Sijaisvanhemmuus
Tietääkö kukaan, että kuinka tarkasti sijaisperheet valitaan? Minulla on neljä tytärtä ja vanhin tyttäreni kärsii mielenterveysongelmista. Heillä on jo ennestään kolme lasta, joita itse hädin tuskin jaksavat hoitaa ja nyt heille yhtäkkiä ilmestyi pieni vauva (3kk). He olivat käyneet miehensä kanssa jonkun kurssin, jonka jälkeen saivat lapsen. Olen todella huolissani asiasta. Olemme tyttäreni vanhempina joutuneet hoitamaan vanhemmatkin lapset pääosin, hyvä jos jaksavat omaa kotiaankaan pitää kunnossa.
Raha asiat ovat myös ihan retuperällä ja joudumme makselemaan heidän velkojaan, että pystyvät jotenkin elämään ja pitämään uuden kotinsa. Nyt alkaa kuitenkin vanha äitikin jo väsyä....
Kommentit (52)
Siis jos oikeasti olet sosiaalialalla, miksi olet noin lähdekritiikitön?
Ehkä nyt olisi aika kertoa tyttärelle, ettet enää mahdollista tuollaista elämää. Päästä se kriisiytymään ja lakkaa maksamasta heidän elämistään. Niin kurjaa ja kovaa kuin se onkin, se voi olla kaikille kuitenkin se parempi vaihtoehto. Joskus sinun on joka tapauksessa päästettävä tyttösi tekemään omat erehdyksensä ja selviämään niistä ihan itse. Olet tainnut auttaa jo ihan tarpeeksi.
Sinustako kaikki elämänongelmat johtuu siitä, että vanhemmuus on hukassa? Lapsi sairastaa mielenterveysongelmaa, niin se johtuu vanhemmasta? Lapsi mokaa aikuiselämässään, niin se johtuu siitä, että vanhemmus on hukassa? Äiti haluaa auttaa aikusita lastaan perheelämänsä ongelmissa, niin vahmemmuus on hukassa?
Itse olet tainnut unohtaa olla kriittinen, kun toistelet tuota tämän ajant "totuutta"ja muodikasta lausahdusta, että vanhemmus on hukassa. Tiedätkö, että asiaa paljon tutkineena, se kuullostaa aika huvittavalta :)
En näe mitään syytä olla "lähdekriittinen" nettipalstalla, jossa ihminen kirjoittaa tarinaansa. Jos se on jonkun keksimää vain siksi, että viihdyttäisi itseään, niin sitten on. Todennäköisempää on, että se on totta hänelle ja haluaa muiden ajatuksia omaan pohdintaansa. Elävää elämää nähneenä tämä tarina ei ole edes kovin kummallinen tai epäuskottava.
Ps. tarkistapa vielä, mitä tarkoittaa lähdekriittinen :)
Sinustako kaikki elämänongelmat johtuu siitä, että vanhemmuus on hukassa? Lapsi sairastaa mielenterveysongelmaa, niin se johtuu vanhemmasta? Lapsi mokaa aikuiselämässään, niin se johtuu siitä, että vanhemmus on hukassa? Äiti haluaa auttaa aikusita lastaan perheelämänsä ongelmissa, niin vahmemmuus on hukassa?
Itse olet tainnut unohtaa olla kriittinen, kun toistelet tuota tämän ajant "totuutta"ja muodikasta lausahdusta, että vanhemmus on hukassa. Tiedätkö, että asiaa paljon tutkineena, se kuullostaa aika huvittavalta :)
En näe mitään syytä olla "lähdekriittinen" nettipalstalla, jossa ihminen kirjoittaa tarinaansa. Jos se on jonkun keksimää vain siksi, että viihdyttäisi itseään, niin sitten on. Todennäköisempää on, että se on totta hänelle ja haluaa muiden ajatuksia omaan pohdintaansa. Elävää elämää nähneenä tämä tarina ei ole edes kovin kummallinen tai epäuskottava.
