaan perintörottinki sängyssä n. ensimmäisen puolivuotta. Se on päälle 40 vuotta vanha ja siinä on nukkunut mies ja hänen vanhemmat veljensä, osa serkuista, veljesten lapset ja lasten serkkuja =) ja hyvin vielä kestää ainakin yhden vilpertin.

Unettomuus täälläkin vaivaa, onneksi on saanut nukkua päikkäreitä kun esikoinen on ollut hoidossa.

Vauvan asennosta: Torres on raivotarjonnassa ollut jo pitkään ja välillä tuntuu että on melko alhaallakin, saisi pysyä kyllä kyydissä vielä 6 viikkoa sitten voi tulla ulos, eilen kaveri yritti peppu edellä tulla tuosta kyljestä läpi, mies nauroi että pitäisikö Torrelle antaa kartta sinne masuun että suunta pitäisi olla toinen.. =D

Synnyttämään lähteminen on ruvennut hieman mietityttämään, mies kun tekee osaksi hieman matkatöitä, viime kerralla tuli synnärille suoraan Tampereelta. Hoitajia onneksi tuolle esikoiselle on, mutta sitten on yksi viikko kun kaikki tuntuu olevan ulkomailla ja lähin hoitaja asuu silloin parin tunnin ajomatkan päässä... no, kyllä kai sitä jotain keksii...

Miukkis kyseli perhevalmennuksesta: Meillä neuvolassa on ilmoitustaululla laput milloin niitä järjestetään ja niihin ei ole tarvinnut ilmoittautua. Me ei tällä kertaa osallistuta mihinkään valmennuksiin. Viimeksi oltiin haikaranpesään (Kätilöopiston yksi osasto)menossa synnyttämään, niin heillä oli pakollinen kaksi osainen valmennus, se oli mielestäni oikein hyvä ensikertalaiselle. Ja sitten siihen kuului vielä kätilön kanssa kahdenkeskinen keskustelu jossa "suunniteltiin" synnytystä. Eli sai kertoa pelkonsa ja toiveensa.

Tälläkin kertaa olisi tarkoitus tuonne haikaranpesään mennä ja kävinkin jo tuon suunnitelma siellä tekemässä, tuli kyllä paljon yksinkertaisempi suunnitelma nyt kuin ekalla kerralla... Totesin että katsotaan miten sujuu, ja niillä mennään... Kätilö katsoi minua todella kummasti, siis eikö ole mitään toiveita. Juu, on haluan helpon, nopean ja kivuttoman synnytyksen. Mutta se tuskin on mahdollista. En halua suunnitella liian tarkkaan ettei tule "pettymyksiä"

Nyt lepäilemään että jaksaa lähteä talsimaan tarhan suuntaan

ÄitijaEdwina sekä Torres 31+5

Vierailija
36/120 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin viime viestissä sanoa, että mieluusti olen mukana, jos pääkaupunkiseudulla järjestetään uudet treffit. Ensi viikon jälkeen käy varmaan suunnilleen kaikki, jos nyt ei just joku neuvola tai vastaava osu samaan aikaan.

Ja kävin aamulla lääkärissä, ja kaikki oli ihan hyvin. Supisteluista ym. huolimatta ei ole vielä muutoksia tapahtunut kohdunsuulla ja kohdunkaulassa. Kokoarviossa laahataan edelleen se noin viikko perässä, mutta niinhän se on ollut alusta asti, eivätkä silti ole halunneet la:ta muuttaa... No enpä mitään jättiläistä haluaisikaan. Niin, ja voin varmaan jatkaa jätskin ahmimista, kun sokeriarvotkin kerran olivat taannoisessa rasituskokeessa oikein mallikkaat:-)

Pola

Vierailija
37/120 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille!

Olen täällä käynyt lukemassa viestejä, mutta oma kirjoittelu on ollut vähemmässä. Kiva, että saitte aikaan Helsingin seudulle treffit! Täällä Turussahan voitais myös järkätä treffit kaupungille vaikka maaliskuussa, kun vähän paremmin aikaa äitiysloman myötä?

Täällä voidaan paksusti, mutta silti hyvin ja posiitivisella mielellä :)

Alkuraskaus oli mulle painajaista sen oksentelun takia, joten sen rinnalla

kestää leikiten esim. synnytyksen :) Mulla tuo maha on "eteenpäin kallistuvaa"

mallia ja olenkin siis koko nainen yhtä mahaa nyt...raskausviikkoja on 31+4.

Joka puolella missä kuljenkin, tuntuu että maha huomataan aina ensimmäisenä.

Lapset (tyttö 6v ja poika 4v)on hellyttävän innoissaan odottamassa vauvaa...hankinnoista täällä on ainakin ollut puhetta - meillä on noita vauvanvaatteita varastossa, mutta jotain pientä söpöä aina tarttuu matkaan..unipussin ajattelin hankkia vauvalle.Vaunut ostin uusiksi käytettyinä,

jotkut matkarattaat ajattelin vielä hankkia auton perälle. Olis kätsyä, kun ei

tarvis ikinä siirrellä autoon. Ja vähän olen haaveillut myös siitä

riippukehdosta. Meillä ei kumpikaan lapsista ole alussa nukkunut

pinnasängyssä, vaan olen niitä aina retuutellut ympäri kämppää. Vois olla ihan

kätevä tuollainen, kun sais vaihdella paikkoja ja heijata uneen jne.

Voikaa hyvin!

