uimahalli, minkä ikäinen yksin toiselle puolelle?
Kyseessä nyt 8-vuotias ujohko poika. Voiko vielä ottaa naisten puolelle mukaan kun keskenään ollaan uimaan menossa vai pitäisikö jo pärjätä yksin miesten puolella?
Kyseessä iso uimahalli, jossa paljon väkeä varmasti.
Kommentit (54)
Ovatko ne, jotka kannattavat kouluikäisenä siirtymistä omille puolille, tyttölapsien äitejä? Eli teillä itsellä on tyttöjä, jotka pääsevät teidän kanssa samalle puolelle JA vielä heidän vuoksi te olette kauhuissaan samanikäisistä pojista naisten puolella?
t. eka- ja tokaluokkalaisten poikien äiti
Kouluikäisestä on poika käynyt omalla puolellaan. Kun käymme uimahallissa kotipaikkakunnalla, menee isänsä kanssa. Mummolareissulla, kun menemme uimaan kaksin, niin menee yksin poikain puolelle. Pienempänä oli toki kanssani naisten puolella, ja ekalla kerralla vein miesten pukuhuoneen ovelle, oli varmaan aika samanlaista kuin naisten pukkarissa. Sovittiin treffit lastenaltaalle. Neuvoin pyytämään apua lukon kanssa, jos tarvii. Muistaa ottaa kamansa mukaan.
En olisi missään nimessä lapsena halunnut olla uimahallissa alasti ikäisteni poikien kanssa. Hyi! Entä päästäisittekö ilomielin 7-8-v tytöt miesten puolelle isän kanssa?
Kaikki ovat menneet omalle puolelleen viimeistään kouluun mennessään. Aiemminkin toki, etenkin jos omansukupuolen vanhempi mukana.
Ilmanmuut koululaiset omille puolilleen!
Tyttäreni on nyt 8-vuotias. Hän käy usein isän kanssa kahden uimassa. On tietysti naisten puolella. Pojat on isompia, he kävivät minun kanssani aikanaan paljonkin uimassa, olivat omalla puolellaan. Altaalla tavataan. Ja lopuksi tavataan uimahallin aulassa. Aika on sovittu aina. Nuorin tyttäreni käy vielä kummalla puolella hyvänsä, yleensä naisten. Hän on 3-vuotias.
Meillä on 7-vuotiaasta tyttö käynyt yksin naisten puolella kun on isän kanssa uimassa. Ehkä tytöt on omatoimisempia, mutta ei sen tulisi mieleenkään mennä miesten puolelle. Se on myös omasta ylpeydestä kiinni, että on jo iso tyttö ja tekee hommat ihan yksin. Ja jos tulee ongelmia voi aina kysyä apua vanhemmilta kanssa uimareilta. Tosin ongelmia ei ole ollut.
Minulla on tyttö ja poika. Minusta kouluikäikäiset pitää ehdottomasti olla omilla puolillaan ja normaalit lapset kyllä pärjäävät yksinkin. Itse aloin käydä yksin naisten puolella kuusi vuotiaana.
Hän on tullut kanssani vielä naisten puolella, vaikka tahtoisi päästä miesten puolelle. Ehkä ensi kerralla hän voi käydä altaalta saunassa miesten puolella, saa pientä totuttelua.
Ihan en vielä luota, että varmasti käy suihkussa tai että osaa huolehtia vaatteita ja avaimesta, joten en pukuhuoneeseen häntä yksin päästä.
Viimeksi hän kyllä imoitti, että ei tahdo naisten puolelle, ku siellä on kaikkia tissejä ja pimppejä ja muuta inhottavaa....
vanhemmat pojat tölläävät estotta meitä naisia. Itse töllään kiukkuisena takaisin. Ihme uteliasta tuijottelua.
Miksi raahata poikaa naisten puolelle jos ei itse haula? Pärjäähän eskarilainen koulussakin, niin miksei myös uimahallissa.. etenkin kun neuvoo kysymään apua jos tarvitsee...
Itselläni ei ole lapsia, mutta inhottaa isot pojat, jotka tuijottavat pukkareissa ja suihkussa. Etenkin nyt kun olen raskaana ja vauvamasu näkyy jo...
Itse aion ainakin opettaa lapseni toimimaan itsenäisesti miesten puolella (jos on poika) ja samoin saa myös isänsä kanssa uimahallissa käydessään opetella olemaan naisten puolella (jos on tyttö)
Meidän hallissa käy naisten puolella n. 5v tyttö, joka osaa vallan mainiosti käydä itse suihkussa ja pesulla ja jos kaappi jumittaa, pyytää apua. Isä ja veli odottelevat aina altaalla/aulassa, tytön äitiä en ole kertaakaan nähnyt.
