*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikot 3 ja 4
Kommentit (54)
ihan normaaleja ligamenttien venymiskipuja. Kohtu suurenee päivä päivältä joten varsinkin äkkipikaiset liikkeet kuten aivastus voi tuntua. Helpottaa yleensä kyyristymällä ja antamalla ns. tilaa ligamenteille :) helpottaa raskauden edetessä kunnes tulevat liitoskipujen kanssa loppuvaiheessa takaisin :D ainaki mulla tuli :P
T: HanniS + papunen 16+6
Uskomatonta miten nopeasti viikot menee! Tänään tasan rv16! :)
Maha on alkanut pullottaa sen verran, että tarvis löytää äitiysfarkut. Yksiä jo nopsaa sovitinkin kaupungilla, mutta ne ei sopinut. Selkäkivut vaivaa etenkin iltaisin esim. sohvalta noustessa ja nukkumaan mennessä on vaikea löytää hyvää asentoa. Mutta ilmoittauduin äitiysjoogaan, joka alkaa maaliskuun alussa (sillon rv22), jospa siitä vaikka ois jotakin apua. Oon tykännyt ihan tavallisesta joogasta, niin ajattelin tuon olevan hyvä juttu myös.
Fanni rv16
juu täällä kans samoja kipuja,normaaleja ovat.ja samanlaisia repäsyjä tuntuu jos nopeasti liikkuu,tai vaihtaa asentoa..
(.) tänään tasan 13+0 ! kotidoppleri saapui tiistaina,ja olen jo kerinnyt kuuntelemaan sydänääniä kahteen kertaan. ^.^ ihania !
huono-olo ei vieläkään ole unohtanut käydä kylässä. vois jo loppua,sillä tuntuu kamalalta lähteä aamulla töihin,kun bussissa tulee kamala ällötys.:(
Maha pullottaa täälläkin,ja mammafarkut on jalassa,aika hyvin kyllä kaikki on jo huomannut kasvavan masun :D
ihanaa loppuviikkoa kaikille ! :)
sunniee ja masukas 13+0
Varsinkin kun sekoittaa ne pari viikkoa, jolloin vauvaa ei vielä ole, mutta jotka kuitenkin mukaan lasketaan -.-
Meiltäkin kun siellä neuvolassa kyseltiin viimeisten kuukautisten ensimmäistä päivää niin eihän sitä muisteta. Niin epäsäännöllisetkin kun olivat... Mutta hedelmöittymisen ajankohta tiedetään varsin tarkkaan! Eikö kelpaa? Pöh.
Ultrassa varmistellaan sekin...
Vauva on viikolla 12 aika tarkkaan nyt. Eli "oikeaoppisesti" viikolla 15? Vaikia oli noi viikotkin laskea kun kuukausia vaan laskettiin, mutta luin eilen niitä neuvolasta saatuja vihkoja niin...
Ollaan muuten kanssa mietitty sitä kotikuuntelujuttua. Tekisi mieli hankkia! Kun ei se kuitenkaan ihan kertakäyttötavaraksi olisi jäämässä~ Ja muutenkin, kun avokkikin on niin säikkynä raskauden takia (tuli kaaduttua pyllylleen eilen) niin varmuuden vuoksi...
Mutta en sitte tiä ku oon taas niin pihillä tuulella!
...tämäpä olikin turha kommentti :D
Olen ihan uusi täällä ja katsotaan onnistuuko listan päivitys ja viestin lisäys...
29.6. Han, 1
1.7. emmizle, 2, Turku
1.7. Tyttå89, 1
1.7 Tassu 1, Jorvi
1.7. Sanjuska75, 2, K-HKS
2.7. HanniS, 2, 21, KYS
2.7. Zajka, 1, Porvoo
2.7. Chili-80, 3, Kättäri
3.7. ek, 2, 20, Jorvi
3.7. Ihme, 1
4.7. Britney87
4.7. Nupsu, 4, TAYS
3.7. Tani, 3, Kättäri
5.7. Nestor, 2
5.7. vauvva, 1,24, KYS
6.7. Vimpula, 2
6.7. Vanukas, 1
6.7. Hilla78, 4
6.7 ApsiDeisi
6.7 Tuikku, 2
7.7. Insku83, 2
7.7. NM-90
7.7. Salsa9, 2
8.7. Fanni, 1
9.7. Puolukka83, 1, Kätilöopisto
9.7. shira, 3, 25, MKS
9.7 vaniliini, 1
9.7. anskunekku, 1, 21, TAYS
10.7 Tridian, 1, 25
10.7. miruliini, 2, tays tai phks
10.7 -Tuikku-, 2
11.7. neontetra81, 3, 28 Hyvinkään sairaala
11.7. Petruska, 1
11.7. Heldels, 2, 34, kättäri
12.7. irma
12.7. iinea, 2
12.7. tur-koo-si, 1
12.7. Cicu, 3
12.7. kettu, 1
12.7. toukokuu, 4, Kys
13.7. onnenkantamoinen
13.7. Bonnie 83, 2
14.7. Karkki, 1, 23, OYS
14.7 Miukkis, 1
15.7. Enkelinäiti, 2, 28, Hyvinkään sairaala
17.7. Tuuli, 1
17.7. Hexuli, 5
19.7. Whitecat, 3
19.7. Mysweetie, 2, 25, Jorvi
19.7. Jennas, Naistenklinikka
20.7. tuittu82, 3
20.7. Tähti, 2 ,
22.7. Banfigo, 1, KYS
23.7 Illuvatar, Lohja
23.7 Kivi 3
25.7. Skidimadinka, 3, 34, Kättäri
26.7. pikkuvarpaat,1
26.7 HK, 1, 28,
26.7. Keräkurmitsa, 2
27.7. nasuste, 2, koks
29.7 mama87, 2
29.7. Memm!, 1, Jkl
30.7 Sunniee
30.7 äityli-76, 3, EKKS
31.07 Suvi83, 1, Kättäri
pikkanen09, 30
Geminimama, 3, PHKS
Kajo, 1
Banfigo, 1
Täällä on myös tullut tutuksi noi repäisykivut ja vihlomiset aivastaessa ja äkillisiä liikkeitä tehdessä. Väsymystä on ollut ja iltaisin tulee välillä vähän etova olo, muttei pahasti. Masu näkyy jo ja sukulaiset ihastelee ja taputtelee. :D Ensi viikon neuvolaa edelleen odotellessa. :)
Vaniliini 16+1
Ostin tänään ekat äitiysfarkut H&M:ltä. Oli kyllä vaikea löytää sopivat! Koot eivät olleet ollenkaan samat mitä mun normaaleissa vaatteissa. Yleensä alaosa on mulla ollut 38/40 ja nyt ostamani farkut olivat kokoa 42. Mulla on aika leveä lantio ja sen vuoksi oli vaikea löytää sopivia, kun niissähän ei mitään avattavaa vetskaria ole, niin pitää saada pujoteltua päälle. Mutta lopulta löytyi yhdet ihan mukavat, aika piukat nekin tosin. Mutta oli ihanaa, kun sai maha pullahtaa vapaasti esille :)
Ootteko te muut ostaneet äitiysvaatteita uusina vai onko joku ostanut esim. kirpparilta tai netistä käytettyjä?
Oon kärsinyt hieman uniongelmista. Nukahtaminen sujuu jotenkuten, mutta herään joka yö siinä 4-5 aikaan. Ja yleensä on vielä niin kauhea pissahätä, että on pakko nousta käymään vessassa, kun mahaa pistää. Yks yö olin kuvittelevani tuntevani potkun, mutta mitä lie kuvitelmaa oli :D Kun ei tie miltä ne vauvan liikkeet kuuluis tuntua, niin ei voi olla varma ennen kuin ne alkaa olemaan säännöllisempiä.
Fanni rv16+2
Okei, no hyvä et noi on vaan kohdun kasvamisesta johtuvia :)
Tää väsymys ei kyllä ala helpottamaan ollenkaan. Koko ajan voisi nukkua. Pahoinvointi on jo helpottanut, onneksi!
Mua on jo alkanut vähän huolestuttamaan, kun en ole tuntenut pikku-hepun liikkeitä nyt pariin päivään. Onkohan sillä kaikki hyvin? Pitäiskö käydä neuvolassa sydänääniä kuuntelemassa, jotta saisi mielenrauhan? ääh, en tiedä... Kun toisaalta tiedän, että on normaalia, ettei näillä viikoilla vielä tunnu liikkeet säännöllisesti etenkään jos istukka on edessä. Enkä haluaisi vaikuttaa ylihysteeriseltä odottajaltakaan, joten ehkä en sit ota yhteyttä neuvolaan.
