Kaverin häihin ilmaiseksi laulamaan? (ov)
Kaverini on tänä kesänä menossa naimisiin. Näimme tänään ja hän pyysi minua laulamaan muutaman laulun heidän häissään. Ehdotti myös, että laulaisin 3-4 muun kuorokaverini kanssa muutaman laulun juhlassa.
Korvauksesta ei kaverini puhunut mitään, eli odottaa meidän laulavan ilmaiseksi. Minut hän olisi ehkä kutsunut muutenkin häihin, mutta niitä 3-4 muuta kuorokaveria ei.
Olenko jotenkin outo, mutta tämä alkoi tuntua hyväksikäytöltä? Vai onko normaalia yleisesti?
Kommentit (49)
Meidän häissä tutut oli "talkoissa" ja vieraille maksettiin. Esim. kaksi sosionomiopiskelijaa oli pyydetty tilaisuuten ihan vain lapsia varten. Tottakai heille tarjottiin ruoka, mutta myös rahaa. Olivat siis ystäväni ystäviä.
Eli tuttuani kehtaisin pyytää pari laulua laulamaan, mutta en kehtaisi vieraita ihmisiä samasta kuorosta pyytää ilmaiseksi.
Neljä laulua on jo aikas paljon... Menee aikaa harjoitteluun ja tietty paikan päällä odotteluun ja muuhunkin...
Talkoolaisille: kuinka monta tuntia olisit valmis ilmaiseksi antamaan omaa ammattitaitoasi tai erityisosaamistasi ventovieraan häihin? Entä puolitutun häihin? (Lähisukulainen tai hyvä ystävä on tietenkin asia erikseen.)
Muusikoiden pitäisi tehdä yhteinen sopimus, että ilmaiseksi ei saa esiintyä, muuta kuin hyvine ystävien ja sukulaisten juhlissan
myöhemmin. Ostaa jotain tai antaa lahjakortin tai mitä vaan.
Tottakai hoidan ystävieni ja sisarusteni lapsia ilmaiseksi, mutta en menisi kenenkään puolituttujen lastenhoitajaksi ilman palkkaa. Sama homma varmaan laulajilla ja soittajilla.
Tuttavallasi ja sinulla ei ole yhteistä käsitystä suhteenne laadusta. Hän oikeasti saattaa luulla että te olette ystäviä.
Ota etäisyyttä ja jätä häät väliin. Ei sinun tarvitse olla kaikkien ystävä.
esiintymässä ihan ilmaiseksi.
Oikeastaan ammattilaisia (muita kuin ystäviä) ei ollut juuri ollenkaan töissä häissä (ruoat oli toki tilattu ravintolasta). Sukulaisten kanssa syötiin ravintolassa, jossa oli toki tarjoilijat ja kaikki (vieraat eivät osallistuneet), mutta kaveribileissä monet auttoivat ja moni kysyi vielä, miten voi auttaa.
Emme kutsuneet kuin ystävämme (ei siis mitään tutun tuttuja) ja muutamalta (bändiltä ja hyviltä ystäviltä) kysytiin toki etukäteen, voivatko/haluavatko auttaa.
Oli todella onnistunut juhla kaikkien mielestä ja suunnittelimme ohjelman niin, että esitykset on alkuillasta ja loppuilta biletetään yhdessä. Suurin osa ystävistämme tuli meille vielä jatkoille yöllä.
Veimme kyllä kiitokseksi myöhemmin viinipulloja ja herkkuja auttajille, mutta kukaan ei vaatinut mitään eikä pari viinipulloa tietenkään ole korvaus työstä.
Mutta mutta, meidän ystäväpiirissä on ollut tapana auttaa - ja esiintyjät esiintyivät mielellään - ja oli hyvä, rento meininki, kun paikalla ei ollut "ylimääräisiä jäykistelijöitä". Itse sitten puolestani olen ollut kuskina (raskaana) toisten häissä - ja lupautunut auttamaan ystävien juhlissa. Olen myös antanut ilmaiseksi tavaraa (mm. elektroniikkaa, valaisimia ja huonekaluja), kun muutin miehen kanssa yhteen ja auttanut kirjallisissa hommissa ja muutoissa aina kun olen kyennyt.
Jos et halua laulaa kuin rahasta, voit sanoa siitä reilusti. Sittenhän ystäväsi tietää varata muuta ohjelmaa. Tai sitten pyydät palkkion. Itse en kehtaisi. Ja kuorolaisten mielipidettä kannattaa kysyä heiltä itseltään.
Silloin ei tarvitsisi vaivata ketään ylimääräisiä ihmisiäkään. Sullakin menee koko juhlat siihen kun odotan esiintymisvuorojasi.
ystävän häissä tietenkin. Siis sinun, mutta ei koko kuoron.
Mun häiden esiintyjät oli kaikki ystäviäni ja ilmaiseksi ja ite oon kans esiintynyt häissä.
lähinnä se olisi riittänyt meille lahjaksi. Muistaakseni korvasimme kulut kuvien tulostamisesta. Mutta itsekin olisin ihan mielelläni kaverin häissä apuna - kohtuuteen asti!
kaverin esiintymisestä, vaan myös kaverin kuoron (jota morsian ehdotti eikä kaveri itse). Monet kun paheksuvat, että kaverilta palkkaa, onhan tuossa muitakin kuin kaveri.
En ikinä kaverin kavereita = tuntemattomia pyytäisi ilmaiseksi! Voit sanoa suoraan, että et voi muiden puolesta luvata ilmaista esiintymistä (vaikka itse tulisitkin ilmaiseksi). Tosiaan, kesälauantait ovat ihania vapaita esiintyjillekin, siis ei ole pelkkää hupia tuntemattomien häissä esiintyä.
Ja vastavuoroisuudesta: kyllä meidän tuttavapiirissä on ainakin ihan ok pyytää esim. tutulta lääkäriltä konsuiltointia jostain vaivasta tai oikolukuapua johonkin pieneen, esim. työhakemukseen, kielenhuollon ammattilaiselta.
Toivottavasti oikeasti kaikkien mielestä ok.
Muistaakseni korvasimme kulut kuvien tulostamisesta.
kuuluu ystävyyteen. Mutta hyväksikäytön puolellekin voi mennä, jos on kyse sellaisesta jutusta, joka vaatii tosi paljon vaivannäköä. Ja tietenkään ystävän ystävien ei tarvitse kenenkään häihin ilmaiseksi tulla.
Älkää odottako, että "kyllä se varmaan korvaa", todennäköisemmin ei, jos ei ole etukäteen puhetta!
Minullekin ystävä kuvasi häät ja itse olen kuvannut, mutta tuo on sellainen, että pitää olla jo aika hyvä ystävä. Käytännössähän siinä on itse kiinni koko juhlien ajan. Myös rahallisesti arvokas lahja. Minullekin pisti silmään tuo "muistaakseni korvasimme kuvien tulostuksen".. Toivottavasti tuon kirjoittaja tosiaan on varma siitä, ja jos ei, niin kysäisepä kaverilta..
- Yksi kaveri ompeli ilmaiseksi hääpuvun (tosin aika epäonnistuneen)
- Yksi kaverin mies lauloi kirkossa
- Yksi kondiittorituttu teki ilmaiseksi kakut
- Anoppi ja mun äiti tekivät kaikki muut ruuat
- Miehen veli oli koko päivän ja yön meille kuskina
- Miehen kaverin bändi oli soittamassa häissä
- Miehen siskon mies kuvasi häät
- Hääpaikka oli sukulaisten huvila
- Kampauksen ja meikin teki yks äitini tuttu
Kukaan ei pyytänyt mitään palkkaa, eikä ajateltukaan että olis pitänyt maksaa. Tuttujahan ne oli kaikki jollain tapaa.
- Yksi kaveri ompeli ilmaiseksi hääpuvun (tosin aika epäonnistuneen)
- Yksi kaverin mies lauloi kirkossa
- Yksi kondiittorituttu teki ilmaiseksi kakut
- Anoppi ja mun äiti tekivät kaikki muut ruuat
- Miehen veli oli koko päivän ja yön meille kuskina
- Miehen kaverin bändi oli soittamassa häissä
- Miehen siskon mies kuvasi häät
- Hääpaikka oli sukulaisten huvila
- Kampauksen ja meikin teki yks äitini tuttuKukaan ei pyytänyt mitään palkkaa, eikä ajateltukaan että olis pitänyt maksaa. Tuttujahan ne oli kaikki jollain tapaa.
Olisivathan he voineet kysyä korvausta jos olisivat halunneet. Sitä paitsi meillä on niin hauskat bileet, että kaikilla oli varmasti elämänsä paras ilta.
37
Äläkä hanki mitään muuta, paitsi ehkä kortti.
tietää, että minkälaista erityisosaamista 37:lla on, että pystyy tekemään vastapalveluksen noille kaikille..
Meillä myös yksi ystäväpariskunta, jotka kovia käyttämään meitä (olemme yrittäjiä, joiden tuotteista eivät koskaan maksaisi juuri mitään, vaan pitäisi ilmaiseksi saada..)ja muita hyväkseen, mutta heillä ei ole mitään mitä tehdä vastapalvelukseksi. Eivät yhteenkään muuttoomme ole vaivautuneet talkoomiehiksi, saatikka sitten rakennuksellemme. Ja he todella tökerösti mun mielestä järjesti häänsäkin, vaan käyttämällä muita hyväksi.. Mutta tulipahan halvaksi heille..
Jos olisi muiden häistä kysymys, jopa alkaisivat pahat kielet laulaa vieraiden hyväksikäyttämisestä.
niin paljon, etten silloin kyllä lähtisi mihinkään muualle kuin lomailemaan perheeni kanssa, jo häihin kutsuttuna vieraana meneminen vaatii suurta henkistä ponnistusta. harvat häät ovat kotipaikkakunnalla vain parin tunnin pistäytymisen päässä, vaan vaativat jo koko viikonlopun uhraamista matkustamiseen vaikka olisinkin juhlan vieraana enkä palkattomana esiintyjänä. tuo pikakonsultointi tutulta hänen oman alansa töissä menee juuri juuri, jos sen takia ei tarvitse uudelleen suunnitella koko viikonlopun vapaa-aikaa. Jos jutun saa hoidettua vartissa ja puhelimella/sähköpostilla, se on ok, mutten lähtisi korvauksetta minnekään mikä ei olisi muutenkin matkan varrella tai todella hyvän ystävän pyynnöstä. puolitutut teettäkää työnne ammattilaisilla työaikana.