Ymmärtämättömyyttä lapsen astmaa kohtaan
Sukulaisemme, joka on myös itse th ja äiti ei ymmärrä ettemme voi kyläillä heillä koska lapsellamme on astma. Heillä on eläimiä joista lapsemme saa heti oireita, kuten minäkin. Lapsemme astmassa on aina ajoittain pahenemisvaiheita kuten nyt, joten jos altistamme hänet kateille niin sen tietää sitten että tukkoon menee!
Tämä äiti meinasi että jos siivoaa kunnolla jne mutta kokee että me emme halua heille mennä. Siis miten voi olla mahdollista ettei ihmiset tajua astman ja karvaisten eläinten huonoa yhdistelmää?
Onko muilla tällaisia ongelmia ettei lapsen allergiaa tai astmaa ymmärretä?
Kommentit (13)
Taidat vaan vihata niitä ja sen takia et anna lapsesikaan tutustua setäänsä/enoonsa vai mikä tuo nyt olikaan..
Itselläni on astma + meillä on eläimiä (koira, kissoja, kaneja + jyrsijöitä + pari lintua ja iso akva ja liskoja). Niistä ei tule mitään oireita. Ainoastaan hevosten ja degujen lähellä en voi olla, deguista (=jyrsijöitä, vähän niin kuin chinsuja pienoiskoossa) alkaa silmät vuotamaan ja kutisemaan ja nenä vuotamaan (kavereilla on deguja enkä voi mennä siihen huoneeseen, missä noita on), hevosista alkaa silmät kutisemaan.
Eli mulla ei ole allerginen astma vaan rasitusastma.
Olen saanut pari erittäin pahaa kohtausta ja olen mennyt ensiapuun/päivystykseen hengittelemään spiraa. Treeneissä muut, paitsi yksi, osaavat jo lukea merkit ja käskeä istumaan, mutta tuo yksi vaan käskee jatkamaan, vaikka kuinka pistäisi..
Suurin ongelma on allergiat. Esim. siskoni ei voi millään tajuta, etten voi syödä sipulia ja suurinta osaa mausteista (ainoastaan muutama mauste ja yrtti sopii) eli tuo tunkee sapuskoihin ties mitä kaikkea ja sitten kehtaakin ihmetellä, miksei mulle maistu.. Noh, ei ehkä joo maistu, kun ei huvita istua kotona paskalla ja kärsiä vatsanväänteistä..
Samoin tutut eivät voi mitenkään tajuta sitä, että olen erittäin pahasti allerginen paprikalle, jos olen samassa huoneessa tuoreen paprikan kanssa, silmät kutisevat ja vuotavat + henkeä alkaa ahdistamaan, jos en lähde huoneesta pois. Eli joudun sitten illanistujaisissa istumaan yksin eteisessä tai muualla, kun muut syövät paprikaa.. Että näin, kyllä vituttaa ja rankasti.
Olen myös siitepölylle allerginen (lähes kaikki puut). Ja noita ruoka-aine allergioita on vaikka muille jakaa.
Mieheni on allerginen maidolle ja harva ymmärtää, ettei hänelle käy mitkään maitotuotteet, ei edes Laktoositon maito tai Hyla maito. Mieheni on jo melkein 30 v ja ollut koko ikänsä maidolle allerginen, yleensähän maitoallergia menee ohi kouluikään mennessä.
Miehelle ei myöskään käy ruis ja ohra missään muodossa. Samoin kala ei käy.
Lapset ovat vielä säästyneet allergioilta.
Meilläkin sukulaisilta on tullut vähättelyjä lasten allergioiden suhteen. Kai se tuntuu että niuhotetaan ja vouhkataan mutta totuus on se että sitten nämä sukulaiset eivät valvo yöllä itseään verille raapivan lapsen kanssa tai siivoa oksennuksia. Itselläni on keliakia ja syön mieluiten omia eväitä kylässä koska eivät tajua miten kurjia oireita tulee vähäisestäkin määrästä viljoja. Sitten tuntee itsensä niuhottajaksi kun haluaisi että omat leivät ovat omalla lautasella ja niitä leikattaisiin vaan omalla veitsellä jne. Selkeintä viedä omat eväät niin kaikki pääsee helpoimmalla!
Astmasta että äitini on sitä mieltä että astma on korvien välissä. Eli alkaa ahdistaa henkeä kun on jotain murheita liikaa;-). Ja lapsen kohdalla tietysti että vanhemmat aiheuttavat astmaoireet omalla hysteerisellä käytöksellään. Toivoisin joskus jopa että äitini sairastuisi astmaan...
Joo, se on niiiin vittumaista, kun miehellekkin aina sanotaan, että eihän siinä ole kuin VÄHÄN Hyla maitoa, eihän se haittaa???!!!! Noooooo, jos sä haluat, että mä istun loppuajan vessassa paskomassa, niin..
Äitini oli aikaisemmin sitä mieltä, että allergiat on puppua (mulla oli luultavasti jo lapsena omena ja sitrushedelmä allergiat) ja esim. omenoista tuleva reaktio on aivan normaali (mulla siis jo yhdestä omenan palasta karmeat vatsanväänteet ja paska lentää enkä voi syödä/juoda omenaa missään muodossa), koska kyllähän omenoista nyt menee vatsa sekaisin, jos niitä paljon syö. Just joo..
ihmisille joiden mielestä astma on vaan korvien välissä tms, että laittaa joskus mehupillin suuhunsa ja hengittää sen läpi about 30min. ja vaikka kuinka pahalta tuntuu ja rinta on kipeä, hengittää vaan sinnikkäästi sen 30min. Veikkaanpa ettei tule sen jälkeen höpisemään korvien välissä olevasta sairaudesta.
Ja sille joka suurena älynväläyksenään kertoi että harvemmin hyvässä tasapainossa oleva astma oireilee pahoin, voi kertoa että olet osittain helvetin pahasti väärässä. Oma astma on tällä hetkellä hyvässä tasapainossa, en muista milloin olen viimeksi saanut astmakohtauksen, flunssissa kun heti sen alettua lisään lääkitystä, ei se pahemmin oireile. Mutta mennäpä paikkaan missä kissa, johan kestää noin 5min ja sen jälkeen tekee mieli repiä silmät päästä kun niitä kutiaa ja ne vuotaa, samoin nenä ja saan todella pahan astmakohtauksen. Olen kissalle todella pahasti allerginen,eikä siihen auta ainakaan minulla mikään Zyrtec tai muukaan allergialääke.
Henki on vaarassa pahimmassa tapauksessa, kun kohtaus iskee. Onneksi itse en ole allerginen eläimille, vaikka astma onkin. Pystymme siis pitämää karvaisia eläimiä. Se on hyvä siinäkin mielessä, että lapset saavat näin siedätystä joka toivottavasti estää allergian puhkeamista heille. Eipä noita asioita oikeen pysty vakuuttamaan sellaiselle, jolla ei itsellään ole koskaan mitä ongelmia sellaisen kanssa ollut.
hyvässä hoitotasapainossa astma harvemmin oireilee voimakkaasti.
virustauti. Nytkin meillä sellainen alla. Vaikka yskä loppuisi, kestää keuhkojen tulehdustilan täysin paraneminen kauemmin aikaa. Miksi altistaa eläimille, jos niistä tulee oireita ilman pahenemisvaihettakin?
t.ap
molemmat oireilemme vieraille eläimille, omille kissoille emme, emmekä sukulaisten eläimille, koska olemme siedättyneet niille. Xyrtec naamariin ja kohtauslääke alle, niin kyläilystä selviää.
allergikkojen palstoilla ja havaitset, että on valitettavan yleistä, etteivät ihmiset ymmärrä allergiaa tai astmaa. Hyvin monia vanhempia pidetään sen vuoksi vaikeina tai hysteerisinä. Ainakin kunnes nämä ihmiset itse sattuvat joutumaan näkemään seuraukset. Harvoin vain joutuvat, sillä vanhemmat välttävät viimeiseen asti aiheuttamasta lapselleen turhia oireita ja silloinkin oireiden laajuus yleensä tulee esille vain niille, jotka ovat lapsen kanssa vuorokauden ympäri päivästä toiseen.
