Kuinka usein teet RUSKEAN KASTIKKEEN?
Eilen tein ekaa kertaa, onnistui tosi hyvin nakki-sipulikastike :)
Kommentit (51)
Itse olen käyttänyt maizenan ruskeaa kastikesuurusta ja siitä ei oikein tule sellaista "kunnollista". Pitää lisätä aina ketsuppia ja lihaliemikuutio väriä antamaan?
Ja tykkään hirveesti, samoin mies ja lapset.
Ruskistan paistinpannulla ensin voin tai margariinin, lisään jauhot joita myös ruskistan jonkin aikaa. (Jauhoja ei saa olla liikaa ettei tule paakkuista). Siirrän kattilaan jossa valmiina vähän vettä ja lihaliemikuutio. Sekoitan vispilällä sileäksi ja lisään vettä riittävästi. Sitten ruskistan sekaan jauhelihan tai pilkon nakit tms.
Meillä ei oikein syödä mitään, mihin se sopisi.
ja jos et tykkää niin johtuuko se mausta vai siitä, että siihen tulee mieluiten voita kunnolla.
Olen siis vain kiinnostunut, kun joillekkin voi on kauhistus suorastaan myrkky vaikka tuskin jostain ruskeasta kastikkeesta on haittaa harvoin syötynä.
Osaa tehdä oikein hyvän ruskean kastikkeen. Osasin jo lapsena-olin yleensä perheen kastikekokki :)
Miellän sen vain liha/makkararuokien kanssa yhteen ja en osaa syödä sitä vaikkapa porkkanoiden kanssa.
jos tekee jauhelihakastiketta, niin samalla kun laita jauhelihat pannulle heitä mukaan 1-2 rkl jauhoja =ruskistuvat samalla kun jauheliha. Sitten lisää vesi +tietenkin mausteet (sipulit voi kuullottaa tuossa samalla) ja anna hautua hetki =ruoka on valmis.
Ainakin joka toinen viikko ja aina onnistuu tosi hyvin.
Kastikkeesta tulee paakkuista, jos sitä margariinia ei laita tarpeeksi. Sen margariini+jauhoseoksen täytyy olla sellaista ns. tahnamaista ja sitä täytyy koko ajan muistaa vispilällä sekoittaa. Itse lisään margariinia lisää, jos näyttää siltä että ei ole tarpeeksi "tahnamaista" taikka jauhoja.
Siitä se sitten alkaa ruskistumaan ja tulee ruskeahkoksi, sitten vain KYLMÄÄ vettä lisätään lorottaen koko ajan vispilällä sekoittaen, pannu/kattila on koko ajan liedellä. Sitä täytyy sekoittaa ihan koko ajan, jotta se kastike alkaa suurustumaan. Itse lisäilen vettä pienin lorauksin lisää, jos näyttää liian sakealta.
Makua antaa puolikas lihaliemikuutio, myös ripaus pippuria ja voi siihen laittaa vähän persiljaakin.
Ihan vaan oman maun mukaan
Ja kannattaa vaan harjotella ruskean kastikkeen tekoa, kyllä se onnistuu sitten jatkossakin.
Joskus kahdestikin. Meillä tykätään. Lempiruokaani on yksinkertaisesti makarooni ja jauhelihakastike (eli ruskea kastike). Opin tekemään ruskean kastikkeen jo ala-asteella, en ole ikinä ajatellut että se olisi vaikeaa. Ei muuta kokeilemaan ja maistelemaan. Jos ei ekalla kerralla onnistuu niin uusi yritys vaan. Ei kukaan ole seppä syntyessään :)
Tätä ketjua lukiessa tuli kuitenkin sen verran nälkä, että pitääkin huomenna valmistaa nakkikastiketta!
Minulla meni aika pitkään oppia kunnollisen ruskeakastikkeen niksit, mutta sitten kun sen oppi tekemään niin siitä on tullut yksi lempiruuista, siihen pohjaan voi kuitenkin lisätä vaikka mitä nakeista makkaraan tai suikaleisiin. Kasviksille taas tykkään tehdä hollandaise-kastikkeen.. Jotkut taitavat tehdä sen ennemmin kalalle? Mutta höyrytettyjä kasviksia ja hollandaise-kastiketta, namnam!
Syön sitä kyllä todella mielelläni. Ruskea kastike on myös kaikkea muuta kuin terveellistä, siksi meillä syödään sen tilalla paseeratusta tomaatista tehtyä kastiketta (sopii muuten ihanasti vaikkapa niiden nakkien kanssa, kunhan hauduttaa kunnolla!).
olla ainoa, teen sen näin:
- ruskista makkarat ja laita eri kattilaan
- lisää ruskistuspannulle pussillinen sipulikeittoaineksia ja vettä, kiehauta ja mausta tomaattisoseella. Kaada makkaroiden joukkoon ja anna hautua. jos on liian lirua, sekoita 1/2 rkl vehnäjauhoja vesitilkkaan ja lisää, anna kiehua n 3 min.
Maistuu tosi hyvältä vaikka onkin oikeastaan todellista lisäainemössöä.
Oikea versio menisi näin:
- ruskista makkarat ja laita kattilaan
- lisää pannuun öljyä, sipulisilppua ja kuullota hetken aikaa. Lisää jauhoja n 1 rkl ja anna paahtua sipulien kanssa. Lisää kuumaa vettä ja sekoita voimakkaasti että tulee sileää. Mausta suolalla, pippurilla ja tomaattisoseella. Lisää makkarat ja hauduta muuutama minuutti.
jota ei tarvi ruskistaa.
Välillä tosin himoittee oikeen ruskistettua kastiketta, nam!
Jos teen makkara- tai nakkikastiketta, niin niitä ei ainakaan ruskisteta ennen, hyi yök!
Syön kyllä ruskeaa kastiketta kylässä, mutten pidä siitä niin paljon, että tekisin itse. Yliannostus lapsena ruskeaan kastikkeeseen ja keitettyihin perunoihin. :p
Esim. nakkikastikkeen teen näin:
-Ruskistan nakin paloja ja sipulia hetken pannulla
-lisään vettä, pippurisekoitusta myllystä, pienen palan lihaliemikuutiota, pikku lorauksen soijakastiketta, lorauksen ketsuppia ja annan kiehua hetken
-sitten lisään Maizana ruskeakastike ainesta, jotta kastike sakenee.
-VALMIS! :)
Meillä ei syödä koskaa mitään "perunaa ja kastiketta".
Ja teen sitä monta kertaa viikossa. Meillä mies ei suostu syömään perunoita jos ei ole ruskeaa kastiketta. Pilalle hemmoteltu mies... mutta onneksi lapsetkin tykkää
Lisukkeeksi vielä paistettu maksalaatikko tai keitetty makaroni, namnam!
eikä siihen hei tarvita voita välttämättä. Meille 1980-luvun puolivälissä kotitaloustunnilla neuvottiin ruskean kastikkeen teko näin:
*Ruskista lihan tai nakit kasarissa tai pannussa. Niiden loppuvaiheessa lisää joukkoon sipulit ja kuullota niitä. Kun ne ovat kuullottuneet, lisää joukkoon 2-3 ruokalusikallista jauhoja (vehnäjauhoja, ruisjauhoja, maisiijauhoja, mitä haluat käyttää). Sekoita ne huolellisesti kasarin muuhun sisältöön. Saavat vähän ruskistua, mutta se ei ole kovin oleellista. Lisää vettä (meillä lisättiin aina kylmää) niin että nestettä on sen verran kuin haluat. Sekoita huolellisesti, kunnes kastike paksuuntuu ja kuplii. Mausta pippurilla, suolalla, sinapilla, (tomaatilla) ja muilla mieleisilläsi mausteilla. Anna hautua noin 40 minuuttia.
Hautumaan voi myös suikaloida joukkoon esim punajuurta tai lanttua tai jotain. Ihan lopuksi voi pilkkoa joukkoon suolakurkkua kuten stroganoffissa - tai etikkakurkkua, sitä ei kannata haudutella.
Maun salaisuus on oikeasti siinä lihan ruskistamisessa ja sen jälkeen riittävän pitkässä haudutusajassa. Niitten jauhojen ruskistelu on ihan toissijaista vanhan kansan huuhaata sekä värin että maun kannalta, jos kastikkeessa on lihaa. Se on tarpeen vain silloin, jos tehdään kastike, jossa ei ole lihaa ollenkaan.
Mä en tee kanssa oikeastaan ikinä, koska mun mielestä se ei vaan ole erityisen hyvää maultaan eikä ravitsemukseltaan.
Kastikkeita tosiaan tehdään, mutta kokolihan kanssa teen kastikkeen lihaliemestä.
Nakkien kanssa meillä on yleensä muusia, joten ei siinä kastiketta kaipaa.
Lisukkeeksi vielä paistettu maksalaatikko tai keitetty makaroni, namnam!
Aika tuhtia ruokaa syötte.
tosin teen sen gluteenittomana maissijauholla :)
Ja se on niiiiiiiin hyvää. nams. tarttis varmaan taastehdäkkin.
ja se joka sanoi että tuli vaaleeta jam autonta n iin, ruskista kauemmin niitä jauhoja ja lisää suolaa ja pippuria. Eikä paakkujakaan tule, jos laittaa rasvan ja jauhon oikeassa suhteessa.