Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Tuntemiesi nuorten äitien elämänkohtalot?

Vierailija
13.01.2010 |

Ajattelin, että nyt teiniäitejä ja nuoria äitejä eli sellaisia, jotka saaneet ensimmäisen lapsensa esim. alle 20-vuotiaana.

Tässä ne, jotka tunnen (entisiä luokkakavereita jne.)

- tuli äidiksi paria kuukautta vaille 18-vuotiaana. Erosi lapsensa isästä muutaman vuoden päästä. Nyt 25 ja toinen lapsi toiselle miehelle. Asuu kotipaikkakunnallaan ja on suorittavassa työssä kaupassa, koulutus ammattikoulu.

- äidiksi 19-vuotiaana. Erosi lapsen isästä jo pian lapsen syntymän jälkeen. Valmistui siivoojaksi ammattikoulusta, en tiedä mitä tekee nyt, mutta asuu vielä kotipaikkakunnallaan (24-vuotias)

- 17-vuotiaana äidiksi. Lukio jäi kesken ja myöhemmin kävi ammattikoulun. Eronnut lapsen isästä, nyt 24 ja tehnyt jotain "hanttihommia", tällä hetkellä työttömänä.

- Tuli äidiksi 18-vuotiaana. Erosi parin vuoden päästä lapsen isästä. Tällä hetkellä opiskelee AMK:ssa (25 vuotta ikää).

- Äidiksi 16-vuotiaana. Erosi lapsen isästä jo ennen vauvan syntymää. Jaksoi vuoden lapsen kanssa ja sitten otti ja lähti. Jätti vauvan isovanhemmille ja perusti uuden perheen. Ei ole nähnyt lastaan tuon jälkeen. Tämä on jo vanempi juttu, tuo lapsi jo yli 30.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain pieni määrä oikeasti vähättelee teini äitejä. Itselle on tullut hyvä mieli kun olen huomannut miten hyvin minut on otettu vastaan monissa kerhoissa. Te arvosteliat ette tiedä miten loukkaatte minua ja äitiyttäni. Ei kenestäkään varmaan tuntuisia kivalta kun toiset katsoo ilkeästi halveksuen. Sinusta itsestäsi ehkä loukkakset tuntuvat pieniltä, mutta minä muistan ne vielä pitkään. Joten miettikää vähän tekojanne..mutta niin kuin sanoin onneksi teitä haukkujia on vain vähemmistö.

Ei ehkä liittynyt aiheeseen, mutta pääsimpä purkautumaan!

Vierailija
42/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain pieni määrä oikeasti vähättelee teini äitejä. Itselle on tullut hyvä mieli kun olen huomannut miten hyvin minut on otettu vastaan monissa kerhoissa. Te arvosteliat ette tiedä miten loukkaatte minua ja äitiyttäni. Ei kenestäkään varmaan tuntuisia kivalta kun toiset katsoo ilkeästi halveksuen. Sinusta itsestäsi ehkä loukkakset tuntuvat pieniltä, mutta minä muistan ne vielä pitkään. Joten miettikää vähän tekojanne..mutta niin kuin sanoin onneksi teitä haukkujia on vain vähemmistö. Ei ehkä liittynyt aiheeseen, mutta pääsimpä purkautumaan!

Mitäköhän ap tällä aloituksella haki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitä tarkoittaa ap?? tulee kokoajan vastaan... alulle panija?

Vierailija
44/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt näin näkis että tällä haluttaisiin nuoria äitejä haukkua. Voihan toi AP olla itekin joku teinityttö, joka on pamahtanut raskaaksi ja miettii nyt et mitä tekis. Että onko sitä elämää raskauden jälkeen? ;D

Vierailija
45/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai ekan lapsensa n. 20 v. Mies jätti jo ennen lapsen syntymää... Lapsen ollessa ehkä parivuotias tapasi jonkun toisen miehen, jonka kanssa tuli toinen lapsi...

Itse sain ensimmäisen lapseni 34 -vuotiaana, johon mennessä olin opiskellut, bilettänyt, matkaillut, tutustunut moniin ihmisiin, nähnyt paikkoja etc. etc. Olisin jäänyt monesta paitsi, jos olisin aloittanut perhe-elämän 14 vuotta aikaisemmin - onneksi en!

Vierailija
46/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Sai lapsen 18-vuotiaana, erosi lapsen isästä ennen lapsen syntymää.

Äiti opiskeli itselleen toisen ammatin (ensimmäiseen ammattiin valmistui lasta odottaessa), ja pääsi valmistumisen jälkeen hyvään työpaikkaan ja osti asunnon. Elämänsä miehen löysi itselleen "vasta" 28-vuotiaana ja meni hänen kanssaan naimisiin.

-Sai poikakaverinsa kanssa lapset 17- ja 19-vuotiaana. Äiti ja isä opiskelivat kummatkin lasten syntymän jälkeen amk-tutkinnon, valmistuivat, saivat työpaikat, ostivat omakotitalon ja elävät normaalia perhe-elämää.

-Sai lapsen satunnaisen kumppanin kanssa 17-vuotiaana. Antoi lapsensa äidilleen.

-Sai ensimmäisen lapsensa 19-vuotiaana ja myöhemmin kaksi lisää (samalle isälle). Erosivat ja äiti elää nuoruuttaan uudelleen.

Vierailija
47/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisemme syntyi kun täytin 20v. Nyt lapsia on 3 ja olemme olleet yhdessä kymmenen vuotta. Naimisissa 5v.

Olemme vakituisissa töissä. Itselläni vielä suunnitteilla alanvaihto oppisopimuksella ja kunhan lapset aikuisia, ehkä opiskelemaan... Palasimme kotipaikkakunnallemme kun esikoinen ilmoitti tulostaan.

Ei tämä ole kohtalo vielä kasassa. Vielä on paljon haasteita, unelmia ja toteutettavia suunnitelmia.

Vierailija
48/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinulla on nuoria äitejä vastaan? Ja yritätkö todistaa kyselyilläsi jotain?

Itse sain esikoisen 18-vuotiaana, ja kyllä, kouluni jäi kesken.

Toisen lapseni sain 20-vuotiaana. Sen jälkeen olen opiskellut (työn ohessa) 2 ammattitutkintoa + yliopisto-opintoja.

Olen ollut työelämässä lähes keskeytyksettä yli 10 vuotta (nyt olen siis 32-vuotias).

Meillä on myös kolmas lapsi, joka on nyt 5-vuotias.

Ja kyllä, olen edelleen onnellisesti yhdessä lasten isän kanssa, meillä on lasten lisäksi 2 koiraa, 2 autoa ja omakotitalo.

En taida mahtua stereotypiaasi? ; )

Vierailija
49/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei saa keskustelua aloittaa kun heti leimataan nuorten äitien haukkujaksi. Minkä minä sille voin, että en juuri menestystarinoita ole nähnyt noide nuorten äitien joukossa.

Tässä pari lisää, jotka tuli mieleen.

- sai kolme lasta peräkanaa ollessaan alle 20. Meni jossain vaiheessa tän lasten isän kanssa naimisiin, mutta erosivat, sittemmin ovat molemmat menneet uudestaan naimisiin toisten kumppanien kanssa ja hankkineet jo uusia lapsiakin. Jompikumpi kai jo eronnutkin, niin sekavaaa elämää, ettei ota selvää. Töitä eivät ole juurikaan tehneet, tämä nainen ollut koko ajan kotona ja mies tehnyt kai joskus jotain hommia.

- toinen, joka tuli mieleen sai esikoisensa 18-vuotiaana. Ero tuli kuitenkin pian, toinen lapsi toisen miehen kanssa kun oli reilut 20 ja kolmas melkein heti siihen perään. Mies otti eron. myöhemmin nainen löysi onnen uuden miehen kanssa, joka ei halua lapsia. Ja vaikka onni hieman hälventynyt niin ei "voi" ottaa eroa, koska taloudellinen tilanne pitää kiinni miehessä. Lapset asuvat pääsääntöisesti isällään, koska eivät tule isäpuolensa kanssa toimeen. Eli siinä meni tämänkin äidin pullantuoksuiset unelmat. Oli aina haaveillut suurperheestä.

Harvemmin näissä teiniäideissä on onnistujia.

Vierailija
50/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ensimmäisen lapseni 34 -vuotiaana, johon mennessä olin opiskellut, bilettänyt, matkaillut, tutustunut moniin ihmisiin, nähnyt paikkoja etc. etc. Olisin jäänyt monesta paitsi, jos olisin aloittanut perhe-elämän 14 vuotta aikaisemmin - onneksi en!

Vierailija
51/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä 2 perhettä jotka on lastensuojelun asiakkaita. Toisesta perheestä on vanhin lapsi huostaanotettu. Alkoholi-ongelmaisia vanhempia, töitä on, lähihoitajia molemmat äidit ja isät ovat opiskelleet akateemiset ammatit.

Niin ja näiden äitien iät on 36-vuotta ja 42-vuotta. Lapsia on yhteensä kuusi, se huostaanotettu 7-vuotias ja muut nuorempia.

Sellasia äitejä en vanhat äidit on.

Vierailija
52/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voikin olla vielä tuossa iässä noin kapeakatseinen ja lapsellinen ja jankata jotain "onneksi en hankkinut tuossa iässä lapsia". Kylläpä sinä olet ollut fiksu! Onnea ja taputukset selkään!

Itse sain ensimmäisen lapseni 19 -vuotiaana, joNKA JÄLKEEN olen opiskellut, bilettänyt, matkaillut, tutustunut moniin ihmisiin, nähnyt paikkoja etc. etc.

Äitikin kun on edelleen ihminen, joka voi myös toteuttaa itseään ja omia haaveitaan.

Vierailija
53/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosi lapsen isästä kun lapsi oli n. 5-vuotias. Naisella on maisterin tutkinto ja opettajan töitä tekee. Kiva asunto ja avoliitossa uuden miehensä kanssa.

Vierailija
54/54 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin menee ja ollaan aviomiehen kanssa oltu 15 vuotta yhdessä! Molemmat opettajia ammatiltaan. Kuka täällä nyt väkisin haluaa tuoda nuoria äitejä huonoon valoon. Taitaa olla ap itse joka on osan teksteistä tänne kirjoitellut.