*****Tammikuun tähdet**** vko 1
Synnyttäneet:
*piiuli-78.............15.12.2009....poika...44.5cm...2210g
*Anan..................24.12.2009....poika...??cm...2870g
*kolmosmuru....28.12.2009....poika...50cm...3852g
*Ope01...............01.01.2010....tyttö.....49cm...3100g
*hömelö.............03.01.2010....poika...??cm...3570g
Yhtenä kappaleena:
*Elisabet_B.........26.12.2009....Jorvi
*hedgehog79.........01.01.2010....Koks
*Larubia............02.01.2010....Jordania
*Ankka..............02.01.2010....Kanada
*mein386............03.01.2010....TAYS poika
*mammitasu..........03.01.2010....KYS
*roimamma...........03.01.2010....Lapin kesk.sair.
*Sognatore79........07.01.2010....OYS tyttö?
*mussukka76.........07.01.2010....NKL tyttö
*mokkelo............08.01.2010
*silka..............08.01.2010
*tiiti4.............09.01.2010
*mama78.............10.01.2010
*tammibebe..........11.01.2010....NKL
*Tuhistin...........11.01.2010....TAYS
*nuori odottaja.....11.01.2010.... poika
*Dizzy..............13.01.2010....K-HKS
*LissuMS81..........14.01.2010....K-PKS
*laurra2............15.01.2010....
*Ciira..............15.01.2010....Hyvinkää
*Äitsyliini.........16.01.2010.....NKL tyttö
*TätiVihreä.........17.01.2010....Jorvi
*Mmamma.............17.01.2010....MKS
*Jennuli-81.........18.01.2010....Hyvinkää poika
*Elli...............18.01.2010....KYS
*aLmA77.............19.01.2010....P-KKS
*Supu3..............19.01.2010....Hyvinkää tyttö
*Christine86........19.01.2010....
*Riesa..............19.01.2010
*Tammikuumamma......20.01.2010....Hyvinkää
*Sande87............21.01.2010....Hyvinkää
*Niki...............22.01.2010....
*memmu2.............22.01.2010....
*jenna83............22.01.2010....
*maji...............23.01.2010....Hyvinkää
*vauva-10...........24.01.2010....TAYS
*väiski*............24.01.2010....K-PK poika?
*Tiivi-Taavi........28.01.2010....
*Minsku.............28.01.2010....KHKS poika
Olisko kuitenkin kivempi aloittaa uus pino uuden viikon myötä?
Kommentit (63)
Täälläkin nuo alapään vihlomiset tuttuja. Ihan ääneen täytyy välillä älähtää kun niin kipeää tekee. Täällä yleensä liittyy vauvan liikkumiseen. Puskee tosta ylävatsalta pepulla ja päätä sitten työntää tonne alas, auts!
Mielelläni itsekin kasvimaata kitkisin. Meillä mittari näyttää huikeaa -26 astetta! Kurjaa jos tällaisia paukkupakkasia pitelee koko tammikuun ja vielä helmikuussakin. Talvivauvaa kun ei saa 2 viikkoon muutenkaan viedä ulos ja sitten jos vielä on kovat pakkaset! Mä niin odotan pulkkamäkeen pääsyä, luistelemaan pääsyä, siis kaikkea normaalia toimintaa.
Aamupäivät täällä ollaan suht. energisiä ja sitten iltapäivällä loppuu voimat. Selkä ja häpyluut särkee. Niin ja nilkat on kuin tukit!
Voi Sande! Voimia sinne osastolle. Kuulostaa kyllä kohtuuttomalle tuo ettei saa edes lukea. Toivottavasti ei mene enää kauaa kun saat käärön kainaloosi.
Täällä tulee supistuksia aika helposti. Ei mitään kipeitä kuitenkaan. Alaselkää myös pakottaa aika ajoin. Mutta eiköhän tässä vielä mene aikaa...
Minsku rv 36 + 6
Terveiset ulkoa! Se on päivän kuntoilulenkki tehty miehen kanssa taasen.
Ensin oltiin aamulla jo ulkona pienten kanssa ja sitten kun ihan pienin rupesi päiväunille niin itse karattiin pidemmälle lenkille. Jätettiin kohta se kolmevuotias isompien vahdittavaksi ja kun tultiin kotiin, niin pihalle olivat "karanneet" pulkkamäkeen toisten kavereiden kanssa.
