Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

oon niin hajalla imetyksen kanssa

Vierailija
13.01.2010 |

vauva on vasta pian 2 kk vanha, ja nyt alkaa tuntua onkohan rintaruokinta oikeasti tässä. imetys on takkuillut alusta asti; vauva on ollut rinnalla levoton, hermostunut ja tuskastunut. seesteiset imetyskerrat ovat olleet harvinaista herkkua. vauva on kuitenkin kasvanut normaalisti, joten neuvolakin on ollut tyytyväinen ja kehottaneet vaan jatkamaan.

todelliset ongelmat alkoivat viime perjantaina, kun vauva kieltäytyi syömästä toista rintaa; kääntää päätä pois, ähisee, menee itkuksi jopa huudoksi. on tyytyväinen kun tarjoaa toista rintaa. noin kerran päivässä on suostunut yrittämään eli ottaa rinnan suuhun mutta laskee parin imun jälkeen irti. rinnat ovat "eri paria"; rinnassa mikä ei kelpaa on matalampi hieman sisäänpäin vetäytynyt nänni, mutta en huomaa rinnassa muuten mitään muutosta. oon yrittäny lypsää jottei maito loppuisi kokonaan rinnasta, mutta tuntuu, että maidontulo olisi jo heikentynyt molemmista rinnoista. tähän asti vauva on nukkunut yönsä hyvin, herännyt pari kertaa syömään, viime yönä tankattiin parin tunnin välein. alkaa tuo kelpaava tissi ja nänni olla jo aika kipiäkin. eilisestä lähtien on alkanut pelaamaan myös tähän asti kelvanneen rinnan kanssa; sekään ei oikein enää kelpaisi mutta sen verran syö että nälkää siirtää.

vauva oli eilen tosi itkunen. en tiedä onko sillä nälkä vai mikä vaivaa. nyt keittelen tuttipulloa; unien jälkeen jos rinnan kanssa riehuu kokeilen kelpaako korvike.

mulla on niin surullinen ja epäonnistunut olo. en olisi uskonut että imetys voi olla näin hankalaa ja ottaa näin koville. saatikka miten paljon sen epäonnistumiseen liittyy tunteita.

kaipaan muiden kokemuksia vastaavasta tai muista imetykseen liittyvistä ongelmista tai ammattilaisten vastauksia. vain asiallisia viestejä kiitos, mulla on ihan tarpeeks paska olo muutekin.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oot jaksanu tähän asti! Itse päätin suosiolla siirtyä pulloon kolmen viikon jälkeen, koska vauva ei kasvanut edes kunnolla - imetys kun ei vaan kelvannut. Hyvin on mennyt sen jälkeen ja oma olo koheni noin 100% kun saikin yhtäkkiä iloisen, tyytyväisen ja kylläisen vauvan!

Vierailija
22/28 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten olisi rintakumi siihen rintaan joka ei kelpaa muuten? Silloin vauva saisi tuoretta rintamaitoa kumin kanssa, eikä tuttipullosta korviketta?

Kuulostaa minusta ainakin näin äkkiseltään hyvältä, eikä sullekaan tule pullotiskiä niin paljoa :)

Ja jos rintakumi tuntuu vauvasta hyvältä, ja alkaa "vaatimaan" toiseenkin rintaan kumia, niin ei se ole vieläkään imetyksen loppu! (kuten voi käydä jos korviketta aloitat pullosta)

Mutta jos olet ihan loppu imetystaisteluun, niin silloin korviketta vaan.. kenenkään ei tarvitse pakolla imettää.

Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli parin ekan kk:n aikana imetys pahimmillaan sattuu hirveästi, nännit on rikki, jolloin ei pysty imettämään ja rinnat on vuorotellen vaarassa tulehtua. Siihen auttoi rasvaaminen ja maidon pumppaaminen.

Näin siis on mulla ollut kahden lapsen kanssa.Välillä piti taistella imetyksen kanssa koko päivä. Olin toisen lapsen kanssa luovuttamassa jo parin viikon kuluttua. Lopulta sitkeys palkittiin ja alkuvaikeudet meni ohi. Ne alkuvaikeudet oli työlästä aikaa ja sen kanssa piti oikeesti taistella pahimpina aikoina kokonaisia päiviä.

Mä oon kyllä antanu molemmille lapsille korvikettakin, mut nyt oon pyrkiny antamaan mahd. vähän, oikeestaan vaan yötä vasten. Molemmat lapset on nukkunu alusta asti yöt hyvin.

Eli alkuvaikeuksien pitäs mennä kyllä ohi, mutta ei maailma siihen kaadu, jos se eisitten onnistukaan. Mutta jos haluat imettää vielä, niin uskoisin oman kokemukseni perusteella, että se onnistuu.

