Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Mielestäsi epäterveellisin ruoka jota lapsellesi annat ja kuinka usein?

Vierailija
12.01.2009 |

iltapalaksi syö silloin tällöin. Ei ole jugurtin ystävä, ja joskus on kiva antaa jotain herkkua, kun muuten syö aamut ja illat puuroa, kun esim. murot ja weetabixit on kuulemma pahanmakuisia.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei kai tavallinen pulla pahimmasta päästä ole, kun vertaa esim. viinereihin. Välillä pidämme taukoa tavallisista jugurteista ja syömme maustamatonta viiliä ja jugurttia marjojen kera. Ja välillä yritän totuttaa lasta tummaan leipään vaalean sijaan, mutten jaksa just nyt kamalasti stressata asiasta:).

Vierailija
22/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saavat kerran kuussa vaaleaa leipää ja lihapullia. Lisäksi joskus saatan sortua antamaan vaikkapa pullan, ei kuitenkaan kuin max 2 krt/vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on vajaa 3v ja nyt tämän luettuaan varmaan joku soittaa lastensuojeluun...

Kyllä meillä syödään eineksiä (pinaattiletut, maksalaatikko, nugetit, kalapuikot) ja nakkeja, ainakin kerta viikkoon on jotain näistä tai joskus voi olla useamminkin. Kotona laitetaan välillä nakkeja ja ranskalaisia, tai teen itse pizzaa jossa esim aurajuustoa ja muuta suolaista ja rasvaista. Mäkissä tai Hesessä käydään kerran kuussa tai kahdessa. Perjantaisin saunan jälkeen lapsi saa aina pillimehun ja usein myös muutaman karkin tai vähän sipsejä. Keksejä tms kahviherkkuja sekä mehua saa ainakin pari kertaa viikossa, siis kun käy kahvivieraita ja perhekerhossa myös. Pääasiassa meillä syödään kuitenkin ihan tavallista kotiruokaa, alusta asti itse tehtyä ja esim juurekset ja kasvikset pilkon itse ruokiin, puolivalmisteita en käytä.

Vierailija
24/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sitä samaa, mitä nakeissa ja kinkussakin. Se haittaa pienellä lapsella veren hapenkuljetusta, eli siksi näitä ruokia ei pidä lapsille syöttää suuria määriä. Tähän perustuu pinaattilettujen epäterveellisyys, usein annettuna. PInaatissa on sitä siis luonnostaan ja nakeissa keinotekoisesti lisättynä.

Ja sitten ap:n kysymykseen...

- käytän noin kerran viikossa eineksiä ja sen lisäksi 1-3 krt kahdessa viikossa valmiiksi marinoitua broikkua

- lapsilla karkkipäivä kerran viikossa (saavat silloin yhden suklaapatukan tai pastilliaskin)

- 1-2 krt kahdessa kuussa syödään Hesellä

- kylässä ja juhlissa saavat syödä mitä tarjotaan, eli ovat maistaneet sipsejä, limsaa yms.

Muuten perusruokavaliomme on terveellinen, kaikilla menee herkkuna esim. kala ja kasvikset.

Vierailija
25/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja MEIDÄN perhettä kehuttiin terveellisestä ruokavaliosta! :O Ei ilmeisesti olisi pitänyt (kehut siis neuvolasta), sillä meillä syödään pitsaa 1-2 kertaa/kk, kalapuikkoja ja/tai nugetteja 1 krt/kk ja marinoitua broileria enemmän kuin marinoimatonta...:/ Kalaa kyllä 2 kertaa viikossa (toinen kerta on melkein aina lohta) eikä hampurilaisia ollenkaan, mutta...

Vierailija
26/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tai pari kertaa kuussa. Ranskalaisia ehkä vähän

harvemmin.

Vierailija
27/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vehnäjauhovoittoiset leivät ja pastat.

Vierailija
28/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuhun einekseen. Toki niissä on suolaa, mutta eihän esim.

nakkikeittoon tarvitse lisätä muuta suolaa enää sitten lainkaan.

Ainakaan minä en laita enää ylimääräistä suolaa.

Vatajan nakit ovat siis nitriitittömiä, laktoosittomia, gluteenittomia, mausteettomia, soijattomia, lisäaineettomia...

Vatajan nakkeja syövät jossain muodossa (nakkikeitossa, kastikkeessa tms) 2-3 kertaa kuussa. Suolaahan on kyllä niissäkin.

Vierailija
29/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvempi sitä kai pinaattilättyjä sen ikäiselle vielä syöttää?

Vierailija
30/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisikohan se nitriitin vai minkä vuoksi, en muista. Tästä oli kuitenkin suositus - lämmitys nostaa (nitriitti?)pitoisuutta huomattavasti. Eli pinaattia sisältävät ruoat pitäisi syödä kerralla, ne eivät kestä enää toista kuumentamista.

Vierailija
31/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä ainakin ymmärsin, että ap tarkoitti _ruokaa_...

Meillä on herkkupäivä kerran viikossa (yleensä lauantaisin),

ja lapset saavat silloin karkkia tms. ruuan jälkeen. En laske

sitä kuitenkaan itse ruokailuksi. Vai korvaako joku lapsen

koko aterian pelkillä herkuilla?

