Miten te karppaajat saatte mahanne toimimaan??
Kun ette syö kuituja? Ihmettelen...
Itselläni on maha kovana normaali ruuallakin, ja hiilareita vähentämällä on täysin ummella :(
Kommentit (71)
on ummetusta (ei kaikilla, esimerkiksi minulla ei ollut ongelman poikastakaan). Käy etsimässä keskusteluketjuja aiheesta www.karppaus.fi-sivustosta, eiköhän niitä sieltä löydy - siis jos haluat kokeilla VHH:ta eikä se meinaa mahaongelmien takia onnistua. Sen tiedän, että moni aloittaja ei uskalla syödä riittävästi rasvaa, mikä haittaa suolen toimintaa.
vaan LIIALLINEN rasva... Kyllä rasva on myös hyödyksi ja jokaisen elimistö tarvitsee rasvaa. Sitä on vain osattava käyttää kohtuudella. Light-tuotteita ei kukaan tarvitse, ne on ihan markkinamiesten keksintöä sellaisille joilla ei ole itsekuria.
on saanut päähänsä, että suolen on toimittava joka päivä? Jos syö vähän ruokaa ja on hoikka, niin toimii ehkä 2-3 kertaa viikossa. Mulla on ihan lapsesta saakka tuota vauhtia toiminut. Joskus jo on käytävä kerran päivässä isolla asialla, tulee olo, että vatsa on ihan sekaisin! Sitten olen taas tyytyväinen, kun pääsen normaalirytmiin. Ei ole mitään vikaa ruokavaliossa tms, jos vaikka 2-3 krt vko käy ulostamassa, se on ihan normaalia, eikä vikaa ole missään. Ei sen useammin tarvitse käydäkään, jos ei paljoa syö.
t. 174cm/56kg
kaikki 0 prosenttia rasvaa (mutta 100 prosenttia sokeria) -töhnät. Kenenkään ei pitäisi laittaa noita vapaaehtoisesti suuhunsa. Itse juon joskus PepsiMaxia koska se on niin sairaan hyvää, mutta se on meillä kategoriassa herkut. t. Virallisterveellinen kasvispainotteinen
Ei sen useammin tarvitse käydäkään, jos ei paljoa syö. t. 174cm/56kg
No sinulla kroppa tuskin on muutenkaan normaalitilassa, koska olet nälkiintymisen rajalla. Että en vetäisi johtopäätöksiä normaalitilanteeseen verrattuna.
kerran päivässä on käytävä. Ummetus on hidastusta omaan rytmiin eikä naapurin rytmiin verrattuna.
päivässä, joten kovin paljoa sillä ei kannata läträrä. Veren kolesteroliarvojen laskun karppauksen alussa selittää runsast kasviravinnon lisäys ja tarkempi itsekuri herkkujen suhteen aiempaan nähden, ei se, että syö kovaa rasvaa.
Veren kolesteroliarvojen laskun karppauksen alussa selittää runsast kasviravinnon lisäys ja tarkempi itsekuri herkkujen suhteen aiempaan nähden, ei se, että syö kovaa rasvaa.
Ja jo painonpudotus itsessään laskee kolesterolia ja verenpainetta.
Että väärin sammutettu, niinkö? : )
Parempi tuokin kuin ei mitään. Nämä seuraavat oletukset vaan vähän häiritsee: laihtumisen hyvät vaikutukset aiheutuvat kovasta rasvasta.
Jos ongelmia tulee niin aloittelijan karppiruokavalio ei ehkä ole ihan vielä täydellinen ja hyvin koostettu....
Toisekseen kuidut pakottaa ruuan liian nopeasti suolsiton läpi, ei kerkee hivenaineet imeytymään, että se niiden kuitijen paremmuudesta....
Tuossa se on yhteen sivuun tiivistettynä olkaa hyvä: http://www.hiilaritietoiset.net/lesekuorma.htm
eniten verensokeri- ja kolesteroliarvojen laskuun! Jo viiden prosenstin painonpudotus vaikuttaa. usein varmaan karppaamiseen liittyy myös liikunnan lisääminen ja ylipäätään omaan hhvinvointiin huomion kiinnittäminen aiempaa enemmän, mikä laskee stressitasoa ja siten verenpainetta yms.
Eli hyvät terveysvaikutukset eivät tule tosiaankaan rasvan lisäämisestä!
En viitsi edes avata tuota linkkiä kun aikaisemmin avatuista linkeistä on löytynyt kaikenlaisia höyrypäitä. Olen itsekin aikanaan hurahtanut yhteen juttuun, ja silloin meni täytenä faktana läpi sellaisetkin jutut, joista näin jälkikäteen ajattelen häpeän vallassa, että luojan kiitos sentään pidin harrastuksessani matalaa profiilia! Jotenkin sitä vaan ajatteli että kaikki samaan asiaan hurahtaneet ihmiset automaattisesti a) tietää mistä puhuu, b) on vilpittömiä, c) on ylipäänsä päästään terveitä.
onhan maailmassa jo hieman enemmän kuin kourallinen myös normaalipainoisia karppaajia..... Kuten kaikki karppaajat jotka minä tiedän eli monta monta perhettä.
JA yleensä koko perhe on melko heti alussa alkanut mysö karpiruokavaliolle kun yksi perheestä on siihen perehtynyt...
Kuin myös meillä, lapset 5v 3,5v ja 7kk.
tärkeitä suoliston hyvinvoinnille, ja suoliston hyvinvointi vaikuttaa olennaisesti vastustuskykyyn yms.
Esimerkiksi kaurapuuro vähentää myös huonon kolesterolin määrää veressä, sillä se sitoo sitä itseensä. Vähäinen kuitujen määrä ravinnossa korreloi selkesti lisääntyneen paksusuolisyöpäriskin kanssa, joka onkin kolmanneksi yleisin syöpätyyppi Suomessa, missä ihmiset saavat yleisesti ottaen liian vähän kuitua.
Rasvaa ihmiset syövät hieman suosituksia enemmän, joten jos se kerran on niin terveellistä, luulisi, että suomalaiset olisivat hyvinvoivaa kansaa!
Ihan näin näppituntumalta voisin sanoa, että kaikilla niillä vanhan polven ihmisillä joita tunnen ja jotka syövät vain voita ja paljon eläinrasvaa, on sydän- ja verisuonisairastavuutta sekä keskimääräistä useammalla diabetes.
sivun viimeiseltä riviltä linkki tutkimuksiin ;)
sivun viimeiseltä riviltä linkki tutkimuksiin ;)
eikä hänen hypoteesiaan ole testattu. Lääketiede sekä syöpätutkimus on viimeisen 50-60 -vuoden aikana edennyt aika pitkälle Tri Denis Burkittin ajoista.
Esimerkiksi kaurapuuro vähentää myös huonon kolesterolin määrää veressä, sillä se sitoo sitä itseensä.
Tiedätkö että jos ravinnosta ei tule tarpeeksi kolesterolia, elimistö valmistaa sitä itse?
Rasvaa ihmiset syövät hieman suosituksia enemmän, joten jos se kerran on niin terveellistä, luulisi, että suomalaiset olisivat hyvinvoivaa kansaa!
Ongelmana onkin rasvan JA hiilarien yhteisvaikutus. Se lihottaa ja sairastuttaa. Munkki on tästä malliesimerkki.
Ihan näin näppituntumalta voisin sanoa, että kaikilla niillä vanhan polven ihmisillä joita tunnen ja jotka syövät vain voita ja paljon eläinrasvaa, on sydän- ja verisuonisairastavuutta sekä keskimääräistä useammalla diabetes.
Syövätkö nämä vanhan polven ihmiset ruokansa mukana perunaa ja leipää (rieskaa tms)? Käyttävätkö he kasviksia kuten esimerkiksi VHH-ruokavaliossa? Kuten sanoin, yhdistelmä rasva + hiilari sairastuttaa.
On vain kolmea eri ravintoaiheiden lähdettä: hiilarit, rasva ja proteiini. Et voi mitenkään eliminoida hiilareita dieetistäsi. Voit kyllä lopettaa viljojen käytön ja perunan, mutta hiilareita saat vaikka seisoisit päälläsi.
Hiilarit ja rasva-yhdistelmää ei pääse pakoon!
hyvältä. En ole koskaan kärsinyt vatsavaivoista, iho-ongelmista, ylipainosta enkä esimerkiksi verensokerin heittelystä. Sokerinhimoa minulla sen sijaan on jonkin verran ollut, ainakin niin, että joka kauppakerralla olen ostanut jotain "palkintoa" eivätkä keksipaketit ja jäätelölitrat ole säilyneet kotikaapissa. On ollut ihana huomata, että tuo himo on hävinnyt lähes olemattomiin.
Oma karppaukseni ei ole kovinkaan kaukana "virallisterveellisestä"; perunaa, riisiä ja pastaa en syö kuin ehkä kerran kuussa, leipää joskus, ja rasvaa syön suositeltua enemmän. Muuten mennään pitkälti samoin. Karppaus innostaa ja myös pakottaa pitämään huolta kasvisten saannista: lautasen perunasta ja pastasta jäänyt kolo on täytettävä kasviksilla!