Alkuraskauden oiret - uusi ja tietämätön haluaa kovasti kuulla teidän neuvoja/tarinan :)
Hei kaikille toiveikkaille tuleville mammoille!
Kumma että joskus ajattelin etten tule näihin keskustelupalstoihin kuvittelemaan liikoja, mutta tässä sitä ollaan :) Ja ihana lukea toisten kokemuksia, vaikka vainoharhaiseksi tässä tuleekin ;)
Olen siis täysin uusi täällä! ja haluaisin kovasti kuulla kokemuksia siitä millaisia oireita teillä oli ennen kuin teitte positiivisen raskaustestin. Kyllä, tätä samaa turinaa ;)
Olen jättänyt pilsut pois viime pääsiäisenä ja mieheni kanssa olemme innokkaita ja intohimoisia vällyjen heiluttelijoita mutta rupesin kiinnittämään huomiota ovulaatiohon yms. vasta tuossa viime vuoden lopussa. Ajoitin sitten (öhöm, tahallani) viime ovulaation aikaan petipuuhamme ja viime viikon tiistaina alkoi tulla ihan kummallisia oireita. Huomautuksena siis se että kiertoni on noin 30 päivää, viime menkat alkoi 28.12 päivä, ovulaatio oli noin 10-15.1, ja menkat pitäisi alkaa ensi viikolla, loppupuolella. Lähdin googlettamaan vasta muutama päivä sitten oireitani ja huomasin miten täsmääviä jotkut ovat. NÄmä minulla:
- rinnat, auts!! en koe että varsinaisesti nännit olisivat arat mutta siis ne ovat kauttaaltaan ihan kosketusarat. Irvistellen riisun rintsikat pois..
- asentohuimausta töissä koneen äärellä ja sen jälkeinen kuvotus. Mutta tämä ollut selkeästi vain ja ainoastaan kerran. Muuten olen bussissa voinut huonosti. En voi katsoa kuin eteeni, sivuille jos katson niin huippaa.
- Merkittävin oire on ollut tämä kiinnittymisvuoto joka tulee kuulemma joillekkin. Se alkoi viime tiistaina ja loppui eilen, eli todella pitkä 5 päivää. JA sitä tuli hyvin vähän, ei sidettä tarvittu, suoja kylläkin. Sellainen teelusikallinen joka päivä.
- Mahan vihlonta, eräänä iltana kipu iski niin pahasti että käperryin kaksinkerroin ja se säteili ihan hetken tuosta munasarjojen kohdalta alaselkään
- röyhtäily
- eilen kun tuo mies sanoi yhden väärän sanan olisin voinut purra nauloja poikki ja seuraavaksi aloin itkemään. Olen usein aika leppoisa kumppani ;)
- ja kyllä, elohiiri tykyttää tuossa oikeassa silmässä silloin tällöin. Saa nauraa, nauroi ysstävänikin :D Mutta kuulemma saattaa olla jokin oire..
-kurkkukipu ja aivastelu
-flunssan oireet iltaisin ja kovat vilunväreet
Mutta: nämähän voisi kaikki oireet viitata myös lähestyviin menkkoihin. Ainoa mikä on erona on se että 28 vuotiaana naisena ensimmäisen kerran kiinnitän niihin huomiota! Eli siitä ajattelin että voisiko olla sitä itseään. Ja jos erottelen nämä kaikki niin jokaikiselle oireelle voi löytyä selitys, mutta kun ne kaikki tulevat kerralla niin nostaahan se heppu nimeltä Toivo päätään tuolla jossain sielun sopukassa ;)
En huomaa että juoksisin vessassa hirveän usein, onko tämä aina merkki vaikka menkat eivät pitäisi vielä alkaa eli alkuraskauden oire. Milloin teillä on tullut tätä oire?
Ja anteeksi tämä pitkä, pitkä, mutta toivottavasti ei täysin tylsä selostukseni. Koen vain saavani täältä paljon tietoa ja tukea, toivottavasti joku vastaa :)
Ja tietenkin; kaikille kohtalotovereille, paljon plussatuulia (tuon sanan häpeämättömästi kopion jonkun toisen kirjoituksesta;)
Kommentit (4)
Meillä homma on hyvin alkuvaiheessa, mutta itse olen huomannut että minun tekee pahaa, oksettaa jotkut hyvinkin tutut tuoksut ja ruuat. Aamulla meidän koira oli pissannut lattialle ja siivosin jäljet etikalla jotta tuoksua ei jäisi. Meinasin oksentaa etikan hajusta, joka ei ole ikinä ennen oksettanut minua koska olen niin tottunut siihen.
