Tarvitaanko aina hautaustoimisto? kun hautaus pitäisi järjestää.
Kommentit (31)
Kuljetuksesta sanotaan, että se pitää hoitaan "vainajaa kunnioittaen" eli käytännössä ruumisauto on ainoa tapa, jos ei sitten omista vanhasta ambulanssista tehtyä henkilöautoa.
Kaiken muun voi organisoida ihan "kotitarpeista".
Meille on vielä epäselvää mitä maksaa kokonaisuudessaan ajateltiin myös hoitaa kaikki itse esim.hautapaikka pikkuiselle
Meille on vielä epäselvää mitä maksaa kokonaisuudessaan ajateltiin myös hoitaa kaikki itse esim.hautapaikka pikkuiselle ja kauanko kesti patologisella haluaisimme hoitaa kaiken tämän nopeasti asumme hesassa.
rakennat itse arkun ja toimitutat sen jollakin konstilla krematorioon poltettavaksi. Uurnaksi kelpaa vaikka lasitölkki. Ei maksa paljon ja on varmasti ekoloogista.
Me ei ainakaan tarvittu kun hautasimme vauvamme. Arkku oli tarkoitus ostaa hautaustoimistosta, mutta se olikin sitten liian pieni ja vauva haudattiin sairaalan pahviarkussa. Itse puimme vauvan ja kuljetimme sairaalasta hautausmaan kappeliin. Ei siihen mitään toimistoa tarvittu.
tarvitaan.
Jos kuolee sairaalassa, niin tarvitset kuljetuksen pois sairaalasta. Yleensä vainaja viedään hautaustoimistoon, missä hänet laitetaan kuntoon (pestään, puetaan, meikataan ja asetetaan arkkuun). Jos kyse arkkuhautauksesta he myös säilyttävät vainajaa hautajaisiin asti, toisinaan vainajat odottavat h-hetkeä hautausmaan kappelin kylmiössä (jos sellainen on olemassa). Hautaustoimiston väki kuljettaa vainajan kirkkoon/kappeliin tai krematorioon.Meinasitkos hakea vainajan autolla ja istuttaa etupenkille? Vai kenties pakulla? Ja änkeä jääkaappiisi hautajaisiin asti?
Ja sairaalan kylmiössä kyllä pitävät hautajaisiin asti, ei tarvitse ostaa isoa pakastearkkua siihen tarkoitukseen. IHmiset vaan on niin vieraantuneet kuolemasta että kaikki siihen liittyvä on ulkoistettu. Ei sitä ennenvanhaankaan mitään hautaustoimistoja tarvittu, ihan omin voimin se vainaja sinne hautaan toimitettiin.
Eli sinne vaan toimittaa itse odotamaan hautausta. JA miksi ihmeessä pitää meikata???
Ei käsitä...
kyllä ne kylmätilat on sairaaloiden yhteydessä..
tarvitaan. Jos kuolee sairaalassa, niin tarvitset kuljetuksen pois sairaalasta. Yleensä vainaja viedään hautaustoimistoon, missä hänet laitetaan kuntoon (pestään, puetaan, meikataan ja asetetaan arkkuun). Jos kyse arkkuhautauksesta he myös säilyttävät vainajaa hautajaisiin asti, toisinaan vainajat odottavat h-hetkeä hautausmaan kappelin kylmiössä (jos sellainen on olemassa). Hautaustoimiston väki kuljettaa vainajan kirkkoon/kappeliin tai krematorioon. Meinasitkos hakea vainajan autolla ja istuttaa etupenkille? Vai kenties pakulla? Ja änkeä jääkaappiisi hautajaisiin asti?
oli hyvin helpottavaa että oli hautaustoimisto, joka hoiti järjestelyt, joista meillä ei ollut mitään hajua. Jos joku nyt ajattelee säästää rahaa läheisen kuoleman kohdalla, niin hautajaiskulut maksetaan kuolinpesästä, eli kukaan sureva omainen ei siinä kärsi.
Eli: en tiedä tarvitaanko hautaustoimistoa, mutta ainakin minä olen iloinen että sellaisia on.
rakennat itse arkun ja toimitutat sen jollakin konstilla krematorioon poltettavaksi. Uurnaksi kelpaa vaikka lasitölkki. Ei maksa paljon ja on varmasti ekoloogista.
Sairaalan kylmiössä vainajat ovat pusseissa. Miten saat sinne vietyä arkun ja kuljetettua sen kappelille?
Jos nuo kuljetusasiat saa järjestymään niin luulisin, että muuten hautajaisjärjestelyt sujuvat ilman hautaustoimistoakin.
Mun käsittääkseni aikuista vainajaa ei voi kuljettaa itse, vaan se pitää kuljettaa ruumisautolla tai ambulanssilla. Siis jos on vaikka kotona kuollut, niin kai se ambulanssilla viedään sairaalaan ruumiinavaukseen.
Lapsivainajaa saa kuljettaa itse omassa autossaan. Arkkuahan voi pitää vaikka sylissäkin.
Arkun sen sijaan voi todella rakentaa vaikka itselleen etukäteen.
Kun omaa lastani hautasin, niin koin hautaustoimiston palvelut hyvin tarpeellisiksi. Ja kyllä ne piti ihan omasta pussista maksaa.
Hautauskulut voi maksaa kuolinpesän varoista, jos kuolinpesällä on varoja. Jos taas vainajalta ei jää riittävää summaa hautauskulujen hoitamiseen niin sitten lähiomaiset maksavat hautauskulut.