Mieli heittelehtii... eilen suutuin miehelle ihan mitättömästä asiasta ja tänään tuntuu, et kaikki vaan itkettäis. Onko muilla tällaista??
Nyt väsyttää jo niin, ettei meinaa kirjoitus onnistua!!!
t, Sanjuska + pikku-heppu rv 17+3
Mäkin olen huomannut, että liikkeitä on toisina päivinä paljon enemmän kuin toisina. Sit hiljaisina päivinä huoli hiipii mieleen. Mutta koitetaan olla hysterisoimatta itse kukin. Sanjuska, näköjään odotat toista, joten varmaan tiedät mitä odottaa ja miten houkutella liikkeitä. Mä oon huomannu, että liikkeitä tulee enemmän kun on syönyt makeaa. Ehkä myös runsas juominen (vai täysi rakko?) lisää liikkeitä tai helpottaa niiden tuntemista.
Ja jos huolestuttaa käy ihmeessä neuvolassa, sitä vartenhan siellä on ovet auki.
Mielialan heittelyitä on mullakin. Tänään itketti aamulla ensin se että "kaikki muuttuu" ja sen jälkeen se, kun koira leikki niin vilpittömän iloisena.
Tsemppiä ja sunnuntain jatkoa!
Han 17+5
Ihanaa varmasti kun jotkut jo tuntevat pienokaisensa liikkeet! Itse odottelen kovasti, mutta luulenpa että voi mennä vielä muutama viikko kun ensimmäistä odotellaan, eikä tiedä mitä luokitella liikkeiksi. Miten muuten teillä toista odottavilla on asian laita, milloin aloitte tuntea esikoisenne liikkeet? Täällä myös mieli heittelehtii, suutun helposti ja itken. Jos alkaa itkettää yksi asia niin itken sen jälkeen vielä kymmenen muutakin asiaa. On tämä odotus joskus rankkaa! :D
Vaniliini 16+2
aikaan tunsin liikkeet muistaakseni rv.16-17 kieppeillä ja nyt olen jo pieniä pukkauksia silloin tällöin saanut. lähinnä silloin kun olen tekemässä jotain muuta. kun yritän rauhoittua ja kuulostella, sekä tyrkkiä ja painella mahaa niin ei tämä asukki suostu liikkumaan :) tosin tuo toimi esikoisen aikaan. Samoiten millään ruoalla ei näyttäis olevan vaikutusta. Masukki ei innostu suklaasta tmv.
Mieli on yllättävänkin rauhallinen. Niinkuin esikoisenkin aikaan. Mutta sitten synnytyksen jälkeen se kyllä korvautui. Saatoin yhtäkkiä ruokapöydässä purskahtaa itkuun jne :P kaikkea tosi outoa.
Nyt tässä parin viikon aikana olen huomannut aamuisin(varsinkin jos olen nukkunut mahallaan tai puolimahallaan) että kohtu on noussu ylös päin. tohon navan alle nousee sellainen amerikkalaisen jalkapallon tapainen pallo, joskus myös liikkeet tuntuu näin paljo helpommin. Mutta välillä on kyllä epätodellinen olo että onkohan kaikki hyvin masussa :/ mut eiköhän kun kerta tänne asti jo hyvin tuloksin ja ultrauksin on selvitty.
Ihania ihania vaivoja on tullut vkolopun aikana lisää jotka meinaa alitajuntaisesti lietsoa paniikkia. Aivan järisyttävä kutina, lähinnä päänahassa, korvien takana, kaulalla ja niskassa. Ensimmäisenä pelkona hiipi raskaushepatoosi, mutta se yleensä alkaa vasta viimeisellä kolmanneksella ja kämmien ja jalkapohjien kutinana. Mietin myös jotain rokkoa, mut josko sittenkin olisi pienin paha eli pakkasesta johtuvaa. Ja tähän kutinaan ei rasvaukset auta.
