Helmikuun helmet vk 4
Kommentit (113)
tota raskis-vaavin kertomaa juttua.. Hyvin epämiellyttävää :/
Itsellään ei vielä edes 40vko täynnä ja haluaisin jo synnyttämään. Voin vaan kuvitella miltä teistä tuntuu joilla meni/menee (koputtaa puuta) yliaikaiseksi..
Hohoijaa jospa saisi nyt unta. Ei millään tahtoisi tulla silmään.. ja aamulla aikaisin neuvolaan.
38+1
itsekin tässä aamukahvia hörpin ja pitäisi itse asiassa olla jo kohta menossa, vaan täällähän sitä ollaan:)
Sain nukuttua melko hyvin ja olo on ok:) Mitähän kuuluu kaikille Hallitukselle, crisantemolle....???jännää!
Mazdasta vielä...eli kolmannelta penkkiriviltä saa laskettua yhden, kaksi tai kaikki penkit eli kun meillä on ne kolme mukulaa sitten kohta, niin esikoinen istunee takana yksin ja tytöt sitten keskellä/minä keskellä ja esikoinen edessä. Ja siis tilaa jää tosi hyvin vaunuille jne. Kahdelle koiralle ei ehkä olisi tilaa, yhdelle kyllä. Takakontista pääsee kolmannelle riville, samoin keskeltä kätevästi. Tuntui ihan järkevltä autolta meille. Mekin ollaan ajeltu niitä mitälie Toyotan ja Nissanin 'tila-autoja' ja ne on just niitä, mi
ssä aikuinen ei voisi istua kolmannella rivillä eikä sinne jää takakonttitilaakaan yhtään.
Seksistä puhutaan aina tällä palstalla näillä viikoilla:) Alkaa mammat olla epätoivoisia:) Me ollaan kokeiltu sitä ja sataa muuta asiaa molemmissa edellisissä raskauksissa eikä ole tehonnut=) Mies tosin on ihan iloinen näistäkin yrityksistä ja kyselee jo, että koskas alotettas taas harjottelu...;)
Kai se tosiasia on, että sitä prostaglandiinia (jota siis sperrmassakin on, samaa kuin käynnistämiseen käytettävissä tableteissä/tipassa) tarvittas todella paljon enemmän kuin mitä sitä yhdellä kertaa sieltä siipan pippelistä tulee....toki aine on sama, mutta jos ei vauva ole valmis syntymään, ei mikään maailman kikkakolmonen sitä sieltä pois saa...hormonithan sen synnytyksen käynnistää..Mutta kaikki mikä ei tapa, vahvistaa ja mitä niitä nyt oli...onhan se kiva tapa ainakin yrittää nopeuttaa hommaa:D
nyt tokavikapäivä yliopistolle mars!
ihmetys rv 36+1
Lapsivedet meni yöllä ja nyt suuntaamme kohti kättäriä. Viimeistään 24h ja sitten on vaavi sylissä:) Tulen sitten kertomaan enemmän myöhemmin. Tsemppiä kaikille muillekin!
Täälä olo on kans tukala mutta vain yksittäisiä supistuksia joskus ja jouluna joten tuskin ennen äippä polin aikaa tapahtuu mitään.
Mekin esikoisen kohalla kokkeiltiin kaikki ässät kun tyttö oli jo yli 40 viikkoa mutta ei niistä apua ollut. Mutta siivousta lukuun ottamattahan ne kaikki on kivo ja rentouttavia juttuja jos ei ihme asentoja rupea yrittämmään =) ja voihan joku joka harrastaa joogaa ja mamma joogaa niin taipuakkin kuka tietää =DDDD
Tänään tuli äitini yökylää yhdeksi yöksi joten pääsemme mieheni kanssa kauppaa ostamaan vauvalle kaikki loput hankinnat ja mie ajattelin että nyt kun on tieto et hää on tyttö niin taidan jopa ostaa jonkin uuden kotiintulo vaattehen. Tiedän hölmöä ostaa mutta jotenkin se vaan on sellanen kiva juttu! Toppapuvunkin löysin huutiksesta. Koko setti - puku, hattu, tumput, tossut ja fleece puku koko setti uusia vaatteita ja postikulja ei tarvinu maksaa 100 euroa ei minusta paha hinta! On Reimatecin haalari joten senkin hinta jo uutena melkein tuo =) Lisäksi olen tältä naiselta ostanut ekallekkinm tytölle yhden talvihaalarin uuten ja tyytyväinen olen todellakin hinta-laatu suhteeseen.