Lapsi liukastuu ja lyö päänsä siellä pesuhuoneessa, polttaa itsensä kiukaaseen saunassa, joutuu ties minkä hyväksikäytön uhriksi, lähtee yksinään allasosastolle ja putoaa syvään altaaseen, katoaa jonnekkin? Pieni koululainen on vielä lapsi, jonka ei tarvitse pärjätä yksin isossa pesutilassa, yleisessä saunassa ja pukutiloissa. Miten ihmeessä suomalaisilla voi olla niin sairas suhtautuminen alastomuuteen, että lapsikaan ei saisi olla alastomana oman vanhempansa kanssa yleisessä saunassa.
Miksi raahata poikaa naisten puolelle jos ei itse haula? Pärjäähän eskarilainen koulussakin, niin miksei myös uimahallissa.. etenkin kun neuvoo kysymään apua jos tarvitsee... Itselläni ei ole lapsia, mutta inhottaa isot pojat, jotka tuijottavat pukkareissa ja suihkussa. Etenkin nyt kun olen raskaana ja vauvamasu näkyy jo... Itse aion ainakin opettaa lapseni toimimaan itsenäisesti miesten puolella (jos on poika) ja samoin saa myös isänsä kanssa uimahallissa käydessään opetella olemaan naisten puolella (jos on tyttö) Meidän hallissa käy naisten puolella n. 5v tyttö, joka osaa vallan mainiosti käydä itse suihkussa ja pesulla ja jos kaappi jumittaa, pyytää apua. Isä ja veli odottelevat aina altaalla/aulassa, tytön äitiä en ole kertaakaan nähnyt.
Minä satun tuntemaan poikani ja tiedän, että hän luistaa suihkusta heti, jos vain mahdollista. Lisäksi käymme uimahallissa äärimmäisen harvoin. Jos kävisimme viikottain, olisi tilanne täysin eri. Nyt alammekin käymään ehkä useammin, joten muutaman käyntikerran jälkeen varmasti oppii pärjäämään. Kouluikä on meidän uimahallissa se ikä, jolloin pitäisi käydä omalla puolellaan.
Minulla on kolme poikaa ja pidän tuota kouluikää sopivana rajana siirtyä omalle puolelle. Meillä tosin jo eskarilainen käy miesten puolella, jos on isoveli on mukana. Itse luotan siihen, että siellä miesten puolella on kuitenkin suurin osa ihan normaaleja miehiä, jotka auttavat, jos lapsi kaatuu tms. Ja meidän pojista ainakin lähtisi kova meteli, jos joku pedofiili lähtisi niitä johonkin vessaan raahaamaan. Ei meidän eskarilainen on niin pösilö, että juoksee syvään altaaseen ja hukkuun. Odottaa kyllä vaikka altaan reunalla, jos niin pitäisi sopia. Mutta kun ne uimahallit, jossa käydään ovat tuttuja ja lapsi uimataitoinen, saa tuo mennä lastenaltaaseen ihan itsekseen polskimaan.
että miksi näissä viesteissä on aina kyse siitä, saako iso poika tulla naisten puolelle, ei koskaan siitä, voiko tyttö mennä miesten puolelle vielä kouluikäisenä. Vai onko tosiaan niin, että isät ei juuri käy lastensa kanssa uimassa? Itseäni kyllä kummastuttaa 8-9 vuotiaat pojat naisten puolella. Viimeksi juuri sellainen n. 8-vuotias poika oli siellä tosi kiusaantuneen näköisenä, pyyhe ympärillä, ei voinut/haluunnut alkaa pukea kun samassa tilassa oli 5-7 vuotiaita tyttöjä useampi (uimakoulu oli juuri loppunut).
Meillä 1v3kk poika oli miesten puolella isänsä kanssa. Ei puhettakaan, että olisi tullut naisten puolelle.
Ovatko ne, jotka kannattavat kouluikäisenä siirtymistä omille puolille, tyttölapsien äitejä? Eli teillä itsellä on tyttöjä, jotka pääsevät teidän kanssa samalle puolelle JA vielä heidän vuoksi te olette kauhuissaan samanikäisistä pojista naisten puolella? t. eka- ja tokaluokkalaisten poikien äiti
Tähän asti olemme yleensä käyneet perheenä uimassa, jolloin molemmat tytöt ovat tulleet (parin viime vuoden ajan) minun kanssani tai sitten pienempi on mennyt vielä miesten puolelle.
