Miten joku pystyy syöttämään lapsilleen esim. kaupan valmiita kananuggetteja tai ranskalaisia yms.
Ihan hirveetä kamaa! Ravintoarvoltaan täysin nolla-arvoista vatsan täytettä. Oletteko tietoisia, miten ja missä ne on tehty ja mitä pitävät sisällään.
Armahtakaa lastenne kehittyviä aivoja ja antakaa heille puhdasta ja aitoa ruokaa!
Kommentit (285)
Jäi pois vielä muutama kirjavinkki, jotka saisi luetuttaa kaikilla: • Matts-Eric Nilsson- Tiedätkö mitä syöt? • Elsa Ervamaa- Elävä ravinto • Marilyn Diamond- Fitonics (perustietoa elimistön toiminnasta ja siitä miksi syödä puhtaasti ) • Michael Pollan- Oikean ruuan puolesta Näissä kirjoissa on paljon käytännöllisiä vinkkiä, ja sieltä voi valikoida omaan elämään sopivia muutoksia. Miten voimme arvostella asiaa, josta emme tiedä tai josta emme ole ottanut selvää? - HaLo
Ole se yksi hörhö, joka kehitti miehensä kanssa sellaisen teorian, että ruoka-aineita pitää syödä tietyssä järjestyksessä. Yhdellä aterialla vaan lihaa ja toisella taas perunaa. Muistaakseni aika hörhö tapaus
On harmi, että joku haluaa itsekkäästi altistaa koko perheen omille vinksahtaneille ruokailutottumuksilleen! Jopa jäätelökin pitää tehdä itse, tsiisus...
Ortoreksia (orthorexia nervosa) on syömishäiriö, jonka taustalla on liian pitkälle menevä halu syödä mahdollisimman terveellisesti. Tyypillinen ortoreksiasta kärsivä ihminen saattaa kuluttaa suurimman osan päivästään ruokien valitsemiseen ja valmistamiseen. Toisin kuin anoreksiaa sairastava henkilö, ortorektikko ei yritä syödä mahdollisimman vähän, vaan mahdollisimman "oikein". Sekä ortoreksia että anoreksia voivat aiheuttaa liiallista laihtumista, mutta tämä ei tyypillisesti ole ortorektikon tavoite.
Häiriön syy voi olla vakaumuksellinen halu syödä tai välttää syömästä tiettyjä ruoka-aineita, mikä aiheuttaa helposti erilaisia puutostiloja. Ortorektikko voi kuvitella, että ainoastaan kotona tehtyä ruokaa voi syödä – muualla tarjottu on syömäkelvotonta esimerkiksi epätäydellisen valmistamisen vuoksi.
Ortoreksia-termiä käytti ensimmäistä kertaa Stephen Bratman vuonna 2000, mutta ilmiö on selvästi vanhempi. Häiriön esiintyvyydestä ei ole tutkittua tietoa.
Ortoreksia on helppohoitoisempi kuin muut syömishäiriöt, mutta etenee usein esimerkiksi anoreksiaksi.
On harmi, että joku haluaa itsekkäästi altistaa koko perheen omille vinksahtaneille ruokailutottumuksilleen! Jopa jäätelökin pitää tehdä itse, tsiisus...
Tavallista terveellistä ja hyvinvointia edistävää ruokavaliota noudattava täytyy teilata ja leimata heti hulluksi ja sairaaksi.
Ettekö itse tosiaan näe ristiriitaa?
Minä en ole valittanut ajanpuutteestani. Mikähän reksia teillä on, jotka ette ehdi elämässänne vihanneksia kuorimaan ja pilkkomaan kun on muuta tärkeämpää tekemistä?
Mulla ei todellakaan ole kaikki aika ja energia terveellisessä ruoassa. Mulla on maalaisjärki ja kaupunkilaisjärki kädessä kun menen kauppaan ja aikaa ei tohraannu taatusti puoliakaan ostosten tekemiseen verrattuna teihin, joilla on kärryt pullollaan sitä valmishöttöä...
Älkääpäs nyt heittäytykö täysin toiseen ääripäähän. On tosiaan olemassa se kultainen keskitie, jonka toivoakseni tekin löydätte, kunhan asenne korjautuu.
Tästä ruokavaliosta saan vain voimaa ja energiaa elämääni. En kärsi yhtään mistään, joten aika kaukaa haettua tuo ortoreksian keksiminen tähän yhteyteen. En ole muuten koskaan painostanut lapsiani tai miestäni tähän. Ruoka on hyvää ja herkullista, kun sen osaa tehdä oikein.
Haluatte vain torjua ja puolustautua, kun ette viitsi tosiasioita silmiin katsoa.
ap
<a href="http://yle.fi/akuutti/arkisto2002/261102_e.htm" alt="http://yle.fi/akuutti/arkisto2002/261102_e.htm">http://yle.fi/akuutti/arkisto2002/261102_e.htm</a>
mutta huolesi on täysin aiheeton. Voin vakuuttaa, että en kärsi mistään puutostiloista, veriarvoni ovat esimerkilliset. En ole sairastellut vuosikausiin. En ole koskaan rokotuttanut itseäni. Kuinka on oman vastustuskykysi laita? Tai luulosairauksiesi?
ap
sillä tapaa saa juuri mieleiset maut ja yhdistelmät. Kaupan jätskit ovat aina sitä samaa.