Täällä iisalmessa harmittaa kun ei ole oikeen kunnollisia kirppareita. Pitäisi aian kuopioon ajella. Vantaalla asuessa tottui että siellä on kivoja lasten kirpputoreja josta sai uusia vaatteitakin ihan pilkkahintaa. Tietääkö joku kuopiosta jotain lasten kirpputoria??
Tet jotka olette alateitse normaalisti synnyttäneetlapsen niin jos lapsi menee niin voikosilloin kuitenkin mennä omalla autolla vai lanssilla. Meillä synnyttämään matkaa on noin 90 km. Mie en näitä juttuja ennee muista ja neuvola eukostakaan ei oo apua näissä jutuista. Se on sellanen vähän ihmeellinen tapaus. Minusta asiansa osaamaton ihminen hyvässä virassa!
Kai se täytyy astianpesukoneen tyhjennykseen ryhdyttävä ja laittaa pyykinpesukone laulamaan.
Ja kiitos crisantemo vinkistä niissä perhosissa. Meillä häät pidetään kesällä 2011 joten hieman rekvisiittaa tarvitaan ja mie haluisin somistukseen käyttää perhosia =)
Jaksamisia ja tulisia supistuksia kaikille haluaville!
Nemotus rv 37+3
Minä oon menny omalla autolla molemmissa synnytyksissä. Muistaakseni, jos tulee verta tai vauveli perätilassa eli jalat eellä, silloin pitää lanssi tilata...Muuten ehtinee (kun hyvissä ajoin lähtee) omalla autollakin...
Saapa nähdä milloin lähtö tulee, kun viime yönä heräsin menkkamaiseen kipuun (selän ja mahan puolella!!!) ja sellainen repivä tunne alamahalla...mietin jo että pitääkö lähteä kaurapussia lämmittään, mutta kuitenkin uni tuli eli olo helpottu vielä... Kumpikaan aiemmista synnytyksistä ei oo käynnistynyt suppareilla vaan vesien menolla, joten olisko tämä raskaus tässäkin mielessä erilainen? Saas nähä!!! Mies sopivasti reissussa, tulee onneksi tänään...mutta lähtee taas lauantaina reissuun päiväseltään... Nuhaa ja kurkkukipua pukkaa itelle, pojilla on jo... Toivottavasti ei tule lämpöä eikä varsinkaan kuumetta! Ei jaksais nyt alkaa sairastaan!!!
sagom 36+3
ei ihme!! Itselle viime yönä palasi toi ihme alapää särky en oikein tiedä et mistä se johtuu mut onneksi se ei ole jatkuvaa..
Täytyypä itsekki käydä ostaa mammateetä tässä lähiaikoina..
Vuosi sitten ku olin viimeisilläni niin kätilö/terveydenhoitaja sanoi että tekipä mitä tahansa että vauva tulis niin millään ei kuitenkaan ole näkyvää näyttöä,et lapsi tulee sit ku on sen aika tulla eikä sitä voida nopeuttaa..tiedä sit mut samoihin aikoihin oli myös vauvan sivuilla siitä juttua ettei ole mitään näyttöä että edes seksi nopeuttaisi synnytystä. itse en myöskään usko että synnytystä voitais nopeuttaa jotenkin..Mut jokainen uskoo mihin uskoo=)
Mut asiasta toiseen mun on pitäny kysyä tätä jo ajat sitten täällä mut olen unohtanu..
Elikkä..Onko kellään tietoa et miksi esim rovaniemen sairaalassa kuulemma hoitajat siistiivät naisten alapäitä eli ajelee karvoja?? siskoni oli harjoittelee siellä je kertoi tällaista ja myös että alapäät tutkittiin päivittäin synnytyksen jälkeen sairaalassa olo aikana. Itse en ole koskaan kuullu et jossain muualla olis näin toimittu??
