Lapsiystävällinen asuinalue Oulusta!
Etsinnässä olisi 3-4h+k Oulusta kohtuumatkan päästä keskustasta. Kriteerinä on alueen rauhallisuus, palvelujen läheisyys ja ennenkaikkea hyvä alakoulu sekä päiväkoti. Välittäjä suositteli Metsokangasta, on kuulemma juuri nuo kriteerit täyttävä, mutta en halua muuttaa niin kauas keskustasta. Vaihtoehtoina on esitetty myös Laanilaa, Hinttaa, Pateniemeä, Pyykösjärveä, Maikkulaa, Knuutilankangasta ja Lämsänjärveä, mutta en tiedä niistä alueista mitään. Ja olemme siis muuttamassa Ouluun muualta Suomesta, kaupunki ei ole kovin tuttu.
Kiitos, jos jaksatte auttaa! :)
Kommentit (125)
Muuttakaa tänne Mäntylään! Täältä kävelee keskustaan ja alue on tosi rauhallinen.
Talvikangas, Metsokangas uudempi Kaakkurin alue ovat siis uudempia, juuri lapsiperheille rakennettuja asuinalueita. Asunnot kohtuuhintaisia, mutta palvelut vielä puutteellisia ja kuten todettu varsinkin ilman omaa autoa ei juurikaan yhteyksiä keskustaan. Värttö, Kastelli ja Karjasilta ovat lähellä keskustaa, ympäristö mukavaa lähinnä omakoti-ja rivitaloja. Hyvät palvelut, tosin nyt käydään keskustelua, että pitäisikö kaikki lähialueen tarhat ja koulut yhtistää yhdeksi suurkompleksiksi, kun vaatisivat joka tapauksessa remontin.
Myös Myllyoja ja Haapalehto ovat ihan mukavia ja vieressä on tosi kalliit uudet alueet Hintta ja (nyt pätkii, se uusi asuinalue Ala-Haapalehdon vieressä?).
Valinnanvaraa kyllä löytyy, kunhan budjetti on selvillä. Toisekseen varmaan työpaikan sijainti myös vaikuttaa, itsellä ainakin huomattavasti enemmän kuin sijainti keskustaan, ellei työ sitten ole keskustassa
Entä millainen on Tuiran ala-aste?
Kyselee ap.
kummoisia palveluja taida olla. Yksi bussi taitaa kulkea jos muistaa.
tässä on kylläkin vaan 68 neliötä, mutta luhtitalon alakerta.
Kaakkurista ja Metsikankaalta pääsee erittäin hyvin bussillakin kulkemaan keskustaan! Jatkuvasti menee vuoroja. Alue on viihtyisää ja rauhallista ja kaikki palvelut lähellä: uusi terveyskeskus, neuvola, hammashoiyola, kirjasto, nuorisotalo, koulut, päiväkodit, apteekki erilaisia kauppoja, iso Citymarket, partureita, kosmetologeja, isoja puistoja, HoppLopp, luistelupaikat ja hiihtoladut jne jne.
Vuodelta... noh, muutama vuosi sitten. Itse alueesta en tiedä, veikkaan rauhallista. Oulun mittakaavassa minusta matkaa paljon kouluun (Tuiran ala-asteelle. Oliskohan 2-2,5 km). Ko. ala-asteella olen aikanani oppini saanut. Vanha koulu, nykytilasta en tiedä. Musiikkiluokan kävin siellä.
Muista, että Tuirassa on länsi- ja itäpuoli. Länsipuolella rauhallisempaa, tietääkseni. Siis siellä Toppilansaaren puolella. Kummassakin paljon vuokra-asuntoja. Kalevassa taas viikonloppuna kerrottiin uudesta kuolemaan johtaneesta puukotuksesta Tuirassa. Vasta kaapattin naiselta auto alta. Eli minkälaista asukasainesta nykyään alueella asuu ja heidän lapsensa käyvät ko. koulua.
Tuira on yksi Oulun suurista kerrostalokeskittymistä. Itse siellä asuessani kellari sytytettiin tuleen, joku teki itsarin hyppäämällä katolta, yläkerrassa ja alakerrassa tapeltiin humalassa ja joku ajoi humalassa seinään. Tämä vuonna 2005. Muutimme pian.
