Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen ihon rasvaus KIRVELEE-suosittele hyvä rasva!

Vierailija
25.01.2010 |

Kyseessä 2.5v tyttö, jonka iho atooppisuuteen taipuva. Ei allergioita. Iho saattaa olla pitkään hyvä, rasvataan vain saunan jälkeen. Silloin voi rasvata "millä tahansa". Nyt taas menossa huonompi vaihe. Iholla näkyy punertavia kohtia, pieniä tai isompia. Pesun jälkeen rasvaus on tuskaa! Rasva kirvelee ja punaiset kohdat loistaa tosi selvästi ja aivan kuin ois kohollaan. Olen kokeillut apteekin rasvoja vaikka mitä, jopa kortisoni tekee saman. Olen käyttänyt ihotautilääkärillä, josta en saanut apua. Mua on alkanut kiinnostaa luonnonmukainen hoito/öljyt/rasvat. En halua enää kemiallisia "mömmöjä".

Onko kenelläkään vastaavaa? Miten toimia? Millä hoitaa kuivaa, punaista ihoa? Onko kenelläkään tiedossa hyvää (vedetöntäkö?) rasvaa kuivalle iholle?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin et HETI pesun jälkeen jo pesuhuoneessa öljyää. Oiskohan siitä konstiksi? Oon kyllä ennenkin rasvannut heti, kun ollaan tultu pois pesulta. Mutta tässä vaiheessa sekään ei riitä.

Ap

on sanonut joskus että hänelle tehoaa parhaiten jos just siellä pesuhuoneessa rasvaa ihon eikä vasta sitten kun on tullut jo pois.

Vierailija
22/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaisiko yhtään jos pesisit lapsen perusvoiteella,siitähän jäisi iho jo valmiiksi vähän rasvaiseksi ja iho ei ehkä kirvelisi yhtä paljon kun se olisi jo valmiiksi närkä.Sitten kuivaus vaan pikkuisen ihoa taputtelemalla,ihoon voi jäädä vettä kun laitat uuden rasvan päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuokin vois kuulostaa järkevälle. Mutta kirveleekö iho silloin jo ennen rasvausta? Meillä tyttö ei valita ennen kuin iholle laitetaan rasvaa. Tätä täytyy tarkkailla!

Vierailija
24/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile iholle Weledan Calendula Moisturising vartalovoidetta (tarkoitettu lapsille), kylpyveteen Urtekramin Baby öljyä sekä anna sisäisesti Luomu pellavaöljyä teelusikallinen päivässä. Toivottavasti toimii teilläkin :)

Vierailija
25/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä maistuu luomu pellavaöljy? Ostin itelleni kotimaista pellavaöljyä ja se on ihan hirveän makuista. Sinnillä otan, mutta en edes yritä lapsille.

Vierailija
26/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ceridal Lipolotion, joka on jo muutamaan kertaan mainittu, on just sopiva pesun jälkeen käytettäväksi. Imeytyy pyyhekuivaan ihoon tosi nopeasti, käytän itse pakkasen vuoksi hilseilevään ihoon koko talvikauden, ei kirvele eikä sisällä vettä. Öljyjä voisit kokeilla myös, esim. kylmäpuristettu kookosöljy (psoriinkin jotkut käyttävät sitä).

Vierailija
27/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ajoittain paha atopia, kaikkea olen myös kokeillut.

Myös luontaiselta puolelta. Esim neitsytkookosöljy.