Hande86 35+4
-on niin paljon pakkasta ettei pääse pojan kanssa ulos
+ synnytys lähenee päivä päivältä=)
No niin.. nyt on sitten käyty neuvolassa tänäkin päivänä
Vitsi ku eilinen paino oli sitten 80.6 ja eiköhän tänään pyytäny puntarille kans niin näytti 81.4 oli aika kauhuissaan että noin paljon tullut turvotusten yhteydessä, mut eilen olikin aamulla neuvola ja nyt päivällä.. eli onhan tuolla ruoallakin osuutta asiaan hieman
No eilen oli siis plussalla pissa ja tänään normaali, mutta verenpaine kun ennen ollut tuon 120/71 niin nyt pompsahtanu 137/91
Sain sitten niitä liuskoja että voin itse katsella joka päivä virtsan ja verenpaine mittarin myös.. ja jos alkaa nousta niin soitto sitten äippäpolille, että eipäs ne oikein muuta neuvoja antaneet.
Vielä anto mulle ensi torstaille neuvola ajan vaikka veikkasi että ottavat maanantaina sisään osastolle kun on äippäpoli käynti ja voi että minä haluaisinkin jo sinne ja tuon vaavin pihalle
Nyt siis vauva liikkunu tosi kauhean paljon... viime yö vaan oli sellasta että 5-7 kertaa tämä neiti pomppi vessassa varmaan tunnin välein... ukko oli sitten yöllä kokeillu mun mahaa ja sano että vähän väliä kovettu ihan kiveksi ja yksi kerta kesti jopa 20 minuuttia katso kuulema kellosta ajan mut ihmetteli samalla kun tämä neiti vaan kuorsaa! :DDDD
Kyllähän tuota itse olen huolissani hieman vauvan koon suhteen, napanuoravirtausten ja sit sen että saako se tarpeeksi ravintoa nyt sitten kun istukkakin kypsä yms.
Ja kun eivät voi tehdä muuta kun antaa seuraavan ajan ja tarkkailevat tilannetta... mies oli ihan hiilenä ja sano että tulee antamaan palautetta sairaalassa, kun aina passittavat kotiin vaikka hänenki mielestä minun ois ollu jo parempi jäädä sairaalaan ihan näiden uusien vaivojen takia.
No ymmärrän että huolettaa se miestäki.. itseasiassa oon eilisestä asti katsonu peiliin ja ihan ku mulla ois naamakin alkanu vähän pyöristyä.. viimeyönä en saanu käsiä taaskaan nyrkkiin ja kiristi nahkaa niin paljon että melkein kipeää teki sormien liikuttelu. Että kyllä tämä jo riittäisi ja voisin haluta oman kroppani takaisin kiitos! :)
Ai niin ja noista sairaala kamppeista...
Mie vauvalle jo aikaa sitten pakkasin bodyn, puolipotkuhousut ja paidan + hupparin ja siihen kuuluvat housut, kypärämyssy, pipo, tumput+sukat ja töppöset, joku kerrastokin oli ja mitähän kaikkea muuta eli vaihto kamppeetki on sit mukana joten voi päättää mitä sitä pojalle pukee kotimatkalle
Itselleni pakannut, siteitä, liivinsuojia varmaan koko paketti, imetysliivit, alushousuja, yökkäripoksyt jos mahdollista pitää omaa, aamutakki, töppöset, föönit ja muut shampoot, dödöt...jne.