Ps. tarkistapa vielä, mitä tarkoittaa lähdekriittinen :)
mutta niistä mt-ongelmista sinulla on tasan ap:n sana. Hän voi valehdella tai värittää tai liioitella.
Ja tarina voi olla totista totta kirjoittajalle, mutta silti valetta. Ja esiintymällä sosiaalityöntekijänä ja jakelemalla kritiikittömästi neuvojasi, voit yllyttää hyvinkin häiriintynyttä ihmistä.
Ja ps. tarkistapa sinä nyt edes se, miten kuulostaa sana kirjoitetaan ennen kuin yhtään kuuntelet näitä tarinoita lisää.
t. 2, oikeaa elämää nähnyt toimittaja, joka kyllä tietää, mitä lähdekritiikki tarkoittaa.
Ihmettelen että olet tällä palstalla, kaikki täällä kirjoitettu on suunnilleen ihmisten henkilökohtaisia tulkintoja eri tilanteista. Ei kannata vastata mihinkään viesteihin, jos et kestä sitä että tällä palstalla kuka tahansa voi valehdella tai liioitella.
Sitä en kestä, että joku on noin aivoton kuin tuok kolmonen. Pelottava tyyppi!
2
Rupesit kyselemään, miten kuulostaa sana kirjoitetaan. Tuossakin sinulla muuten kirjoitusvirhe, joten ei kannattaisi puuttua muiden kirjoitusvirheisiin kun et itsekään viitsi kirjoittaa oikein.
niin on kirjoitusvirhe (tai tarkalleen ottaen näppäilyvirhe), kun jätin sen siihen ihan siuna varten.
2
Etkö huomannut kuin yhden, vaikka toimittaja olet :)
Olet aika huvittava :)
En yritä olla sosiaalityöntekijänä, kun en sellainen enää ole. tällä hetkellä toimin kasvatuksen ja opetuksen alalla. Mutta toki jaan mielelläni täällä tietämystäni siltäkin saralta. Minusta tässä ei ole mitään siihen viittaavaa, että olisin huolissani ap:n sekopäisyydestä. Vaikka hän olisikin joku skitso, ei hän kovin paljon minun takiani/ neuvojen takia pysty vahinkoa muille tuottamaan. Jos hän mahdollisensa sekopäänä ottaisi yhteyttä sosiaalityöntekijään, niin luotan entisiin kolleegoihin, että he pystyvät sellaisen asian hoitamaan :)
Nyt toivoisin, että keskutelu kääntyisi takaisin ap:n ongelmaan, eikä tässä pohdittaisi tämän enempää tätä juupas eipäs kinastelua.
3ja 6 ja mitä niitä oli.
Aika outoa sakkia täällä. Jos asia sijaisvanhemmuus ei kiinnosta, miksi edes vaivaudutte avaamaan koko viestin. kaikenlaista häirintää sitä onki!!
Minulla on tieto yhestä saman tyyppisestä ongelmasta. Perhe rahasti sijaislapsilla, kun vaimo ei halunnut töihin kodin ulkopuolelle. Lapsia hoidatettiin isovanhemmilla, vanhemmat matkustelivat ja juhlivat paljon. Hekin olivat velkakierteessä. Asia laukesi sitten niin, että joku teki lastensuojeluun nimettömän ilmoituksen ja lapset vietiin pois. Omia lapsia ei ollut.
Pula sijaisvanhemmista on valtava ja preppauskurssin käytyään perhe voi toimia sijaisvanhempana. Heillä on tietääkseni joku lääkärintarkastus ja jos jotain poikkeavaa ilmenee, niin se näkyy lausunnossa, jonka lääkäri tekee puolessa tunnissa.
Mutta kuulostaa kyllä sellaselta, että voi lapsiparkaa joka sinne perheeseen joutui. Kyse on nimeenomaan siitä, että lapsi saa tasapainoisen perheen jossa kasvaa. Pitäskö sun ottaa sen kaupungin/kunnan sosiaalityöntekijään yhteys ja kertoa asiasta. Se on mielestäni oikeastaan velvollisuutesi tässä tilanteessa.
Sinua itseäsi en lähde mollaamaan tässä asiassa. Olet varmasti kaikkesi tehnyt ja viimeiseen asti koittanut auttaa myös rahallisesti. kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta auttaa lapsiaan rahallisesti. Toiset ovat siitä vain kateellisia.
Sen tietää jo siitä, että sijaisvanhemmaksi pyrkivältä tutkitaan aina rutiinisti terveys- ja talousasiat. Mt-ongelmaiset ja velkaongelmaiset karsitaan pois heti alussa. En myöskään usko, että kolmen pienen lapsen kanssa saisi kriisisijoitettavaa vauvaa. Siitähän tässä täytyy olla kyse, kun 3-kuinen yhtäkkiä ilmestyy.
Tämän kaiken tietäisit, jos oikeasti olisit sosiaalialalta.
Ja kollega on kollega, ei kollEEga.
2
Kuulostaapa ihan mieheni serkun perheeltä, paitsi että heillä on jo kaksi sijoituslasta ja enempi omia lapsia. olen seurannut tilannetta sivusta ja hieman on hirvittänyt. Tää rouva on ihan kahjo. Niiden perheessä on sellanen periaate, että me ollaan parempia kaikista hinnalla millä hyvänsä, ja kun sukuun tuli vauvoja ja eikä rouva voi enää itse voi tulla raskaaksi, niin aletaanpa nyt tällaiseen touhuun.. Voi lapsiparkoja! Eiku sossuun vaan yhteyttä ja lapset parempaan paikkaan!
Ilmeisesti ihmiseltä, joka ei vielä elämää ole kovin kauan katsellut ja joka siksi kuvittelee mustavalkoisesti ja ilman empatian hiventäkään ymmärtävänsä jotain tästä monimutkaisesta ihmisen elämästä.
Ikävä, että sait tuollaisen vastauksen ja vielä ihan ensimmäiseksi. No, toisilla tuotta ilmeistä huvia päästä iskemään toisia, vaikkpa näin raukkamaisesti nimettömänä nettipalstalla. Surkeaa.
Ymmärrän hyvin, miksi olet huolissasi. En ihan tarkkaan teidä, miten sijaisvanhempia valitaan, mutta olen sosiaalialalla jonkinverran työskenneleenä ymmärtänyt, että sijaisvanhemmista on aikamoinen pula, joten aina ei ehkä sitten osata noukkia niitä akanoita, sieltä jyvien seasta. Tarkoitus varmasti on sijaisvanhempia valitessa löytää niitä tasapainoisa ja hyviä, mutta tietysti ihan tavallisia vanhempia. Sijoitetun lapsen etuhan siinä on kyseessä. Näitä epäonnistuneitä sijoituksia vaan aina tulee väillä ja ne sitten purkaantunvat jossain vaiheessa, mitä moninaisimmista syistä.
Monesti käy niin, etteivät sijaisvanhemmat jaksakaan lasta, joka on kovin oireileva tms.
Nyt kun kyseessä on vauva ja sinusta perhe ei jaksa edes omia lapsiaan, pitäisi tilanteeseen varmaan puutta jotenkin. Kyllähän sosiaalityöntekijällä on velvollisuus pitää yhteyttä sijoitettuun lapseen ja huolehtia,että tämän elämä sujuu. Pitkään voi kuitenkin mennä, ennenkuin mitkään hälyyttävät merkit osuvat sossun silmiin ja korviin.
Onko täämä perhe itse sosiaalityön piirissä? Jos on, niin kannattaa ottaa yhteyttä heidän sosiaalityöntekijään tai sitten jos tiedät, kuka on hoitanut sijoituksen, niin tähän sossuun ja kertoa epäilyksesi. Avaa ainakin sossun silmät tarkkailemaan tilaneetta huolellisemmin.
Kurja tilanne, ja ymmärrän, että olet tosi väsynyt. Tee perheestä lastensuojeluilmoitus, jos tilanne menee pahaksi. Älä yksin yritä selviytyä, vaikka ymmärrän kyllä hyvin, että äitinä on vaikea "pettää" oman lapsen luottamuksen.
Jaksamisia sinulle!