Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon tää aineenvaihdunta oikein hidastuu nyt 30-40-vuotiaana???

Vierailija
31.01.2010 |

On tää nyt vittumaista. Liikuntaa harrastan 5-6 kertaa viikossa 40-90 minuuttia kerrallaan. Syön noin 2000-2500 kcal päivässä. Pituutta on 173 ja yhtäkkiä vuoden aikana painoa tullut 10 kg lisää, nyt painan 80 kg :(( Kertakaikkiaan, taisi olla puppua se, että liikunta pitäisi aineenvaihdunnan vilkkaana. Mitä hyötyä tässä on liikkua ja katsoa mitä syö, kun kumminkin vaan lihoo???

En valitettavasti kuulu niihin naisiin, jotka syövät kuin linnut. Mutta lasken, mitä syön ja ylimääräistä en syö.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kans lihonut 20 kg siitä kun täytin 30 eli reilu vuosi sitten. Syön terveellistä perusruokaa, en herkkuja. En kyllä noin paljoa liiku kuin ap. mut tunnin lenkki päivässä vähintään kuitenkin. Sairaalassa on tutkittu eli johtuu vaan syömisistä. Olen nyt tehnyt galluppia hoikemmilta ihmisiltä niin ne tosiaan syö vain ananaspurkin ja 2 puurolautasellista (esim.) päivässä. Tai jotain vastaavaa, pari ruisleipää tms. Ei sitä vaan auta yli 30 vuotiaan muuta syödä.

Vierailija
42/61 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää nyt sitä estrogeenistä johtuvaa painon nousua? Mulla siis ollut koko ikäni pyykkilauta ja nyt tulee vähän ylimääräistä uusiin paikkoihin. Ruokavalio & liikunta ym elintavat ennallaan. Mikä avuksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää nyt sitä estrogeenistä johtuvaa painon nousua? Mulla siis ollut koko ikäni pyykkilauta ja nyt tulee vähän ylimääräistä uusiin paikkoihin. Ruokavalio & liikunta ym elintavat ennallaan. Mikä avuksi?

Vierailija
44/61 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikut todella paljon. En tunne montaa äiti-ihmistä, joka harrastaisi yhtä paljon liikuntaa.

Vierailija
45/61 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali työssäkäyvä useamman pienen lapsen vanhempi ei kyllä todellakaan ehdi treenata 7 tuntia viikossa. Minä ehdin juuri ja juuri kaksi-kolme tuntia, ja senkin eteen joutuu välillä taistelemaan.

Lisäksi tulee onneksi runsaasti hyötyliikuntaa.

Vierailija
46/61 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis hoikka haluat olla. Syöt sitä paitsi ehkä vielä enemmän kuin olet laskenut.

Olet kyllä aika tukeva.

T: 163cm/54 kg, tavoite pudottaa n. 3 kg, metodina syödä suht vhh ja 1200-1400 kcal/pv.

Vierailija
47/61 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla opeilla ei voi mennä pieleen, itse treenaan salilla ja syön proteiinipainoitteisesti ja nälkää ei silti tarvitse nähdä, kun tietää mitä voi syödä ja miten liikkua. Ap:lle tsemppiä!

Vierailija
48/61 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla jogurtti rasvaa 2% 160 kcal ja vettä Aamupäivällä (en ehtinyt tehdä lämmintä ruokaa) Kahvia maidolla, kourallinen pähkinöitä, 150 g luumutomaatteja, rasvatonta rahkaa, jossa 100g mansikoita ja mausteena vaniljagefilusjuomaa, hieman hedelmäsokeria Välipalana yksi nutriletpatukka Päivällinen kaksi uuniperunaa, kanaa ja porkkanaraastetta, light colaa, kaksi pientä palaa tummaa suklaata Illalla vielä tuo rahkan loppu, kevytkaakaota ja ehkä puuroa, jos nälkä sekä luumutomaatteja. ap p.s Luulin olevani laihtunut, vyötärönympärys oli kavennut sentillä, mutta painoa oli taas yössä tullut 500g lisää. Juon paljon vettä ja juoksen vessassa. Vatsa toimii.

Mitkä ei kuulu joukkoon? Olisko tuo light cola ja kevytkaakao....

Vierailija
49/61 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entä äitisi, onko hän normaalipainoinen vai lihonut myös sinun iässäsi? Itse olen ollut aina pyöreä tai lihava, yli 25 vuotta kuitenkin normaalipainon ylärajoilla. Olen pitkä enkä todellakaan ole miettinyt joka suupalaani. Vartalo on vuosien myötä muuttunut eli vyötärölle tullut lisää, mutta paino ei juurikaan ole lisääntynyt. 5 kg voisin tiputtaa, joskus laihduttanutkin, mutta siitä se paino vaan nousi näihin normilukemiin, jota pidän ominaispainonani.

Liikuntaa harrastan, mutta hyvin lyhytkestoisesti kerrallaan. Esim. hiihtolenkki, pyöräily max 40 min. Kuntosalia enkä jumppaa harrasta lainkaan.

Harmi, sillä varmaan kiinteytyisi mukavasti.

Niin ja ikää on 46 vuotta.

Kaikenkaikkiaan paino ja laihduttaminen on yksilöllinen juttu. Mikä toimii toisella ei toimi sitten kaikilla.

Vierailija
50/61 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai että se onnistuisi, pitäisi suunnilleen juosta 100 km lenkki joka päivä. Näin meille kerrottiin ainakin UKK-instituutin kuntotestausten yhteydessä. Painon suhteen ruokavalio on se kaikken ratkaisevin!

Liikunta toki tukee painonhallintaa ja on terveyden kannalta tärkeää.

Vierailija
51/61 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on aina ollut hyvin hoikka. Olin tänään infrapunasaunassa, ostin viiden kerran kortin sinne. Käyn joka toinen päivä, katsotaan että vaikuttaako se aineenvaihduntaani mitenkään. Vessassa ainakin saa juosta.

ap

Vierailija
52/61 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai että se onnistuisi, pitäisi suunnilleen juosta 100 km lenkki joka päivä. Näin meille kerrottiin ainakin UKK-instituutin kuntotestausten yhteydessä. Painon suhteen ruokavalio on se kaikken ratkaisevin! Liikunta toki tukee painonhallintaa ja on terveyden kannalta tärkeää.

mutta tietty vain toinen puoli. Kevyemmän ruokavalion ja liikunnan yhdistelmä laihduttaa. Siellä tarkoitettiin, ettei PELKKÄ liikunta laihduta kuin todella vähän, jos ei tee ruokavaliolleen mitään.

Vierailija
53/61 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun 30 ylittyy. Olen huomannut ihan saman :(

Vierailija
54/61 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pysyviin tuloksiin, kun noudattaa niitä annettuja suosituksia ja ohjeita eli noudattaa ns. lautasmallia: puolet lautasesta kasviksia/vihanneksia, neljäsosa lihaa/kalaa/kanaa/kananmunaa, neljännes perunaa/pastaa/riisiä jne. Ihan omaa hölmöyttä on se, jos käyttää päivän kalorimäärän/pisteet johonkin epäterveelliseen tyyliin että syö yhden lihapasteijan ja sitten onkin puolet päivän pisteistä käytetty ja kauhea nälkä. Opin itse painonvartijoissa syömään terveellisesti, kohtuullisia annoksia, myös herkkuja kohtuudella, mutta ennen kaikkea lisäsin vihannesten/hedelmien/kasvisten osuutta ruokavaliossa enkä ollut kertaakaan nälkäinen, en ole vieläkään ja noudatan ohjeita edelleen, paino laski 10 kiloa puolessa vuodessa ja on pysynyt poissa vuosia. Ihan itsestä se on kiinni, mikä ohjelma tai systeemi on paras, mutta ainoa mikä laihduttaa on se, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Jos haluaa painonsa pysyvän samana, syö saman verran kuin kuluttaa. Turha se on haukkua Painonvartijoita, jos ei OSAA noudattaa niitä neuvoja - niiden tarkoitushan on saada ihminen pysyvästi muuttamaan ruokailutottumuksiaan, ei vain laihdutuksen ajaksi.

Vierailija
55/61 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa. Energiankulutuksesi on alle 2000 kaloria päivässä. 2000 - 2200 kalorin ruokavaliolla elävät monet naisurheilijat, jotka treenaavat 20 tuntia viikossa. Eikä nyt ole kyse hoikista voimistelijatytöistä vaan lihaksikkaista kestävyysurheilijoista.

Vierailija
56/61 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiantarpeen laskeminen aikuisella naisella:

"Elimistösi tarvitsee n. yhden kilokalorin painokiloa kohti tunnissa. Kerro painosi 24:llä arvioidaksesi kuinka monta kilokaloria tarvitset päivässä. Kerro saamasi luku 1,3:lla, 1,4:llä tai 1,5:llä sen mukaan, kuinka aktiivinen olet päivän mittaan.

Jos esim. teet toimistotyötä ja liikut ainoastaan 30 minuuttia päivässä, kerroin on 1,3. Jos liikut työsi puolesta, käytät yleensä portaita, teet paljon kotitöitä yms. kerroin on 1,4. Jos teet fyysisesti raskasta työtä ja harrastat paljon liikuntaa, kerroin on 1,5.

