Kaveri alipukee lastansa.
Kaverillani on 2-vuotias lapsi jota hän alipukee. Vasta näin 20 asteen pakkasilla ottaa sukkikset/pitkät kalsarit käyttöön. Pienemmillä (alle 20) pakkasilla lapsella on vain yhdet housut ja sitten puku. Myöskään mitään kypärämyssyä tai muuta kaulan suojaa ei lapsella ole. Hanskoissa riittää yhdet toppahanskat ja kenkiin ei laiteta villasukkia vaikka pakkaset olisivat kuinka kovat. Villakerrastoa tms. eivät edes omista.
Sydäntä kylmää aina kun lähdemme yhdessä ulos. Olen yrittänyt sanoa tälle kaverille, että lapsella on liian vähän päällä. Äidin vastaus on siihen, että "lapsi on niin kuumaverinen". Miten tässä voisi menetellä, kun asiasta sanominen ei vaikuta mitenkään?
Kommentit (44)
pulskempia? Meillä olen huomannut, kun kaksi lasta hoikkia, pienikokoisia, ovat palelevaisempia. Yksi lapsista, ei nyt lihava, mutta isompi, isään tullut, hän tarkenee säällä kuin säällä.
Ja meillä vanhemmilla sama juttu, mies on tukevarakenteisempi, vähän ylimääräistä, ei palele. Minä olen hoikka ja aina kylmissäni, sisällä ja ulkona, näillä keleillä.
Onko muilla näin, vai sattumalta vaan meillä.
Mun lapseni on kuumakalle ja on semmoinen lapsenpyöreä, ei missään tapauksessa pulska.
pulskempia? Meillä olen huomannut, kun kaksi lasta hoikkia, pienikokoisia, ovat palelevaisempia. Yksi lapsista, ei nyt lihava, mutta isompi, isään tullut, hän tarkenee säällä kuin säällä.
Ja meillä vanhemmilla sama juttu, mies on tukevarakenteisempi, vähän ylimääräistä, ei palele. Minä olen hoikka ja aina kylmissäni, sisällä ja ulkona, näillä keleillä.
on aikamoinen kuumakalle, ja ollut AINA tosi kaita.
on aikamoinen kuumakalle, ja ollut AINA tosi kaita.
Tässä yleisiä neuvoja pukemiseen:
http://www.vauva.fi/artikkeli/vauva/785/vauvan_kerrospukeutuminen
Voisit ap hankkia joulukuun Vauva-lehden tuttavallesi, jos hänelle on epäselvää lapsen pukeminen. Lapset ovat erilaisia, jotkut saattavat tarvita enemmänkin vaatetta. Mutta siis useimmille sopivat yleiset ohjeet esim. tuosta lehdestä.
Gotex-kenkiin voi laittaa villasukat.
http://www.yhteishyva.fi/pukeutuminen/ulkoilu_pukeutuminen/kerrospukeut…
mutta meidän kuumakalle on hoikka poika. 124cm, 21kg. Hänellä on myös aina hämmästyttävän lämpimät kädet.
Muut perheen lapset on 'tavallisia' ja omistavat myös tavallisen viileät kädet.
äiti niille lapsille, jotka myöhäissyksyllä pihalla hytisivät kesätakeissa, kun meillä oli ihan talvitakit ja luntakin jo maassa. Kuulemma palelivat ja ehdotin kotiin menemistä ja lisävaatteiden hakemista, mutta ei tainnut olla asiaa kotiin. Muistattehan että aina ei kyse ole mistään viattomasta "meidän lapset on vaan niin kuumaverisiä" -jutusta.
Jos sinusta ap tuntuu siltä, että lapset oikeasti palelee, kysy vaikka pihalla äitinsä kuullen "onko kylmä" niin ehkä asia selkiytyisi äidillekin. Tai keksi jotain muuta, mutta älä anna lasten turhan hienotunteisuuden vuoksi kärsiä, kun voit läheisenä auttaa.
ketjuhan onkin kasvanut!
Joku kysyi, että ls-ilmoituksen teko"lupaako" kalastelen? Ei kyllä sellainen ihan nyt sentään käynyt mielessä..