Miten lie siellä kai ne vauvat nyt vaippoja saa sieltä (tyhmä kysymys) :D
Hallitus Rv 38
helminauha on saanut pienen syliin :)
Mä taisin kokea eilen ensimmäiset ihan kunnon tujut supistukset. Tai ainakaan mitään sellaista järkyttävää oloa/kipua en ole aiemmin tuntenut. Pakko sanoa, että vaikka esikoisen syntymästä on vasta se vähän reilu 1v7kk:tta niin en kyllä yhtään muista millaisia ne oikeat synnytyssupistukset oli :) Eka synnytyshän mulla alkoi vesien menolla ja supistukset alkoivat vasta tuntien päästä. Niin ja edellisenä yönä oli sekstailtu ;)
Kovasti tuota on kokeiltu nytkin, viimeksi viime yönä mutta tää kaveri taitaa olla ihan eri maata kuin isoveljensä.. mä kyllä taipuisin siihen jalat olkapäille-asentoon, mutta eihän se mukavaa ole kun tuntuu maha litistyvän =/ samoin siinä mies pääsee jotenkin ihan liian syvälle ja ainakin itseä se sattuu + mies ilmeisestikin tuntee vauvan pään joten ei kivaa sekään.. minä päällä ja lusikka toimii parhaiten :)
Nyt on tänään hoidetttu se viimeinen "pakollinen" homma, joten vauva saisi syntyä enemmän kuin mielellään.. jos (ja arvatenkin KUN) aamulla ollaan vielä yhdessä koossa niin se ois sitten taas meno neuvolaan. Toivottavasti hemppa ei oo enää enempää tippunut.
Jep mutta nyt pannarin tekoon :)
evian, rv 39+1
Tänään oli taas neuvolassa käynti. Oma terkkari oli sairastunut, joten jouduin menemään toiselle terkkarille. Sf-mitta oli sama, kuin viimeksikin, eli 32cm. Kuulemma vauvan pää on nyt kiinnittynyt ja aikas alhaalla koko vauva muutoinkin. Eilen kävin kavereiden kanssa syömässä Harald- viikinkiravintolassa pitkän kaavan mukaan (alkupala,pääruoka ja jälkkäri) ja olo oli syömisten jälkeen todella pallomainen. Hengittäminen, kävely ja ihan vain oleminen teki tiukkaa.. no, sehän sit kostautuikin tuohon mun painooni.. Viimeviikon neuvolassa käynnin aikana mun painohan oli tippunut (silloin oli tosin edellis viikolla ollut se raju vatsatautikin), nyt oli päinvastoin: Painoa oli tullut viimeviikosta hiukan yli 2 kiloa! Niinpä niin.. Terkkari arveli, et tuo paino johtunee pääasiallisesti tuosta eilisestä syöpöttelystä, eikä ollut huolissaan vaikka painoa noin paljon viikossa onkin tullut.
Verenpaineet oli hyvät. Terkka oli sitä mieltä, ettei mun tarvi ens viikolla neuvolaan mennä, (vaikka mulla on la jo ensviikon sunnuntaina!) kun nuo verenpaineet ja pissa on olleet hyvät koko raskauden ajan ja turvotustakaan ei ole ollut. Kuulemma jos verenpaineet olis olleet koholla, tai olisi mahdollista, et paineet tulisivat nousemaan, niin silloin olisi järkevää aika viel ens viikolle varata. Mut mun tapauksessa siis voin kuulemma rauhassa odotella synnytyksen alkamista.
Äitipolillehan mullaa on aika sit 8.2. jos olen yhtenä kappaleena..
Neuvolan jälkeen menin linja-autolla kaupungille, kun piti mennä lainaneuvotteluihin (jos vain mieleinen asunto löytyisi). Eikös siinä sit ruvennut matkalla (matka siis kestää kaupungille n. 10 min) supistelemaan ilkeästi. Nuo supparit kohdistui lähinnä selän ja alavatsan puolelle. Kaupungilla kävely oli todella vaikeaa, epämielyttävää ja kivuliasta, kun suppareita tuli tasaiseen tahtiin :( Niinpä miehen töistäpääsyä piti odotella istuskellen, jolloin supparit oli hivenen siedettävämpiä. Miehelle sit vinkkasin, et hän saisi sit pankissa hoitaa puhumisen ja mä kyl ilmotan, JOS sieltä kesken pitäisi lähteä.
Nyt on siis tuosta ensimmäisestä supistuksesta mennyt jo n. 3 tuntia, ja edelleen tulee kipeitä supistuksia jonkin verran. Katsotaan, mihin tää kehittyy, vai kehittyykö lainkaan..
Neuvolan terkkari lohdutteli, et kyllä se vauva kuukauden sisällä tulee syntymään ;)
Eipä tässä kait muuta mielen päällä ole..
Onnittelut heille, jotka ovat jo vauvat syliin asti saaneet :)
Meillekkin saisi jo vauva tulla syliin saakka. Rupeaa meinaan sattumaan joka askeleella enemmän tuonne alas. Ja paineen tunne on välillä sietämätön..
