Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Homoseksuaalinen lapsi?

Vierailija
14.01.2010 |

Millaisia tuntemuksia lapsen homoseksuaalisuus herättää vanhemmissa?

Ajattelin laittaa tänne tällaisen kyselyn. Olen miettinyt tätä asiaa, koska eräänm tuttavaperheeni poika on homoseksuaalinen, ja tämä tuntuu olevan etenkin hänen isälleen kova paikka.

Jakakaa siis kokemuksianne aiheesta!

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin poikamme "paljastui" homoksi pari vuotta sitten, 19-vuotiaana myönsi asian. Miestäni se ei haitannut, ovat hyvissä väleissä nykyäänkin. Oma isäni taas ei ymmärrä tai hyväksy asiaa ollenkaan.

Vierailija
2/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen homoseksuaalisuus olisi kyllä kova paikka. Surisin asiaa. Minulla on monta lasta ja olen ajatellut asiaa, sitä, että on hyvin mahdollista että joku heistä osoittautuu homoksi/lesboksi. Asia on sitten vaan hyväksyttävä jos näin on. Eihän se lapsi taipumustaan valitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riski kasvaa mitä enemmän lapsia

Vierailija
4/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en voi ymmärtää, mitä eroa on oikeasti, onko ihminen homo,lesbo tai hetero. En vain pysty, anteeksi vain.

Vierailija
5/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en voi ymmärtää, mitä eroa on oikeasti, onko ihminen homo,lesbo tai hetero. En vain pysty, anteeksi vain.

mutta tästä tuttavaperheen isän suhtautumisesta johtuen halusi tiedustella asiaa myös aaveellä.

Vierailija
6/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon takia väärin? Pelkäättekö lapsenne kohtaavan ennakkoluuloja? Suretteko sitä, että lapsenlapsia ei välttämättä tule?

Työpaikan kahvipöydässä työkaverini totesi kerran 'säälittää niin kovasti niiden puolesta (siis homojen). Minähän melkein kilahdin, että miten voit sanoa toisista ihmisistä! Luulin hänen tarkoittavan sitä, että häntä säälittää, koska he ovat syntyneet homoiksi. No, korjasi tarkoittavansa sitä kuinka yhteiskunta heihin suhtautuu. Silti särähti mun korvaan. Väittäisin, että monikaan homo ei haluaisi olla hetero vaikka saisi valita.

Vierailija
7/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eilen juuri neliviikkoiselleni höpötin jostain asiasta että "kerron sitten sinun tyttöystävällesi, tai poikaystävällesi, eihän sitä koskaan tiedä"...

Vierailija
8/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surisin asiaa.

oikeastaan surisit siinä? Sitäkö, ettei hän ole "normaali", vai sitä, että hänellä tulisi olemaan hankalaa syrjinnän vuoksi vaiko sitä, ettet tule saamaan lapsenlapsia "normaalisti"?

Vierailija
9/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin itse lesbona ymmärrän hyvinkin että sillä on eroa. Itse varmaan surisin lapseni puolesta jos osottautuu muuksi kuin heteroksi, koska fakta tänä päivänä on että kaikesta muutoksesta huolimatta ennakkoluuloja edelleen on paljon, stereotypiat kukkivat ja hetero-oletus on monien mielissä tosi sitkeästi. Sen oman paikan löytämiseen elämässä saa käyttää todennäköisesti vähän enemmän sinniä kuin perushetero, etenkin jos sattuu elämään pienemmällä paikkakunnalla.

Vierailija
10/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin itse lesbona ymmärrän hyvinkin että sillä on eroa. Itse varmaan surisin lapseni puolesta jos osottautuu muuksi kuin heteroksi, koska fakta tänä päivänä on että kaikesta muutoksesta huolimatta ennakkoluuloja edelleen on paljon, stereotypiat kukkivat ja hetero-oletus on monien mielissä tosi sitkeästi. Sen oman paikan löytämiseen elämässä saa käyttää todennäköisesti vähän enemmän sinniä kuin perushetero, etenkin jos sattuu elämään pienemmällä paikkakunnalla.

Mutta surisin sitä että en saa lapsenlapsia tai ettei lapseni saa lapsia. Oikeastaan jälkimmäistä.

Vierailija
11/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin, että omassa mielessäni tällä ei ole eroa. En tarkoittanut yhteiskuntaa. En voisi surra sitä, mikä lapseni olisi seksuaalisuudeltaan, en kuitenkaan. Sinniä tarvitaan, se on varmasti totta. Mutta kyllä kannustaisin lastani olemaan oma itsensä, siis ei alistumaan asian takia, vaan olemaan ylpeä itsestäni.