Osa kysyi lapsen vaatteiden laadusta: itsekkään en merkkejen päälle niin ymmärrä, mutta tarjoustalo/ H&m-luokkaa ovat, eivät siis niitä kalliimpia ja laadukkaimpia.
Ihan hyviä vinkkejäkin sain. Taidan jatkaa vaan vihjailua esim. juuri siten että kysyn lapselta itseltään. Eikä muuten kyllä osaisi puheella kylmyyttä ilmaista! Puheensa on vielä sitä luokkaa "öö", "ei", mutta jos kysyttäessä osaisi önähtää myöntymisen merkiksi.
ap
kantsii yrittää kysyä lapselta suoraan ja mitäs jos sitten ihan kokeilet vaikka niskasta että tuntuuko läpimältä vai ei. Tai jos menette ulkoa sisälle ja sulla on tilaisuus niin kokeilen niitä varpaita ja sormia että tuntuuko kylmiltä. Jos tuntuu kylmiltä niin sano painokkaasti ystävällesi että hei, nyt on vakava asia, Kallella on kylmä ja hän voi oikeasta saada paleltuman. Minunkin lapselleni tuli tänä talvena paleltuma poskeen -17 asteessa vaikka olikin muuten hyvin pukeutunut ja liikkui koko ajan.
Ihanaa että välität!
taas poika on niin kylmäverinen et vaikka on kalsarit,gollegehousut ja villahousut jalassa ja toiki sit paita ja villapaita+ villasukat, lapaset ja hanskat niin aina on kylm't kädet ja jalat. eli meillä ei vois kuvitellakkaan menevänsä ulos näillä pakkasilla ilman villavaatetusta ja poika kuitenkin liikkuu tosi paljon mutta nähtävästi on tullut minuun kun mua kylmää aina,olipahan miten paljon vaatetta, ja kävellään paljon ja käydään laskemassa mäkeä, hiihdetään luistellaan ym. et liikkumisesta ei oo kiinni. mut lapsia on erillaisia,kyllä minäkin tunnen lapsia jotka ei tarttee sitä villapukua ollenkaan mut kaula musta kyl täytyy suojata,pitäähän aikuisetkin kaulahuivia vaikka olis miten hikoileva.
Meilläkin päiväkodin hoitajat laittavat ryhmän pienimmän eli lapseni 2 v ensin ulos, kun voi olla pidemmän aikaa pihalla (ja nauttii siitä), vaikka vähemmissä vaatekerroksissa. Tosin meilläkin on erittäin paksu tanskalainen haalari!
Moni on valitellut, ettei Reiman mimitec-hanskoilla tee mitään, kun on hiukankin pakkasta, mutta pojan kädet ovat niissäkin lämpimät vaikka pakkasta olisi -15. Ja talvihatun alla on ohut villakypärämyssy (tyyliin ruskovilla) ja saattaa näillä pakkasilla olla välillä pää hiestä märkä!
On toki liikkuvainen tapaus, eikä erityisen pullukka (kun joku sitäkin kysyi) eli pituus +2-käyrällä, mutta paino ihan nollakäyrällä.
Nukutti vauvaansa juuri noin vähissä vaatteissa yli - 20 asteen pakkasessa ja kun sanoin, että etkö laita sille liian vähän vaatteita, kaveri vaan totesi vauvansa olevan kuumaverinen.
Jostakin kumman syystä tämä lapsi oli aina nuhassa ja räkä poskella.
Kaverillani on 2-vuotias lapsi jota hän alipukee. Vasta näin 20 asteen pakkasilla ottaa sukkikset/pitkät kalsarit käyttöön. Pienemmillä (alle 20) pakkasilla lapsella on vain yhdet housut ja sitten puku. Myöskään mitään kypärämyssyä tai muuta kaulan suojaa ei lapsella ole. Hanskoissa riittää yhdet toppahanskat ja kenkiin ei laiteta villasukkia vaikka pakkaset olisivat kuinka kovat. Villakerrastoa tms. eivät edes omista. Sydäntä kylmää aina kun lähdemme yhdessä ulos. Olen yrittänyt sanoa tälle kaverille, että lapsella on liian vähän päällä. Äidin vastaus on siihen, että "lapsi on niin kuumaverinen". Miten tässä voisi menetellä, kun asiasta sanominen ei vaikuta mitenkään?
on myös tuollainen "kuumaverinen" lapsi, eli hikoilee tosi herkästi. Kotona sisällä on pelkässä vaipassa tai t-paidassa koska muuten on ihan hikinen. Ja meillä sisälämpötila on tosi matala.
Näillä pakkasilla kuitenkin puen villahaalarin haalarin alle ja huolehdin että kaula ei ole paljaana, tuli hiki tai ei. Villasukkia en laita, koska jalat olleet aina lämpimät.
Mutta ihan oikeasti jotkut lapset ei palele niin herkästi.
tarvinnut kokeilla. Sanohaan sen järkikin, että jos lapsella on vain kevyet sukat ja kengät niin varpaat ovat 20 asteen pakkasella jäässä. tai jos kaula on täysin paljaana kun päässä on pelkkä pipo. Monesti lapsi alkaa myös ulkona kitisemään ja seisoo kylmettyneen näköisenä.
ap
Kaverillani on 2-vuotias lapsi jota hän alipukee. Vasta näin 20 asteen pakkasilla ottaa sukkikset/pitkät kalsarit käyttöön. Pienemmillä (alle 20) pakkasilla lapsella on vain yhdet housut ja sitten puku. Myöskään mitään kypärämyssyä tai muuta kaulan suojaa ei lapsella ole. Hanskoissa riittää yhdet toppahanskat ja kenkiin ei laiteta villasukkia vaikka pakkaset olisivat kuinka kovat. Villakerrastoa tms. eivät edes omista. Sydäntä kylmää aina kun lähdemme yhdessä ulos. Olen yrittänyt sanoa tälle kaverille, että lapsella on liian vähän päällä. Äidin vastaus on siihen, että "lapsi on niin kuumaverinen". Miten tässä voisi menetellä, kun asiasta sanominen ei vaikuta mitenkään?
Varsinkin nuoremmalle ei todella kauheasti tarvinnut pukea päälle ulkona. Eikä lapselle silti ollut kylmä. En tiedä vaikuttiko lääkitys, sillä sai astmaansa efedriiniä sisältävää lääkettä. Sisäällä kuli lähinnä pikkareissa ja oli silti kuumissan..
kuin kertomallasi lapsella, tosin kaula suojataan aina. Mutta tuo Ticketin puku on NIIN lämmin ettei ole tarvinnut villahaalariin päin edes vilkaista koko talvena. Yli 20 asteen pakkaseen laitetaan hanskoihin villalapaset ja villasukat jalkaan, mutta jos lämpimämmällä laittaa, lapsi on hiessä.
Ihan oikeasti lapset on tuon palelemisen suhteen hyvin erilaisia.Ei pitäsi kellekään aikuselle olla nykypäivänä isokaan ihmetyksen aihe.
Meidän 2 vuotiaskin tarvitsee villasukat kenkiin (Kavatin talvikengät) vain -20 pakkasilla ja sillonkin vain jos on tarkotus olla ulkona noin tunti tai enemmän. Muutoin villasukka+talvikenkä yhdistelmä aiheuttaa hikivarpaat, mistä seuraa märät sukat ja se saa sit palelemaan.
Kaulan suojaamiseen minäkin pyrin. Mutta se on käynyt hankalaksi tänä talvena, kun tyttö ei voi sietää että kaulassa yhtään kiristää (ja hänen 89mielestään kiristää aina kun siinä on jotain).
2-vuotias lapsi on jo kuitenkin niin iso, että osaa sanoa jos palelee. Ja lapsellahan on liian vähän vaatteita vain jos hänen tulee ulkoillessa kylmä, ei jos vaateuts ei täytä sinun asettamia ulkoiluvaatemääräkriteerejä.
Meidän 2-vuotias varmaan tietää milloin häntä palelee mutta jos häneltä mukavan leikin lomassa vain kysyy onko kylmä, niin ei tietenkään myönnä.