Samoin joku pullan tuoksu alkaa öklöttää.
Sekä menkkamaista kipua. Että saapa nähä :)
Sirppanan oireet kuulostaa kyllä ihan oudon tutuilta! Me ollaan yritetty vasta tämän tammikuun ajan saada alkuun esikoistamme (menkat mulla oli kerran tänä aikana, 11.1. alkaen), ja mulla on näin jälkikäteen ajatellen ollut just näitä oireita kans:
"- Nippailua mahassa oviksesta saakka ( ei ihan joka päivä, mut usein)
- ilmavaivoja iltaisin koko ajan vähän oviksen jälkeen ja jatkuu
- Ummetusta myöskin melkeen oviksesta lähtien
- En saa yöllä unta (häh) ja aamulla nukuttas
- Välillä paleltaa ja välillä koko kroppa on tulessa (öisin)
- Pissattaa hieman useammin vaikken juo enempää ja joskus kun panttaan et ei taas vessaan niin hyvä että ennätän ( iltaisin öisin saatan käydä pisulla ja pääsen sänkyyn ja 5min niin ei kun uudestaan)
- Yhtenä päivänä meinas itku tulla tai no okei kahdesti, mut sain pidäteltyä kun mähän en itke ja tänään ihan mahdoton kiukku päivä - Eilen rinnat aavistuksen oudot ja tänään jo hieman kipeet tai toinen enempi"
Just mun oireet noi! Oonkohan jo raskaana!? :O :) :) :)
:)
Esikoista (10/2008) odottaessa en tuntenut mitään oireita.. ainoastaan pikku hiljaa kasvava maha ja potkut :) Ennen kuin aloin odottaa kuvittelin kaikki mahdolliset raskausoireet, rinnat kipeät, vatsaan sattuu, pissattaa, oksettaa.. ja aina jouduin pettymään, kun testin tein. Ja sitten tärppäsi enkä ollut uskoa silmiäni.. juuri silloin, kun sitä vähiten odottaa.
Mutta nyt haaveilen toisesta lapsesta.. närästää ja väsyttää, saapi nähdä onko nämä nyt niitä oikeita oireita vai kuvittelenko taas.. Haaveilijan aika on pitkä!
Vuonna 2004 kun rupesin odottamaan toista lastani niin kaveri käski tehdä testin kun valitin väsymyksestä ja närästyksestä. Ja olin raskaana, vaikka edellinen vauva oli hädin tuskin 2kk vanha.
Ja tässä yksi päivä löysin vanhoja kirjoituksiani kun haaveilin perheeseemme kolmatta lasta ja tässä olisi silloiset oireet.
Tässä on mun oire lista kp 26/29-32 (vuonna 2007)
- Nippailua mahassa oviksesta saakka ( ei ihan joka päivä, mut usein)
- ilmavaivoja iltaisin koko ajan vähän oviksen jälkeen ja jatkuu
- Ummetusta myöskin melkeen oviksesta lähtien
- En saa yöllä unta (häh) ja aamulla nukuttas
- Välillä paleltaa ja välillä koko kroppa on tulessa (öisin)
- Pissattaa hieman useammin vaikken juo enempää ja joskus kun panttaan et ei taas vessaan niin hyvä että ennätän
( iltaisin öisin saatan käydä pisulla ja pääsen sänkyyn ja 5min niin ei kun uudestaan)
- Yhtenä päivänä meinas itku tulla tai no okei kahdesti, mut sain pidäteltyä kun mähän en itke ja tänään ihan mahdoton kiukku päivä
- Eilen rinnat aavistuksen oudot ja tänään jo hieman kipeet tai toinen enempi
Muoks: Niin ja tein siis tuolloin vuonna 2007 positiivisen raskaustestin kp 32 tai 33
Nyt ollut hienosti samanlaisia oireita kun vuonna 2007, mutta on tunne menkat alkaa.
Ja minulla oli myöskin muuten edellisten kuukautisten alku päivä 28.12. =)
Ja raskaustestinkin jo tein kärsimätön kun olen (eilen) ja sain vain jonkin viivanpaikan. Ei väriä tms joten tulkitsin negaksi.
Sirppana kp 28/30