Liikaa lainaa. Kylmää hikeä pukkaa....
Tuli vissiin rakennettua liian iso talo ja nyt on lainaa liikaa... kun tuli kaikenmaailman pieniä vastoinkäymisiä lopussa : (
Asumiskulut tulevat olemaan kuussa 1600 e. Nettotulot 4200 e. 3 henkeä.
Kommentit (59)
korot 180 000e lainassa 100 e kuussa. teillä on sitten tosi iso laina!
Ylimääräistä lainaa jouduttiin ottamaan vielä 10 000 e.
matkustaa ja sisustaa asuntoa? Juu köyhiä ollaan ja lainaan menee rahaa paljon per kk, mutta niin menisi vuokraankin.
Ylimääräistä lainaa jouduttiin ottamaan vielä 10 000 e.
ei ois ku pari satkua lainakulut kun vähän pidentäisitte laina-aikaa. ei kannata tehdä elämästä vaikeampaa kuin se on!
180 000 ja laina-aika 20 vuotta ja lainanhoitokulut noin 800 €/kk.
AP:n laina-aika lienee aika lyhyt, eli sitähän voi varmasti pidentää.
Jos Ap laita 20 vuoden laina-ajan, niin tuo lainanhoitokulujen(lyhennys+korko) laskee varmasti sinne about 1000 €/kk tasoon, jos vain viitekorko on kuukauden euribop ja marginaali on onnistuttu neuvottelemaan hyväksi.
Näin ainakin meillä. Lainaa otettiin alkusyksystä
200 000 lainasta maksamme kuussa noin 1200 e. Laina-aika 22 v.
10.000 e lisälainasta maksamme noin 250 e/kuussa.
Sähkölasku on 150e/kuussa
Yhteensä 1600 e/kk.
Olisko kk euribor siinä 0,45 % ja viite meillä 0,7 %, eli maksetaan korkoa 1,15 %. Ollaan tietty tyytyväisiä, ymmärtääkseni se on tässä tilanteessa erityisen alhainen. jollain tietty vieläkin alhaisempi, muttä tämä lienee hyvä.
27
Me kovasti odotellaan, että tuollaisia asuntoja tulisi jo vihdoinkin pakkomyyntiin.
Miten hitossa kolmihenkinen perhe ei muka pärjäisi 2600 eurolla kuussa kun asuminen on siitä jo maksettu?? Meillä nettotulot on 3000e kuussa ja asumiseen menee (laina, vastike, sähkö, vesi) kuukaudessa noin 1100-1200e... Käteen siis jää 1800-1900e ja käydään ulkomaillakin kahdesti vuodessa, eli jää hyvin myös säästöön rahaa! Lapsi on koululainen ja harrastaa mm. ratsastusta, joka ei ole mikään halpa harrastus. En kyllä todellakaan ymmärrä, mutta kai tämä joku provo oli...
Miten hitossa kolmihenkinen perhe ei muka pärjäisi 2600 eurolla kuussa kun asuminen on siitä jo maksettu?? Meillä nettotulot on 3000e kuussa ja asumiseen menee (laina, vastike, sähkö, vesi) kuukaudessa noin 1100-1200e... Käteen siis jää 1800-1900e ja käydään ulkomaillakin kahdesti vuodessa, eli jää hyvin myös säästöön rahaa! Lapsi on koululainen ja harrastaa mm. ratsastusta, joka ei ole mikään halpa harrastus. En kyllä todellakaan ymmärrä, mutta kai tämä joku provo oli...
Meillä on kuukauden menot asumismenojen jälkeen 3000 €/kk
eikä yhtään ulkomaan matkaa, eikä yhtään poniratsatus harrastusta
kyllä te olette tiukoilla, vaikka koitat muuta väittää.
Viittasit tuossa varmaan tuohon mun matkustamisen ja sisustamisen mainintaan. Ne oli vain esimerkkejä, meillä ei kumpaakaan juuri harrasteta, mutta monessa perheessä varmaan. Yksi ulkomaanmatka 4 hengen perheeltä vie usein monta tonnia rahaa eli käytännössä kuukausitasollakin vaikka 250 e kuussa, jos jakaa koko vuodelle. Ja sitten mitä tuosta sisustamisesta tulee, niin tietty sisustaminen on vähän monipiippuinen juttu, joku pärjää samoilla kamppeilla tosi pitkään, mutta jos sisustamiseen laskee vaikka patjat, peitot ja tyynyt ja uusii ne esim. niiden suositusten mukaan, olisko patjat kerran 10 vuodessa, peitot ja tyynyt 5 vuoden välein... ja joskus astianpesukonekin ja pesukonekin varmaan hajoaa, varmaan esim. 3 kertaa tuossa 22 vuodessa, kun on lainaa. Samoin telkkari saattaa tuossa ajassa tulla uusittua ainakin kerran tai pari. Tai entä tietokone? Kuinkahan moni tähänkin ketjuun kirjoittaa v. 2005 vanhemmalla tietokoneella?
No, varmaan tästä ymmärtää jo pointin, jos haluaa.
Perheiden painopistealueet ovat varmaan hyvin erit, joissain sisustetaan, joissain harrastetaan, joissain sairastetaaan, joissain bailataan, mutta harvoin ne kulut ovat 22 vuotta ihan muuttumattoman samanlaisia.
Itse ottaisin tässä maailmantilanteessa huomioon, että on todennäköistä, että:
1) korot nousee, heitetään nyt vaikka että 2% parissa vuodessa
2) palkat ei nouse yhtä vauhdikkaasti kuin ennen
3) verot nousee, sanotaan, että vähin erin voi nousta jopa muutaman prosentin eli käteen jäävä rahamäärä saattaa jopa pienentyä
Ei tietty voi tietää, mutta todennäköisenä pidän noita.
Meillä on tasalyhenteinen laina, siksi yli 1200 e/kk. Annuiteettilaina olisi noin 100 e/kk. Onko siis MITÄÄN järkeä maksaa tuota tasalyhenteistä lainaa?
Kun on jo elämää takana, niin kyllä ymmärtää tuon, että 40 % prossaa on aika paljon asumiseen. Tuntuu, että täällä moni ajattelee aina vain sitä hetkeä, että kyllä me nyt vuosi tai kaksi pärjätään näillä tuloilla jos ei osteta mitään uutta ja syödään perunaa ja kaurapuuroa.
Tavallisen ihmisen elämään kuitenkin kuuluu, että kodinkoneita joutuu uusimaan, autoa korjauttamaan perheenjäsenet sairastelevat (ja se nimenomaan Suomessa maksaa jos vähänkin on flunssaa pahempaa), asuntoa joutuu remontoimaan yleensä laina-aikana, lapset vanhemmiten vievät enemmän rahaa.
Totta kai moni onnistuukin sitkuttelemaan ison asuntolainan kanssa vuosikausia, silloin vaaditaan jonkin verran hyvää tuuria, arkiluovuutta ja pettymysten sietokykyä. Moni varmaan vaan olisi onnellisempi jos asuinkulujen osuus tuloista olisi hitusen pienempi.
saatte vuokratuloja 300 euroa kuussa, vähintään.
Kirkko & koti lehteen ilmoitus ja otatte sellaisen 17 v tytön siihen, niin kaikki ovat tyytyväisiä.
Joku ei täsmää:
1200e/kk erä, 200 000 euron laina, 22 vuotta, tällä laskukaavalla koron pitäisi olla 5%. Normaalilla Euriborilla (6kk + marginaali) lainan määrä tällä lyhennyksellä on noin 270 000 euroa.
Meillä lainaa 250 000 euroa, neljän hengen talous, verojen jälkeen käteen jäävät tulot ovat kuukaudesta (päivärahoista) riippuen 6500-8000 euroa ja silti ei meinaa voida hengittää vapaasti. En ikinä ottaisi tuollaista riskiä.
kuin teillä, ja ollaan laskettu että max lainanhoitokulu / kk noin tonnin. Nyt on 500 €, mikä on oikein kiva, jää pelivaraa. Mutta kun on löysää tulee tuhlattua, toisaalta.
Kyllä te varmaan tiukalla budjetilla pärjäätte. Toinen auto pois ja tarvittaessa lisää laina-aikaa. Mutta ymmärrän kylmän hien. Mekin tarvittaisiin kipeästi lisätilaa muttei uskalla... kummallakaan ei 100% varma työtulo, ja ainahan voi jotain sattua.
Emme tosin taloa rakentaneet, vaan ostimme isomman asunnon ja vuoden päästä kesämökin. Menot oli 1500 ja tulot oli mun palkka ja miehen kotihoidontuki...Mutta nykyään on helpompaa. Kummankin palkka on noussut, perheen kassassa on enemmän tuloja. Tarhamaksut on jääneet pois, kun kumpikin on koulussa ja menee enää iltapäiväkerho. Ja ensi kesänä mökki on etuajassa maksettu, kun mulle tuli perintöä ja mies on tehnyt ylitöitä. Viiden vuoden kuluttua asuntovelkavankeus on ohi, ja me ollaan silloin vasta 44 ja 41 v. Jihaa!
Kyllä se siitä. Huolehtikaa voimassaolevista tapaturma + henkivakuutuksista!
Mä en enää oikein osaa ajatella mikä mun nykytilanne on. Nimittäin mul on n. 107000e asuntolainaa + n. 17000e kulutusluottoa + luottokortit (mastercard ja visa) jonka on n. 15000e miinuksen puolella eli yhteensä n. 140000e. Lyhennykset 850e/kk (asuntolaina vastikkeineen), kulutusluotot 430e/kk, luottokortit vaihtelee 500-600e/kk välillä. Maksan toki elatusmaksu + oma-aloitteisesti lapseni päiväkodin maksu yhteensä 260e/kk. Tuloni on keskitasoinen eli netto 2000e/kk ja kun omistamani asunto on tällä hetkellä vuokralla ja saan siitä 800e/kk eli tulot yhteensä n. 2800/kk. Tiukaa kuitenkin joka kuukausi tekee. Kannataako mut myydä tosiaan toi kämppä pois. Mä oon kyl nyt kahden vaiheessa. Toisaalta en halua vielä myydä mut toisaalta onks mul mitään järkeä pitää se jos noin tiukkaa tekee?
Mä en enää oikein osaa ajatella mikä mun nykytilanne on. Nimittäin mul on n. 107000e asuntolainaa + n. 17000e kulutusluottoa + luottokortit (mastercard ja visa) jonka on n. 15000e miinuksen puolella eli yhteensä n. 140000e. Lyhennykset 850e/kk (asuntolaina vastikkeineen), kulutusluotot 430e/kk, luottokortit vaihtelee 500-600e/kk välillä. Maksan toki elatusmaksu + oma-aloitteisesti lapseni päiväkodin maksu yhteensä 260e/kk. Tuloni on keskitasoinen eli netto 2000e/kk ja kun omistamani asunto on tällä hetkellä vuokralla ja saan siitä 800e/kk eli tulot yhteensä n. 2800/kk. Tiukaa kuitenkin joka kuukausi tekee. Kannataako mut myydä tosiaan toi kämppä pois. Mä oon kyl nyt kahden vaiheessa. Toisaalta en halua vielä myydä mut toisaalta onks mul mitään järkeä pitää se jos noin tiukkaa tekee?
Juu, tuo kuvaa tosiaan tilannetta. Tuohon kun lisää toisen lapsen ja kahden lapsen hoitomaksut, jotka on lokakuusta alkaen kai luokkaa 450 euroa ja vähän muitakin kuluja toisesta lapsesta, niin todellakin ymmärrän ap:n aatoksia.
Täällä on aina niitä, jotka elelee melkein pyhällä hengellä, mutta kyllä keskiverto töissäkävijä joutuu maksamaan esim. lasten hoidosta niin paljon, että millään 800 euron pikkubudjeteilla ei elellä enää koko perhe.