Nuppu rv 31+4

Vierailija
38/120 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pola, juu kontrollikäynti se oli =)

Tavarahankinnoista: onhan noita jonkin verran jo! Sitteri ja turvakaukalo ollaan saatu tutulta, vaatteita on melkoisesti, lahjaksi saatuja, itse ostettuna uusia sekä käytettyjä. :) Niitä nyt varmaan on ihan tarpeeksi ensimmäisiksi kuukausiksi. Toki jos jotain superihanaa näkee joskus, niin täytyy varmaan ostaa. Yksi tutti on ja tuttinauha, pari leluakin. Mutta siinäpä meidän hankinnat toistaiseksi. Hoitopöytä vielä täytyy hommata ja sit tietysti kaikkia pikkujuttuja, esim. puhdistusliinoja ja vaippoja, mutta onhan tässä aikaa ne ostaa. (: Ja sitten tietysti ne tärkeimmät, eli vaunut. En vielä tiedä milloin käydään ostamassa, mut tuskin ainakaan tässä kuussa kun ei ole tiloja missä niitä säilyttää. Mutta mieluisathan ollaan jo löydetty, niin toivottavasti ne kans ostetaan. ;)

Kävin eilen sellaisessa nuorten odottavien äitien ryhmässä ja olipa mukava tavata vähän enemmän oman ikäisiä. Ensi viikolla meille pidetäänkin info imetyksestä ja kestovaipoista.

Tänään ollut pitkästä aikaa päivä, kun ei ole närästänyt ollenkaan, ihanaa! Nykyään kun se on oikeastaan jokapäiväinen vaiva. :/

Tänään myös supistellut enemmän kuin aiemmin, mutta johtunee siitä kun tullut käveltyä tänään niin paljon.

Hyvät yöt :)

Me ja murmeli rv 29+2 (jee, ens viikolla 30 viikkoa täynnä!)

Vierailija
39/120 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vinkkaan, että mulla ois toiset matkarattaani myynnissä. Erittäin hyväkuntoiset Inglesinat, väri on sellainen turkoosi/harmaa. Yhdellä kädellä saa kasaan ja lyttyyn. Eivät ole sellaiset ihan rimpulat, vaan ihan kunnolliset. Tossa on se malli, väri on vaan siis eri http://www.pikkuhurmuri.fi/tuotteet.php?pid=245&iid=908 . Selkänojan saa kokonaan vaakatasoon, mulla ollut keskimmäinen niissä mm. pussissa ihan pienenäkin kaupunkireissulla.

Mitäs muuta ... hmm... eilen tämä masukaveri heittäytyi joteski hankalaksi, alavatsasta kiristi niin, ettei meinannut pystyä liikkumaan. Oli varmaan jotenkin hankalassa asennossa. Helpotti sitten about tunnin päästä. Outoa ... Nyt on taas jotenkin normaalissa asennossa, ei tunnu laisinkaan pahalta :). Poikien kanssa lenkille tuonne pyryyn, onneksi ei ole kylmä.

Kivaa viikonloppua kaikille!

mammaliini ja papu 30+0 (juhuu :))

Vierailija
40/120 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miukkis, meillä herätään viideltä hyvin usein ja joskus saattaa olla niin luksusta että puol seittemään saa nukkua. =) Voin sanoa, että ärsyynnyn aika helpolla jos joku toistuvasti valittaa että heillä herätään aamuisin niinkin aikaisin ku seittemältä.. ;)

Kysyin eilen mieheltä onko tulossa synnytykseen mukaan. Vastaus tuli heti ja oli et tottakai jos vaan onnistutaan pojalle saamaan siksi aikaa joku seuraksi. En viimeksi tarvinnut muuten mitenkään sen kummemmin miestä avuksi siellä synnyttämässä, mutta ihanaa kun oli siellä seurana ja mukana noin tärkeässä yhteisessä asiassa. Mun mies kokee sen niin, että jää jostain hyvin tärkeästä paitsi jos ei pääsekään mukaan. Ihana.

Mulla on kans välillä vauva just tuollai niinku Mammaliini kuvaili..alavatsassa tuntui kamalan ahtaalta ja käveleminen oli ikävää. En oikein osaa sanoa miten päin tuo milloinkin tuolla on, tuntuu että potkii niin joka puolelle. Kai siellä sitten vielä mahtuu aika hyvin liikkumaan.

Tiistaina ois neuvola sitten.. mua taas ahdistuttaa sinne meno jo nyt. Tuntuu että nyt on painoa tullut monta kiloa yhtäkkiä ja kaikki kiristää puristaa ahistaa..Painan jo saman verran ku viimeks just ennen synnytystä. Kuulen varmaan samalla ne taannoisen sokerirasituksen tulokset. Ajattelin pyytää jatkossa, että jos täti sieltä soittaisi tulokset tarvittaessa mulle kun sinne puhelimella läpi pääsy ei ole onnistunut.

Mitäs muuta.. nyt katkesi ajatus. Paras jatkaa hommia. Mies sairastaa ja koko ajan voivottelee, puhisee ja korostetusti köhii jos oon lähellä. =) Lämpö pitää mittaa kerran tunnissa ja raportoida.. Miesten sairastamisen seuraaminen on jotenkin todella raivostuttavaa ja samalla koomista, ne on NIIN kipeitä. Kerran sanoinkin että mietipä, minä synnytin viimeks kuumeisena enkä valittanut.

Hyvää viikonloppua ja vointeja kaikille!

Omppulin äiti & Lenni 30+0

Ainiin, tapaamisesta:

Mulle kans sopis uudelleen tapaaminen. Periaatteessa millon vaan käy, mutta poika on sitten mukana. Maaliskuun ekalla viikolla saadaan mummo kylään, eli voisin päästä ehkä yksinkin. Ja vkl mikä vaan aika pääsen myös itsekseni liikkeelle. Onko hyviä ideoita paikasta? Ja oisko kahvit vai vaikka ruokaileminen?