Rasvanpolttosyke? Paljonko kävelette tunnissa?
Ekaksi pakko esittää tosi tyhmä kysymys, kun mieltä vaivaa, että mikä se on se hyvä rasvanpolttosyke? Alottelin tässä kuntoilua ja mukana sykemittari ja nuo jutut vähän huonossa muistissa...
Sit toiseks mietin omaa kävelyvauhtiani. Kuinka pitkän matkan kävelette tunnissa? Kun tuntuu ett oma vauhti on kohtuu kva, mut onko se sittenkin ihan matelua???
Kommentit (41)
Jos ihminen haluaa laihduttaa, niin onko ihan turha haaveillakaan rasvanpalamisesta ellei kykene kerralla liikkumaan tietyllä sykkeellä vähintään tuntia kerrallaan? Jos liikun pitkin päivää erilaisilla sykkeillä, eri pituisia aikoja (jotka eivät ylitä maagista tunnin rajaa) niin onko minun turha haaveillakaan laihtuvani? Kun olen kuvitellut, että mikä tahansa liikkuminen (ja vaikka kuntosalitreeni päälle) edesauttaa laihtumista.. Miksi tästä asiasta tehdään näin monimutkainen? Erityisesti jos kyseessä aloitteleva laihduttaaja eikä mikään kehonrakentaja?
Jos ihminen haluaa laihduttaa, niin onko ihan turha haaveillakaan rasvanpalamisesta ellei kykene kerralla liikkumaan tietyllä sykkeellä vähintään tuntia kerrallaan? Jos liikun pitkin päivää erilaisilla sykkeillä, eri pituisia aikoja (jotka eivät ylitä maagista tunnin rajaa) niin onko minun turha haaveillakaan laihtuvani? Kun olen kuvitellut, että mikä tahansa liikkuminen (ja vaikka kuntosalitreeni päälle) edesauttaa laihtumista.. Miksi tästä asiasta tehdään näin monimutkainen? Erityisesti jos kyseessä aloitteleva laihduttaaja eikä mikään kehonrakentaja?
tehdä alle ja aerobinen osuus sen päälle. Ja mikäli haluat, että kroppasi alkaa polttamaan RASVAA, tarkoittaa se sitä, että pitäisi liikkua vähintään n.20minuuttia, jolloin rasvavarastojen polttaminen alkaa ja toki liikunnan lopettamisen jälkeen jatkuu jonkin aikaa
Tämähän on yksinkertaista kuin mikä. Sitten jos haluaa polttaa NIMENOMAAN rasvaa, kuten tässä kysyttiin, niin hidastempoinen, matalalla sykkeellä tapahtuva liikunta, joka kestää melko pitkään on parasta. Ensiksi palaa muut energianlähteet, sitten rasva.
Mikä tässä on monimutkaista?Simppeliä kuin mikä.
vielä ehtinyt rasvavarastoon ja kuluu ennen sitä, niin varastoonhan menee vähemmän. ;o)
Kaikki liikunta kuluttaa ja kova liikunta enemmän kuin rauhallinen liikunta. Jos vaikkapa juokset kovilla sykkeillä, se rasvanpoltto jatkuu vielä pitkään lenkin jälkeenkin.
hyvin matalalla sykkeella (riippuu iastasi, mutta alle 120 ainakin). MUTTA: tuolla sykkeella saat tahkota KAUAN ennen kuin rasvaa palaa isompia maaria. Itse suosin mieluummin vahan rankempaa tahtia (mulla n. 140 syke), jolla kylla palaa suhteessa vahemman rasvaa, mutta absoluuttiset maarat ovat suurempia lyhyemmassa ajassa (selitinko selkeasti? ;-)). Lisaksi jos liikut korkeammalla sykkeella, syke pysyy ylhaalla pidempaan liikunnan jalkeenkin ja rasvanpoltto jatkuu. Tunnissa ma kavelen reipasta tahtia varmaan suurin piirtein 6 km.
jos olet aloittelija, tee kuntosi mukaan. Muutenkin kaikki liikunta on hyödyksi. Moni pilaa liikunta-uransa alun hifistelemällä liikaa ja sekoittamalla päänsä kaikenlaisilla vinkeillä. Paras perussääntö on, että välillä kovempaa, välillä hitaammin. Ja useaan kertaan viikossa.
heittää ihan roskiin mielestäni. Kuten joku jo sanoikin, kaikki liikunta on hyväksi ja taatusti polttaa rasvaa enemmän kuin sohvalla makoilu. Tulee stressi jos pitää kaikenmaailman sykkeitä seurata.
Käy -jos mahdollista -kuntotestissä, jossa selvitetään aerobinen ja anaerobinen kynnyksesi. Rasvanpoltto parhaimmillaan pitkällä lenkillä ja alle tuon kynnyksen. Rasvahan ei lyhyellä lenkillä ehdi palaa...
Kansanomaisesti voisi sanoa, että kunhan sinun tulee hiki ja syke nousee, mutta et puuskuta, ollaan vielä alle anaerobisen kynnyksen. Jos puuskutat, menet jo aivan liian lujaa. Sykkeet ja sykekynnykset ovat kaikilla ihan erilaiset. Minulla esimerkiksi on aerobisena kynnyksenä 139 ja 173 anaerobisena. Selvitä omasi niin on helpompaa.
Toiseen kysymykseen: tunnissa kävelen sen verran kuin päivän harjoituksohjelman mukaan on järkevää, jos on raskaampi kävelyharjoitus vuorossa niin kävelen 10km, lepopäivänä 6-7km palauttavan lenkin. Juoksulenkit sitten erikseen.
Tsemppiä!
niin olen kyllä sitä mieltä, että rasvanpoltto alkaa heti kun itsesi liikkeelle heilautat. Saa vain liikkua tietysti hiukan pidempäään kuin korkealla sykkeellä saadakseen rasvaa palamaan.
Olen siis liikuntaa harrastanut jonkin verran aina ja ison koiran omistajana lenkkeily on kuulunut osana elämään jo yli 10 vuotta, välillä enemmin ja välillä vähemmin. Nyt vaan tuo rasvanpolttosyke jossain jutuissa pomppasi silmiin ja aloin sitä miettiä. Itsellä syke vaihtelee "normilenkillä" semmosen 120-140 välillä eli lienee laihtumisen kannalta ihan ok.
Tarvii omille lenkeille ottaa mukaan joku matkamittari, kun tuota matkaa on niin vaikea arvioida, mutta mä kävelen tunnissa näin talvikelillä vaan semmoset 4,5-5 km ja vauhti on mielestäni kuitenkin ian kohtalainen. Tosin olen lyhytjalkainen ja vähän ylipainoa siis löytyy (10-15 kg). No, kesäkelillä varmaan menee se 6 km/h.
ap
kovalla sykkeellä? Jos ei tähtää mihinkään sen erityisempään, mutta tykkää irrotella? Itse vedän aina kovalla sykkeellä, eipä ole haitannut, kunto on tasaisesti kasvanut, kunhan olen pitänyt huolto, että viikossa on 1-2 lepopäivää.
kyllä ihmettelen, ellei satu olemaan Reima Salonen. Itse kävelen reippaasti (monet sanovat nii) enkä kuitenkaan tunnissa pääse kuin 7km sillä vauhdilla.
sillä itse hölkkään keskimäärin tuota 10km/h vauhtia. En taatusti pystyisi kävelemään tuota vauhtia, enkä usko, että kovin moni muukaan. Jos ei ole oikeasti kilpakävelijä.
niin silloin ainakin rasva palaa hyvin. Itse olen tykännyt käydä rasvanpolttostep-tunnilla. On tosi tehokasta ja hyvän vetäjän kanssa myös kivaa;) Syke on pysynyt n.120-140 välillä mutta hiki on tullut ja tuntee tehneensä töitä!
Liikuntahan kuluttaa aina energiaa ja siis kaloreita. Jos vedän kovilla sykkeillä raskaan lenkin, energiaa kuluu paljon - mistä elimistö sen muka ottaa, jos ei samoista läskeistä kuin rauhallisemmallakin lenkillä? Tuskin sentään lihaksista?
oikeasti matkan jonka kuljette tunnissa vai onko se vaan arvio? Kun ihmisillä tuntuu olevan niin monella kamalan huono taito arvioida matkoja omasta päästään ja arviot heittää ihan kamalasti. Kaverini, joka kehui kävelevänsä reilut 10 km tunnissa, kävelikin todellisuudessa korkeintaan sen 6 km matkan, mun tarkistettiin.
ap
lenkin kävellen, fillarilla tsm aamulla kun vatsa on tyhjä. Syy löytyy ketjusta ylempää. Tätä keinoa käyttävät fitness- ja kehonrakennus-kilpailijat kun pitää tiristää kropasta rasva pois.