Koulumatka Toppilansaaresta kulkee pyörätietä joen suuntaisesti. Minua on kyllä lapsesta asti pelottanut tuo pyörätien loppupää, kun se kulkee Merikosken voimalaitoksen kuohujen vierestä. Se kuohuva musta vesi pelottaa vieläkin, en tiedä miksi. Turvallinen koulumatka muuten, pari tien ylitystä suojatieltä ilman liikennevaloja.
ok, uusi koulu ja päiväkoti on metsän keskellä, mutta pahimmillaan kauppaan on autollakin matkaa 2-3km. Ollaan mitattu, kun oltaisiin saatu tontti sieltä hevonperseestä mutta ei otettu vastaan kun oli niin kaukana palveluista, siis Metsokankaalla.
Eri asia jos muutatte Citymarketin vieressä oleviin kerrostaloihin, mutta ne on slummia.
Kiitos vastauksistanne, näistä on jo apua! Tuo Knuutilankangas kuulostaa ihanalle. :)
Mites Kynsilehto, sen unohdin tuosta listasta? Ja onko Myllyoja hyvää aluetta? Toppilansaaressa näyttäisi olevan kovasti myynnissä uudiskohteita, mutta mihin sieltä joutuu kouluun?
Jos mun pitäis muuttaa, niin katselisin varmaan jostain Ranta-Kastellin kohdilta asuntoa tai sitten vaihtoehtoisesti ihan keskustasta jostain kunnon vanhasta ja hienosta talosta. Jälkimmäinen ei kyllä täytä teidän kriteereitä, joten ehdotukseni on Ranta-Kastelli.
Mutta tarttee aika paljon rahaa, että sieltä asunto/talo löytyy tai sitten intoa remontoida joku kivoista, mutta lähes purkukuntoon päästetyistä rintamamiestaloista.
ja ne vaikuttavat peruskoulun oppilasainekseen, tosin taitaa olla musiikkiluokka ala-asteella. Asuntomessualueelta joutuu kouluun Tuiraan eikä sielläkään ole mitään palveluita, paitsi tuiran Siwa lähikauppana 2km päässä.
- mulla olis ehkä ostaja tiedossa :). Laitapa ilm. kun tulee myyntiin.
Itse asumme Talvikankaalla ja ollaan tod. viihdytty :). Cittari ihan lähellä, Kuusamontietä pääsee nykyään nopeasti keskustaan.
No meidän uusi omakotitalo ei ole kyllä mitään kerrostaloslummia nähnytkään ja tästä on matkaa Kaakkurin Citymarkettiin puolikilometria ja saman verran kouluun turvallista kävelytietä pitkin-
nyt jaetaan uusia tontteja metsokankaalta 3km cittarilta, en huolinut sellaista paikkaa asuinpaikakseni, liian hevonperseessä.
Tarkoitinkin Hintalla sitä pellolle rakennettua sikakallista omakotialuetta sekä niitä uusia luhtitaloja. Itse olen asunut Hintan kerrostalossa jo 60-luvulla, joten tiedän ettei se asuinalueena ole uusi, mutta muuttunut alle 10 vuodessa tosi paljon.
Jos sinulla on käytettävissäsi henkilöauto, esim. Kaakkuri on tosi lähellä Oulun keskustasta kun pääset moottoritietä pitkin. Kaakkurissa on myös yksi Oulun isoimmista marketeista, Hop loppi, Bauhaus, kaikenlaista kauppaa noussut kuin sieniä sateella :)
Maikkula on rauhallista aluetta, kuin maaseutua lähellä kaupunkia. Pienempiä kauppoja ja omakotitaloaluetta. Neuvola ja päiväkoti ok.
Kyselee vielä ap., joka katselee parhaillaan asuntoja netistä. Kiitos, jos vielä jaksatte vastailla. :)
Taitaa mennä nykyään slummin puolelle.
alueella tai sen läheisyydessä ei ole kauppaa, ei koulua, ei edes kioskia. Bussit ei kulje. Ja siellä on aina KYLMÄ kun on meren rannalla ja vielä niemessä että tuulee joka puolelta.
Älä ap edes suunnittele ;-)
me ollaan juuri etsimässä kolmiota ja Talvikangas on yksi vaihtoehto!:) Ei vaan ole paljon yhdessä tasossa olevia asuntoja siellä(kään), meillä sellainen haussa erityislapsen takia.
Eikös Talvikangas ole oikein kivaa ja luonnonläheistä aluetta? Ollaan tosin asuttu täällä Oulussa vain vajaa vuosi, joten kaupunki ei ole vielä kovinkaan tuttu.
t. ei ap mutta toinen Oulusta asuntoa etsivä