Paras on Ceralan ehdottomasti! Ja tätä ovat monet atoopikot sanoneet. Hae siitä resepti isoa pumppupulloa (pulloja) varten. Pidä pieni tauko liiallisesta pesusta, mutta jos on oikein kovasti hikoillut, niin toki pesu on välttämätön. Kolmen päivän pesemättömyys voi joskus olla iholle hyvästä. Tänä aikana myöskään rasvaaminen saa ehkä hieman helpotusta, varsinkin jos ei ole juuri kortisonikuuri päällä. Iholle tekee myös hyvää tuulettua hieman rasvoista. Älä pistä suihkun jälkeen mitään erisan voiteita, jotka ovat kuin suolaa haavoille. Mieluummin, jos rasvaus sattuu heti pesun jälkeen, niin tuuleta iho kunnolla ja rasvaa sitten esim ceralanilla, joka jättää hoitavan ja kosteuttavan pehmeän ihon, riittävän rasvaisen, mutta ei tuki ihohuokosia. Älä ylirasvaa tulehtunutta ihoaluetta. Esim joku aqualan sopii limakalvoille ja karheumille rasvaisuuden vuoksi, mutta iholla se voi jopa lisätä ärsytystä. Kortisoni on joskus ihan välttämätön ja tulehtunut iho saattaa hetkellisesti siitäkin ärtyä. Kortisoni on kyllä valitettavasti ihan välttämätön atoopikoille.

Vedetön ei ole mikään juttu sinänsä, esim tuo kookosöljy sopi itselläni iholle, joka ei ollut tulehtunut ja punoittava, mutta punoittavalle iholle se on liian tukkiva, eikä oikeastaan kosteuttavalla tavalla rasvainen. Eli vaikka luonnonmukaisuus on hieno juttu sinällään älä tee lapsesta koe-eläintä, jos iho todella on rikki.

Atoopikon ehdottomasti parhaat ihonhoito-ohjeet on, ei liiallista pesuainepesua, eikä pesua ylipäätään, jos ei ole oikeasti likainen tai hikinen, hiusten pesu miedoilla hajuttomilla aineilla. Vältä villaisia/ akryylisiä karheita materiaaleja ja suoraa ihokontaktia karheisiin pintoihin, joskus esim sohvakangas voi ärsyttää paljasta ihoa tai villainen kaulahuivi tai pipo voi ärsyttää liikaa, jos on karhea. Joskus siis materiaalin pinta on kriittisempia asia, kuin materiaali itsessään. Puuvilla on materiaalina hyvä ihoa vasten. Leikkaa kynnet niin lyhyesti kuin se on terveellistä ja turvallista. Raapimista voi olla vaikea välttää, lyhyet kynnet tekevät mahdollisimman vähän tuhoa yöllä. Pidä pitkät hiukset kiinni (itse pidän aina öisin kiinni pois kutittamasta), otsatukka voi olla liian kutittava.

Oletko tarkistanut ruokavalion? Että lapsi ei syö mitään allergisoivaa. Joskus myös sitrukset, juurekset, ärsyttävät atoopikon ihoa ulkoisesti (syö esim käsin appelsiinia ja rapsuttelee sitä ihoonsa). Itse kun kokkailen saattaa naama lehahtaa kaalin tai sipulin kärystä. Mausteista jotkut saattavat ärsyttää.

Ja stressi on pahin. Joskus viikon rento perheloma saattaa toimia parhaana lääkkeenä ihottumia vastaan.

Vierailija
28/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bepanthen ei kirvele, en kyllä joka päivä sillä rasvaisi, mutta välillä kyllä.- Ceralan plus muuten käytössä, mutta kirvelee jos on iho rikki..

Ja Weledan Calendula sarjaa käytetty myös.

Tavallisessa Ceralanissa on jotain maitopohjaista, joten Ceralan plus sopii maitoallergisellekin..

Vierailija
29/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä käytössä Dermosilin Extra-voide, joka on ihan ok.

Aiemmin käytin vuohenmaito-turvevoidetta, jota saa luontaistuotekaupoista. olinkin unohtanut tuon voiteen, nyt tuli mieleen,kun ketjua luin. Se on oikeasti tehokas! On auttanut mun siskontytön harvinaisempaan lanttiatopiaankin, johon eri tepsinyt oikein mikään. Kirvelystä en tiedä, kun meillä ei ole sitä ongelmaa ollut. Mutta hoitaa tehokkaasta kuivaa ihoa!

Vierailija
30/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ajoittain paha atopia, kaikkea olen myös kokeillut.

Myös luontaiselta puolelta. Esim neitsytkookosöljy.