Täytyy sanoa, että kyllä se kuolemastakin on tehty aikamoista bisnestä. Hautasimme läheisen ihmisen loppuvuodesta ja koko lysti tuli maksamaan jotain 7000-8000€.
Haudattiin pieni vauvamme noin kuukausi sitten. Mieheni ja isäni tekivät itse arkun, kun arkku oli valmis kävimme hakemassa lapsemme ihan itse omalla autolla patologian osastolta. Ja tuotiin siinä itse tehdyssä arkussa vauvamme kirkon säilytys tilaan. Hautausmaa oli niin lähellä kirkkoa joten kuljimme sen matkan kävelle ja arkku meni kirkon kärryissä saattueella, näin emme tarvinneet mitään apuja kuljetukseenkaan hautaustoimistolta. Hautaustoimiston yhteyvessä on kukkakauppa ja kukat tulivat sieltä jotka toimitettiin kirkolle.
Eli jos vain kaikki tämmöiset sattuu kohilleen niin ei niitä palveluja tarvita.
Itse kuitenkin saimme hyvät neuvot hautaustoimiston väeltä, koska eihän meillä ollut mitään tietoa tämmöisestä.
Myös kirkkoherran virastosta saatiin muut kirkolliset jutut selville. Kustannuksia tuli haudan kaivuu, joka ois ollu ilmainen jos oltais ite siihen osallistuttu, kukat, arkun sisuksen verhoilu ammattilaisella, ja kuolinilmoitukset lehteen.
tarvitaan.
Jos kuolee sairaalassa, niin tarvitset kuljetuksen pois sairaalasta. Yleensä vainaja viedään hautaustoimistoon, missä hänet laitetaan kuntoon (pestään, puetaan, meikataan ja asetetaan arkkuun). Jos kyse arkkuhautauksesta he myös säilyttävät vainajaa hautajaisiin asti, toisinaan vainajat odottavat h-hetkeä hautausmaan kappelin kylmiössä (jos sellainen on olemassa). Hautaustoimiston väki kuljettaa vainajan kirkkoon/kappeliin tai krematorioon.Meinasitkos hakea vainajan autolla ja istuttaa etupenkille? Vai kenties pakulla? Ja änkeä jääkaappiisi hautajaisiin asti?
Vaikeimmin itse hoidettava asia lienee vainajan kuljetus, mutta periaatteessa siinäkään ei ole pakko käyttää ruumisautoa, vaan ihan mikä tahansa auto johon arkku mahtuu, käy. Ja jos kuljetuksen ottaakin hautaustoimistosta, niin ei sieltä ole pakko mitään muuta ostaa.
Arkku pitää tietenkin jostain hankkia, mutta senhän voi nykyisin vaikka tilata netistä. Kukkia saa mistä tahansa kukkakaupasta. Seurakunnasta järjestetyy hautajaisten järjestelyt joka tapauksessa samaten kuin hautapaikka / tuhkaus jne. Muistotilaisuuden voi järjestää vaikka omassa kodissa tai seurakunnan tiloissa tai vuokrata sitä varten jonkun tilan tai vaikka ravintolan. Pitopalveluasioista sovitaan ihan samalla tavalla kuin muissakin tilaisuuksissa tai tarjoilut voi vaikka tehdä itse.
Hautaustoimistot ovat omistajilleen voittoa tuottavia kaupallisia yrityksiä ihan niinkuin mitkä tahansa muutkin yritykset. Niitä voi ja saa kilpailuttaa ja niiltä saa pyytää tarjouksia, eikä niiltä ole pakko ostaa mitään mitä ei halua. Bisnes on bisnestä ja hautaustoimistotkin tietenkin yrittävät myydä ihmisille kaikkia mahdollisia oheispalveluja ja tuotteita, jotka eivät ole mitenkään välttämättömiä.
Oma mielipiteeni on, että jotkut hautaustoimistot tekevät välillä törkeääkin kauppaa ihmisten surulla, siis myyvät palveluja joissa ei ole mitään järkeä ja tolkkua, mutta ymmärtämättömät ihmiset eivät surussaan jaksa kyseenalaistaa palvelujen mielekkyyttä tai miettiä hintaa. Monet hautaustoimistot esimerkiksi laskuttavat ihmisiä "palveluista", jotka saa seurakunnasta täysin ilmaiseksi ja parempilaatuisina.
Ei ole esimerkiksi mitään järkeä siinä, että hautaustoimisto sopii hautajaisjärjestelyistä, virsistä tms. seurakunnan kanssa, vaan omaisten kannattaa tehdä se itse, jolloin he saavat mieleisensä toimituksen mieleisellään tavalla. Monet hautaustoimistojen painamat ohjelmalehtiset ym. ovat ihan törkeän asiantuntemattomia ja täynnä virheitä. Hautajaisiin kaupataan laulajia ym. "ohjelmaa", jonka laadusta voi olla montaa mieltä - monesti kanttori osaisi esittää laulun paljon paremmin kuin kallis laulaja. Kaikkein pahimpia ovat hautaustoimistojen kantajat, jotka saattavat olla ketä tahansa, pukeutuvat miten tahansa, eivätkä osaa käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla.
Meille on vielä epäselvää mitä maksaa kokonaisuudessaan ajateltiin myös hoitaa kaikki itse esim.hautapaikka pikkuiselle