Nyt meillä juuri harjoitellaan naisten puolella toimimista ilman aikuista. Minä olen vain päältäkatsoja, ja tytöt saavat tehdä kaiken itse. Viimeksi uimahallissa ollessamme he saivat lähteä altailta keskenään käymään saunassa lämmittelemässä. Oikein hyvin on sujunut kaikki. Ensi kerralla uskallamme varmasti jo päästää heidät kahdestaan naisten puolelle. :)
mutta lapsi on lapsi. Lapsi voi saada päähänsä lähteä yksin altaaseen ja horjahtaa ja pudota. Ihan mitä tahansa voi sattua. Ikä jolloin on valmis yksin suihkuun, saunaan ja pukutiloihin on yksilöllinen. Jos joku ei ole siihen valmis 8-vuotiaana, ei ole yhtään huonompi kuin kuusivuotiaana yksin pärjäävä.
Kouluikäiset tytöt naisten puolelle ja pojat miesten puolelle.
37
En muuten ole tullut ollenkaan ajatelleeksi tätä dilemmaa :)
Meillä on siis 8- ja 7-vuotiaat tytöt ja 4-vuotias poika. Käyn heidän kanssaan paljon yksin uimassa, koska mieheni on niin paljon matkoilla. Onneksi on näin päin.
Nyt kun mietin, niin helposti voisin päästää nuo kaksi tyttöä yksinään naisten puolelle (siis jos menisivät isän kanssa). Toisaalta joulukuussa syntynyt nyt 7-vuotias yksin olisi vähän siinä ja siinä... Se kaappi varmaan olisi tosi hankala (koulussa heillä on ryhmäpukuhuoneet, tytöille ja pojille erikseen, ei ole lukittavia kaappeja). Toivottavasti olisi aikuinen jossain auttamassa. Aikuisetkin vaan osaa olla niin kamalia vierasta lasta kohtaan, kuten olemme jo tällä palstalla ihan normina käytöksenä oppineet ("miksi ihmeessä uhraisin ajatustakaan jollekin vieraalle lapselle, omissa on ihan tarpeeksi huolehdittavaa").
Muistan omassa lapsuudessani kun oli siellä naisten puolella yksin ja ne lukot oli ihan kamalia venksuja ja lenksuja, jos oli lukossa ei saanut avainta pois ja jos sai avaimen pois, ei ollut lukossa (tämä ennen hienoa älykorttiaikakautta 70-luvulla). Aina oli ihan paniikissa että miten sen saa lukkoon. Se oli suurin pelon aihe.
Nyt meillä juuri harjoitellaan naisten puolella toimimista ilman aikuista. Minä olen vain päältäkatsoja, ja tytöt saavat tehdä kaiken itse. Viimeksi uimahallissa ollessamme he saivat lähteä altailta keskenään käymään saunassa lämmittelemässä. Oikein hyvin on sujunut kaikki. Ensi kerralla uskallamme varmasti jo päästää heidät kahdestaan naisten puolelle. :)
Kun esim. tällä palstalla ollaan ihan jo soittamassa sossuun lastensuojelutapauksesta kun tuon ikäiset ovat kotona kahdestaan tai yksinään tunnin-kaksi. Siis kotonaan. "Lapsi on lapsi ja hänelle voi yhtäkkiä pälkähtää päähän alkaa sytyttää kynttilöitä"
Toisaalta uimahallissa, jossa hukkumisvaara on aika ilmeinen, on aivan ITSESTÄÄN SELVÄÄ lähettää 6-vuotias koululainen yksin miesten/naisten puolelle. Yhtäkkiä lapselle ei tietenkään voi pälkähtää päähän käydä vaikka uimassa tuossa ihanan syvän sinisessä vedessä, paljon lastenallaasta sinisemmässä, ennen kuin äiti/isä tulee omalta puoleltaan.
"Ulkomailla tämä olisi heitteillejättö, lapsi ei sa mennä kotiovesta ulos ilman aikuista". Mitenkähän se ulkomainen poliisi suhtautuisi yksinään kylpeviin lapsiin? Meillä esim. kummassakin pesuhuoneessa on 140 cm syvä kylmävesiallas, johon aika helposti hukkuu kokeilemaan menevä lapsi.
ei tarvitse tulla naisten puolelle
Ja haluan siis korostaa että mielestäni kouluikäiset lapset kuuluvat omille puolillensa, siksi erityisten kanssa tämäKIN asia elämässä on hiukan vaikeampaa kuin muiden. Mutta ei mahdotonta.