Meillä ovat kaikki varsin aktiivisia. :-) Ihan pieninkin oppi kävelemään kymmenkuisena ja nyt vuosikkaana menee täydellä juoksulla jopa ulkona muiden perässä! Alkaa epäilyttää että meillä on kaikki jotain yliaktiivisia adhd lapsia, kun osaavat ja ehtivät tehdä kaiken...pienin avaa itse portit ja menee yläkertaan, jos et ole vahtimassa.
No, se siitä.
Mahtavaa saada haistella vähän raikasta ilmaa. Tosin luulen että pakkasta on se miinus 15 tai jopa yli. En luota tuohon meidän mittariin enää.
No, 6 kilometriä tuli tälle päivälle vajaan tunnin aikana, mikä on jo näille viikoille ihan "kohtalainen" tulos. :-/
Täällä on vauvan pää myös ihan lähtökuopissa, kyllä tuntuu että jalkojen välissä on jotain ylimääräistä.
Nyt lähtee tämä sirkka sopan keittoon.
Voimia kaikille.
Riesa ja sirkus
Täällä edelleen kotona,lasketusta ajasta 5päivää. Olo entisenlainen,ei edistystä -plääh... saisihan tuo jo syntyä,perjantaina seuraava neuvola jos ei sitä ennen synny.
-Hedgehog
Täällä ollaan oltu touhukkaana tänään. Kyläiltiin miehen ja koiran kanssa siskon luona ja meilläkin päin kyläiltiin. Lisäksi oon imuroinut, siivonnut keittiön tarkemmin, touhunnut kuusen ulos ja raahannut kukat pesuhuoneeseen suihkutusoperaatiota varten. Ne saa sinne jäädäkin joksikin aikaa suihkutettavaksi, kun niihin oli tullut jotain ötökkää :( Mun kukkaparat! Mutta kyllä mä ne kuntoon hoidan, ihan varmasti-nuo ötökät vaan on niin ällöttäviä ja viheliäisiä saada pois!
Elisabet: Totta, huomisen jälkeen voi sitten jo valitusta laittaa herra haikaralle :) Mutta kyllä mä suon herra haikaralle anteeksi päivän, viikonki sinne tänne, sinua tosin hän saisi jo muistaa. Palvelu ei tosiaan nyt ole ollut esimerkillistä. Ootkohan unohtunut toimituslistalta? ;) Pitänee muistuttaa herra haikaraa, että olet yhä siellä odottamassa!
Kylläpä iski väsy ja tekemistä vielä ois.. Jospa siis lähden tekemään loppuun ennenku kuukahdan ihan täysin..
Sognatore 39+6
Elisabeth - Tulehan kertomaan tuottiko ronklaus tulosta. Perassa tullaan, tamakin on mennyt juurtumaan aika perinpohjaisesti, ja Haikaran kuljetuspalvelu ottaa varmaan likaisen tyon lisaa siita, etta joutuu jossain vaiheessa (toivottavasti..) kuljettamaan nain vastenhakoista kuormaa.
Riesa - Kylla, Jordaniassa asustellaan nyt, ihan Ammanin keskustassa, mutta kerrostalon pohjakerroksessa, joten meilla on oma piha, johon tein pienen kasvimaan. Koiran ja parin lapsen kanssa piha on must! Muutettiin tanne (Espanjasta) elokuussa, esikoinen syntyi kun asuttiin Ranskassa ja kakkonen Suomessa, kun en silloisessa asuinmaassa (Algeria) uskaltanut synnyttaa - ja kun vauva oli 6vkoa vanha, muutettiinkin jo Espanjaan.
Mun synnytyssairaalassa ei onneksi ole kokolattiamattoja kaytavilla.. :D Taalla on vahan Amerikan meininki, eli kaydaan laakarin yksityisvastaanotolla, mutta kun synnytys kaynnistyy, mennaan (jalleen yksityis)sairaalaan ja sairaala halyttaa laakarin paikalle, joka sitten hoitaa synnytyksen, katiloiden kanssa tietysti. Sairaala on tosi hieno, pelkkia yksityishuoneita ja -sviitteja. Vauvan voi kuulemma jattaa kokonaan hoitajille, ja ihailla jalkikasvuaan vauvalan kameran kautta monitorilta.. ;) Ruoat tuo uniformupukuinen tarjoilija huonepalvelupoydalla, jne.
Mutta valitettavasti mikaan "luomusynnytyskeskus" tamakaan sairaala ei ole, suurin osa synnyttajista ottaa automaattisesti epiduraalin, kaynnistyksia tehdaan potilaiden toiveesta ja sektiot on tosi tavallisia. Mitaan jumppapalloja, ammeita synnytysjakkaroita tai muita vempeleita ei ole, omat saa kylla tuoda jos haluaa, ja olenkin miettinyt pitaisiko hankkia jumppapallo, jota kaytin molemmissa edellisissa synnytyksissa, ja tykkasin.. Siitahan olisi iloa myohemminkin. Vahan myos mietityttaa ponnistusvaihe, kun en tieda antavatko valita asennon - mut on molemmilla edellisilla kerroilla pistetty ponnistamaan ennen kuin on ponnistuttanut, ja oli hankalaa loytaa oikea suunta, vaikka ihan hyvin se sitten sujui. Nyt haluaisin kokeilla muuta kuin puoli-istuvaa asentoa, etenkin kun vauva on ilmeisesti aika iso.
Jee! Viime yon nukuin tosi hyvin! Vauva on myllannyt mahassa erittain paljon eilen ja toissapaivanakin. Tuntuu etta on vaihtanut asentoa, muttei mitaan tietoa mihin suuntaan - maha on vahan erimuotoinen. Epamukavia suppareita on tullut valilla, muttei mitaan lahtoa ennakoivaa, joten edelleen tahtaan sunnuntaille. :) Tanaan on laakarintarkastus, on mielenkiintoista kuulla onko edistysta tapahtunut, ja arvelen etta laakari alkaa puhua kaynnistyksesta. Aion kylla odottaa viela toisenkin viikon, jos kaikki on hyvin. Joko-joko alkaa tosissaan vasyttaa, mutta ehka tama kaikki kasvattaa vaan luonnetta. ;)
Larubia 40+5
Huomenta! Kyllä on kylmä aamu täällä meillä! Talon mittari näyttää miinus 25 mutta auton mittari miinus 29 astetta.
Ei väliä, yhtä kylmälle tuntuu ja tänään ollaan sisällä koko sakki, ellei nyt joku lapsista halua välttämättä saada punaista nenää.
Joulua olen ottanut pois koko aamun. Tontut ovat jo kiltisti laatikoissa ja muut joulukellot, enkelit ja muut. Kuusi lähti jo viime viikolla.
Joulutähdet loistavat vielä kaikissa ikkunoissa. Jospa ne jättäisi Nuutille.
LARUBIA. Sama oli meininkin Jeruissa. Eli yksityislairaaloita kaikki ja lääkärit suurinpiirtein tappelivat ulkomaalaisista "asiakkaista". Itse saimme maan parhaan synnytyslääräkin, kuinka ollakaan, suurinosa on miehiä. Mistähän se johtuu? Lääkäri, Dr.Stark tarkemmin kutsuttuna, jaksoi puhua aina tyttäristään, joista toinen oli oopperalaulaja ja toinen balettitanssija...juutalaista ylpeyttä!!!
Israel on myös kuin pieni Amerikka ja kaikkea löytyy...jopa sitä ammetta. Niin, ja maksu se mukaan. :-)
Odottavan aika on pitkä...eipä tässä muuta taas.
Riesa
Lunta sataa tupruttaa, mutta pakkasta onneksi vähän maltillisemmin kuin eilen. jospa nenäänsä näyttäisi tänään ulkona hieman pidempään.
Eilisen päivän puuhastelin kunnolla. Tuli siivottua eteisen vaatehuone, pyykkiä pesin ja järjestelin, imuroin ja keittiökin sai osansa. Illalla vielä moppasin lattiat. Saunassa käytiin illalla ja eipä olossa ollut mitään kummallista. Huolestuttavasti alkaa vaaveli masussa viihtymään, kun mullakin peräpään pitäjänä tänään tasan 37 rv.
Mutta mitä olikaan tuo kummallinen napse mikä mahasta kuuluu välillä? Liittyikö jotenkin vauvan niveliin? Muistaako / tietääkö kukaan? Kuopuksen synnytys käynnistyi tuollaisella napseella kun kalvot puhkes, ja nyt aina säikähdän, että nytkö tuli lähtö, kun napsahdus kuuluu.