Nyt kun olen itse alkanut tehdä smoothieita ja olen maustanut itse jogurtit runsailla marjamäärillä, mitkään kaupan jogurtit eivät enää maistu - tosin niidensokerimäärä ja keinotekoinen maku ovat ällöttäneet jo pitkään aiemminkin. Kyllähän niitä voi syödä, mutta eivät ne välttämättä ole mikään nautinto.
Hyvä ruoka voi olla harrastus siinä missä auton rassaaminen tai tv:n katselu. Ei hullumpaa ajankäyttöä! Itse tehty maistuu usein paljon paremmalta kuin joku tehdastekoinen bulkkitavara.
Kaikki eivät halua / pysty syömään noin! Osalla ei moiseen ole varaa (tulee aika kalliiksi). Minulle syöminen on lisäksi myös nautinto. Tykkään kokeilla eri ruokakulttuurien reseptejä.
Olli Postihan nyt on fanaattinen hörhö, joka pyrkii kauppaamaan vain omia tai kavereittensa palveluja.
Ei se aina ollenkaan noin mene! Ehkä tuo pitää sinun kohdallasi paikkaansa...
Ap olet kyllä ällöttävän ylimielinen! Säälittävää, jos ihmisen ruokatottumukset määrittävät sinulle hänen arvonsa!
Ja tiedoksi: minä ainakin rakastan itseäni ja elimistöäni ja syön siksi ihan sellaista ruokaa kuin halajan!
Kyllä kaupan pakastealtaista löytyy lukuisia erilaisia herkullisia jäätelömakuja, ehkä et ole vain katsonut tarpeeksi tarkkaan. Ja jos ne eivät sinua tyydytä, niin käy vaikka jäätelöbaarissa tai kahvilassa, niistä löytyy myös "käsintehtyjä" jäätelöitä.
Ei ravitsemus ole yksittäisestä ateriasta kiinni - hyvin voi joskus vain tankata energiaa ja syödä nautinnokseen roskaruokaakin.
kuullut pakko-oireisesta perfektionismista?
Kuinkas sitten käy kun olette esim.matkalla maassa jossa ei ole tarjolla kelpuuttamaasi ruokaa?Ette tietysti sellaiseen kohteeseen menisikään,mutta kuinka paljosta lapsesi jäävätkään paitsi kun äiti miettii vaan,onko ruoka tarpeeksi laadukasta.
mitä lapsesti siellä syö ap? Ja tutkitusti koulujen kasvisruoathan on vielä epäterveellisempiä kuin normiliharuoka.
Ymmärrän tuon suuren halusi syödä terveellisesti, mutta tuota rokottamattomuutta en. Tajauthan että alpsesi eivät saa esmierkiksi tuberkuloosia vain sen tähden että suurin osa Suomalaisista on rokotettu.
En jaksa uskoa etteivät lapsesikaan tykkää karkeista.=)
Meillä suurperheessä syödään niin kotiruokaa kuin eineksiäkin. Lapset ovat harvinaisen terveitä, ei allergioita. Eikä mitään keskittymiskyvyn ongelmia. Eikä todellakaan ylipainoa. Uskallan väittää että perintötekijöillä on suurempi vaikutus kuin ravinnolla.
Keskustelu on aina hyväksi, mutta utollainen fanaatinen minäolenoikeassa tyyppinen teksti on rasittavaa. Kun et pysty tuolla ravinnolla teidän perheenkään elinikää arvaamaan. Mitäköhän sitten ajattelet jos joku teistä sairastuu vaikka syöpään? ei tuo ruokavalio teitä siltä suojaa. Syöpäänkin vaikuttaa moni osatekijä toki ravinto yhtenä, mutta ei ainoana.
Ranskalaiset ymmärrän just ja just, jos esim. Rossossa syön. MUtta en ikinä ostaisi niitä kaupan pakastealtaasta.
En myöskään söisi kananugetteja, muitakaan huonolaatuisia lihoja, MITÄÄN EINEKSIÄ.
OLen miettinyt että eikö ihmisillä ole makuaistia ollenkaan? Koirakaan ei suostunut syömään Saarioisten lihaperunasoselaatikkoa eikä valmiskakkupohjaa.
Minä en ymmärrä niitä, jotka syöttävät vauvaansa rintamaidolla, ja kritisoivat korviketta syöttäviä äiteja, mutta samalla syöttävät lapsilleen valmispurkkeja, ja sitten eineksia. Eli missä on idea? Joo, äidinmaito on kylläkin vauvalle parasta, mutta lapsille on parasta kotitekoinen ruoka, eikä kaupan valmiit ateriat.
Ihmisellä on aina hetki ihmiselle, jota pitää tärkeänä.
Muu on tekosyytä.
ap