Ja vielä, eilen oli selkä "sisältä" päin kipeä. siis tiedättekö jos nielasee vahingossa jonkun liian ison tai terävän ruoan palan tmv niin se tuntuu ihan selässä asti kipeänä kun menee alas. No tällainen tunne mutta ihan jatkuvana, lähinnä nielastessa ja asentoa vaihtaessa eli siis ihan koko ajan. No tänään se helpotti mutta nyt kipu siirtyi oikeasti selkään ja oikean lonkan päälle. Juurikin sellaisia selkäkipuja mitä esikoisen aikaan oli loppuvaiheessa. Lihakset jumissa tai jotain, mutta joka askeleella sattuu(voisi kai sitä kuvailla iskiaskivuksikin mutta vain oikean puoleisena). Tässä nyt yritän näiden kaikkien vaivojen kanssa painella eteenpäin ja tulevaa neuvolaa kohti joka on 2vko päästä. Harjottelua olisi jäljellä vielä 3vkoa eli ainakin tuo selkä sais parantua. Jos jollakin on tietoa tosta kutinasta tai sen helpottamisesta(kortisoni rasvakaan ei auttanut, 3pv sitä käytin tuloksetta) niin vinkkejä otetaan vastaan.
Siinäpä pitkät tarinat omaa napaa :D
Hauskaa alkavaa viikkoa kaikille heinäkuisille!!!
T:HanniS + papunen 17+2
Tänään sain sitten aikaseksi mennä H&M:ään ostamaan mammavaatteita ja päästää itseni kärsimyksestä. On ollut ihan järkyttävää kulkea kireillä farkuilla ja kun ne vielä painavat vatsaa niin, että vatsavaivojakin tulee jo sen takia! Ostin yhdet äitiysfarkut, yhden olopuvun ja yhden äitiyspaidan. Kaikki vaatteet olivat sellaisia mitkä sopivat nyt pienen masun kanssa ja antavat periksi joustavan resorin ansiosta isommallekin masulle ja resori nousee mukavasti tuohon kasvavan masun päälle. :) Nyt on paljon mukavampi olla! Vaunuja käytiin muutamissa liikkeissä katselemassa ja löydettiinkin jo mieluisat! Voi olla että ne täytyy käydä ainakin varaamassa jollei jopa ostamassa, koska olivat tämän vuoden uudesta mallistosta ja niihin sai vielä matkarattaat kaupan päälle, joiden arvo oli 109e muistaakseni. On hassua ostella näin aikaisin vaunuja, mutta pakkohan se on jos on löytänyt mieluisat, joita ei löydy enää välttämättä kun H-hetki on käsillä. :) Yhdistelmät on mielessä. On tämä odotus jännää aikaa, ainakin kun ensimmäinen on tulossa ja innokkaasti jo valmistellaan tulevaa. Mietin välillä että saako iloita ja tehdä suunnitelmia ja ostoksia jo nyt, että mitä jos sattuukin jotakin ja sitten kyllä itketään oikeen kunnolla. :( Mutta ei kai sitä voi pelossakaan koko raskautta elää, vaan on uskallettava nauttia tästä hetkestä ja ihanasta tulevasta mitä on luvassa. Sitten jos sattuu jotain niin sitten itketään mutta nyt täytyy uskaltaa nauttia! Vai mitä mieltä te muut olette? Ihanaa odotusta kaikille ja uskaltakaa iloita!
Vaniliini 16+3
Vaunuja käytiin muutamissa liikkeissä katselemassa ja löydettiinkin jo mieluisat! Voi olla että ne täytyy käydä ainakin varaamassa jollei jopa ostamassa, koska olivat tämän vuoden uudesta mallistosta ja niihin sai vielä matkarattaat kaupan päälle, joiden arvo oli 109e muistaakseni.
Saako udella, mikä merkki, malli ja missä liikkeessä? Tässä kun esikoista odotellaan, niin ollaan ihan ihmeissään noiden vaunujen kanssa! Yhdistelmät kiinnostaisi, mahdollisimman pitkäikäiset ja monikäyttöiset, näppärät kaupungissa ja julkisilla liikkumiseen... Mutta kun mistä noista tietää mitkä on hyvät?!?!
