Oletko itse tai joku läheisesti törmännyt "namusetään" lapsena?
Millä tavalla yritti houkutella mukaansa ja miten toimit tilanteessa?
Kommentit (24)
mutta kun olin ala-asteen viimeisillä luokilla, niin jotain saman koulun pikkupoikaa oli joku mies tullut houkuttelemaan.
Poika oli menossa koulusta kotiin ja mies oli tullut juttelemaan ja tarjonnut omenan. Poika ei hyvän valistuksen ansiosta sitä halunnut syödä, milloin mies oli käynyt agressiviseksi ja poika lähti omena kourassa karkuun.
Omenasta löytyi sitten jotain rauhoittavaa tms. date rape drugia.
Tämäkin Kotkassa 90-luvulla.
Kaverini näki kerran itsensäpaljastajan. Uskoutui minulle muutama vuosi (!!) tapahtuman jälkeen, oli tosi ahdistunut asiasta.
itse olin 7-vuotias ja sisko 4. mies tuli houkuttelemaan siskoani karkeilla mukaan. sisko oli lähdössä, mutta ehdin napata kädestä. 80-luvulla tapahtui. pelkäsin vuosia junia, niissä on vaikea päästä karkuun.
Munkkivuoren ostarilla kaveriporukassa. Kerran sinne tuli yksi mies varmasti +50v, se jutteli meidän kanssa oli ihan ok, mutta se pyysi mua juttemaan kanssaan ja keskustelu meni siihen että sillä oli asunnollaan tyttärelleen ostamia farkkuja jotka eivät olleet kelvanneet. Se halusi että mä tulisin sen luo kokeilemaan farkkuja. Tajusin kyllä että kyseessä oli ihan muu asia kuin vaatteiden sovittaminen joten en lähtenyt ukon mukaan....
mutta ollessani n. 10-11v yksi mies tuli aina runkkaamaan ja puhumaan törkeitä. Se oli ahdistavaa. Ei hän mukaan halunnut.
Jammu asui kadun toisella puolella. Kaverini asui samassa talossa kuin Jammu ja muutaman kerran on Jammu yrittänyt houkutella mua ja kaveriani karkeilla asuntoonsa. Ei menty.
Kävelin myöhään ilalla kotiin (tai no myöhään ja myöhään minulla oli kotiin tulo aika klo. 11) Joku keski-ikäinen mies ajeli hitaasti autolla siinä vieressä ja avasi ikkunan ja huuteli jotain mun söpöydestä, haluutko kyydin kotiin yms. No en tietenkään mennyt vaan kävelin vaan rauhassa kotiin, en noteerannut häntä mitenkään. En pitänyt tuota juttua oikeen minään sillon kuin se tapahtui? Itselleni ei ole jäänyt mitään traumoja :) mutta näin jälkeen päin ajatelleena oliskohan siitä pitänyt kertoa poliisille ? Ties vaikka mies oli onnistunut houkuttelemaan muita teinejä tai vaikka lapsia autoonsa? :O
Aurajoen lähellä, mentiin kaverin kanssa leikkimään Föri lossille (äiti oli kyllä kieltänyt) joka oli sillon korjauksessa ja siinä oli semmonen pikkulossi tai vene joka kuljetti ihmisiä puolelta toiselle. Se kuljettaja istui semmosessa pienessä tönössä (oiko ollu sisältä joku 3-4neliöö) siinä joen varrella ja luki lehtiä odottaessaan porukkaa yli meneväksi.
Me kaverin kanssa norkoiltiin siinä joen lossin kupeessa ja se tuli kysyyn että mennäänkö yli? Kun sanottiin että ei ni se kysy halutaanko mennä koppiin kattoon miten sitä lossia ohjataan (ei tietenkään älytty ettei sitä sieltä kopista ohjata ) kaveri sanos ei, mutta minä menin sisälle.
