Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa yksikin kestävä syy, miksi pitäisi hankkia lapsia?!

Vierailija
28.01.2010 |

Ystävien perheytymistä nyt muutaman vuoden seuranneena en oikeasti keksi lasten hankkimisesta yhtään hyvää puolta. Arki heittää lapsen syntymän jälkeen totaalisen häränpyllyn, parisuhde saa kivasti "väriä" kun molemmat väsyneenä ja stressaantuneena riitelee vähentyneestä vapaa-ajasta ja sen tasapuolisesta käytöstä ja lapsi tuo mukanaan myös kamalat paineet siitä että pitäisi olla sitä tai tätä ja asua niin tai noin ja tehdä tavalla tai toisella. Koska niin vain lapsiperheen kuuluu tehdä.

Apua, miksi kukaan vaapaaehtoisesti ryhtyy moiseen?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 17:47"]

EN OLE NÄHNYT YHTÄÄN HYVÄÄ SYYTÄ

Miksi lapsen olisin tehnyt. Olen nauttinut elämästäni ihanan mieheni kanssa. Mieheni on hemmotellut ja ostellut minulle kaikkia. On täynnä yllätyksiä. Saa oloni tuntumaan prinsessalta. Lapsia en ole kaivannut pilaamaan elämääni.

[/quote]

Näin pitää ollakin. Tosiasia on, että kaikkien ei tosiaan kannata lapsia tehdä ja kaikki ei niitä halua. Miksi kaikkien pitäisikään. Valinta on onneksi vapaa nykyisen ehkäisyn aikana.

Minä itse ihmettelen aina sitä, että miksi jotkut tuputtaa toisille lapsentekoa, jos pari ei niitä halua. Toisaalta en kyllä ymmärrä sitäkään, että lapsettomat kitisevät lapsiperheille siitä, että ovat tehneet lapsia.

Elämä on hyvää ilman lapsia niille, jotka siihen vapaaehtoisesti alkaa ja hyvää niille, jotka lapsia ovat halunneet.

Vierailija
62/106 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelin, että se olisi minusta hauskaa. Olin oikeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2010 klo 12:41"]

ja silti mulla on kaksi lasta. Ihan uteliaisuuttani kysyn mitä teet tällä palstalla, jos et edes halua lapsia??? Varmaan parempaakin tekemistä löytyis...

kolmekymppinen lapseton nainen pohtii lastenhankintaa. Täältä saa aitoa perspektiiviä siihen, millaista se lasten kanssa eläminen on. Ja tuskin lapsettomien palstalta saisin vastauksia esittämääni kysymykseen...

Et sä kyllä tällaiselta palstalta mitään aitoa perspektiiviä saa lapsiperhe-elämästä, koska ei tänne kukaan tule kirjoittamaan siitä, kuinka kaikki menee mukavasti ja perhe-elämä on kivaa ja antoisaa. Ei sellaisesta yksinkertaisesti ole mitään syytä kirjoitella.

Tänne kirjoitellaan silloin kun on kriisiä ja surua ja tarvitaan apua ongelmien ratkaisussa.

Aika tyhmä pitää ihmisen olla, jos tällaisesta paikasta hakee jotain todellista perspektiiviä.

Vierailija
64/106 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 15:46"]

Arvelin, että se olisi minusta hauskaa. Olin oikeassa.

[/quote]

Juuri näin, yllätyin iloisesti ja mieheni myös.

Vierailija
65/106 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvite hankkia. Pelasta mailma ja anna tilaa muillekin olioille. Pallo ei kuulu vain tälle surkimuslajille.

Vierailija
66/106 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tarkoittaa "kestävä" syy.. en tajua.

mutta tässä yksi syy tässä kamalassa maailmassa: ehkä juuri sinun syntymätön lapsesi on se joka ratkaisee tämän maailman ongelmat, se uuden aikamme uusi suuri nero sitten da vincin ja einsteinin ja muiden tiedemiesten ja -naisten XD

Vierailija
67/106 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 14:50"]

Diipa daa. Jep jep.

[/quote]

Ymmärrän, että kaikkien älykkyys ei riitä muuhun kuin aivan alkeellisimpaan keskusteluun, mutta soisi tällaisten ihmisten ymmärtävän pidättäytyä itsensä nolaamisesta, kun asia ylittää oman ymmärryksen.

Vierailija
68/106 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 16:57"]

ehkä juuri sinun syntymätön lapsesi on seuraava breivik tai fritzl.

[/quote]

Korjasin.

Vierailija
69/106 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen olisin tehnyt. Olen nauttinut elämästäni ihanan mieheni kanssa. Mieheni on hemmotellut ja ostellut minulle kaikkia. On täynnä yllätyksiä. Saa oloni tuntumaan prinsessalta. Lapsia en ole kaivannut pilaamaan elämääni.

Vierailija
70/106 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2010 klo 12:38"]

valtaosa siitä halusta lisääntyä tulee sosiaalisesta paineesta. Koska muutkin. Ihminen on laumaeläin, joka ei halua mitään muuta kuin kuulua joukkoon, olla hyväksytty.

[/quote]

Ei kyllä pidä paikkaansa, en käsitä ollenkaan miksi joku hankkisi lapsia että kuuluisi johonkin joukkoon? Varmasti jotkut tulevat vaan vahingossa raskaaksi, ja pitävät lapsen, mutta kyllä suurin osa ihmisistä keskenään puolison kanssa harkitsee tekeekö lapsia ja koska. En minä ainakaan ole päässyt mihinkään outoon joukkoon kun tein lapsen jo 20v.  Ei se niin radikaalia ole jos on lapsiperhe tai lapseton perhe, tai sinkku, kotona se eniten vaikuttaa, että ei ole aina yksin kotona, ja vapautta on vähän enemmän. Sama se on vaikka hommaa koiran, siitäkin on helkkarinmoinen vaiva.

Vierailija
71/106 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2010 klo 12:42"]

Ilman heitä kaikki olisi aivan tyhjää.

[/quote]                                                                                                                                                         Varmasti trollaat? Itse olen lapseton ja jännä kun elämäni ei tunnu yhtään tyhjältä vaan olen ihan tyytyväinen. On vapaa-aikaa, saan mennä nukkumaan ja herätä yksin ja silloin kun haluan. Eikä elämäni ole kovinkaan "suolatonta". :D Eiköhän se ole henkilökohtainen asia jokaiselle, mikä kunkin tekee tyytyväiseksi ja onnelliseksi ja "täydemmäksi ihmiseksi". :)

Vierailija
72/106 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asiaa voi ajatella niinkinpäin, että ihminen on tarkoitettu lisääntymään. Kun seksiä harrastaa, niin raskaus on todennäköinen, ja useimmilla on kiinnostus seksiin. Jotain on mennyt vikaan, kun näennäisesti menestyvät ihmiset eivät lisäänny.

Vierailija
73/106 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten saaminen tai hankkiminen tai kuinka sitä nyt kukakin sanoo.... hmm.

Eihän siihen kukaan voi kenellekään toiselle sanoa mitään ohjeita tai suosituksia.

Järjen kanssa sillä asialla ei ole mitään tekemistä, sillä mitään "järkeä" ei todellakaan ole hankkia itselleen lisää työtä, stressiä, vastuuta, kustannuksia ja kaikenlaista ylimääräistä vaivaa ja riesaa sekä menettää yöunensa.

Ja totta hitossa osa siitä lastenhankkimisen paineesta tulee ulkoapäin. Ihan satavarmasti. Kyllähän sitä joka suvussa kolmevitosta naista jolla ei ole lapsia, ahdistellaan joka sukujuhlassa ja ihmetellään että koskas niitä lapsia tulee. Ja aika moni lapseton nainen rupeaa tuntemaan itsensä ulkopuoliseksi, kun kavereiden jutut käsittelee vain imetystä ja kestovaippaa ja päiväkotia jne...

Ja joo, kyllähän se rakkaus lapsiin on ihan eri asia kuin rakkaus puolisoon, mutta korvaako se ihan täysin sen kaiken helvetillisen riesan, mikä lapsista on? Eihän kukaan tietenkään enää niitä omia lapsiaan mihinkään vaihtaisi, mutta missään järkevässä balanssissa ne onnenhetket ja väsyneenä raivon partaalla eläminen ei ole.

Joku jo ehti väittää, että ne paskat puolet on jotain ohikiitäviä pikku hetkiä ja ne onnentunteet enemmän ja pidempään pinnassa. Onneksi olkoon hänelle, mutta olisiko ihan asiallista antaa lapsen hankkimista suunnittelevalle kuitenkin ihan realistinen kuva aiheesta?

Enemmän niitä hetkiä päivään mahtuu että olet: väsynyt, epätoivoinen, hikinen, suuttunut, raivostunut, epäonnistunut, fyysisesti loukkaantunut, kiireinen, yms.

Vähemmän sitten on niitä oikeasti ohikiitäviä hetkiä, kun lapsi istuu sylissä ja sanoo jotain ihanaa tai hauskaa, tekee jotain tosi taitavasti tai näyttää nukkuessaan suloisen syötävältä tms.

Myös kannattaa muistaa, että se lasten hankkiminen saattaa olla aikuisten valinta - ei sen lapsen - joten siitä pitää sitten oikeasti pitää myös huolta joka suhtessa!

Vierailija
74/106 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lasten hankinta on järjen asia. Järki on se työkalu, jonka avulla punnitaan plussat ja miinukset ja ennen kaikkea omat arvot, mitä elämältään haluaa. Järjetöntä on se, että ei oikeastaan halua lapsia, ei pidä niitä kovin tärkeänä ja silti hankkii lapsia, koska kaikkienhan nyt kuuluu lapsia hankkia tai koska kumppani niitä tosi kovasti haluaa. Ei tarvitse jos ei halua.

Vierailija
75/106 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua olla vanhoilla päivilläni yksin ja vain katsoa, kun ystävät ja puoliso kaatuu vierestä. Se on se suurin syy.

Vierailija
76/106 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 17:47"]

[/quote]

:D Ja ikää oli 14v? Ei hitto. Mä olen 36v ja en tosiaan tarvitse miestä "ostelemaan minulle kaikkea" saati nyt että haluaisin tuntea olevani joku prinsessa. Rajansa kaikella

Vierailija
77/106 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:46"]

Totta kai lasten hankinta on järjen asia. Järki on se työkalu, jonka avulla punnitaan plussat ja miinukset ja ennen kaikkea omat arvot, mitä elämältään haluaa. Järjetöntä on se, että ei oikeastaan halua lapsia, ei pidä niitä kovin tärkeänä ja silti hankkii lapsia, koska kaikkienhan nyt kuuluu lapsia hankkia tai koska kumppani niitä tosi kovasti haluaa. Ei tarvitse jos ei halua.

[/quote]

No jos se pelkästään järjen asia olisi, niin kukaan asiaa vähääkään koskaan hitustakaan pohtinut ei olisi sitten lapsia ikimaailmassa tehnyt.

Järkevää se ei todellakaan ole, mutta tunteellahan ihminen päätöksensä muutenkin yleensä tekee, vaikka toista väittääkin :)

Vierailija
78/106 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2010 klo 12:36"]

Ystävien perheytymistä nyt muutaman vuoden seuranneena en oikeasti keksi lasten hankkimisesta yhtään hyvää puolta. Arki heittää lapsen syntymän jälkeen totaalisen häränpyllyn, parisuhde saa kivasti "väriä" kun molemmat väsyneenä ja stressaantuneena riitelee vähentyneestä vapaa-ajasta ja sen tasapuolisesta käytöstä ja lapsi tuo mukanaan myös kamalat paineet siitä että pitäisi olla sitä tai tätä ja asua niin tai noin ja tehdä tavalla tai toisella. Koska niin vain lapsiperheen kuuluu tehdä.

Apua, miksi kukaan vaapaaehtoisesti ryhtyy moiseen?

[/quote]

Joo, ei kukaan hankita lapsia ja sitten eläkeiässä mietitään että hetkinen kukas ne meidän eläkkeet maksaa/meitä vanhoina mummoina tai pappoina hoitaa. Varmaan ne Somalian lukutaidottomat ja kouluttamattomat merirosvot sitten? Todella nerokas idea jälleen kerran, joltain naivilta maailmanparantaja ituhipiltä.

Onneksi ihmiselläkin on jo luontaisestikin halu lisääntyä, jotta nämä hipit eivät pääse tuhoamaan koko ihmiskuntaa. Niin ja sillä maapallolla ei sitten muuten ole niitä tunteita, joten ei se tunne helpotusta ihmisten kadottua. 

Vierailija
79/106 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:55"]

No jos se pelkästään järjen asia olisi, niin kukaan asiaa vähääkään koskaan hitustakaan pohtinut ei olisi sitten lapsia ikimaailmassa tehnyt.

[/quote]

Et nyt maalaa kovinkaan mairittelevaa kuvaa esimerkiksi tämän palstan äideistä. :)

Vierailija
80/106 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:55"]

[/quote]

Sulla tuntuu olevan aika kummallinen käsitys siitä, mitä järki on. Kannattaa aloittaa aiheeseen perehtyminen vaikkapa Wikipediasta. Seuraava on esimerkki järjen käytöstä lapsenhankintapäätöstä tehtäessä.

(1) Arvostan elämässäni siistiä kotia, yöunia ja henkilökohtaista vapautta. 

(2) Arvostan kuitenkin lapsen mukanaan tuomia asioita enemmän kuin kohdan 1 asioita.

(3) Elämässä tulee olla niitä asioita, joita arvostaa eniten.

(4) Siispä on järkevää hankkia lapsi, vaikka joutuisinkin luopumaan kohdan 1 asioista.