Sara rv 38+4
P.s. jostain syystä kone sanoo, ettei viestiä voidä julkaista uudelleen, mut mulla ainaskaan ei koneella näy ensimmäistäkään viestiä, joten pahoittelen, jos tää tulee useamman kerran..
Kävin iltapäivällä neuvolassa ja just kotoa lähtiessä tuli HIRVEÄ supistus, tuollasia on ollu mulla edellisten synnytysten yhteydessä vasta synnärillä...sanoin sit neuvolan kätilölle tästä ja se tsekkas alakerran ni johan oli tapahtunut!kohdunsuu ihan pehmeä ja höttönen, kohdunkaulaa ei enää ollut ja kohdunsuu oli reilusti kahdelle sormelle auki (eli oisko jotain 3cm)...tulipa vähän vipinää kinttuun!verenpaineet oli vähän nousussa 130/68 ku mulla on yleensä jotain 120/55. On kyllä tosiaan viimesen viikon ajan supistukset olleet jonku verran kipeitä kun ennen pelkästään maha kovettui...limatulppaa irtosi myös tuon sisätutkimuksen aikana kätilön käsineeseen ja vauva on niin kovin alhaalla että tulee kyllä vauhdilla kun alkaa syntymään. Meiltä synnärille matkaa 60 km joten vähän tässä on sellanen jänskä olo...edelliset synnytykset käynn. lapsivedenmenolla ja eka kesti siitä 10h ja toinen vajaa 4h. Pitääpä kokeilla tänään ässiä jospa lähtis sattumalta synnytys käyntiin, oon jo ihan valmista kauraa:D Nyt tuli kyllä vasta sellanen todellinen olo että tässähän synnytetään aikalailla pian...vauvan kokoarvio on nyt n.3300g eli sais jo senkin puolesta syntyä. Jos menee LA:aan asti niin pääsen tarkempaan kokoarvioon polille ja ilmeisesti synnytystapa-arvioon samalla. Edelliset on syntyneet alakautta mutta ovat olleetkin "vain" 3500 ja 3300g. Tässäpä paljon paljon omaa napaa!
Maurel 37+5
+ alakerrassa todella tapahtuu jotain ja on toivoa päästä synnyttämään pian
- hermot on todella kireällä ja siitä saavat osansa mies-ressukka ja lapset
Joku kyseli alapään ajosta sairaalasta ja synnytyksen jälkeen alakerran tutkimisesta. Minulla seuraavat kokemukset: Ennen synnytystä kätilö kysyi voiko karvoja ajella sen verran, että repeämät/välilihan leikkaus "haavat" on helpompi ommella. Ajaminen käsitti siis ihan vain pienet alueet, ei siis koko alakertaa. Synnytyksen jälkeen minulle ei tehty sisätutkimusta, mutta pöksyihin kurkkaamalla lähinnä tsekattiin jälkivuodon määrää. Samalla paineltiin vatsan päältä kohtua, onko se alkanut supistumaan.
Joku kyseli vauvan vaipoista saaraalassa eli täällä ja varmaan muuallakin vaipat saa sairaalasta ja vauvahan on myös saaraalan vaatteissa koko ajan. Sairaalaan tarvitsee siis vauvalle vain kotiintulo vaatteet. Itsekin ajattelin olla ihan vain sairaalan vaatteissa saaraalassa. Eipähän tarvitse pyykkejä viedä kotiin.
Minulla pojat ovat syntyneet 40+3 ja 38+5. Ensimmäinen synnytys alkoi lapsiveden menolla ja poika syntyi vasta 30 tuntia vesien menosta, joten ihan hyvin kerkesimme sairaalaan omalla autolla. Lapsivettä tuli muuten niin paljon, että mitkään terveyssiteet eivät pitäneet vaan sen, että sain kuivaa ylle vaatteet olivat taas läpimärät. Loppujen lopuksi jouduin lähtemään märissä sairaalaan. Siitä opin, että auton penkki kannattaa vuorata jätesäkillä ja isoilla pyyhkeillä.
Omaa napaa: Yllätykseksi olo on parantunut viimeisten viikkojen aikana. Öisin ei paljon särkyjä ole, mutta noinkohan hormoonit valvottaa. Ensiviikolla oma neuvola, 2xpoikien neuvola, sairaalassa kokoarvio, toisen pojan puhe- ja toimintaterapia, joten synnyttäään en vielä kerkeä. Sen jälkeen saa vauva jo tulla.
Terveisin, Matami 35+6
PS. Vauvauutisia ilmassa! Kuka kerkeää kolmantena!!!
- pakkasten ja ulkoilun puutteen takia pojat ja kissat ovat hermoja raastavia.
+ nuorimman pojan kerho alkaa ensi viikolla yli kuukauden tauon jälkeen
Itselläni ne aina joko puhkaistu tai menneet loppuvaiheessa vasta, mutta kerta se ensimmäinen jos nyt menisivät kotona.. Kysyn keneltä ne ovat menneet, niin liittyikö niihin edeltäviä kipeitä supistuksia tai supistelua yleensä, tai liikkuiko vauva erityisen vilkkaasti esim. ? Tuli vaan mieleen kun viimeyönä vauvalla vauhti päällä ..
rv 38+2 ja hyvin rauhalliselta muuten olo supistusten tai alavatsan kipuilujen suhteen. Taitaa mennä vielä viikko jos toinenkin ennenkuin mitään tapahtuu.
Moikka taas kaikille!
Koskahan kuullaan Helminauhasta! Jänskää! Kovasti monella tuntuu olevan erinäisiä "oireita" jotka viittaa synnytykseen. Itselläni ei juurikaan ole, plääh! Laskettu aika on kuitenkin ensi viikon lauantaina.
Eilen kävin neuvolassa taas. Terveydenhoitajani antoi mulle sitten painoarviota vauvasta kun surkeilin että kaikki muut vaan saa arvioita ja minä en ole saanut vielä ollenkaan, en edes silloin lääkäriltä. Terveydenhoitaja sanoi että vauva voisi nyt olla sellainen 3200 g, ja syntyessään 3300-3400 g. Saa sitten nähdä miten lähelle tuo arvio osuu.
Hemoglobiini on vihdoin noussut. Se mikä oli hassua, on se että eri kädestä tulee eri lukemat! Vasemman käden lukema oli 140 ja oikean käden 127. Viimeksi eri käsien heitto oli vielä suurempi. En kyllä ymmärrä mistä johtuu?
Onko kellään muulla vauvaa joka makaa ja on maannut jo kauan vain toisella puolella? Musta tuntuu että alan olla ihan toispuoleinen jo, vauva on maannut varmaan kaksi kuukautta oikealla puolella. Oikea jalkani puutuu, oikea käteni on enemmän turvonnut kuin vasen ja myös alapääkivut tuntuvat vain oikealla.
Rinnat ovat taas vaihteeksi alkaneet kipeytyä. Ei samalla tavalla kuin raskauden alussa, nyt kipeys ja arkuus on lähinnä vaan nänneissä. Ehkä ne valmistautuvat tulevaan :)
Pitäisiköhän sitä tälle päivälle tehdäkin jotain...? Eilen oli kovasti puuhaa kun kävin neuvolassa ja kampaajallakin. Huomasin ettei autolla ajo ole enää yhtään kivaa...:( Ehkä siis tänään voisi ottaa vaan rennosti :)
Hyviä vointeja kaikille ja toivottavasti vauvauutisia alkaa sataa lisää!
Merppe 38+6
mutta ai siella mun alapaata kukaan ajellut tai siistinyt. Enka muista etta olis alatutkimusta tehty mitenkaan sitten lapsen syntyman jalkeen. Sen muistan, etta kun sektion jalkeen en ollut viela saanut lupaa jalkeille nousuun, piti hoitajan pissattaa sankyyn ja pesta :X inhosin sita ihan yli kaiken ja anelin koko ajan, etta voisin jo nousta.
Ma olen ollut LKS:ssa 8v sitten.
Onko kellään tietoa et miksi esim rovaniemen sairaalassa kuulemma hoitajat siistiivät naisten alapäitä eli ajelee karvoja?? siskoni oli harjoittelee siellä je kertoi tällaista ja myös että alapäät tutkittiin päivittäin synnytyksen jälkeen sairaalassa olo aikana. Itse en ole koskaan kuullu et jossain muualla olis näin toimittu??
Hande86 35+4
-on niin paljon pakkasta ettei pääse pojan kanssa ulos
+ synnytys lähenee päivä päivältä=)
Mulla molemmat synnytykset alkaneet kotona lapsiveden TOTAALISELLA menolla eli kaikki vedet kerralla pöksyyn!sitä ennen ei ole ollut mitään normaalista poikkeavia merkkejä paitsi yksi yhteinen tekijä:samana päivänä olin aikaisemmin käynyt neuvolassa ja tehty sisätutkimus:) Eka kerralla olimme lähdössä synnärille tutustumiskäynnille ja tulin suihkusta, vaatteita pukiessa meni vedet. Toka kerralla nostin esikoista pyllynpesulle vessan altaalle ja *NAPS* meni vedet. Ja siitä todellakin kuului tuo naps...sen jälkeen suoli on tyhjentynyt heti järjestelmällisesti:) kipeät supparit alkaneet n.1h kuluttua. En myöskään muista että vauva olisi tavallista enemmän liikkunut ennen vesien menoa. Nyt odotankin aina kun nostan jotain painavaa että millon kuuluu se dramaattinen *NAPS* :D
Maurel 37+6
+ pakkasin eilen illalla neuvolakäynnistä häkeltyneenä vihdoin ja viimein sairaalakassin:)
viimeyönä en saanu käsiä taaskaan nyrkkiin ja kiristi nahkaa niin paljon että melkein kipeää teki sormien liikuttelu. Että kyllä tämä jo riittäisi ja voisin haluta oman kroppani takaisin kiitos! :)
Hallitus Rv 38
oikein nyrkkiin :( Enkä puristettua mitään. Se on inhottavaa.
Mulla ei kuitenkaan ole proteiinia, verenpaine pikkuisen noussut, mutta ei huolestuttavasti. Maanantaina äitipoli on mullakin, seurataan siksi tarkasti kun on raskaustoksemiatausta.
MataHari rv 39
Täällä joku kyseli onko muilla vauva jotenkin enemmän toisella puolella ja voin sanoa että itselläni on :)
Rv28 lähtien se on asettunut pää alaspäin oikealle puolelle. On kyljellään jotenkin naama kohti vasenta puolta ja kädet ja jalat myös siellä eikä puhettakaan että olis vaihtanut asentoa. Senpä takia itse joudun istumaan "kierossa" koska vauvan pylly painaa oikean kylkikaaren alle joten en voi suorassa olla :D
Myös huomannut tuon että oikea käsi on enemmän turvonnut mutta muuta oiretta ei ole..
Öisin joudun vaihtamaan kylkeä melko usein.. kun toisella kyljellä nukkuu niin jotenkin alkaa ns. puutua sen puolen pakara ja reisi tai kipeytyy ihan ihmeellisesti ja taas jos toisella kyljellä nukkuu niin parin tunnin päästä sama homma. ei kiva :/
Sitten maanantain jälkeen maha mulla kovettunut muutaman minuutin välein.. sitä ennen kovisteli mutta harvemmin ja keskiviikosta eteenpäin tullut kovettumisen mukana myös menkkamaista alavatsa kipua.. en sit tiedä mistä johtuu, mutta täytyy sanoa että hieman jo sattuu ja silleen repii alavatsaa yhtäaikaa ja kun loppuu tuo harj.suppari niin kipukin laantuu. Onko muilla tällaista sitten??
Tuosta alapään ajelusta en ole yhtään varma.. monella palstalla siitä kerrottu, mutta itse kun yritän vähän siistiä ja tuolta alapuolelta ottanutkin niin eipä tarvi kätilöiden sun muiden sitä hommaa tehdä jos se ajelu kuuluu asiaan...
Mutta tämä neiti lähtee vähän välipalalle :)
Hallitus rv38+1
toivottavasti kuullaan pian tarkemmin sairaalan tapahtumista!
Maurel, sulla ei varmaan enââ kauan odotusta jâljellâ tuon viime visiitin perusteella. Jânnââ!