Ukko istui tulille ja otti mut syliinsä ja käsi tietty hameen alle ja pikkarit pois. Se alko kaiveleen mun alapäätä kädellään, sormia sisään jne. Sanos vielä ett "anna mä nyt vähän kokeilen" ja että "eiks tunnukin kivalta?"
Siinä vaiheessa rimpuilin irti ja peruutin pikkarit kourassa ovelle, ja ulos.
Koskaan en ole kertonu kaverille enkä äidille tapahtunutta. Häpesin varmaan. Olin 6-7v.
Muistan sen kyllä kuin eilisen päivän.
Olin Leineperissä juhannusjuhlilla (olin 9-v ja serkkuni luona kylässä)
ja illan tummetessa kalju, vanhempi mies tuli kämmenet täynnä kolikkoja houkuttelemaan minua kanssaan pitkään heinikkoon. Äitini oli minua onneksi ehtinyt valistaa namusedistä jo aiemmin ja tajusin olla lähtemättä minnekään ja etsiydyin sen jälkeen vanhempaan naisseuraan, jossa tunsin olevani turvassa.
Se halusi lähteä saatille tilanteessa jossa saattaminen ei mitenkään olisi ollut tarpeen, ja silloin (ikää 13 v) tulkitsin tilanteen namusetäskenarioksi. Mutta onhan mahdollista että se piti minua joko niin pienenä lapsena etten pystyisi yksin kävelemään perille tai niin isona nuorena naisena että olisi ihan asiallista yrittää iskeä.
Silloin olin vähän peloissani, ehkä turhaan. Parempi silti näin päin.
Useita kertoja näin sadetakkimiehen vilauttelemassa itseään. Jossain porttikongissa, Kontulan metsissä... Kukaan ei kuitenkaan koskaan lähestynyt - varmaan itselle tuli niin kiire...
joskus 7-vuotiaana. Syöttelin puluja puistossa ja " setä" tuli antamaan korppua että voisin syöttää lisää. Hivuttautui sitten viereen, työnti käden pikkareihin ja siveli mua pitkän aikaa häpyhuulien välistä. En kehdannut häipyä niin kauan kuin korppua riitti. Kun sanoin että pitää mennä kotiin hän kysyi että pissalleko ja ehdotti että mennään metsään pissaamaan. Sanoin että ei kun syömään ja juoksin tieheni. Ei mulle pahat traumat jääneet vaikka elävästi tilanteen muistankin vielä nyt 40 v.
Itsensäpaljastajia näin hyvinkin usein. Ne lähinnä naurattivat.
Joo nuorina poikina kaverin kans poikettiin silloin tällöin erään noin 30 vuotiaan kylähullun kotona joka piti lapsista. Ei oikein silloin tajuttu. Hän antoi meille aina karkkia ja rahaa. Vastapalveluksena meidän tarvi kylläkin riisua vaatteet ja keikistellä sille. Se vain katseli meitä ei ikinä koskenut.
Uimahallissa oli paljastelijasetä. Pääsi iskemään usean kerran. Kalevan uimahalli 1980-luvulla. Jumala näki sen ja kirjasi ylös.
Eduskunnassa kun olin tet-harjoittelijana 14 vuotiaana yksi niljake kehui seksikkääksi
Uimahallin vahtimestari. Oltiin ala-asteikäisellä porukalla usein uimassa ja hän jostain kummasta tiesi milloin me olemme saunassa ja tuli aina useampaan kertaan "tarkastamaan" ettei meillä ole lauteilla uimahousuja jalassa.
Pelkäsimme häntä ja joskus myöhemmin puhuimme asiasta ja kaikki kertoivat että heille tuli sanlainen inhottava olo.
80-l loppupuolella vieresestä vanhustentalosta tuli aina ukko leikkikentän vierelle huutamaan "tulkkaa leikkaamaan mun munat ni saatte satasen". Vanhemmat sano vaan että antakaa ukon olla rauhassa, lähinnä es nauratti mutta oli se kyllä kuumottava kaveri.