Kerran tai pari kertaa kuussa. Ranskalaisia ehkä vähän

harvemmin.

Vierailija
32/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksit joita syödään kun on meillä on vieraita tai käydään itse kyläilemässä ja joskus käymme(ehkä n. kerran kahdessa kuukaudessa)hampparilla ja ranskiksilla. Meillä ei syödä muita eineksiä kun niitä Vatajan nakkeja, pienempi on moniallerginen eikä muita sopivia ole. Myös kaikki lihat pitää olla marinoimattomia jne. En tosin muista että oltais eineksiä käytetty silloinkaan kun ei ollut vielä tuota kakkosta, olin aika tarkka ekan lapsen syömisistä mutta toisaalta ilman allergioita vois olla että tokan kohdalla olis jo pipo löystynyt;-)

Vierailija
33/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaleaa leipää melkein joka päivä. Valkoista pastaa joka viikko. Valmislihapullia joka kk. Vihannekset eivät maistu.

Limsaa ei sentään koskaan, ja pizzaakin harvemmin kuin joka kk.

Vierailija
34/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tutkimukset... Meillä luotetaan aika pitkälti maalaisjärkeen. Ruokaa valmistan usein itse alusta asti, mutta käytän myös eineksiä osana ruokalistaa tarvittaessa. Lapseni syövät nakkeja, pinaattilettuja ja jopa niitä ranskanperunoita, mutta yhtä hyvin myös täysjyväpastaa, lihaa, kalaa, kasviksia, rasvattomia maitotuotteita jne. Karkkipäivä on virallisesti kerran viikossa (=yksi suklaamuna), mutta kylästellessä saavat kyllä maistaa suklaata, pullaa, keksejä tai muuta tarjottavaa... Lähes kaikkea voi syödä silloin tällöin, kunhan perusruokavalio on kunnossa. En suostu kantamaan huonoa omaatuntoa satunnaisesta einesten hyödyntämisestä tai vaikkapa marinoiduista possusuikaleista, kun ne ovat kuitenkin enemmän poikkeus kuin säännönmukaisuus meidän ruokapöydässämme. Lukiessani näitä vastauksia ymmärrän kyllä, miten rahat eivät riitä ruokaan ja miksi äidit uupuvat...

Vierailija
35/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään viikoittain pinaattilettuja, ranskalaisia ja nakkeja/kalapuikkoja/nugetteja tms. Hesessä tai mäkissä käydään parin viikon välein, pitsat haetaan ehkä kerran kuussa. Lapset syö pääasiassa vaaleeta paahtoleipää, syö vanukkaita ja tavallisia sokerijugurtteja jne...

Silti en ole koskaan ajatellut että meillä erityisen epäterveellisesti syötäisiin. ainakaan kärryn sisältö marketissa ei eroa juurikaan muiden vastaavien lapsiperheiden kärrystä.

nimim. täytyy mennä kattomaan ettei ranskalaiset pala uuniin ;-)

Vierailija
36/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä ranskalaisiksi. Kun sanon että mun lapseni saa ranskalaisia, se saa sellaisia joissa on sekä suolaa että rasvaa.

tänne vastaavat nyt jotkut tiukkapipoäidit pelkästään

Epäterveellistä eivät ole pinaattilätyt, suklaapuuro tai ranskalaisetkaan, jos itse uunissa paistatte ettekä lisää suolaa.

Vierailija
37/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden hurjan suolamäärän vuoksi. Pizzaa saa n kerran kuussa jos sitäkään. Limua ehkä kerran viikossa.

Sensijaan koen itsetehdyt ranskalaiset jopa hyväksi pojallemme, kunhan ne sisältävät kasvirasvoja ja niin että suolaa ei lisätä. Poikamme tarvitsee muutenkin öljylisää.

Vierailija
38/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä on ihan pienelle epäterveellistä ei ole aina ihan niin paha kouluikäiselle. Kertokaa minkä ikäiselle niitä karkkeja ja vanukkaita syötätte.

Meidän kolmevuotias saa noin kerran kuussa tai kahdessa Mäkkärin juustohampurilaisen ja ehkä noin kolmanneksen mun ranskalaisistani. Saa myös juoda osan mun Spritestani.

Vierailija
39/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten kakkostyypin diabeteksestä - lapsetkin!

Se että kaikkien muidenkin ostoskärryt on täynnä rasvaisia ja epäterveellisiä valmisteita ei tarkoita, että kyseinen ruokavalio olisi ihmiselle hyvästä.

Suomalaiset eivät ihan sattumalta ole sairaampia kuin ennen ja sydän- ja verisuonitaudit yleistyvät väestössä.

Vierailija
40/78 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vasta reilu 1-vuotias, joten on helppo pitää tiukkaa linjaa, koska ei osaa vielä pyytää. Mä luulisin, että epäterveellisintä on homejuusto rasvan ja suolan vuoksi. Syö sitä pastakastikkeessa.

Meillä on tähän asti syöty erittäin vähän eineksiä, koska mä en itse oikein voi syödä niitä. Monet niistä sisältävät gluteenia. Saa nähdä muuttuuko tilanne siinä vaiheessa kun menen töihin eikä ole aikaa laitella niin paljon ruokia. Tosin meillä on aina laitettu ruokaa niin, että samaa syödään useampana päivänä.