Paras on Ceralan ehdottomasti! Ja tätä ovat monet atoopikot sanoneet. Hae siitä resepti isoa pumppupulloa (pulloja) varten. Pidä pieni tauko liiallisesta pesusta, mutta jos on oikein kovasti hikoillut, niin toki pesu on välttämätön. Kolmen päivän pesemättömyys voi joskus olla iholle hyvästä. Tänä aikana myöskään rasvaaminen saa ehkä hieman helpotusta, varsinkin jos ei ole juuri kortisonikuuri päällä. Iholle tekee myös hyvää tuulettua hieman rasvoista. Älä pistä suihkun jälkeen mitään erisan voiteita, jotka ovat kuin suolaa haavoille. Mieluummin, jos rasvaus sattuu heti pesun jälkeen, niin tuuleta iho kunnolla ja rasvaa sitten esim ceralanilla, joka jättää hoitavan ja kosteuttavan pehmeän ihon, riittävän rasvaisen, mutta ei tuki ihohuokosia. Älä ylirasvaa tulehtunutta ihoaluetta. Esim joku aqualan sopii limakalvoille ja karheumille rasvaisuuden vuoksi, mutta iholla se voi jopa lisätä ärsytystä. Kortisoni on joskus ihan välttämätön ja tulehtunut iho saattaa hetkellisesti siitäkin ärtyä. Kortisoni on kyllä valitettavasti ihan välttämätön atoopikoille.

Vedetön ei ole mikään juttu sinänsä, esim tuo kookosöljy sopi itselläni iholle, joka ei ollut tulehtunut ja punoittava, mutta punoittavalle iholle se on liian tukkiva, eikä oikeastaan kosteuttavalla tavalla rasvainen. Eli vaikka luonnonmukaisuus on hieno juttu sinällään älä tee lapsesta koe-eläintä, jos iho todella on rikki.

Atoopikon ehdottomasti parhaat ihonhoito-ohjeet on, ei liiallista pesuainepesua, eikä pesua ylipäätään, jos ei ole oikeasti likainen tai hikinen, hiusten pesu miedoilla hajuttomilla aineilla. Vältä villaisia/ akryylisiä karheita materiaaleja ja suoraa ihokontaktia karheisiin pintoihin, joskus esim sohvakangas voi ärsyttää paljasta ihoa tai villainen kaulahuivi tai pipo voi ärsyttää liikaa, jos on karhea. Joskus siis materiaalin pinta on kriittisempia asia, kuin materiaali itsessään. Puuvilla on materiaalina hyvä ihoa vasten. Leikkaa kynnet niin lyhyesti kuin se on terveellistä ja turvallista. Raapimista voi olla vaikea välttää, lyhyet kynnet tekevät mahdollisimman vähän tuhoa yöllä. Pidä pitkät hiukset kiinni (itse pidän aina öisin kiinni pois kutittamasta), otsatukka voi olla liian kutittava.

Oletko tarkistanut ruokavalion? Että lapsi ei syö mitään allergisoivaa. Joskus myös sitrukset, juurekset, ärsyttävät atoopikon ihoa ulkoisesti (syö esim käsin appelsiinia ja rapsuttelee sitä ihoonsa). Itse kun kokkailen saattaa naama lehahtaa kaalin tai sipulin kärystä. Mausteista jotkut saattavat ärsyttää.

Ja stressi on pahin. Joskus viikon rento perheloma saattaa toimia parhaana lääkkeenä ihottumia vastaan.

lasten vaatteissa välttäisin paitoja, joissa on kovia siirtokuvia ommeltu kiinni, ovat taustalta todella kovia, sekä resoripintoja, joissa kovaa pientä ryppyä, varsinkin jos tulee ihoa vasten.

Vierailija
31/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomu pellavaöljy on hieman mantelin makuista. Annan itse puolivuotiaalle ruoan yhteydessä teelusikallisen osiin jaettuna, eli heti ruokailun alussa yksi osa, puolivälissä taas vähän ja loput sit viimeisen lusikallisen yhteydessä ja hyvin menee alas. Otan sitä myös itse ja kyllä siihen makuun tottuu, vaikka onhan se vahvempi kuin muiden öljyjen maku...