60-kiloa painava henkilö tarvitsee 1440 kilokaloria päivässä peruselintoimintoihin ja 1872-2160 kcal aktiivisuudesta riippuen."

Sinun treenimääräsi ovat niin vähäisiä ja epäsäännöllisiä (5-6 kertaa viikossa 40-90 minuuttia kerrallaan), että et voi käyttää energiantarpeesi laskemiseen tuota viimeksi mainittua kerrointa 1,5. Sinä olet vähän liikkuva, kertoimella 1,3.

70kg (lähtöpainosi ennen lihomista) x 24 = 1680 kaloria päivässä

Tämä kerrotaan 1,3:llä = 2184

Jos sinulla oli lähtötilanteessa (ennen lihomista) heikko lihaskunto ja vähäinen lihasmassa, niin se merkitsee että energiankulutuksesi voi olla vieläkin pienempi kuin tuo 2184.

Jos syöt päivittäin 2500 kaloria ja liikunta jää vähiin (5 kertaa viikosa 40 minuuttia kevyttää liikuntaa) niin ei ihme että lihot vuodessa 10 kiloa.

Lihomisen taustalla voi olla myös muita syitä (laiska kilpirauhanen) mutta kilpirauhasen sairaus ei YKSINÄÄN riitä aiheuttamaan 10 kilon lihomista vuodessa. Lihot, koska syöt liikaa ja vääränlaista ruokaa.

Ensimmäiseksi olisi syytä poistaa ruokavaliosta sokeri, vehnä, leivonnaiset, keksit, makeiset, jäätelö ja kaikki muut nopeat hiilihydraatit. Terveellinen perusruoka (kasvikset, hedelmät, liha, kala, maito, täysjyväleipä) JÄRKEVISSÄ MÄÄRIN SYÖTYNÄ saavat sinut laihtumaan.

Vierailija
57/61 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähäinen treenimäärä

Vierailija
58/61 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis, miten niin liikun vähän???! Harrastan kunnon hikiliikuntaa 5-6 kertaa viikossa esim vesijuoksu 60min, kuntosali 90 min, PACE 30 min, sauvakävely 60 min, cross trainerilla poljen yleensä 45 min, spinning 60 min. Näitä vaihdellen 5-6 kertaa viikossa.

Mä olen luullut, että liikun paljon. Miten paljon pitää siis liikkua, että liikkuu paljon???

Lisäksi kävelen joka paikkaan, minne vaan ehtii, autoa ei ole. Työhöni kuuluu kävelyä arviolta 1-3 tuntia työvuoro.

Olen liikkunut 10 vuotta säännöllisesti eli lihaskuntoni ei ole huono missään nimessä.

Laihdutin viime vuonna painonvartijoissa, silloin söin pisteinä noin 1600-2100 kcal päivässä. Laihdun nopeasti, kilon viikossa. Ja yhtä nopeasti tuli kaikki takaisin. Nyt paino on jotenkin jämähtänyt. Aloitin vuosi sitten e-pillerit. Nyt jätin ne pois, jos ne turvottavat.

Mutta kai mulla sitten on vaan niin hitosti hidastunut aineenvaihdunta nyt vuoden aikana. Pitääkö mun siis elää jollain 1500 kcal päivässä??? Huh huh.

ap

Vierailija
59/61 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ois painonvartijoihin mennyt, jos oisin tän tiennyt!

Yritänkö siis syödä enemmän protkuu ja vähemmän hiilareita. Ja liikkua enemmän, 2-3 kuntosali/PACE-treeniä viikossa? Lasketaanko kotijumppa kuminauhoilla kuntosalitreeniksi? Entä jos hommaan kahvakuulan ja alan treenata sillä? Tai joogaa?

En mä kyllä mun lihaskunnossa huomaa alenemista ja aerobinen kunto on nyt parempi kuin viime vuonna.

Voisiko nuo e-pillerit olla yksi syy lihomiseen? Niiden aloittamisen jälkeen ainakin alkoi paino nousta.

ap

Vierailija
60/61 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nopea aineenvaihdunta,75,5 kg/179 cm. Energiantarve on laskujen mukaan 2800 kcal.Kun olen syönyt ruuan, jossa on paljon vihanneksia ja joskus myös lihaa sekä 2 ruisleipä viipaletta pelkällä floralla,soijajuomaa 4 dl. Ei mene kuin muutama tunti niin taas on nälkä. Nyt paino on noussut 4 kiloa,olen syönyt karkkia ja naksuja. Liikun joka päivä pyörällä pääasiassa 8 tunnin työpäivän aikana. Käyn 3 kertaa viikossa lenkillä,reipasta kävelyä.Nyt jätin makeiset ja naksut.Niinpä mitä hyötyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi