Olen omalla työpaikallani huomannut, että lapsiaan virikehoidossa
pitävät ovat useimmiten korkeasti koulutettuja + suht. vaativassa työssä olevia.
Siis tarkoitan äitejä, jotka ovat kotona vauvan kanssa, ja vievät esikoisen hoitoon.
Johtuuko uusavuttomuudesta, jota koulutettujen joukossa näkee PALJON.
Käytännön asioista ei tiedetä yhtään mitään, ja omien lasten hoito + virikkeiden antaminen on mahdoton tehtävä?
Koulutettujen mielestä ns. ammattikasvattaja on parempi kasvattamaan heidän lapsensa?
Kommentit (55)
Jotka olette vähän koulutettuja ja luulette etteivät korkeasti koulutetut ymmärrä käytännön asioita?
Minulla on sekä perusasteen koulutus ja korkeakoulututkinto, aina olen ollut samanlainen käytännön asioissa.
Ei nämä jutut riipu koulutuksesta, tuskin mitkään ominaisuudet.
Huonosti koulutetut eivät jaksa lapsia hoitaa millään.
Korkeastikoulutetut ovat tottuneet sitkeästi tekemään töitä.
Huonosti koulutetut eivät jaksa lapsia hoitaa millään. Korkeastikoulutetut ovat tottuneet sitkeästi tekemään töitä.
Enpä usko että koulutus siihen liittyy mitenkään. Kaikki huonosti koulutetut (minä mukaanlukien) ei vie lapsiaan virikehoitoon vaan järjestävät lapsilleen virikettä kotona. Vasta töihin mennessään lapsikin menee hoitoon.
Nekö jotka ovat käyneet vain peruskoulun?
Tätä samaa virttä täällä aina "valitetaan" niin kertokaahan ketkä ovat niitä huonosti koulutettuja.
Toiseksi, mikäli pitää paikkansa, se saattaa johtua siitä, että korkeammin koulutetuilla on varaa maksaa lapsensa päivähoitoon myös kotona ollessaan. Tulitko ajatelleeksi tällaista mahdollisuutta?
Itse en tiedä kuinka tuo asia on, mutta onko sillä edes mitään väliä? Minä olen korkeasti koulutettu ja lapsi on ollut päivähoidossa myös kotona ollessani. Hän on siellä kuntoutuksellisista syistä.
Nekö jotka ovat käyneet vain peruskoulun? Tätä samaa virttä täällä aina "valitetaan" niin kertokaahan ketkä ovat niitä huonosti koulutettuja.
niin juuri pelkän peruskoulun käyneet ja pelkkä amis. Ja he sitten hyvin kouluttautuneita jotka ovat suurinpiirtein koko elämänsä kouluun tuhlanneet.
Ja parhaita on ne mammat jotka pukkaa kakaraa toisensa perään ja vievät "virikehoitoon" kun eivät itse viitsi lapsiaan kasvattaa. Siinä onkin sitten kivasti päivät omaa aikaa lässyttää uusimman tulokkaan kanssa, jota jaksetaan vielä kun on vauva ja saa leikkiä ikuista nukkeleikkiä. Bonuksena valitetaan kaiket ajat kun ei ole rahaa mihinkään, päivähoito ei maksa, vuokraluukkuun saa asumistukea ja sossussa voi käydä poraamassa kun ei ole lapsille ruokaa, vaippoja tms. Päivääkään ei ole oltu töissä mutta pokkaa on vielä valittaa muiden veroilla maksamista tuista! Oikeus olisi ettei noita tukia edes maksettaisi jos ei verojakaan viitsitä maksaa ja lapsia tehdään kolmen vuoden välein ettei vaan joudu töihin! Vielä kehdataan ylpeillä kuinka mulla on jo neljäs tulossa, odotas kun teillä, sitten ei ole aikaa edes syödä..joopa. Pakkosterilointi tommoisille idiooteille jotka ei itse tajua sitä lisääntymistään lopettaa jos ei lapsia ole varaa oikeasti hankkia.
Huonosti koulutetut eivät jaksa lapsia hoitaa millään. Korkeastikoulutetut ovat tottuneet sitkeästi tekemään töitä.
Enpä usko että koulutus siihen liittyy mitenkään. Kaikki huonosti koulutetut (minä mukaanlukien) ei vie lapsiaan virikehoitoon vaan järjestävät lapsilleen virikettä kotona. Vasta töihin mennessään lapsikin menee hoitoon.
viriketta jarjestat kotona? Anna vinkkia.
Onko kerho virikehoitoa? Sanotaan vaikka 3 x 3 h viikossa? Vai onko tuo sama määrä päiväkodissa vietettynä virikehoitoa, mutta ei kerhossa? Miksi/Miksi ei?
KAIKKI virikehoidon vastustajat, olkaa hyvät ja vastatkaa tähän, ennen kuin jatkatte samaa horinaanne.
Thanks.
onko ne liian koulutettuja ne somaliäidit?
Ehkä jossain korvessa jossa ei ole yhtään naapuria eika kavereita (paitsi sitten ehkä ois kotieläimiä?)
Mutta tavalliset lapset? kai niitä muita lapsia näkee sukulaisten tai ystävien luona?
Ihan tavallinen kotielämäkin on virikkeitä pullollaan, lapsellehan kaikki on uutta, jopa se äidin korurasiakin ja ruoan laitto.
Meidän lapset ei ole ikinä kyllästyneet tai pitkästyneet kotona vaikkei suinkaan joka päivä tehdä mitään erityistä. En tiedä oisko toisin jos heitä ois kovasti viritelty (:-D) Ehkä sitten ois eri asia jos ois tottunu et joka päivä täytyy tehdä jotain erityistä.
Ja voin sanoa, että niiden maailmat on aika kaukana toisistaan. Kerhossa oloa en sanoisi virikeHOIDOKSI, sillä kerhossahan ei varsinaisesti hoideta lasta, vaan koen, että lapsi on enemmän tekemässä asioita.
Päivähoidossa olevan lapsen perustarpeista huolehditaan (ruokailu-ulkoilu-lepo), kun taas kerhossa nuo eivät kuulu keskiöön. Toki kerhossa syödään eväät ja ulkoillaan, mutta oletus on, että molemmat hoidetaan kotona "paremmin", siis lämpimät ruuat ja pidemmät ulkoilut.
korkeasti koulutetut naiset ovat tottuneet siihen, että heidän työssään ja harrastuksissaan istutaan rauhassa, luetaan, kirjoitetaan, ajatellaan ja keskustellaan rauhallisesti aikuisten kanssa. He ovat varmasti osittain siksi kouluttautuneet pitkälle, että ovat sellaista ajattelevaa ja lukevaa sorttia. Vähemmän koulutetut ovat taipumuksiltaan keskimäärin useammin sellaisia, että viihtyvät paremmin vilskessä ja vilinässä ja lasten seurassa.
Koulutetulle naiselle on stressaavampaa se lapsen ja kodin hoitaminen, koska heiltä menee koko identiteetti jos he eivät saa ikinä rauhassa ajatella, heille tulee paha olo ja ahdistusta. Joten siksi heidän täytyy laittaa taapero virikehoitoon, että pää pysyisi kasassa.
Meitä on oikesti erilaisia ihmisiä. Ei ole naisen häpeä, että kaipaa joskus pientä taukoa lapsen hoidosta ja viihdyttelystä. Eikä sekään ole naisen häpeä, jos ei tarvitse sellaista rauhoitustaukoa vaan jaksaa aina vaan hoitaa lapsia yksin.
Tavallaan olen sitä mieltä, että monessa suhteessa kouluttamattomat kansannaiset ovat parempia lasten kanssa. Myönnän ainakin itse olevani hieman elämälle vieras. Rakastan toki lapsiani ja viihdyn heidän kanssaan, mutta en ole mikään riuska äitityyppi vaan pikemminkin haaveilija ja ajattelija.
sekoittuisivat yhteiskuntaan ja oppisivat kieltä eivätkä vaan kyläilis äidin mamukamujen ja heidän lasten luona
(joka muuten kyllä on minusta juuri oikeanlaista virikettä).
Lasten kanssa voi käydä leikkipuistossa, kotona tehdä palapelejä, ottaa vaikka leipomiseen mukaan. Ei ole vaikea keksiä tekemistä lapselle. Kotona kun kuitenkin olen niin ei ole liikaa vaadittu tehdä sen lapsen kanssa jotakin vaikka se vauvakin on!
Vai onko liian kamalaa, kun omia uskomuksia kyseenalaistetaan?
Siis: onko 3 x 3 h viikossa päiväkodissa/kerhossa virikehoitoa?
He uskaltavat rohkeasti myöntää, että haluavat helpottaa arkea viemällä isomman lapsen hoitoon. Moni myös pitää vain n. vuoden vapaan töistä lapsen synnyttyä, joten isomman lapsen tutusta hoitopaikasta ei kannata luopua.
Eräs korkeasti koulutettu tuttuni sanoi suoraan niuholle alle 3v ryhmän LTO:lle että haluaa tuoda lapset (joista toinen tuossa pienten ryhmässä) pari päivää ennen töiden alkua kokonaisiksi päiviksi hoitoon, koska haluaa siivota kaapit. Minä hiukan kauhistelin moista rohkeutta, mutta hän sanoi että häntä ei kiinnosta mitä hoitajat ajattelevat. Hän itse tietää olevansa hyvä äiti (mitä hän onkin), ja on hoitajien oman ahtaan ajatusmaailman vika, jos tuosta vetävät jotain muita johtopäätöksiä. Ihan oikein minusta.
... Mutta minun tuntemani 4-5 -vuotiaat eivät TODELLAKAAN viihdy päivästä toiseen öidin kanssa leipomassa. Kyllä heille kavereiden päivittäinen näkeminen edes tunnin-pari on äärimmäisen tärkeää. Moni leikki jatkuu samojen kavereiden kanssa päivästä toiseen.
Lasten kanssa voi käydä leikkipuistossa, kotona tehdä palapelejä, ottaa vaikka leipomiseen mukaan. Ei ole vaikea keksiä tekemistä lapselle. Kotona kun kuitenkin olen niin ei ole liikaa vaadittu tehdä sen lapsen kanssa jotakin vaikka se vauvakin on!
... Mutta minun tuntemani 4-5 -vuotiaat eivät TODELLAKAAN viihdy päivästä toiseen öidin kanssa leipomassa. Kyllä heille kavereiden päivittäinen näkeminen edes tunnin-pari on äärimmäisen tärkeää. Moni leikki jatkuu samojen kavereiden kanssa päivästä toiseen.
Päinvastoin me kouluttamattomat emme keksi lapsillemme tekemistä.