Kokeneemmat konkarit, auttakkee!
vaunujen(samaten kun auton istuinten) kriteerinä on ollu pieneen tilaan menevät. Olin vuoden päivät yksityisenä lastenhoitajana perheessä jossa oli alle vuoden ikäinen tyttö. Hänellä oli teutonian vaunut, joten ihastuin teutonia merkkiin. Tietenkin teutonia sattuu olemaan markkinoiden kallein merkki(kuten kaikki mistä minä tykkään :P). Löydettiin kuitenkin käytettynä teutonian mistral yhdistelmävaunut(2003 vuoden malli, ostettiin v. 2007), jotka menevät pieneen tilaan(paljon pienemmät kuin esim. emmaljungat tai briot[jotka mielestäni on jotenkin hirveän kookkaan oloisia]), ovat suht kevyet, ilmakumipyörillä(helpompi kulkea eri maastoissa ja renkaat saa täytettyä ilmojen valuessa), heittoaisa(aivan ehdoton sitten kun vauva alkaa istua ja aurinko paistaa ym..) ja muutenkin juuri meille sopivat. Tavarakori on pieni mutta koska pääsääntöisesti käymme autolla kaupassa ym isommat ostot tekemässä niin emme tarvitse isompaa koria. Kaupungilla ja pikkukaupoissa kulkee oikein hyvin vaikkei akselinsa ympäri pyöriviä etupyöriä olekaan(niitäkin on eri teutonia malleissa). Ollaan kuitenki enempi maalla oleilevaa kansaa joten ne kaupunkireissut mitä on heitetty niin vaunut ovat ajaneet asiansa täysin. Oikeastaan mitään moitittavaa en ole noista löytänyt, paitsi uutena ostettaessa hinta kirpaisee(jotain 800e-1000e koko yhdistelmävaunupaketti kaikkine herkkuineen). Meillä on pehmeällä kantokopalla oleva versio mutta teutonioita saa myös kovalla kopalla, tietääkseni. Meille ollut riittävä tuo pehmeä koppa, sen minkä poika siinä sopi ja ehti olla ennen kesän tuloa. Laadukkaat ja pitkäikäiset vaunut. Suosittelen ehdottomasti teutoniaa :)
joo noiden tyttö/poika-odotusjuttujen perusteella vois sitä tyttö ehkä odotella.. :) mutta katellaan nyt vielä... parit punaiset vaatteet ja yhen mekon jo ostin alennusmyynnistä.. ku Oli Pakko.. :) onneksi veli saa myös vauvan tänä vuonna et ehkä niille voi sitte lahjottaa "vika" väriset...
Vaunuista: meillä on ollut Emmaljungan CitySport ja ihan käypä peli sekin.. etenkin näin "maalla", isot umpikumipyörät ja suht kevyet.. (tosin toi lähes kolmivuotias esikoinen alkaa tuntuu painavalta missä tahansa rattaissa..)vauva-aikaan meillä oli siinä Citykoppa, mikä on parempi kesävauvalla kuin tukalan kuuma kantopussi.. (esikoinen myös heinäkuinen)niin ja väri kannattaa olla suht vaalea ainakin toi koppa ettei vauva saa lämpöhalvausta missään pikimustassa kopassa..ratas osa voi olla tummempi..se meinaan likaantuu..
Itse tässä pähkäilen tuplarattaiden ostoa.. ostaako vai eikö? esikoinen tosiaan on 3v heinäkuussa ja periaatteessa ratasikä on siihen asti.. tosin meijän poika on aika laiska kävelijä joten voi olla että en pääse sitten mihinkään ennen kun ukko tulee kotiin..ideoita?
oireita: närästystä mutta muuten helpottaa.. häntäluunkohtaan sattuu välillä niin ettei pääse liikkeelle.. mutta hieronta auttaa..
Kirpeitä pakkassäitä..
nasuste rv 14
Sinnehän siis odotettiin pääsevämme aika äkkiä, kun neuvolatätikin sanoi, että pyytää niitä varaamaan ajan mahdollisimman pian, koska raskaus tosiaan jo pikkasen yli kolme kuukautta...
No, aika on melko tasan KUUKAUDEN KULUTTUA. Eli viidettä virstanpylvästä odotellessa... kiva. Toivottavasti on sitte kaikki hyvin siellä, koska meillähän on tosiaan ollut sovittuna jo ennen raskauttakin se, että jos on merkkejä vakavista vammoista niin keskeytetään. Ei ole mahdollisuuksia (eikä suoraansanottuna haluakaan) hoitaa esim. vaikeasti autistista lasta koko sen eliniän ajan, koska tuskin voisi koskaan itse huolehtia itsestään...
Harmittaa ihan. Pitää vain luottaa luonnon kulkuun ja siihen, että olisi se mennyt kesken itsekseen jos tarvetta olisi. Parasta toivotaan, vaikka toisaalta, pessimisti ei pety...
Peloista muuten vielä sen verran, että tässä tavallaan odotellaan myös raskausajan diabeteksen puhkeamista. On geneettisetkin mahdollisuudet siihen mokomaan... Ja tietysti kaikki muutkin möröt kummittelee mielessä, taas yksi lisää, kun joku mainitsi sen kutinajutun, mikä sitten lieneekään.
On tää raskaus kuitenkin sen verran hyvin edennyt tähän asti, jopa niin huikean hyvin, että senkin puolesta tulee jännitettyä että koska ne ongelmat sitten alkaa.
Tein jo tuonne oman aloituksenkin, kun niin hassuja pohdin. Pikku-heppu kun ei itsestään ole juuri ilmoitellut, eli siis liikkeitä ei ole tuntunut, niin aloin sitten jo hupsuna pohtia, että onkohan kannettava tietokone jotenkin vaikuttanut, kun aika usein pidän sitä vatsan päällä. Kaikkea sitä mieleen tuleekin... :o
Esikoisesta tosin tunsin varmat liikkeet viikoilla 18-19. Huomenna ajattelin kokeilla töissä, josko pikku-hepun sydänäänet saisi kuuluviin ihan tavallisella stetoskoopilla. Jos ei kuulu, niin on pakko käydä neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet, jotta mieli rauhoittuu. Seuraava ultra on 19.2. ja neuvola vasta maaliskuun alussa.
Vaunupohdintoihin sanoisin, et kannattaa miettiä eka tarkkaan, että missä vaunuja pääasiassa eniten työnnetään (kaupunkioloissa vai maalla), kuinka vaunuja säilytetään, kuinka mahtuu autoon tai julkisiin kulkuvälineisiin, ovatko työntäjät kovin eripituisia, jolloin teleskooppisäätöinen työntöaisa on kullanarvoinen, jotta molemmilla työntäjillä on hyvin jalkatilaa, tarvitaanko tilava tavarakori ostoksille, entä haluaako ostaa yhdistelmävaunut, joissa on erillään koppaosa ja ratasosa vaiko ratasosan päälle laitettava kantokoppa. Ja tärkein tietysti, mikä on vaunuihin sijoitettava budjetti. Vinkiksi myös sellainen nettisivu kuin vaunut.info, jossa voi tutustua eri vaunumerkkeihin ja -malleihin ja siellä voi myös vertailla eri merkkien ja mallien ominaisuuksia. Kannattaa käydä tutustumassa.
t. Sanjuska + hiljainen pikku-heppu rv 17+5
Täällä elo etenee tasaiseen tahtiin... Viime perjantaina kävin sokerirasituksessa, kun esikoisen aikaan sain raskausdiabetes-diagnoosin (oli yli 4500g). Edellisessä raskaudessa oli arvot ok, jospa tälläkin kertaa pysyy hallinnassa. Masuasukki on innokas poukkoilija, muutaman päivän on tuntunut liikkeet muutenkin, kuin selällään kuulostellen.
Nasuste mietti tuplarattaita, meillä ne on ollut ahkerassa käytössä, kun ei asuta ihan keskustassa. Joskus saattaa tulla päivässä kävelyä 10km, ei ehkä vielä moinen matka pojalta taittuisi. Viime kesänä vielä istui pitkät matkat osittain kyydissä, vaikka täytti syksyllä 5v. Seisomatelinekin on ihan kätevä, mutta ainakin meidän malli voisi olla lumessa melkoinen lykittävä...
Toivottavasti Sanjuskan pikku-hepulla on kaikki hyvin!
Pakkasta on täälläkin riittänyt. Hiihtämässä ja luistelemassa ollaan käyty, kun vaan sää on sallinut.
shira rv 16+4
Mä ajattelin kirjottaa tänne kun mua askarruttaa nyt yks juttu.. Mä tos päivällä aivastelin muutaman kerran ja alavatsaan sattu ihan kauheesti samalla kun aivastin? onks kellään muulla ollut sellasta, tai tietääkö että mitä se tarkoittaa????.. toivon ettei ollut mitään vakavaa tms. :(
ja voi olla et se oli joku ihan turhakin juttu mut pelottaa silti et onkohan kaikki nyt hyvin pikkusella.. pitää kyl kysyy enskuun neuvolassa asiasta..