Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri Antti Heikkilä toteaa Kauneus ja terveys lehdessä 16/2009 mm. seuraavaa:

Vierailija
19.01.2010 |

"Varsinkin kasviperäiset öljyt, joissa on paljon omeaga-6-rasvahappoa, esimerkiksi rypsiöljy, ovat ihmiselle haitallisia, koska niiden rasvahappokoostumus on liian kaukana ihmisen omista rasvoista. Ne muun muassa lisäävät suolitulehduksen riskiä nelinkertaisesti laajan ranskalaisen ravintotutkimuksen mukaan.

Heikkilä suosittelee voin käyttöä, koska se on hänen mukaansa lähellä ihmisen omia rasvoja.

-Runsas kasvorasvojen käyttö haittaa aivojen toimintaa. Tällä hetkellä Suomessa on 10 000 nuorta naista eläkkeellä masennuksen takia siksi, etteivät heidän aivonsa saa oikeita rakennusaineita vähärasvaisuushössötyksen takia. Kokemukseni mukaan moni toipuu, kun ruokavaliota vaihdetaan."

Mitä mieltä olet tästä? Mennäänkö Suomessa ihan ojasta allikkoon, kun jo vauvasta saakka aletaan tuputtaa ravintoon vain rypsiöljyä aidon rasvan sijaan?

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ole luonnostaan lihansyöjä, vaan sekasyöjä. Luonnolliset kasvisrasvat ei yksinkertaisesti voi olla ihmiselle haitallisia.

Vierailija
42/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ole luonnostaan lihansyöjä, vaan sekasyöjä. Luonnolliset kasvisrasvat ei yksinkertaisesti voi olla ihmiselle haitallisia.

Not...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri on sitten totaalisesti unohtanut, että monilla ihmisillä on korkea kolesteroli ja verenpaine. Siihen ei voi auta, pahentaa. Ja ei kukaan ravitsemusterapeutti kevyttuotteita suosittele (rasvoissa) vaan vähintään 70 % kasvisrasvalevitettä.

Vierailija
44/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tuo kasviöljyjen käyttö ei nyt kyllä liity millään tapaa kevyt-tuotteisiin. Jos käyttää/ei käytä kevyt-tuotteita niin ei se estä käyttämästä kasviöljyä, se ei ole mikään kevyt-tuote vaan terveellistä, puhdasta ainetta.

Vierailija
45/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siirtyy voihin, kermaan jne - kunhan käyttö on kohtuullista.

Vierailija
46/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Not...

perusteluja sä kaipaat lisää? Jos ihminen on luonnostaan sekasyöjä - siis voi syödä sekä lihaa että kasviksia - niin miten kasvisrasvat voi olla haitallisia, kuten Heikkilän mukaan on? perustele sinä!

Vierailija
47/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusteluja sä kaipaat lisää? Jos ihminen on luonnostaan sekasyöjä - siis voi syödä sekä lihaa että kasviksia - niin miten kasvisrasvat voi olla haitallisia, kuten Heikkilän mukaan on? perustele sinä!

Eiköhän ne ole teollisesti tuotettuja. Voi on niihin nähden todella luonnollista.

Vierailija
48/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siirtyy voihin, kermaan jne - kunhan käyttö on kohtuullista.

Voi on vaan hyväksi suonille, kunhan muistaa mitä sen voin kanssa muuten syö.

Vierailija
49/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne ole teollisesti tuotettuja. Voi on niihin nähden todella luonnollista.

prosessoitua, eihän se tule suoraan lehmän tissistä. Totta kai se öljy pitää puristaa esiin siitä kasvista (vaikkapa rypsi tai oliivi), mutta mitä epäluonnollista siinä on? Tai jos on, niin sitten on voin valmistusprosessissakin.

Vierailija
50/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

prosessoitua, eihän se tule suoraan lehmän tissistä. Totta kai se öljy pitää puristaa esiin siitä kasvista (vaikkapa rypsi tai oliivi), mutta mitä epäluonnollista siinä on? Tai jos on, niin sitten on voin valmistusprosessissakin.

Vierailija
51/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmmm...voita!

Kookoskerma on kanssa hyvää ruuissa...

Vierailija
52/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihin lisätään hapate ja se kirnutaan (ja pestään). Margariini kovetetaan keinotekoisesti, siihen lisätään mm. väriaineita ja erilaisia säilöntäaineita.

Jotta margariini olisi terveellistä, sen kuuluisi olla juoksevassa muodossa, kuten öljy.

Vierailija
53/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin ettet pysty tämän parempaan =)

puoltaaksesi omaa käsitystäsi, joten en pitäisi sun argumentointias mitenkään erityisen kovatasoisena. Se ei kuule riitä, että heität mun näkemyksiä kritisoivan sanan tai lauseen, mutta et kerro, miten muka olen väärässä.

Vierailija
54/136 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

te ootte kyllä pököpäitä:)

Vierailija
55/136 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo! on ortobedi! mutta mikä tekee ravintotieteilijöistä jotka kaikki saavat saman aivopierupesun,kuten partanen,fogelhol,palssa jne... ja jotka kaikki toitottavat semmoista,että ainoastaan täysin muokattu/kemikaaleilla kyllästetty jogurtti,margariini,AKTIVIA! tai muu sellainen on terveellistä ja suht aina olleet ruoat kuten kananmuna ja voi sitten tappaa:? ottakaa nyt järki käteen ja suhteuttakaa ja koittakaa miettiä itse hetki miten on ennen ollut,niin pitäis tajuta mitä tolla light linjalla saadaan aikaan! RAHAA ja HYLLYIKÄÄ sekä sairaita ihmisiä!!! niitähän rupee riittämään yhä nuoremmista ja nuoremmista sukupolvista:(( saunassa toistensa pyllyjä nuolemalla terveys muuttuu sairaudeksi ja sairaus terveydeksi;) fitnesmuroo vaan tauluun jos ei kykene ajattelemaan omalla päällä:D

Vierailija
56/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, tiedätkö miten voita tehdään? Entä margariinia? Voihin lisätään hapate ja se kirnutaan (ja pestään). Margariini kovetetaan keinotekoisesti, siihen lisätään mm. väriaineita ja erilaisia säilöntäaineita.

Jotta margariini olisi terveellistä, sen kuuluisi olla juoksevassa muodossa, kuten öljy.

margariinista, pelkästään kasvisöljystä. SINÄ puhut nyt margariinista. Mä puhuin luonnollisista kasvisrasvoista, en margariinista.

Vierailija
57/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta monella on se harhakäsitys, että margariini on terveellistä.

Mutta ihan tosi, ei se voi ole kovinkaan prosessoitua. Maito tulee lehmästä, maidosta erotetaan kerma ja kerma kirnutaan voiksi. Siihen ei lisätä mitään (paitsi se hapate ja suolaa). Mä en tiedä, miten öljy puristetaan kasvista, mutta ihan varmasti siinä käytetään useampaa työvaihetta.

Mä käytän suomalaista rypsiöljyä. Oliiviöljyn mausta en tykkää. Samat ominaisuudet kummassakin.

Vierailija
58/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta monella on se harhakäsitys, että margariini on terveellistä.

Mutta ihan tosi, ei se voi ole kovinkaan prosessoitua. Maito tulee lehmästä, maidosta erotetaan kerma ja kerma kirnutaan voiksi. Siihen ei lisätä mitään (paitsi se hapate ja suolaa). Mä en tiedä, miten öljy puristetaan kasvista, mutta ihan varmasti siinä käytetään useampaa työvaihetta.

Mä käytän suomalaista rypsiöljyä. Oliiviöljyn mausta en tykkää. Samat ominaisuudet kummassakin.

että voi olisi kauhean prosessoitua, mutta kun tuo yksi argumentoinnin mestari tuli tuohon heittämään niin ihmeellistä kommenttia, niin täytyi demonstroida. Se, että johonkin kuluu useampi kuin yksi työvaihe, ei tarkoita sitä, että joku olisi kovin prosessoitua, minusta prosessoiminen tähtää ennen kaikkea siihen, että jonkun aineksen ominaisuuksia muutetaan, kuten juuri margariinissa.

Mä en ole koskaan pitänyt margariinia terveellisenä, mutta käytän sitä jonkin verran, esim. leivonnassa, koska mulla ja etenkin miehellä on ongelmia useimpien maitotuotteiden kanssa. Ruuanlaitossa käytän vain ruokaöljyä.

Vierailija
59/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihan samat ominaisuudet. Rypisöljyä voi käyttää paistamisessa mutta oliiviöljy hajoaa kuumalla pannulla eikä sovi paistamiseen.

Mutta monella on se harhakäsitys, että margariini on terveellistä. Mutta ihan tosi, ei se voi ole kovinkaan prosessoitua. Maito tulee lehmästä, maidosta erotetaan kerma ja kerma kirnutaan voiksi. Siihen ei lisätä mitään (paitsi se hapate ja suolaa). Mä en tiedä, miten öljy puristetaan kasvista, mutta ihan varmasti siinä käytetään useampaa työvaihetta. Mä käytän suomalaista rypsiöljyä. Oliiviöljyn mausta en tykkää. Samat ominaisuudet kummassakin.

Vierailija
60/136 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeassa. Ja YKSI harva joka uskaltaa tuoda asiat esille vaikka suomessa vallitsevat terveyssuositukset ovat ihan jotain muuta! Ja kattokaa ukkoa, minkä ikäinen, ja missä kunnossa!:) Itse en ole kyennyt kokonaan hänen suosittelemalle ruokavaliolle vielä, mutta toivottavasti joskus!

Onhan toi voi kalliimpaa kuin esim margariini, ja miksi näin? No niihin margariineihin käytetään kaikkia halppis myrkkyjä.. Hyvä ANtti!