Siskoni on lesbo, tiedän hänen kauttaan myös tietyistä ongelmista, mitä on joutunut kohtaamaan viimeisen 17 vuoden aikana(siitä alkaen, kun tajusi oman seksuaalisuutensa täysin, hän on nyt 32-vuotias).

Vierailija
12/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on jo muuttunut niin paljon tässä asiassa, että se tulee varmasti muuttumaan lisää. Jos nyt ajattelen vaikka vanhempieni sukupolvea, niin kyllä sieltä löytyy aika paljon ihmisiä, jotka eivät oikeasti pysty edes oikein ajattelemaan homoseksuaalisuutta, koska se on niin ällöttävää (lähde: äitini, jolla on tapana esim, työpaikalla valistaa työkavereitaan kaikenlaisista asioista, esim. seksuaalisuus ja kierrätys). Minun sukupolvellani asiat ovat jo ihan eri tavalla.

Tunnistan kyllä myös ennakkoluulot, mutta jos nyt ajattelee maailmaa muullakin akselilla, kuin homous/heterous, niin kyllä ihmiset joutuvat kaikenlaisten asioiden takia ennakkoluulojen kohteeksi ilman omaa syytään, ja muissakin asioissa, kuin seksuaalisuudessa joutuu taistelemaan, ennen kuin löytää oman paikkansa elämässä.

Vierailija
13/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

seksuaalinen suuntautuminen selviää yleensä? Onko jo alakoululaisesta huomattavissa jotain tiettyjä piirteitä mitkä viittaavat tulevaan?

Vierailija
14/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, minulla on monta lasta joten eiköhän niitä lastenlapsia siunaannu vaikka joku lapsistani jäisikin lapsettomaksi.

Surisin asiaa.

oikeastaan surisit siinä? Sitäkö, ettei hän ole "normaali", vai sitä, että hänellä tulisi olemaan hankalaa syrjinnän vuoksi vaiko sitä, ettet tule saamaan lapsenlapsia "normaalisti"?

Vierailija
15/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. tohtorin vaimo

Vierailija
16/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on sata varma tieto.

Vierailija
17/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan kyllä myös ennakkoluulot, mutta jos nyt ajattelee maailmaa muullakin akselilla, kuin homous/heterous, niin kyllä ihmiset joutuvat kaikenlaisten asioiden takia ennakkoluulojen kohteeksi ilman omaa syytään, ja muissakin asioissa, kuin seksuaalisuudessa joutuu taistelemaan, ennen kuin löytää oman paikkansa elämässä.

Tottakai. Mutta tässä keskusteltiin nyt siitä akselista homous/heterous. Toki itsekin uskon että suvaitsevaisuus lisääntyy ja asiat menee eteenpäin vuosien ja vuosikymmenten mittaan, mutta pitkään menee ennenkuin heterot ja homot todellakin aidosti olisi tasa-arvoisia (jo se että tällaista keskustelua tarvitaan, on yksi esimerkki siitä miten kaukana todellisesta arvovapaudesta tässä asiassa ollaan). Joten jos valita voisi, toivoisin lapseni olevan hetero. Toki vaikeuksia ja vastoinkäymisiä tulee muissakin asioissa, mutta miksi toivoisin niitä lapselleni oikein varta vasten? Tokikaan homoseksuaalisuutta ei tarvitse nähdä vain negatiivisen, ennakkoluulojen ja marginaalissa olemisen kautta vaan siinä voi olla myös paljon hyvää ja vahvuutta antavaa.

nr 11

Vierailija
18/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä; joillekin on selvää ihan lapsesta asti (vaikka ihan pienenä asiaa ei tietysti osaa nimetä), jotkut taas "löytävät itsensä" vasta aikuisena. Surullista on tietysti se, että edelleen monet joutuvat salaamaan itselleen merkityksellisiä asioita syrjinnän pelossa.

Lisäksi pitää muistaa, että vain harva (jos kukaan?) on täysin hetero tai homo. Useimmat ovat varmaan jossain näiden ääripäiden "välillä".

Vierailija
19/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät he tunne eroottista vetovoimaa yhtään keneenkään. Kyllä se homous/heterous "paljastuu" aikaisintaan murrosiässä.

Vierailija
20/72 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on seksuaalinen olento syntymästään. Minä ainakin tunsin vahvaa eroottista vetovoimaa poikia kohtaan päiväkoti-ikäisenä jo.

Eivät he tunne eroottista vetovoimaa yhtään keneenkään. Kyllä se homous/heterous "paljastuu" aikaisintaan murrosiässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi