Kuinka monella täällä asuntolainaa yli 200.000 euroa?
Mitkä ovat perheenne tulot ja kuukausittaiset lainanlyhennykset?
Kommentit (56)
Meillä on miehen kanssa asuntolainaa 330 000 euroo. Lyhennetään 1800 euroo kuussa. Ja bruttotulot on yhteensä meillä aika tarkkaan 8000 euroo. Eiks kenelläkään ole tollasta lainaa?
meilla varmaan isoin laina:
meilla on lainaa $450 000 ja yhteistulot $220 000/vuosi. laina lyhenee $3800 kuussa.
Asunto 900 000. Lyhennys 5000kk, käteen jää lyhennyksen jälkeen 10 000.
ei muita lainoja ainakaan vielä. yyh..ja meillä ei edes ole autoa :D
lyhennys n tonni / kk. Lainaa maksettu jo useampi vuosi mutta tuntuu ettei se lyhene lainkaan, huoh, (20v laina). No, asunnon arvo on kyllä noussut ihan mukavasti näinä vuosina.
Palkkatulot on suht normit, yhden tuloilla elellään. Lisäksi muita tuloja. Matkustellaan paljon ym, eli kaikki rahat ei mene asuntolainaan.
Meillä on miehen kanssa asuntolainaa 330 000 euroo. Lyhennetään 1800 euroo kuussa. Ja bruttotulot on yhteensä meillä aika tarkkaan 8000 euroo. Eiks kenelläkään ole tollasta lainaa?
meilla varmaan isoin laina: meilla on lainaa $450 000 ja yhteistulot $220 000/vuosi. laina lyhenee $3800 kuussa.
..täytyy huomauttaa keskustelijoita että kyllä se lainan suuruus on tietenkin suhteessa tuloihin ja siihen millaista korkoa maksetaan. Esim jos on yli 200 000 vuositulot niin ei tuo 450 000 laina nyt mitenkään järjettömän suuri ole. Lisäksi täytyy muistaa että viime vuodet korkotaso on ollut matala, mutta asuntojen hinnat ovat nousseet vauhdilla.
Meillä nettotulot n. 6.000 eur/kk, ja harkitaa 200t euron lainan ottoa asunnon vaihdon yhteydessä.
Hirvittää vaan, kun tuo tuntuu niin suurelta lainalta, vaikka maksukykyä onkin, eikä suuria muutoksia ole tiedossa. Silti olen vähän huolissani, että mitä jos tapahtuukin jotain yllättävää (työttömyyttä, vakavaa sairastumista tms.), pärjätäänkö sitten enää tuon lainan kanssa.
Me otettiin n 200t laina lähes vastaavassa tilanteessa kuin te (tosin en tiedä teidän töistä ym.) Työttömyysturva on aika hyvä Suomessa ja sairastaminenkin suht halpaa. Ottaisin mielummin henki- kuin lainaturvavakuutuksen. Ja pitäisin huolta työttömyysturvasta. Meillä tulot vielä laski jossain vaiheessa hoitovapaan vuoksi.
Alussa voi tuntua tiukalta, mutta yleensä tulotaso nousee vuosien saatossa ja jossain vaiheessa laina lyhenee suht itsellään. Asunnon arvokin nousee yleensä pitkällä tähtäimellä. Ja ainahan sen voi myydä ja muuttaa halvempaan!
En tiedä työpaikoistanne, mutta tuloihinne nähden ottaisin 200t lainan hyvinkin.
Oli 240 000€
Miehen nettotulot/kk n. 6000€, mun 0€
Mies saa bonuksina yms tuloina vuodessa n. 20 000€ lisäksi, netto
Vuokratuloja netto 1200€
Maksetaan 2000€/kk + korot
Aikamoisia perheitä kun nettotulot huitelee 8000 euron summissa.
Kyllähän näillä jo kolmensadan tonnin lainaa hoitaakin
Lyhennys ja korot 2000. Extralyhennyksiä n.20 000 vuodessa. Käteen jää 11 000 euroa/kk.
n. 230 000 € jäljellä vielä yhteensä
nettotulot yhteensä 9000 €/kk
kuukausilyhennykset yht. 3200 €
reilu 180 000 vielä, ja onhan siinä maksamista... Tulot ei järettömästi päälle keskitulojen...
olen hoitovapaalla ehkä joku 4000. Hyvin pärjäämme:)
minun mielestäni laina on kohtuullisessa suhteessa tuloihin, edellyttäen että hankkeen omavaraisuusaste on yli 50 %.
Ts. jos ostettava talo on yli 400 Keur arvoinen, ei hankkeessa ole mätää.
Vaikka kävisi "huonostikkin", ette jää puille paljaille.
Minä olen huolestunut siitä, että erityisesti sakka-suomessa otetaan lainaa 100 % kohteen arvosta. Siinä tulee routa äkkiä kylään.
sorry, kolmoselle oli tarkoitus kommentoida.
Meillä lainaa hiukan yli 13000 € jäljellä ja mitoitettu laina aikanaan siten, että yhden palkalla voi maksaa lainanlyhennykset. Nyt maksetaan kuukaudessa hiukan yli 300 € ja mukavaa kun rahaa jää elämiseenkin.
Asuntolainaa otettiin 80000 € ja muutoin omalla rahoituksella. Itselleni 200000 € olisi iso summa maksaa takaisin, kun nettotulot ovat meidän perheessä n. 4000 € luokkaa.
Lainaa oli alkujaan 232000 (nyt alle 200000 jäljellä) Nettona meille jää käteen kuussa noin 4000e ja lainan lyhennys on n. 1300e
alunperin 240 000 euroa, kohta viisi vuotta lyhenetty, en ole varma tämänhetkisestä jäljelläolevasta lainasummasta. Bruttotulomme ovat yhteensä n.8000 euroa/kk. Lainanlyhennys n. 1200-1300/kk, laina-aika 25v.