6 vuotiaan kanssa eilen juteltiin vauvan tulosta ja kun hänelle selvisi, että pari päivää menee sairaalassa, niin itkuhan siitä tuli. Pitäis kuulemma äidin olla kotona niinkuin ennenkin, kun tulee ikävä muuten. Voi toista! Niin iso, mutta kuitenkin niin pieni. Iso muutos tuo vauvan tulo on isommillekin lapsille.
Nyt eskarilaista hakemaan, kotiin ja sitten neuvolaan kahdeksi. Onneksi äitini tulee tänne, niin pääsen yksin ja rauhassa neuvolaan. Sormet on taas enempi turvoksissa ja jännittää mitä ne paineet mahtaa näyttää...
Minsku rv 37 tasan
Täällä kaikki hyvin. Yö meni oikein mukavasti, nyt nukuin aika sikeästi.. Taisin jo ollakin aika väsynyt kahden huonomman yön ja eilisen touhuamisen takia..
Minsku: Mä oon ymmärtänyt että se napsuminen kuuluu liitoksista, mun nivelistä.. Aamulla aina pahempaa se napsuminen, kun nousee ylös ja alkaa liikkumaan. Niin ne neuvolassakin meinasivat että on jo niin löystynyt nuo nivelet että napsuu.. Mutta en sitten tiedä onko sun napsuminen samanlaista :) Onneksi olkoon täysaikaisuudesta!!
Nyt syömään ja kaupunkiin..
Sognatore 40+0
Tässä siis kertomus pojan syntymästä:
Joulu meni meillä rauhallisesti kotona. Aatto oltiin kotona, paitsi haudoilla käytiin. Joulu- ja Tapaninpäivä meni rauhallisissa merkeissä, ulkoiltiin ja lapset luistelivat läheisellä jäällä. Tapaninpäivänä tuli muutama epäsäännöllinen, mutta kipeä supistus, mutta en osannut kun aavistaa tulevan Oltiinhan masuvauvelin kanssa ”sovittu”, ettei jouluna saisi syntyä isompien sisarusten vuoksi, joten Tapaninpäivän jälkeisenä yöllä sopi hyvin.
Tapaninpäivän iltana katseltiin telkkarista tsunami ohjelmaa ja ohjelman aikanakin supisteli tosi napakasti, mutta kun välit oli 10-20 min eli en vielä odottanut lähtöä. Sen verran kuitenkin aavistelin, että laitoin sairaalakassin valmiiksi ja lapsille vaatteet seuraavaksi päiväksi. Meillä oli naapurin Noora yökylässä ja Santeri oli naapurissa. Menin nukkumaan vajaa kaksitoista ja edelleen tuli epäsäännöllisiä kipeitä supistuksia, samoja joita jo koko päivän oli silloin tällöin tullut. Heräsin yöllä koko alaselän kipeeseen kouristukseen ja vilkaisin kelloa, 1.45. Pikkasen aikaa kuuntelin tuleeko uusia supistuksia ja tulihan niitä, väli oli enää alle 5 minuuttia ja kivut oli kovat. Tonikin heräsi ähinääni ja ei hänellekään jäänyt epäselväksi, että lähtö oli koittanut. Nousin ylös ja kipu oli kova. Puin päälle ja sovittiin, että Toni soittaa naapuriin Mialle, että hän tulee katsomaan tyttöjä. Mia tuli ja päästiin matkaan naistenklinikalle. Koko matkan supistuksia tuli kolmen minuutin välein ja yksi kesti reilun minuutin, joten välejä ei juurikaan tuntunut olevan. Supistuksen aikana hengittelin syvään ja keskityin rentoutumaan ja välissä join kivennäisvettä.