Vierailija
24/28 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinulle! Poikani täytti eilen 2 kuukautta ja imetys on koko ajan ollut hankalaa. Alussa maito ei noussut kunnolla ja jouduimme antamaan jo sairaalassa korviketta pudonneen painon takia. Tämän jälkeen välillä olin jo täysimetyksellä, mutta sitten taas hankaluuksia tuli. Vauva ei vain malta syödä kunnolla, ongelma on erityisesti päivisin. Yöllä imetän ja se sujuu hyvin. Itse olen tehnyt niin, että imetän HETI kun vauva alkaa heräillä, jolloin vauva saa ainakin jonkin verran syötyä imetyksellä. Siihen päälle annan sitten korvitetta pullosta. Pumppaan myös usein maitoa jolloin voin antaa vauvalle pullosta omaa maitoa. Kun olen antanut riittävästi maitoa/korviketta, vauvamme on iloinen ja tyytyväinen. En jaksanut taistella imetyksen kanssa, sillä elämä oli silloin oikeasti pelkkää itkua ja hysteriaa vauvan puolelta. Elän edelleen toivossa, että jossakin vaiheessa päästäisiin takaisin täysimetykseen, mutta kyllä se elämä näinkin sujuu. Tärkeintä on, että vauva kasvaa ja on onnellinen. En tiedä miksi se korvikkeen antaminen voisi olla niin vaarallista; jos silloin sekä äiti ja vauva voivat paremmin. KOita jaksella!!

Vierailija
25/28 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut mulla oli samanlainen tilanne kuin ap sinulla. Annoin korviketta, ja jatkoin kuitenkin tissittelyä, meillä vauva oli huomattavasti tyytyväisempi kun sai aina vatsan täyteen.

Tsemppiä, et ole yhtään huono äiti vaikka annatkin korviketta.

Vierailija
26/28 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos älyttömästi viesteistä; vinkeistä ja tsempistä. palaan vielä asiaan kun joku oli ketjun nostanut pari päivää sitten.

kirjottelin palstalla tämän jälkeen ketjua "vauvan syöttäminen vain toisesta rinnasta". oma olo alkoi kohentua huomattavasti kun sain tukea sekä neuvolasta että täältä imetykseen vain yhdestä rinnasta. luulin ettei vauvaa voi imettää vain toisesta rinnasta, ettei maito näin riitä yms. mutta olin onneksi väärässä. neuvolan ja täällä saamien viestien perusteella ei ole ollenkaan tavatonta, että vauva kieltäytyy ja lakkaa syömästä toisesta rinnasta.

ihan kaikkea tuli kokeiltua mutta mikään ei saanut vauvaa hyväksymään rija mikä parasta, vauva ei enää täysin kieltäydy toisesta rinnasta. täyskieltäytymistä kesti viikon, mutta sen jälkeen olen saanut vauvan houkuteltua/huijattua toisellekin rinnalle.

Vierailija
27/28 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti karkasi ennen aikojaan :)

niin että kaikkien kokeilujen jälkeen vauva täysin yhtäkkiä vaan "hyväksyikin" rinnan jota oli viikon karttanut. ei kuitenkaan edelleen pidä rintaa yhtä hyvänä kuin toista; syö siitä vaihtelevasti parista imusta pariin minuuttiin. ja toisinaan kieltäytyy kokonaan. pääasia että syö edes vähän, ja maidontuotannon ylläpitämiseksi välillä sitä lypsän. korviketta en ole tarvinnut antaa kertaakaan. seuraava neuvola on vasta viikon päästä; toivotaan että vauvan paino olisi noussut riittävästi.

ainut kurjempi puoli tässä "toispuolisessa imetyksessä" on tuo rintojen kokoero, mikä on nyt jo huomattava. mutta ei haittaa, ihanaa että ollaan saatu jatkaa rintaruokinnalla.

Vierailija
28/28 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos viesteistä. helpottavaa kuulla etten ole ainut joka tuskailee imetyksen kanssa, vaikkakaan tätä kurjaa oloa ja painetta en kyllä tahtoisi kenellekään. en ole vielä antanut vauvalle korviketta, kaapista löytyy jos illalla tulee tiukka paikka. vauva on tänään syönyt kohtalaisesti "parempaa" rintaa ja sainpa samalla kyljellä makaamalla huijattua "vääränkin" rinnan suuhun. suuttu kun tajusi. :( jonkun ehdottamasta korvatulehduksesta tms. tuskin on kyse; eri imetysasentoja on kokeiltu.

käyn tänään hakemassa rintakumin kokeeksi. en tiedä huoliiko enää avuksi, mutta nyt tarvii ottaa kaikki keinot kokeiluun. lisäksi tilasin netin kautta kun läheltä apteekeista ei löydy lansinohin nänninkohottajan, ilmeisesti uusi tuote suomen markkinoilla. luulen nimittäin että vauvan lakkoilu johtuu matalasta ja sisäänpäin vetäytyneestä rinnanpäästä. tai en muutakaan järkiselitystä asialle keksi.

osaako kukaan sanoa onko siitä mitä seurauksia jos vauva syö pitkään vain toista rintaa? on jo nyt ärtynyt mutta muita? miten on riittävän ravinnon saannin laita?