Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaa kertaa totesin, että ulkomaalaissyntyinen lääkäri ei vaan aina toimi :(

Vierailija
25.01.2010 |

Olisin tarvinnut lähetteen lisäksi keskusteluapua, mutta venäläissyntyisellä lääkärillä ei vain ollut sanoja. Näin kyllä, että hän yritti osoittaa empatiaa, mutta ei pystynyt sanallisesti tukemaan millään tavalla. Itse taas en osannut aloittaa mistään ja arastelinkin, kun mietin, olisiko ymmärrys törmännyt kielimuuriin tai olisiko jäänyt yksinpuheluksi. Vähän paha mieli jäi: henkisesti vaikea asia hoidettiin kuin antibioottikuurin määrääminen korvatulehdukseen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä pitää läärin osata suomen kieltä. Mullakin kokemuksia lääkäristä joka hokee "ei ymmärrä, ei ymmärrä" ja apua en saanut.

Vierailija
2/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin valitsen itse lääkärini, kun joskus harvoin sellaista tarvitsen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin valitsen itse lääkärini, kun joskus harvoin sellaista tarvitsen.

Varsinkin kun kiireellisestä asiasta oli kyse.

Tottahan jos olisin ollut tosi ennakoiva ja viisas, niin olisin älynnyt varmistaa aikaa varatessani, että lääkäri osaa puhua sujuvaa suomea... Mutta olin hölmö ja luotin siihen, että kai lääkärin on osattava suomea niin että pystyy työnsä hoitamaan, vaikka olisikin muualta kotoisin.

Vierailija
4/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin valita lääkärin

Vierailija
5/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän paikkakunnalla on alinomaa ulkomaalaistaustaisia lääkäreitä. Puhuvat melko hyvin suomea, mutta silti koen, että jännitän tilannetta ja sitä, että ymmärtävätkö asian. Niin kielellisesti kuin kulttuurillisesti.

Vierailija
6/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalääkärimme ja näin myös neuvolalääkärimme on ulkomaalaistaustainen. Neuvolassa joskus ajattelen että mitäköhän lääkäri tykkää siitä että tulkkaan kaiken lapselle. Siis jos lääkäri käskee vaikkapa katsomaan ikkunaan päin, niin sanon lapselle että katso ikkunaan päin. Noissa tehtävissä kun on tarkoitus selvittää ymmärtääkö lapsi puhetta. Ymmärtäähän hän, tosin ei sitä hoonoa soomea.

Kerran melkein pyysin toisen lääkärin, mutta menin kuitenkin tuolle tutulle lekurille. Minulla nimittäin oli epämääräisiä aivo-oireita, joiden selittäminen oli todella vaikeaa. Kun lähes kaikki sanat joita käytin olivat murretta tai muuten kuvailevia. Hankalaa saattaa supisuomalaisenkin ymmärtää mitä toinen tarkoittaa kun selittää maailman välillä näyttävän pyöreältä ja pehmeältä ja päätä juilii. Kun ei oikein tarkempiakaan sanoja ollut. Asia kuitenkin hoitui hyvin tarkentavien kysymysten avulla ja pääsin jatkotutkimuksiin. Ehkä tuo lääkäri sitä paitsi ymmärtää suomea paremmin kuin puhuu.

Eli mielummin kuitenkin valitsin tutun, hyväksi todetun lääkärin, kuin oudon suomea hyvin taitavan lääkärin jota en tunne.

Vierailija
7/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miehen jättäessä meidät (mä ja 3 alaikäista lasta) ollut todellakaan työkunnossa. Suomea osaava lääkäri kirjoitti unilääkkeitä (pienten heräilevien äidille - lapsilleko niitä olisi pitänyt antaa???). Ulkomaalaistaustainen lääkäri kirjoitti sairaslomaa ja totesi "anna aikaa, hyvä tulee".

Nyt olen jo takaisin töissä, mutta kyllä jäi paskan maku tuosta suomalaisesta lääkäristä ennemminkin.

Vierailija
8/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta auta armias niitä puhelinkeskusteluja! Kun ei ole eleitä tueksi tms.

Ja minä osaan sentään itsekin venäjää jonkin verran, ranskaa, saksaa, englantia ja pari muuta kieltä, mutta ei.

Vierailija
9/9 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisen täytyy täytyy saada hoitoa omalla äidinkielellään ja tulla ymmärretyksi.