Kello oli kolme kun päästiin Naistenklinikalle ja siellä osattiin jo odottaa minua kun olin lähtiissä soittanut. Pääsin heti saliin ja sain ihanan sairaalan kaavun päälleni. Kätilö ei edes katsonut kohdunsuun tilannetta vaan näki kivuistani toden olevan kyseessä. Pyysin epidiraalin ja sitä ruvettiinkin heti puuhaamaan. Kätilö laittoi tipan ja kohta tuli anestesialääkäri puuduttamaan. Sängyssä en ollut tähän asti pystynyt olemaan ja istualteen epiduraalin laitto ja paikoillaan oleminen yltyvien kipujen kanssa oli tosi haastavaa. Jonkin verran tunsin myös painetta ja sanoinkin siitä. Epiduraali onnistui ja kivut katosivat. Nyt kätilö halusi puhkaista kalvot ja kurkata kohdun suulle. Kello oli n. 3.50 ja kätilö sanoi minun olevan kokonaan auki. Hän puhkaisi kalvot ja sanoi minun voivan ponnistaa kun siltä tuntuu. No silloin ei tuntunut ja olin ihanan kivuton, joten jäin mielelläni odottelemaan. Kätilö naputteli tiedot koneelle ja me rauhassa odoteltiin. Nousin istumaan, mikä auttaisi vauvaa laskeutumaan ja nopeuttaisi synnytystä. Klo 4.30 paine kasvoi ja kutsuttiin kätilö takaisin paikalle, hän antoi luvan ponnistaa. Ensin kokeilin kyljeltään, mutta nopeasti siirryin perus puoli-istuvaan saadakseni oikean suunnan. Muutamilla rauhallisilla ponnistuksilla syntyi meidän täydellinen prinssimme klo 4.48, ponnistusvaiheeksi merkattiin 8 min. Sain heti hänet paitani sisään ja nuuskuttelin ihmettämme. Heti kohta poika halusi imeä ja tietenkin olin valmiina antamaan vahvistavia ensi tippoja. Tunti me ihan rauhassa syliteltiin ja tutustuttiin toisiimme, vauva oli heti niin tuttu, mutta silti ihan vieras, oma rakas kuitenkin. Siinä me Tonin kanssa vaan katsottiin poikaa, miten voimmekaan saada jotain niin täydellistä aikaiseksi. No olimmehan jo tehneet sen kaksi kertaa aiemmin. Vauva sai ensimmäisen kylvyn kohtuammeessa ja mitoiksi merkattiin 3852g, 50cm ja py 35cm.
Osastolla olin vain vuorokauden ja pääsin kotiin. Maito nousi heti ja sitä riittää. Nyt poika on 11 vrk ja pääosin on tyytyväinen, nukkuu ja syö. Noin tunnin jaksaa surustella ja sitten simahtaa. Yöt menee vaihtelevasti, viime yönä taas ähisi ihan urakalla ja vaippaa vaihdetaan parikertaa yössä. Jonkun verran valvoo yöllä ja ähisee. Päivisin nukkuu paljon ja välissä tankkaa. Ensi viikolla on neuvola, joten sitten vasta mitat.
Kaikille loppuraskauteen tsemppiä, kyllä se palkinto vaan kaikki kivut kuittaa. Joten vauvauutisia odotellessa.
Taina ja Murunen 11 vrk
Yliaikakontrollissa tuttuakin tutumpi "kaikki hyvin, kotiin odottamaan". Käyrää otettiin, oli hieman teknisiä ongelmia anturien kanssa. Verenpaine oli 105/72, lääkäri ei ronklannut sen kummemmin tai kivuliaammin, kunhan vaan tunnusteli kohdunsuuta. Kaulaa vielä jäljellä 2,5cm, kohdunsuu löysästi sormelle auki. Painoarvio oli n. 3450g (34xx, alle 3500, en muista tarkasti), eli ei Beckham mikään jätti ole. Muttei ole ulos myöskään syöksymässä lähiaikoina, kun ei ton enempää ole paikat valmistautuneet. Lääkärille sanoin, että kun esikoinenkin meni niin paljon yli (42+2) ja silti ei käynnistelty, niin olen henkisesti varautunut odottelemaan tämänkin kanssa, jos vaan kaikki ok. Mielummin odottelen, kuin menisin käynnistykseen...
Uusi aika sunnuntaille (42+1), jolloin jo ehkä käynnistelevät. Maanantaina viimeistään.
Nyt päikkäreille, jännitin tuota yliikakontrollia sen verran viime yönä, etten saanut unta kuin vasta 4.30. Ja ylös piti nousta ennen 07... joten nyt on aika freesi olo.
Kolmosmuru: Ihana lukea tarkempi synnytyskertomus, kiitos! :)
Elisabet ja Beckham 41+5
..ja kiitos synnarista! Tosi hienosti ja nopeasti sujui tuon perusteella, mahtava juttu!
Riesa - Joo, tuolla naapurimaassa (Israelissa siis) ei turha vaatimattomuus ilmeisesti kaunista. ;) Minunkin synnytyslaakarini on sama kuin Jordanian kuningatar Ranialla.. :D Eli ulkkiksena sita jotenkin onnistuu liikkumaan helposti vahan paremmissa piireissa. Mita teit/te Jerusalemissa, ja viihdyitteko siella pitkaankin? Israel on viela paljon enemman "Amerikka" kuin Jordania, eika se mikaan ihme olekaan. Taalla ei mielestani edes hinnat paata huimaa, vaikka vakuutushan ne kattaakin. Jokainen laakarikaynti on 20JD (Jordanian dinaaria, melkein 1:1 €uron kanssa), sis. ultrauksen joka kerta, ja normisynnytyksesta laakari veloittaa 4-500JD, ja sairaala muistaakseni n 2000JD, plus yopymiset paalle. Kylla Euroopassa saa maksaa varmasti moninkertaisesti samantasoisesta palvelusta. Muuten (lansimainen) elaminen taalla ei kylla ole mitenkaan erityisen halpaa.
Elisabeth - Hyva etta kaikki hyvin, eika tarvetta kaynnistella.
Kavin laakarissa minakin, ja kaikki hyvin, odotellaan.. Vauvan painoarvio ultralla 3,700g. Mulla ei ole paino noussut yhtaan enaa ainakaan kolmeen viikkoon, ei tallakaan kertaa, eika vauvakaan tunnu enaa kovin hurjaa vauhtia kasvavan - hyva niin. Seuraava kaynti tiistaina, sen jalkeen pari paivaa tarkempaa seurantaa ja sitten kuulemma kaynnistys. Varmaan ensi viikon la tai su sitten kaynnistelisi, taalla on pe pyhapaiva. Minusta ihan ok tama, la 16.1 tulee rv 42 tayteen, joten johan sita sitten joutaa kaynnistellakin.
Laakari teki muuten kunnon ronkkimis-sisatutkimuksen, pyyteli jo etukateen anteeksi.. Kohdunkaula 2-3cm auki, mutta TODELLA pitka edelleen. Eli ei ole ohentunut, se on varmaan mulla aina syyna niihin maratonisynnytyksiin.. Mutta avautunut sentaan on, hyva juttu. Jos joutuu kaynnistamaan, niin on sentaan vahan kypsymista tapahtunut jo.
Larubia edelleen 40+5
Neuvolakäynti takana ja olihan se eilinen rehkiminen ( lue: siivoaminen ) sitten turhan rankkaa mun kropalle. Turvotukset lisääntyneet ja paino noussut reilun kilon viimeviikosta. Alapaine oli tasan 90. Ei kuulemma saisi enää siivoilla noin rajusti. No, en vaan voi miehellä teettää työpäivän jälkeen vielä kaikkia kotitöitä. Ja likainen koti saa paineeni nousemaan tuplasti.
Terkkarin selitys tuolle vatsan napsumiselle oli se, että vauva näprää kalvoja. Nyt muistan saman edellisestä raskaudesta. Ja niinhän se synnytys käynnistyi että vedet meni. Vauva kuulemma kynnellä puhkaisee kalvot. Siihempä ei omalla toiminnallaan voi vaikuttaa :)
Keskikäyrillä mennään, sf - mitta 33. Ja kyllä tekee kipeää sen mittaaminen. Alkaa olla alapää jo niin kipeä! Nytkin parasta aikaa tunnen kuinka vauvan pää muljuaa tuolla alakerrassa, auts!
Että sellaista. Jänniä hetkiä elellään siis kaikki...
Minsku
Onnittelut vauvan saaneille. Teitä on jo aika monta.
Täällä sipusteli eilen taas oikein kunnolla 4h mutta sitten loppuivat. Toivottavasti taa alkaisivat ja saisivat jotain aikaiseksikin.
Neuvolalääkärillä tänään käyty. Kaikki oli kunnossa. Kohdunkaulaa kiinteänä jäljellä 2cm ja ulkosuu sormelle auki. Oliskohan seksi niitä kypsyttänyt supistusten kanssa. Täytyy varmaan jatkaa, että saisin minäkin oman vauvani jo syliin.
Täällä joku ihmetteli miksi halutaa jouduttaa synnytyksen alkamista kaikin keinoin. Mulla ainakin olis jo halu saada vauva syliin ja päästä eroon tästä tuskaisesta olotilasta. Kun haluaisin jo pystyä tekemäänkin jotain. Mutta vauva tulee kun on valmis tulemaan.
Vauva-10 ja Muukalainen 37+4
Täällä uskaltautui kaivaa koneen esiin kun ei ole vaaraa huoneeseen rynnivästä kätilöstä :)
Eilinen lääkäri siis olisi määrännyt lisää lääkettä ja laittanut kotiin. Tänään paikalla oli osaston oma lääkäri. Odotin kuin kuuta nousevaa että lääkäri tulee minua tapaamaan. Siinä ehti sitten aamupäivällä limatulpasta lähtemään loputkin (reilu viikko sitten lähti osa). No lääkäri tuli sitten yhden aikoihin (vihdoinkin).
Teki sisätutkimuksen (kahdelle sormelle auki, kaulaa jäljellä)ja ultrasi. Kaikki kunnossa. Sisätutkimuksessa ronklasti reilusti, jotta saisi supistuksen käyntiin.
Päivällisellä sitten supistukset alkoivat. Kahden tunnin ajan tuli 5min välein. Nyt on 3min välein tullut jo 5 tuntia. Kestoltaan supistukset ovat n.40sekuntia. Koko ajan tekee kipeämpää. Ihana yökätilö toi mulle lämmitetyn kauratyynyt selän alle. Oi mikä helpotus siitä tuli :)
Josko sitä olisi huomenna nyytti kainalossa. Toivon todella ettei nämä supistukset lopu kesken.
Kolmosmurulle kiitoksia synnytystarinan jakamisesta. Kuulostaa niin rauhalliselle ja tehokkaalle. Tänne samaa kiitos!
Ei olisi pahitteeksi Suomeenkin vähän ylellisyyttä sairaaloihin. Olisi se niin kiva jos synnyttäneet saisivat niska-hartia hieronnan tai vaikka jalkahoidon. Varmasti parantaisi potilastyytyväisyyttä.
Täällä osastolla on huomannut miten synnyttäneet naiset vaan ovat onnellisia. Siis rankan urakan jälkeen, paikat kipeenä ja näyttävätkin kamalalta. Silti hehkuvat tyytyväisyyttä ja onnellisuutta. Haluaa heidän joukkoon (nyt vaan näytän kamalta ja fiilikset on olleet harvinaisen surkeat)
Nyt kun selässä helpottaa, niin kohdunsuuta vihloo. Tai oikemmin viiltää. Saiskohan sitä hieman ummistettua silmiä ennen kuin oikeat kivut alkavat.
Sande87 38+0
(voi olla normaaliakin sekavampaa tekstiä, pahoitteluni)
Pientä aamupakkasta on ulkona, mittari näyttää
-30. Uskaltaako tänään ulos vain onkohan tämä jo tappokeli muillekin kuin täille ja luteille??
Koirille kehittyy seurapiirirakko eivätkä näytä haluavan edes ulos. Ei auta kuin potkaista pellolle.
Vatsa entisellään ja viikot 38 täynnä. Blääh. Pakko luottaa viikon marginaaliin, että jotain tulosta syntyy. Ensi viikolle lääkäri ja sitten viimeistään jotain toimia valmistellaan...
Vaan eipä täällä rouva valita, raskaus on niin helppo ja vatsa niin pieni.
Ajateltaas että seitsemäs tulossa, eikä ikinä mitään sen suurempia vaivoa ole minulle ollut.
Verenpainetta et saa nousemaan edes vihaisena.
Painoa tulee kai se 10 kiloa,(en käytä vaakaa enkä punnitse itseäni raskauksien aikana) mutta kun lähtö ihanne paino on aina se kolme kiloa alle 50 niin ei kait se ylipainoa ole. Kaikki tosin karistan ja vähän lisää vatsan lähdön jälkeen. Kaikki herkut ovat kiellettyjen listalla ja kuntoilu alkaa sairaasta pääsyn jälkeen, että vatsanahka saadaan ennalleen.
