Onko lapselle kauhean rankkaa lukea ala-asteella kahta vierasta kieltä.
Aloin vaan miettimään tätä kun kovin moni lapsen kaveri valitsee ekaksi vieraaksi kieleksi muun kuin englannin ja aikovat ottaa englannin kaveriksi sitten neljännellä luokalla.
Tämähän tietysti riippuu lapsesta kuinka kielet sujuu, mutta mietin itse vain olisiko aikamoinen riski jos ne kielet eivät uppoakkaan päähän ja tulee heti selväksi, että englantia ei voikkaan ottaa kaveriksi ennenkuin yläluokilla.
Pohdin tätä vaan kun minä olen joutunut taistelemaan kieliopin ja tätä kautta kielten kanssa ihan tosissani.
Kommentit (69)
Vanhempi on viidennellä ja 3-luokalla otti A1-kieleksi ranskan (jolloin meidän koulussa onkin pakko aloittaa englanti 4-luokalta). Hyvin on pärjännyt ja jaksanut.
Nuorempikin sitten halusi ottaa ranskan ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi eli aloitti sen tänä syksynä. Hänelläkin sitten alkaa englanti ensi vuonna. Toistaiseksi on mennyt hyvin, ja kovasti yrittää jo nyt isoveljen olan yli opiskella myös englantia :-)
Mielestäni on järkevää aloittaa kielenopiskelu jostain muusta kielestä kuin englanti. Englannin oppii väkisinkin muutenkin, se on yleiskieli internetissä, peleissä ja suomen telkastakin tulee koko ajan kaikkea englanniksi. Ranska valittiin meillä siksi, että puhutaan sitä molemmat mieheni kanssa ja ollaan asuttukin ranskankielisissä maissa. Uskon myös, että hyvästä ranskankielentaidosta on tulevaisuudessa hyötyä kyllä.
Mutta mitään semmoista kieltä en lapselleni ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi ottaisi jota en osaa itse, minusta on erittäin tärkeää, että vanhemmat osaa auttaa ja kertoja taustojakin vieraasta kielestä omalle lapselleen - ainakin meillä se on innostanut lapsia hirmuisesti lisää kun esim jostain uudesta sanasta ollaan tehty sanaleikkejä ja loruja.
Kannattaa myös huomioida se, onko lapsella paljon harrastuksia koulun jälkeen. Meillä ei annettu ottaa toista kieltä, koska harrastuksia on monena päivänä viikossa. Ehtii myöhemminkin opiskella kieliä, elämää on muutakin, kun koulu. Nukkuakin pitää ja levätä muuten. Niin ja esikoinen, jolta kiellettiin se toinen kieli on hyvä koulussa, keskiarvo ysin päälle. Englanti alkanut kolmannella, arvosana 5 lk 10.
saksan taitoisista tulee jatkossa olemaan pula.
Ja läheskään kaikkialle ei englanti ole pakollinen vaikka alottaisi A1 kielenä jonkun muun kuin englannin.
Ja läheskään kaikkialle ei englanti ole pakollinen vaikka alottaisi A1 kielenä jonkun muun kuin englannin.
Ja ovatko vanhemmat opiskelleet saksan kieltä? Onko mitään pohjaa auttaa ja tukea lasta?
Ja ovatko vanhemmat opiskelleet saksan kieltä? Onko mitään pohjaa auttaa ja tukea lasta?
Äiti lukenut saksaa yläasteella ja AMKissa.
Iskä noiden lisäksi lukiossa.
Mutta se on vaikea kieli ja hyödyttömämpi kuin ruotsi.
Ja kun lapsena altistuu useammalle kielelle, aikuisenakin oppii todennäköisesti kieliä paremmin. Englantia tosiaan kuulee niin paljon joka paikassa, että sen oppii varmasti helpoiten.
eikä edes hyödytönkään. Aika paljon esim. yliopistoissa tarvitaan saksaa, osa tenttikirjoista voi olla saksaksi! Itse luin saksaa yläasteella ja lukiossa, ja olen tarvinnut sitä mm. asiakaspalvelutyössä, matkoilla keskieuroopassa ja esim. kasaus- ja käyttöohjeita lukiessa. Lisäksi kun oppii saksaa ja englantia, ymmärtää jonkun verran hollantiakin. Vähän samaan tyyliin kuin suomalainen tajuaa viroa.
Lapsi on suomenkielisessä koulussa ja saa myös oman äidinkielen opetusta, mikä sekin, kuten muutenkin koulunkäynti, sujuu oikein hyvin.
Onko kenelläkään tällaisesta kokemusta?