Vierailija
32/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksi todettu rasva on atoopikoilla ollut Orionin Hydran. Ei kukaan ole ainakaan toistaiseksi valitellu mitään kirvelyä. Mulla itellä on tuollainen iho, joka myös herkästi kirvelee. Oon käyttäny punaista Apo Basea ja välillä sinistä. Lipolan oli myös jollain lapsista käytössä. Nyt lääkäri kirjoitti Decubalin. En ole sitä vielä hakenu...

Vierailija
33/61 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda normaali pyykinpesuaine pesupähkinöihin ja jätä huuhteluaineetkin pois. Muistaakseni netistä voi tilata pähkinöitä kokeilupussin muutamalla eurolla.

Vierailija
34/61 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomu pellavaöljy on hieman mantelin makuista. Annan itse puolivuotiaalle ruoan yhteydessä teelusikallisen osiin jaettuna, eli heti ruokailun alussa yksi osa, puolivälissä taas vähän ja loput sit viimeisen lusikallisen yhteydessä ja hyvin menee alas. Otan sitä myös itse ja kyllä siihen makuun tottuu, vaikka onhan se vahvempi kuin muiden öljyjen maku...

Vierailija
35/61 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään d-vitamiinia, monivitamiinit ja kalaöljyt joka päivä, mutta lapsen iho olisi silti kuiva ja kutiseva ilman öljyä.

Vierailija
36/61 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin käytin vuohenmaito-turvevoidetta, jota saa luontaistuotekaupoista. olinkin unohtanut tuon voiteen, nyt tuli mieleen,kun ketjua luin. Se on oikeasti tehokas! On auttanut mun siskontytön harvinaisempaan lanttiatopiaankin, johon eri tepsinyt oikein mikään. Kirvelystä en tiedä, kun meillä ei ole sitä ongelmaa ollut. Mutta hoitaa tehokkaasta kuivaa ihoa!

Ns. lanttiekseema on sieni-ihottumaa. Siihen auttaa sienilääkevoide tai sienilääkeshampoo (Nizoral). Ehkä sun turvevoiteessas oli jotain sienimyrkkyä, mutta älä nyt sotke sitä atooppiseen ihottumaan.

Vierailija
37/61 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..........

Vierailija
38/61 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo vaseliini, testattu on.

Vierailija
39/61 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden vastauksia mutta tässä sellasia mitkä mulla ollu hyviä (olen atoopikko)

-ceralan

-aqualan

-ceridal-öljy

-dermoshopin baby rasva

-dermoshopin ihonhoitovoide

-tummeli

Vierailija
40/61 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys jäi minua vaivaamaan kun itsekin atoopikko olen, ja aamulla nuhaista nenääni rasvatessa muistin sen taas: ärtynyttäkään nenää ei kirvele vaseliiini, punainen bepanthen ja vauvan sinkkivoide. Sinkkivoide on niistä minusta tehokkain ja miellyttävin käyttää. Pahoja ihottumia hoidetaan muutenkin sinkillä, apteekista saa kuulemma jotain sinkkipastaa ja sinkkisukkia (kai jotain kääreitä ihottumiin), mutta niitä en ole joutunut vielä onneksi kokeilemaan. Mutta itse käytän ihan sitä Natusania vai mikä se on mitä laitetaan vauvan pyllyyn. Joskus muinoin ruotsalaiset tutki vauvavoiteiden kemikaaleja, ja tuo sinkkivoide oli melkein ainoa turvallinen. Monissa oli niitä parabeeneja ym. jotka allergisoi helposti.

Mutta pitemmän päälle tietenkin täytyisi saada iho sietämään jotain kortisonia, koska kirvely todennäköisesti johtuu tulehduksesta. Kannattaa kokeilla eri merkkejä, siltä paksummasta päästä. Pantyson korjaa minusta hyvin ihoa, mutta on niin ohutta että varmaan kirvelee ärtyneellä iholla. Toinen syy voi olla sitten allergia jollekin rasvojen yleiselle ainekselle, esim. niille parabeeneille. Kannattaa vertailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä