*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikot 3 ja 4
Kommentit (54)
Kävin tänään neuvolassa ja "alkuraskauden lääkärissä", aiemmin ei ollut mahdollista päästä lääkärille, joten olin siellä vasta nyt. Kaikki oli pikkuisella hyvin, syke tasainen 150. Lääkäri oikein kehui sykkeen tasaisuutta :) Mutta se s**marin neuvolatäti..! Mulle oli tullut painoa viikkoja kohden 875grammaa (2,5 viikon aikana). Siitäpä se riemastu! En tie miks paino on yhtäkkiä noin noussut, kun olen ihan normaalisti liikkunut ja syönyt. Oli siinä vähän sellainen avuton ja surullinen olo, teki mieli puolustautuu mut en viittinyt alkaa. Ja ihme vaan verenpaine oli hieman korkealla :D No mutta onneks lääkäri oli mukava! Ja olen ajatellut alkaa käymään uimassa, joten ehkä se paino sitten alkais pysyä hanskassa.
Onko muille huomauteltu painon noususta?
Seuraavaks onkin sitten vasta 26.2 rakenneultra ja maaliskuun toisella viikolla neuvola-aika.
Itsekin oon nyt teidän muiden puheiden vuoksi innostunut katsomaan noita vaunuja :) Oon tykästynyt kauheasti kans Emmaljungiin, mut on ne aika kalliit! Toisaalta ollaan mietitty, että ne varmaan menis sit kaikilla tulevillakin lapsilla. Halutaan ostaa laadukkaat ja kestävät vaunut, ja just yhdistelmävaunut. Meillä on kriteereinä ainakin keveys ja hyvä liikkuvuus lenkeillä ja se, että ne on helppo kasata auton perään.
Fanni rv16+6
nonnii, mua kans huolestuttaa mun paino kun tuntuu et oon syönyt ja liikkunut normaalisti.. mut paino vaan nousee.. tosin ei mulle kyl neuvola täti ole mitään sanonut, tai katotaan ensviikolla mitä se sanoo, kun sillon on seuraava neuvola. :) ja sitten 15.2 on se rakenneultra. Mun äiti just tänää sano et tahtois tulla mukaan sinne rakenneultraa, no kyl se mulle käy.. :) vai onko siel joku et ei saa tulla kun 1 eli oma mies mukaan.. eikai sil oo mitään välii.
Me ollaan mietitty et ostettais Brio kombi yhdistelmävaunut, ja sitten brio primo turvakaukalo. Ei me olla kyl viel luonnossa käyty noita kattomassa, mut netistä ollaan selailtu ja ne vaikuttais kiintoisimmilta. :D Onko kellään niistä kokemuksia? :)
Masu näkyy jo tosi kiitettävästi, musta tulee varmaan kunnon sotanorsu sitten loppuvaiheessa.. :( liikkeitä en kyl ole vielä tuntenut, kai.. :D mut on kyl vähä epätodellinen olo et onko siellä ketään..huhuu! mutta viikon päästä pääsee neuvolaan kuuntelee taas sydänääniä. :) jee!!
toivottavasti tää tulee nyt kokonaan näkyviin.
britney rv 17+3
Tietokone mahan päällä mitä ihmettä D: Ei niin saisi datailla edes epäraskaana... tai ainakin paksu tyyny välissä. Palovammoja voi tulla ;(
Ja toisekseen, millainen nettiyhteys teillä on? Mokkulat + nettitikut tekee säteilyä, vähintään kymmenen senttiä pitäisi olla välimatkaa siihen. Lankanetissä ei sentään, mutta silti, KONE POIS MASULTA!
(mä en edes osaisi datailla siinä asennossa - olen kyllä kokeillut, muttei kädetkään taivu tarpeeksi eikä näe näyttöä...)
rakenneultra kutsussa luki kyllä selkeästi että vain yksi aikuinen saa olla mukana eikä lapsia ollenkaan polille. Onneksi miehen sisko lupasi myöhästyä sen verran koulusta että kattoo poikaa sen hetken.
Kyllä minä olen läppärillä nettaillut niin että läppäri on polvien päällä ja ehkä joskus osittain mahan päällä. Esikoisesta ainakin tuli ihan terve lapsukainen, mutta totta on että se voi aiheuttaa lieviä palovammoja kun kone huomaamatta pääsee liian kuumaksi. Lisäksi olisi koneen kannalta hyvä jos tuuletus toimisi eli sylissä/tyynyn päällä se ei oikein onnistu.
Tänään olen taas liikkeitä tuntenut jonkun verran. Ainakin toistamiseen tai useammin raskaana olleet tiedätte miltä tuntuu kun vauva möyryää siellä mahassa. Sellaista tunnen usein. varsinaisia liikkeitä vähä harvemmin mutta tänään kyllä. Selkäkipu se ei häviä sitten millään mutta kaipa tämänkin kestää, josko vkoloppuna sais levättyä enemmän kun näin viikolla.
~ HanniS + papunen 17+5 ~
tarkistaa tuolta sairaalasta et saako siellä olla enemmän kuin yksi aikuinen mukana.. mulle ei tuu mitään lähetettä meinaa, ku varattiin se aika suoraan edellisellä ultra ajalla :) mut pääasia et mun mies sentää tulee mukaan, eiköhän se tuleva mummokin siellä jaksa odotella sitten kuvia pikkuisesta :)
täällä ollaan sitten kunnon flunssassa,huoh. päätä jomottaa,kurkku kipee ja nenä tukossa :/ vois jo mennä ohi,ei oo kiva vaa makoilla.
(.) maha senku alkaa pyöristymään,tänään alkoi rv 15 :) , hohhoh,aika kyllä hurahtaa. luulin että pahoinvoinnit jo helpotti,mutta tänään sitten aamulla taas halailin posliinia.liekö sitten johtuu tästä flunssasta. toivotaan niin :)
onkos kaikki muut pysyneet terveenä,tästä kamalasta ilmojen vaihtelusta ja tuulesta huolimatta? :)
sunniee ja masukas 14+0
Raskauskilot ei nyt varsinaisesti huolestuta täällä, tai ei ainakaan samalla tavalla kuin muutamilla muilla...
Ostin parisen viikkoa sitten vihdoin kunnon digivaa'an ja olen siitä asti punninnut itseni joka aamu ilman vaatteita vessakäynnin jälkeen. Siitä saa kivasti yleiskuvan painon kehityksestä, ja itsellä ainakin on lukemat vaihdelleet 65,4 ja 66,9 kg välillä (siis seilannut tuota väliä molempiin suuntiin, pituutta mulla on n. 172 cm).
Neuvolassa punnittiin joulukuussa lähtöpainoksi 68 kg (silloin toki vaatteita päällä), joten ainakaan lisää ei ole tullut. Eli jos joku huolettaa, niin korkeintaan se, että jos paino ei kohta ala pikkuhiljaa nousta, niin onko masussa kaikki OK... Onko muilla vastaavia havaintoja?
Nyt oon sit yrittänyt oikein huolehtia siitä, että varmasti syön tarpeeksi, mutta en haluaisi toisaalta myöskään hankkia lisäpainoa lihomalla, vaan nimenomaan lasta kasvattamalla!
Kiitoksia kaikille vaunukommenteista. Melkein noi kaikki pohdittavat asiat olikin jo tiedossa, ongelma onkin nimenomaan siinä, ettei näin esikoista odottaessa yhtään osaa ajatella, mitä ominaisuuksia vaunuilta sitten kaipaisi.
Meillä ei ole omaa autoa, ja asutaan Helsingissä kantakaupungissa, joten helppo liikkuminen julkisilla on ihan ehdoton edellytys vaunuille. Oltiin jo jotain Bugabooita vähän vilkuiltukin, kun yks tuttu (6 lapsen äiti... :O) sanoi että niiden käyttöikä onkin tosi lyhyt, ettei vanhempi lapsi niihin enää mahdu. Me oltiin vaan kuviteltu, että tokihan kaikilla yhdistelmävaunuilla pärjää monta vuotta. :D
Vaunut.info on kyl näppärä palvelu, mutta itellä tosiaan ongelmana se, ettei niitä hakuehtoja osaa oikein säätää, kun ei tiedä mitä haluaa.
Jos siis jollain on kokemusta nimenomaan hyvistä kaupunkikäyttöön sopivista yhdistelmävaunuista, joilla pärjäis vielä pari-kolmevuotiaan muksunkin kanssa, niin vinkkejä otetaan iloisina vastaan! Edullinen hinta on plussaa, mutta laadusta pitää tietty maksaa (ja tulevat isovanhemmat on luvanneet sponsoroida myös :P)
t. HK 14+4 (vau, niin ne vaan viikot karttuu!)
Itseäni ei nuo raskauskilot ainakaan vielä huoleta, enkä ole vaa'alla käynytkään, kun ei ole toimivia pattereita siinä. Tänään piti olla neuvola, joten ajattelin että siellä olisi voinut punnita ja kuunnella sydänäänet jne. mitä olen odottanut iät ja ajat! Mutta tietysti tuo neuvolatäti soitti eilen ja peruutti ajan ja vaihtoi sen maanantai iltapäiväksi! No eipä maanantaihin pitkä aika ole, mutta olenpahan vaan niin kovin odotellut. :) Masu vaan jatkaa kasvamistaan. Eilen olin havaitsevinani jotain toimintaa tuolla masussa, mutta tarkkailen tässä muutaman viikon josko liikkeet voimistuisivat niin tiedän olinko läheskään oikeilla jäljillä. :)
Vaniliini 17+0
HK: Itse olen sitä mieltä, että julkisissa ja varsinkin kaupunkiolosuhteissa pyörivät etupyörät on tosi näppärät. Ja lukittuna ne puskee myös lumen läpi. Kannattaa myös miettiä rattaiden pituutta..mm.busseissa joskus aika kapea syvyys-suunnassa tila mihin vaunujen kanssa mentävä. Kannattaa käydä katsomassa Hobby Hallin sivut..siellä esitelty aika kivasti esim. ABC ja Carenan ( hieman edullisemmat merkit, mutta paljon näkyy katukuvassa) ja myös ainakin Brion vaunuja. Ja yllätyksenä huomasin, että esim. Carenan tuplarattaat olivat edullisimmat juuri Hobby Hallissa. ABC rattaat ainakin vaukuttaa kivan siroilta. Mutta kyllä meidän nykyiset Emmaljungatkin bussissa on mahtunut menemään!
Sitten kannattaa sitäkin miettiä, että jos suunnittelee pienellä ikäerolla lapsia, niin kakkosen kanssa on melkein pakko hommata tuplat. Eli meillä ainakin panostus Emmaljungiin sillä idealla, että pitkään voi käyttää meni pipariksi, ja nyt sitten ne myydään ja tilalle toiset. Itse tosiaan tilaan Phil&Teds rattaat/vaunut ja ne on ihan loistavan kompaktimalli kaupunkiin ja autoon saa tosi pieneen tilaan (ja niitä voi käyttää myös yhden kanssa). Moni tuttu on tykännyt!
..eli jatkoa vaunuihin :)
Se jäi kirjoittamatta, että jokainen tykkää niistä omista vaunuista ja tietty kehuu juuri niitä! Nyt hiplailemaan liikkeisiin ja siellä myyjät varmasti osaa neuvoa :) Netistä kans löytyy paljon tietoa ja tosiaan esim.huuto.netistä voi tehdä todella hyviä löytöjä käytettyjen osalta!
-mysweetie
Pitääpä tuoda oma mielipide noihin vaunu juttuihin. Niinku mysweetie kirjotti, jokainen tykkää omistaan. Meillä ekan kans oli briot ja ne toimi hyvin täällä Helsingin taajamassa. Toka kun tuli niin hommasin huuto.netistä phil&tedsit ja ne toimi siinä kohden hyvin. Nyt mietin mites tän kolmannen kanssa. Kakkonen on sen verran pieni ettei jaksa kävellä ja esikoinenkin välillä kaipaa lepuutusta. Saiskohan phil&tedsiin seisontalaudan?
Oma olo on jo aika iso... Tässä päivänä erään mietin kun en tunne liikkeitä. Poikien kohdalla tunsin aika selkeitä töytäisyjä. Yhden ystävän kanssa juttelin kenellä on yttö ettei hän hirveen selkeitä liikkeitä tuntenu. Nyt sitten spekuloin, että olisko tyttö kun niin hennosti liikkuu.
Muuten kaikki hyvin ja kevättä kohden.
Tani 18+0
Koko viikonloppu on mennyt sairastellessa, kuumekin on noussut paljon korkeammalle kuin vuosiin. Onneks kotidopplerilla sai taas mielenrauhan sikiön hyvinvoinnista :) Eipä ole muuta voinut kun nukkua ja juoda paljon.
Viikot tuntuu kuluvan todella nopeasti ja on ihan uskomatonta, että puoliväli on aivan pian ja sitä myötä rakenneultra! Nyt olen jo innostunut googlettamaan kaikkia vauvan tarvikkeita ja ois kauhea hinku päästä kaupoille niitä katselemaankin :) Ollaan mietitty paljon bubjettia. Säästössä on jonkin verran rahaa ja itse haluaisin panostaa erityisesti paljon puheena olleisiin vaunuihin, eli kaippa me ihan uudet ja merkkivaunut ostetaan. Onko muilla (varsinkin esikoista odottavilla) mielessä kuinka paljon ostatte uutta ja ostatteko jotakin käytettynä? Meillä ei oikein ole ketään tuttuja keneltä voisi ostaa käytettynä tavaroita ja kun olen esim. huuto.netissä katsellut niin en ole niistäkään kauuheasti innostunut.
Fanni 17+3
lunta piisaa.. ei oikein tiiä mihin sitä tunkisi.. mutta lapset tykkää :) nyt ku on kivat pikkupakkasetkin niin ulkoilu on mukavaa ja pulkkailtu on monenvuoden edestä.. :)
alkaa vaan toi selkä välillä ramppaa ku vetää pulkkaa vaikka oon yrittänyt muistaa tukivyötäkin käyttää.. en muista että ois esikon kanssa ollut selkä-ongelmia..mutta ehkä sitä ei tullu niin rasitettua itteänsä kuin nyt..eipä tuu juuri lepäiltyy ku esikko repii jokasuuntaan.. taitaa olla uhmaikä ku raivoaa ja riehuu jatkuvasti.. ei muuten oo kovin ihana yhdistelmä; odottava äiti ja uhmaikäinen :D molemmilla pinna kireellä ja huuto sen mukainen..
Fanni: ootko kiertänyt lastentarvikekirppiksiä, niistä löytyy yleensä halvalla hyviä lastentarvikkeita ja vaatteita.. ainakin meilläpäin niistä voi tehdä löytöjä.. myös vaunuja saattaa olla..
mä en itse tarvinut (saannu) paljoa uutena ostaa ku isosisko toi kaikki vanhat vauvatavaransa meille.. vaunut ostettiin kyllä uutena ku ne se oli jo myynyt pois.. ja olin kyllä aika varovainen esikon odotuksessa etten uskaltanut mitään juuri ostaa ennenku vauva oli maailmassa..nyt kakkosen kaa oon kyl ostanut jo vaikka mitä..vaikka esikon tavaratkin on kyl tallessa vielä..
omanapa: ihan ku kohtu ois pompannu eteen ja nyt tuntuu jo vähä pieniä liikkeitä..muljahduksia alavatsalla.. pahoinvointi on helpottanut, vaikka pipari on pakko syödä ennen ylösnousua muuten voi vaikka tulla ylöskin...maha rupee näkymään...
nasuste 15+3 tai jotain..
taas vierähti tovi viime kirjoittelusta! Kun ei oikein ole mitään sen erikoisempaa tapahtunut, niin olen vain lueskellut teidän muiden kuulumisia :)
Tänään oli taas neuvola ja oli kiva kuulla sydänäänet.. vielä ei liikkeitä tunnut, niin vähän jänskätti, että onko vauveli kotosalla! Mun maha on edelleen aika pieni (näyttää, että olisin vähän lihonnut).. mutta näin se meni esikoisenkin kanssa. No kyllä sitä mahasta ehtii vielä "nauttia".
Kamala matkakuume on päällä, mutta enää ei ole talvella miehellä lomaa :( Tekis niin mieli käydä tekemässä vielä yksi pyrähdys jossain! Rakastan matkustelua..viime vuonna käytiin viidessä eri maassa ja nyt on tiedossa ainakin reilu vuosi, kun ei suomea pidemmälle varmaan lähdetä! Onneksi on loppuelämä aikaa :)
Vaunu keskustelu on myös täällä käynnissä. Meillä on tällä hetkellä Emmaljungat käytössä päärattaina ja matkarattaat lisäksi. Koska esikoinen on ensi kesänä vasta kaksi, niin täytyy olla rattaat jossa on paikka myös hänelle. Olen suunnitellut tilaavani Englannista Phil&Teds rattaat. Suomessa samat rattaat lisävarusteineen on melkein 300€ kalliimmat.
Te jotka olette ostamassa ensimmäisiä vaunuja, niin kannattaa ensin miettiä käyttötarkoitusta ja sitä paljon valmis rahaa laittamaan. Markkinoilla on niin paljon vaunuja joka lähtöön, että varmasti löytyy mieluisat. Itselläni vaunujen piti olla ehdottomasti hyvin lenkkeilyyn sopivat, mutta ketterät. Myös kasaus oli tärkeä. Pidän Emmaljungien vakaasta menosta ja meillä liikkuvat etupyörät (kaksi rengasta edessä per puoli) on ehdoton, kun koiraa ulkoilutan usein samalla. Ovat myös kaupoissa ja ulko-ovissa kätevät, kun etupyörät liikkuu. Ja kannattaa katsoa esim. huuto.net.. sieltä voi saada uudenveroiset, mutta paljon edullisemmin!
Nyt päikkäreille :)
mysweetie ja möhis 15+2