harjoitus-supistuksista....
Millä viikolla teillä on alkanut harkkarit ja miltä ne oikeastaan tuntuvat?milloin ne muuttui ns.kipeiksi? Itselläni (rvk31) supistelee usein seksin jälkeen ja mahaan sattuu( vähän kuin kuukautiskivut.) Supistellut on siis jo rvk25 asti, jos ne nyt sitten on supisteluja. Ja ei varmaan jäänyt epäselväksi että tämä on ensimmäinen raskaus:)
Kommentit (4)
ollut jo useamman viikon ajan ja tuntuu lisääntyvän vaan :D nyt siis rv 20+6. kohtu kovettuu ja tuntuu painetta vatsassa jonkin aikaa, nämä minä olen ainakin luokitellut harkkareiksi.. mitään kipuja ei siis ole ollut :) töissä tulee useammin kun vapaa ajalla, liekkö jonkin verran fyysisesti raskas työ syynä tähän. joskus kymmenen tai enemmänkin tunnissa. onneksi ihan normaalia :)
Harjoitus supistelut ovat "vain" epämukavia ja ei säännöllisiä. Ne todella tuntuvat kuin jokin "kiristää ja puristaa" vatsaa, ovat siis epämukavia, mutta eivät kipeitä. Usein ne loppuvat kun vaihtaa asentoa.
Ainakin mun oli esikoista odottaessa vaikea tunnistaa, mikä harjoitus ja mikä "oikea", mutta kyllä ne "oikeat" ovat sitten selvästi kipeitä, luultavasti pidempiä ja varsinkin synnytyksen lähestyessä vielä kipeämpiä... (ja synnytyksessä sitten vielä kipeämpiä...)
Mulla on ollut nyt tässä toisessa raskaudessa harjoitus supisteluja n vkolta 16, noin vkolla 18 osa alkoi muuttua jo kipeiksi töissä, raskas fyysinen työ, mutta lepo rauhoitti tilanteen, onneksi.
Nyt rv 27 +0 ja joiduin jäämään sairauslomalle, kipeitä ei enää ole, kunhan muistaa olla rauhassa, mutta nuo harjoitus supistelut ovat jäädäkseen.
Itse ainkin neuvoisin oikeasti välillä todella huilaamaan ja yhdynnässä voisi kokeilla käyttää kumia, koska joillain saattaa tuo sperma lisätä supistelua. Ja sitten jos tulee jotain vuotoja yms kannattaa viimeistään käydä lääkärillä tarkistuttamassa kanavan tilanne...
harvoin huomaan sita vatsan pinkeytta ainakaan ensimmaiseksi, vaan henki tavallaan puoliksi salpautuu. Mulla ei ole ollut paljoa supisteluita tassa raskaudessa, mutta valilla vauvan oikein ponkiessa mahaa vasten, alkaa supistaa. Ja sitten joskus iltaisin tai kun on rasittanut itseaan enemman.
Viikkoja 35+5
On vaikea tietää, milloin supistukset ovat "vain" harjoittelua ja milloin ne saavat jotain aikaan. Mulla oli esikoista odottaessani kivutonta supistelua n. raskauden puolivälistä asti, mutta neuvolassa se kuitattiin vain kohdun harjoitteluna. Synnytin rv 35+3, kun lapsivedet yllättäen menivät. Toisessa raskaudessa otinkin sitten rauhallisemmin, vaikka supistelu oli jälleen kivutonta.
Usein supistukset eivät saa kohdunsuulla muutoksia aikaan, mutta kannattaa huolestua, jos supistelu on kivuliasta, säännöllistä (vaikka kivutontakin), ei mene levolla ohi tai jos supistus ikään kuin jää päälle.