Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella täällä asuntolainaa yli 200.000 euroa?

Vierailija
12.01.2010 |

Mitkä ovat perheenne tulot ja kuukausittaiset lainanlyhennykset?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhennys 1900€/kk ja perheen palkkatulot n.12 000€/kk

Vierailija
2/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot n. 6.000 eur/kk, ja harkitaa 200t euron lainan ottoa asunnon vaihdon yhteydessä.

Hirvittää vaan, kun tuo tuntuu niin suurelta lainalta, vaikka maksukykyä onkin, eikä suuria muutoksia ole tiedossa. Silti olen vähän huolissani, että mitä jos tapahtuukin jotain yllättävää (työttömyyttä, vakavaa sairastumista tms.), pärjätäänkö sitten enää tuon lainan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen bruttopalkka reilut 5 tonnia ja minun 3. Siitä verot pois, niin taitaa jäädä vähemmänkin käteen kuin teillä. Lainaa oli aluksi 220 tuhatta, nyt taitaa olla jo vähän alle tuon 200.

Ihan hyvin ollaan pärjätty. Lyhennyksiä menee kuussa tonnin verran ja siihen korot päälle, eli korkotaso tietty heiluttelee jonkun verran kuukausilyhennyksen määrää. Nyt on ollut helppoa kun korot alhaalla.

Meillä on lainanlyhennystili, johon menee palkasta automaattisesti molemmilta tietty summa kuussa. Se on ollut nyt noin 20% enemmän kuin mitä pankki kuukausittain veloittaa, joten tilille on kertynyt pieni puskurirahasto akuutin hädän varalta.

Minusta niin pienen kuin isonkin lainan ottajan kannattaa huolehtia siitä, että pystyy koko ajan pitämään säästössä parin-kolmen kuukauden lyhennyksiä vastaavan summan.

Jos teillä ei ole isoja paineita matkustella ja ostella kalliita juttuja, miksei tuonkin kokoinen laina onnistu jos kerran tarvitsette isompaa asuntoa tai muutto on muuten tarpeellinen.

Lainaturvat ovat tosi kalliita eikä niistä välttämättä ole paljon hyötyä. Paras lainaturva olisi ostaa sopivanhintainen asunto, jonka arvo säilyy (hyvä alue, hyväkuntoinen asunto hyväkuntoisessa, hoidetussa kiinteistössä tai uudehko hyvin tehty talo). Jos huolehtii oman maksukyvyn kuntoon muutaman kuukauden tulojen pudotuksen varalta, se riittää. Jos jotain oikein mullistavaa tapahtuu, asunnonhan voi aina myydä.

Ja tietysti henkivakuutukset ja muutkin vakuutukset kuntoon!

Jos taas iso laina huolettaa liikaa, kuuntele itseäsi äläkä rakenna varta vasten liian stressaavaa tilannetta. Ei ole kiva sekään, jos on koko ajan kylmä hiki huolesta.

Meillä nettotulot n. 6.000 eur/kk, ja harkitaa 200t euron lainan ottoa asunnon vaihdon yhteydessä. Hirvittää vaan, kun tuo tuntuu niin suurelta lainalta, vaikka maksukykyä onkin, eikä suuria muutoksia ole tiedossa. Silti olen vähän huolissani, että mitä jos tapahtuukin jotain yllättävää (työttömyyttä, vakavaa sairastumista tms.), pärjätäänkö sitten enää tuon lainan kanssa.

Vierailija
4/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulot normisti 5500 nettona, nyt vähemmän, koska olen hoitovapaalla ja miehen palkka on vähän pienempi. Käteen uskon tulevan n. 4300 tässä kuussa. Lyhennykset kuussa 2500 euroa eli suhteellisen paljon. Elämämme muuten säästeliäästi. Tämä on ollut meidän ratkaisu eli maksaa mielummin kotia ja ostaa muuta vähemmän. Hyvin tulemme toimeen. Muut talon kustannukset kannattaa laskea tarkkaan!

Vierailija
5/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaturvavakuutukset tosiaan ovat minustakin kohtuuttoman kalliita, joten sellaista en halua.

Olen ehkä vähän murehtija luonteeltani, joten vakavasti pitänee harkita, minkä verran on valmis lopulta lainaa ottamaan. Luulen, että minulle stressiä tuottaa tilanne, jota joku muu voisi pitää ihan hyvänä. Ihan pakko ei ole niin paljon isompaan vaihtaa, että tarvitsisi noin suurta lainaa ottaa. Vähän kuitenkin houkuttelisi hankkia tässä vaiheessa vähän tilavampi "loppuelämän asunto".

Vierailija
6/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 6# = ap.

Vierailija
7/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on noin isot tulot. Vai onko teillä paljon muutakin lyhennettäävää lainaa?

Me lyhennämme 1100 e/kk ja tulomme ovat alle 5000 e/kk.

Vierailija
8/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on noin isot tulot. Vai onko teillä paljon muutakin lyhennettäävää lainaa?

Me lyhennämme 1100 e/kk ja tulomme ovat alle 5000 e/kk.

Halutaan vain elääkin pelkän lainanlyhennyksen sijaan, eli matkustellaan paljon, harrastetaan jne. Ja pitää muistaa, että nuo ovat bruttotulot, joista lähtee vielä verot pois...

Vierailija
9/56 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkaa käteen yht. 2800e lyhennyt 850e/kk

Vierailija
10/56 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausilyhennys 300 euroa. Meidän ansiot 8000 euroa/kk yhteensä :)

Mökkilainaa jäljellä 40tuhatta. Kuukausilyhennys 570 euroa.

Itse rakennettu pienellä rahalla. joten koskaan ei olla kituutettu lainojen kanssa. Rahaa jääny hyvin elämiseenkin.

Vierailija
11/56 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laina lyhenee kuukaudessa 2000 eurolla ja tulot ovat jotain 230 - 250 000 luokkaa brutto, riippuen tulospalkkioista.

Vierailija
12/56 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

10tuhatta jäljellä asuntolainaa. Kuukausilyhennys 300 euroa. Meidän ansiot 8000 euroa/kk yhteensä :)

Mökkilainaa jäljellä 40tuhatta. Kuukausilyhennys 570 euroa.

Itse rakennettu pienellä rahalla. joten koskaan ei olla kituutettu lainojen kanssa. Rahaa jääny hyvin elämiseenkin.

Vierailija
13/56 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 6000 €/kk

Vierailija
14/56 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 6000 €/kk

Jos teillä on yli 400 000,- lainaa, minkä verran lyhennätte sitä? Millainen laina-aikanne oikein on?

Vierailija
15/56 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 000,-

Lyhennyksiä en tiedä, koska laina on kokonaan mieheni nimissä, ja itse saisin varmaankin hermoromahduksen jos tietäisin kuukausittaiset menomme tältä osin.

Vierailija
16/56 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot kuukaudessa 4000 euroa. Millaista asuntolainaa "suosittelette" ja millaista lyhennyserää?

Vierailija
17/56 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun myydään kakkosasunto niin jää n. 300 000e. Bruttotulot vuodessa yhteensä n. 120 000e/v.

Vierailija
18/56 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksettu lainaa pois 2,5v 1600e/kk sis. korot. Varsinainen lyhennyksen määrä on siis vähän vähemmän, mutten muista paljonko. Mies seuraa tarkemmin.

Nyt tosin jouduttiin pudottamaan kuukausimaksua 1300 euroksi/kk kun jouduttiin autonvaihdon yhteydessä ottamaan autolaina ja sitä lyhennetään tuo erotus 300e/kk.

Nettotulot/kk on 4500 eur + lapsilisät.

Vierailija
19/56 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin nettotulot ja bruttotulot sekaisin, nettotulot siis on jotain 3800eur.

Vierailija
20/56 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot tällä hetkellä (vanhempainvapaalla olen, mies töissä) joku 4300 eur. Lainaa lyhennetään noin 1000 e/kk. Ja laina-aikaa on vielä paljon jäljellä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan