Sarjamme tyhmiä kysymyksiä, osa 2..
Se tumpelokokki täällä taas kaipaa ideaa;
Eli mun ongelma ei ole se, etten osaisi ruokaa ohjeen mukaan laittaa, vaan se, etten keksi että mitä laittaisi. Siksi ruokalista on erittäin tylsä ja jauhelihapainotteinen, mikä vaan helposti ja nopeasti tulee..
Joten auttakaa, miten mun pitäisi alkaa ajatella, että saisin monipuolisuutta ja vaihtelua kuvioihin?
Mulla on sekä koulun että päiväkodin kiertävät ruokalistat, oon ajatellut käyttää niitä pohjana omalle listalle. Onko siinä ideaa? Vai onko jollain parempia keinoja?
Ja vielä kysymys; onko mahdollista hyvällä suunnittelulla yms saada 4-henkisen perheen monipuoliset ruokakustannukset pysymään
n.400 ¿/kk?
Neuvoista kovasti kiitollinen Manna
Kommentit (3)
eli osaisin kyllä ruokaa laittaa ohjeesta, mutta ongelma on se että jotta saisi joka päivä hyvää ja vaihtelevaa ruokaa laitettua, se vaatisi että ETUKÄTEEN miettisi mitä tekee ja ostaisi tarvikkeet/ pakkasesta pois lihat ym.
1.vaihtoehto:
Olen pähkäillyt että jos vain saisi aikaiseksi niin tekisi listan:
-maanantaisin keitto
-tiistaisin liharuoka
-keskiviikkoisin kalaruoka
-torstaisin kanaruoka
-perjantaisin pikaruokaa
Tai vastaava lista. Ja siitä sitten ETUKÄTEEN miettisi ja etsisi vaikka ihan uusiakin ohjeita että mitäs kanaruokaa voisi laittaa. Näin voisi jo ETUKÄTEEN kirjoittaa kauppalistaan mitä seuraavalla viikolla tarvitsee. Ongelmahan on juuri se että arvaa vaan miettiikö sitä vielä ensi viikkoa kun selviäisi tästä päivästä!:)
2.vaihtoehto:
Olisi lista mihin kirjoittaisi kaikkia ruokia mitä osaa/haluaa tehdä ja sitten sen listan mukaan aina valitsisi ja merkkaisi perään minä päivänä syöty mitäkin ettei joka viikko olisi sitä samaa vaan siitäkin huomaisi helpolla että ahaa, eipäs ole tehty kalakeittoa pitkään aikaan yms.
3.vaihtoehto
Nuo koulujen ruokalistat ois varmaan ihan toimivia jos ei itse halua siihen vaikuttaa mitä tekee, vaan " orjallisesti" seuraa listaa:) Toki sieltäkin voisi poimia niitä ideoita ja kokoaisi niistä oman viikon ruokalistansa. Meillä tuo ei varmaan kauhena hyvin toimisi koska syödään yleensä aika erityylistä ruokaa kuin kouluruoat.
Mitä ideoita muilla olisi?:)
No mä teen usein niin, että kirjaan ylös ruokia, joita on tarkoitus tehdä, siltä pohjalta kauppalista ja aineet pakkaseen ja kuivatarvikkeet kaappiin. Tuoretuotteiden täydennystä sitä mukaa kun tarvitsee ja tätä olennoudattanut jo vuosia. Helpottaa hurjasti! Ihmiset kyllä katsovat hyvin hitaasti kun käyn ostamassa kuukauden ruokaostoksia, mutta enpä jaksaisi päivittäin lähteä kauppaan hakemaan yhtä sipulia ja lenkkimakkaraa...se se vasta tyhmää onkin=)
ellei se kauppareissu sitten ole se päivän kohokohta.
Neljän lapsen kanssa vaan sattuu olemaan muutakin tekemistä. Ja muistattehan, että teitä ajatellen olen ne blogit perustanut, joten sieltä saatte valmiiksi testattuja ohjeita ja voitte katsella kommenteista millaista palautetta muut ovat antaneet, että uskaltaako kokeilla. Ja antakaa palautetta myös itse, jos jotain teette, se auttaa muita jotka pähkäilevät ruokavalintojen kanssa.
En noihin ruokahommiin ehdi nyt kommentoimaan, mut tuosta talouspuolesta. Meillä perheessä 2 aikusta ja 3 lasta (joista yksi tosin vielä rintaruokinnalla). Me käydään kerran viikossa ruokaostokset ja niihin menee n. 100 euroa kerralla eli toi 400 euroa riittää just kuukaudeksi. Eikä me kyllä ees pihistellä. Tuohon sataseen sisältyy joskus myös vaipat ja jotain ylimäärästä esim. jokin pieni vaate tms. Joskus taas menee koko satanen pelkkään ruokaan. Mut kyllä toi riittää ihan hyvin (ja herkkujaki kestää ostaa). Oon huomannu että silleen säästää parhaiten ku käy vaan kerran viikossa kaupassa... ei tuu niin monia heräteostoksia :)