Jaksamista.
Astmaa on monenlaista. Ehkäpä kyseessä on jopa allerginen astma.
Ei siinä kyyle zyrtecit ja sun muut höpöhöpöt auta, jos on allerginen piskeille, kateille ja muille hilseileville karvakasoille.
Minä olen allerginen ja lisäksi lievästi astmainen. Pojallani on havaittu astma, muttei se ainakaan vielä ole allergista, eikä hän ole allerginen eläimille. En silti ehdon tahdon kuskaan häntä veljeni luo, koska meni kapisen rakin hankkimaan.
En myöskään mielelläni ota veljeäni vieraisille meille, koska vaatteensa ovat siinä määrin rakin hilseessä ja karvoissa että rupeaa nenä menemään tukkoon ja silmät vuotamaan.
Ei silti velipoika tunnu millään ymmärtävän, että kyllä se harvoin näkeminen johtuu täysin siitä samperin mustista.
Astmaa on monenlaista. Ehkäpä kyseessä on jopa allerginen astma.
Ei siinä kyyle zyrtecit ja sun muut höpöhöpöt auta, jos on allerginen piskeille, kateille ja muille hilseileville karvakasoille.
Minä olen allerginen ja lisäksi lievästi astmainen. Pojallani on havaittu astma, muttei se ainakaan vielä ole allergista, eikä hän ole allerginen eläimille. En silti ehdon tahdon kuskaan häntä veljeni luo, koska meni kapisen rakin hankkimaan.
En myöskään mielelläni ota veljeäni vieraisille meille, koska vaatteensa ovat siinä määrin rakin hilseessä ja karvoissa että rupeaa nenä menemään tukkoon ja silmät vuotamaan.
Ei silti velipoika tunnu millään ymmärtävän, että kyllä se harvoin näkeminen johtuu täysin siitä samperin mustista.
AP:n pitäisikin testata lyhyellä vierailulla, mitä lapsen astma vierailusta sanoo ja vasta jos voimakkaat oireet niin toista kertaa ei sitten tarvitse mennä.
ovat kapisia piskejä, katin rontteja ja rakkeja ja ties mitä-onko ihme että kyseinen ihminen kokee ettette halua tavata?
Jos ihminen ei ole itse kokenut astmakohtausta, sitä on helppo vähätellä.
Astmaa ja allergioitakin on niin monensorttisia ja laatuisia. Yksi hiukan niiskuttaa, toinen kuskataan sairaalaan kun henki salpautuu eikä mikään auta.
Ihmisen joka ei elä sairauden kanssa on aika vaikea suhtautua asiaan. On helppoa sanoa että nappia naamaan ei se lapsi kissaan kuole...hän ei ole paikalla kun lapsi sitten potee niitä seurauksia kotona.
Ei kannata yleistää. Yhdelle joku auttaa, toiselle ei. Kuitenkin myös allerginen ihminen voi suhtautua toisen lemmikkeihin fiksusti eikä haukkua niitä. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Ei ole lemmikinomistajien vika että joku on allerginen/astmaattinen. Eikä asia rateka syyttelemällä ja olettamalla.
Asia kannattaa vääntää rautalangasta.
Jos ihminen haluaa, hän kykenee tekemään kompromisseja suuntaan ja toiseen.
ääni lähtee, hengitys tihenee, yskä pahenee ja usein yöllä on jouduttu avaavasta lääkkeesä huolimatta käymään sairaalalla hengittämässä vahvempaa avaavaa lääkettä. Kissat on pahin, koirista tulee jos on flunssa. Oma eläin annettiin pois astman takia.
On tosi raskasta kun ei voida vierailla kylässä, jossa on erityisesti kissoja. Se on sitten joka kerta edessä se että lapsi valvoo yöllä kun hengitys on huonoa.
Lapsemme oli allergiakokeissa mutta se ei näyttänyt mitään, mutta lääkäri oli sitä mieltä ettei se aina oikein näytäkään ja tärkeintä onkin ne oireet.
Hoitavana lääkityksenä on Seretide ja Singlulair.
t.ap