tekeekö joku oikeesti muka 2 eri lämmintä ruokaa päivässä?
Kommentit (74)
jotain helppoa tai eilistä ja sitten illalla kun mies kotiutuu töistä on aina "kunnon ruokaa".
Mun lapsi ainakin tarvitsee kaksi ruokaa päivässä.
Eli viikonloppuisin usein kaksi tai jopa kolme ruokaa, kun tehdään valmiiksi viikolle iltaruoka, kun ollaan töissä viikolla.
Tehdään usein viikonloppuisin myös isompia eriä ruokaa, että riittää pakastimeen tai alkuviikoksi.
Mutta usein mä teen viikonloppuisin toisen ruoan ja mies toisen, niin ei kummankaan tarvitse asua keittiössä koko päivää.
Sama ruoka saa kelvata lounaalla ja päivällisellä, joskus vielä seuraavan päivän lounaalla.
ruvettiin syömään 5 ateriaa päivässä muutaman tankkauksen sijaan. Nyt on bmi 23,2 ja laskusuunnassa edelleen. Siis aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Silloin kun ollaan kotona, teen 2 eri lämmintä ruokaa, ei juuri koskaan eineksiä.
Ensin lapsille lounasta, sitten meille kaikille päivällistä joka on nyt uunissa. Nyt valmistaa huomiseksi ja perjantaiksi iltaruokaa - ei tietenkään kokonaan, mutta tekee spaghetin kastiketta ja paistaa kanaa. Sit vaan keitellään pastat ja perunat/riisit päivälliselle. Lapset koulussa ja päiväkodissa, jossa syövät huomenna ja perjantaina lounaan.
mutta lomilla ja viikonloppuisen teen 2 lämmintä ruokaa. ja olin 5 v kotona jolloin myös tein. Tosin kuten moni muukin, usein lounaaksi edellisen päivän ruokaa ja teen isoja annoksia, joita välillä riittää kolmeksikin päiväksi, mutta en tarjoa peräkkäisillä aterioilla. usein myös jatkan ruokia, esim. jauhelihakastike ja perunamuusi, loput perunavelliksi ja kastikkeen lopun sekoitan keitettyyn makaroniin ja teen jauhelihapastaa.
meillä syödään aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala/puuro.
lounas, päivällinen ja puuro ovta lämpimiä. Itse teen, en joka päivä alusta asti uutta ruokaa jos on jäänyt pakastettavaa tms minkä voi lämmittää uudelleen tai käyttää osana toista ruokaa, mutta samana päivänä ei samaa ruokaa syödä kahteen kertaan.
joskus teen myös miehelle ja itselleni lasten nukkumaan mentyä vielä omaa iltapalaa esim. pizzaa, nugetteja tms, joista ei vielä 2v ja 6kk lapset niin saa/osaa nauttia
toisinaan jopa 4 kun on allerginen lapsi niin ei voi aina syödä samaa ruokaa kuin valtaosa perheestä.
Meillä syödään aamupala klo 8, lounas 12, välipala 16 ja illallinen 19.
- aamupala klo 8
- lounas klo 11= iso ruoka
- makupala klo 14
- iltaruoka klo 17= iso ruoka
- iltapala klo 20
eli 2 isoa ruokaa joka perheeseen suositus lapsille ainakin ap
Meillä syödään aamupala klo 8, lounas 12, välipala 16 ja illallinen 19.
5 ateriaa tuntuu kotipäivinä liialta, joten syömme päivällisen myöhään, emmekä iltapalaa ollenkaan.
Päiväkotipäivinä lapset syövät pienen välipalan kun pääsemme kotiin noin klo 16.30, ja sitten päivällinen klo 19. Eli silloin heille tulee viisi ateriaa.
ateriaa päivässä,yleensä aamusta mitä illalla jäi, illaksi taasen uutta ,meillä työ sellaista muuten ei jaksaisi.Välipalat eivät kuulu meidän arkeen.
Lapset syövät yhden aterian koululla.
Lapset syövät myöskin aamupalan ,itse joun vain aamukahvin...sillä pärjään ruokailuun saakka.
neuvolan ohjeiden mukaan lapsille 5 ateriaa/pv - aamupala klo 8 - lounas klo 11= iso ruoka - makupala klo 14 - iltaruoka klo 17= iso ruoka - iltapala klo 20 eli 2 isoa ruokaa joka perheeseen suositus lapsille ainakin ap
kun juuri tätä aiemmin kirjoitin tuon ateriarytmimme jossa on "vain" 4 ruokaa. Mutta ajattelin vain sen verran oikaista, että ruoka-annosten määräänkään ei mitään absoluuttista totuutta ole, emme nimittäin asu Suomessa ja syömme kotimmaamme ateriarytmiä ja suosituksia kuunnellen. Päiväunetkin rytmittävät aika kivasti tuota ateriarytmiä, ne nukutaan täällä n. 13.30-15.30. Ja tietysti pienten lasten kouluun viemiset, haut ja kotiruokailut.
Meillä tehdään joka päivä kun ollaan kotona,arkena kun kaikki syö jossain päivällä niin sit vaan iltapäivä ruoka!
Ja se aina päivällisaikaan.
Mutta emme asu Suomessa. Meilläpäin kouluun ja tarhaan otetaan aina omat eväsleivät ja välipala mukaan, joten kaikki syövät lämpimän aterian kotona illalla.
Monesti lounas on edellispäivän päivällisen jämät. Tällä rytmillä ei tarvitse syödä isoja annoksia, nälkä ei ehdi valtavaksi. Sopii hyvin päiväkodin rytmin kanssa (aamupala klo 8, lounas n. klo 11, välipala klo 14, siihen lisäksi päivällinen n. 17.30 ja iltapala 20).
Lounas n. klo 11 ja päivällinen n. klo 17. En tietenkään joka päivä tee kahta ateriaa, vaan toisen otan pakasteesta, yleensä lounaan. Samaten keittoa syödään yleensä kahtena päivänä peräkkäin. Onkohan tässä nyt jotain ihmeellistä? Ateriat täydennän välipaloilla siten, että joiain syömme n. neljän tunnin välein. Annokset eivät ole suuria, mutta koko perheemme on hyvässä kunnossa.
meillä vaan kellonajat hieman erit. Lisäksi aamu- ja iltapuuro sekä voikkaria tms. jos tarvis välipalana.
Mutta usein samaa molemmilla kerroilla. Joskus lounas on eilistä päivällistä. Lapsi syö joka päivä kaksi lämmintä ateriaa + välipalat ja puurot, itse syön toisinaan vain yhden lämpimän aterian.
tehdä kaksi ateriaa päivässä.
Itse kotona ollessa tein vain yhden. Eli illan päivällisen lämmitin lounaaksi lapsille. Päivällisen tein taas erikseen. Itse en lounaalla syönyt lämmintä ruokaa.
Nyt kun lapset on isoja, en tee viikonloppuisinkaan kahta ateriaa. On vain niin paljon kaikkea muuta, mitä haluan puuhata kuin seisoa koko päivää keittiössä. Syomme ns. myöhäisen aamupalan ja päivällisen ja iltapalan. Hedelmiä ja vihanneksi saa jokainen ottaa halunsa mukaan jos jotain halutta välillä panna suuhun.
Ja yksi, mikä pistää silmään on tuo kehuminen, että perhe on normaalipainon alarajoilla. Wau, sehän se vasta suuri tavoite onkin ja hienoa:)
Yleensä ollaan siis töissä, hoidossa ja koulussa, mutta jos ollaan vapaapäivällä, lomalla, viikonloppuna, niin teen aina 2 lämmintä ruokaa. Meillä on iso perhe ja jos en tekis kahta lämmintä ruokaa noi koululaiset ja teini söis meidät vararikkoon :), söisivät leipää ym. joka välissä. Nyt jaksavat odotella aina ruoka-aikoja ja joku keitto, laatikko jne. tulee huomattavasti edullisemmaks kuin leivät ja leikkeleet...