Mulla oli tânâân kâtilôn kanssa tapaaminen ja oikeestaan aika sama tilanne kuin Maurelilla. tietty ensisynnyttâjânâ tilanne voi sit kehittyâ vâhân hitaammin. Nyt on kohdunsuu pehmeâ ja kahdelle sormelle auki. Kâtilô "hieroskeli" sisâtutkimuksen yhteydessâ kohdunsuuta aika voimallisesti ja siinâ lâhti sitten limatulppa. Tuntui aika ikâvâltâ, mutta voi mahdollisesti vauhdittaa synnytyksen alkamista. Itse olisin jo siis hyvin valmis, saa nâhdâ olisko poitsukin tosta motivoitunut siirtymâân kohdun toiselle puolen.
sori, omanapaista kertomusta tââltâ tânâân, oon jotenkin niin innoissaan tosta visiitistâ. Voimia kaikille kuitenkin toivottelen!
Ranskis-vaavi rv 38+2
+ ihana kâtilô joka kuunteli ja selitti ajan kanssa
+kisut hyvâksyneet suht kiltista uuden nukkumapaikan kahden yôn jâlkeen
-sataa sataa ropisee niin paljon ettâ happihyppely taitaa jââdâ tânâân vâliin
Minulla on mös vauva pitemmän aikaa jo köllötellyt samassa asennossa, pää alhaalla ja selkä oikealla puolella, joku ultrassa neiti on niin päin ollut, mutta joka kerta neuvolassa sanotaan että olisi selkä juuri toisella puolen, mitä en usko, olisin kyllä tuntenut jos neiti olisi kääntyillyt välissä :D Tämän takia vaihtelen itsekkin useita kertoja yössä kylkeä, olen huomannut että oikealla kyljellä on helpoin nukkua. Viime yönä nukkuessani vasemmalla kyljellä ja herätessäni vessaan, ei vasemmassa kädessä ollut mitään tuntoa? :S
Sunnuntaina olisi tasan 2 viikkoa laskettuun aikaan, hui, jännittää entistä enemmän :O Jotenkin minulla on tunne, ettei ainakaan aijemmin tule, ehkä jopa yliaikaiseksi menee, kumpa ei vaan joutuisi käynnistelemään sitten. Minulla ei mitään ennakoivia merkkejä ole ollut, mutta ei niitä kyllä ollut esikoiseltakaan :)
Tilasin tuossa esikoiselle "lahjaksi" semmoisen Meidän perheen Isosisko t-paidan ja ajattelin antaa sitten kun vauva syntyy ja jotain muutakin mukavaa olisi takotus viellä ostaa tulevalle isosiskolle kun vain keksisi että mitä, ehotuksia otetaan vastaan? :) Hän on niin onnessaan tulevasta vauvasta ja odottaa kovin jo syntyväksi, hoitaa innolla kaveripiirimme pieniä vauvoja aina kun kyläillään.. Itseäni vain mietityttää että eihän vain tulisi sitten mustasukkaiseksi, mutta pitää samaan tapaan touhuilla hänen kanssa kuin ennenkin niin ehkä se auttaa asiaa :)
Ihanaa kuulla kun vauvoja tulee ja osalla myös merkkejä lähestyvästä synnytyksestä, se saa myös itselleni olon, että viimeistään kuukauden päästä on meidänkin perhe kasvanut yhdellä ihmisellä lisää :) Jaksamisia kaikille loppuraskauteen ja jo vauvan saanneille voimia vauva arkeen :)
Marim 37+5
+ Makuuhuone remontti valmistui eilen!!! :)
+ Tytön kanssa leipomispäivä tänään :)
+ Uros koiran leikkaus meni tänään hyvin ja saimme tiedon ettei patti ollut mitään vakavaa :)
ehkä tuon oppaan kirjoittaja ei oo koskaan ollut raskaana tai sen on kirjoittanut joku mies. Totta on että näillâ viikoilla ei oo mitenkäân kovin akrobaattinen olo, lähinnâ lusikoidaan täälläkin. Lisäksi miestä pelottaa että satuttaa vauvaa, vaikka se tuskin on kovin todennäköistä.
Haaste heitetty kehiin kuitenkin =)