Järkkymätön itsekuri ja kontrolli vie miehen vaikka läpi harmaan kiven.
Toivottavasti yliodottajat pääsevät tekemään tulosta viikonloppuna viimeistään ja me muut odotamme merkkiä raportin teosta... :-)
Pusut kuonoon.
R.
Täällä voidaan edelliseen malliin :) Eilen vihloi niiin kauheesti kohdunsuuta että.. huh! Onneksi yö meni hyvin ja nytkin olo ihan normaali.. Täällä siis kaikki kunnossa!
Sande: Kuulostaa että nyytti hyvinkin on sulla pian kainalossa :) Ihanaa! Tsemppiä ja voimia kovasti synnytykseen!!!
Minsku: Aika jännää että vauva paukuttelee kalvoja! :) Sulla voi tulla pikalähtö ihan milloin vain.. Sun vaavillakin tuntuu olevan jo tylsää massussa ja etsii itselleen pakotietä. "Mistä tämä saatiinkaan auki" :D Jänniä aikoja todellakin!
Nyt valmisteleen miehelle lounasta..
Sognatore 40+1
Mahtava sää ulkona, täytynee pistäytyä rauhalliselle kävelylle tänään.
Sandelle tsempitys, lupaavalta kuulostaa! Toivotaan että eivät supparit lopahda. Ja mielenterveyttä tuohon odotteluun, ei käy kateeksi. Tässähän voi vielä käydä niinkin että mä olen kohta siellä pitämässä sulle seuraa... Hajotaan sitten yhdessä X)
Minsku: jaan tunteesi pähkäilyn siivoamisen ja paineiden kanssa. Jos on sotkuista, ärsyttää sikana -> paineet nousee. Jos siivoan -> sama homma. Ja mies kyllä tekee jotain mutta on sen verran saamaton että kaikki aina kestää, niin tietysti siitäkin nousee paineet. Hohhoo, mistä niitä löysiä ranteita saa tilata...? Ja voi hitsi, en tiennyt että vauva voi ruveta kalvoilla leikkimään :0 Siis tuntuuko se myös vai kuuluuko pelkkä ääni? Ootko koittanut sanoa että katsoa saa muttei koskea? ;)
Kolmosmurulle vielä onnittelut ja kiitos kun jaksoit son synnärin laittaa, se käy meille ensikertalaisille vähän niin kuin kuivaharjoittelusta :) Ja nyt sujui vielä kaikki niin hienosti, että kyllä tuosta kelpaa mallia ottaakin!
Täällä vauva taitaa olla laskeutunut mahan muodosta päätellen. Ja mikä ihaninta, monen yön valvomisen jälkeen sain vihdoin viime yönä nukuttua! Eksoottinen elämys :) Toki kävin pari kertaa veskissä mutta sain taas nukahdettua eikä Fabiokaan alkanut twistaamaan. Paineita ja sticksejä on tullut kotona nyt seurailtua eikä niissä ole huonompaan suuntaan menty, elättelen siis toiveita että eivät ehkä maanantain ä.polilla ottaisi sisään... bd Nuha ja yskä painaa, toivottavasti menisivät jo pian ohi.
Jennuli 38+4
Ihan ekaksi: Onnea Ope01:lle pikkuprinsessasta ja hömelölle pikkuprinssistä!
Neuvolassa oli kaikki kunnossa, paino pudonnut viikossa 800g ja SF-mitta sama kuin viimeksi eli 34cm. Sykkeeksi kirjattiin tällä kertaa n. 145.
Perjantaina siis äippäpolille vauvan kokoarvioon, mutta kannattaako siihen kauheasti luottaa, onkin sitten toinen asia. Ei ole ilmeisesti tavatonta, jos vauva painaakin 0,5-1 kg enemmän tai vähemmän kuin ultralla tehty arvio...
Enemmän tekisi mieli luottaa kokeneen neuvolatätini käsikopelotuntumaan.
Sormet ovat tönkön tuntuiset, eivät varsinaisesti puuduksissa, tosin yöllä saattaa joskus olla ihan pistoksissa.
Mutta tässäpä tän hetken kuulumiset.
Äitsyliini rv 38+2
...kovasti jo kaikille synnyttäneille!! Perässä tullaan ;D
t.aLmA rv 37+6
Ps. Huomenna neuvolakuulumisia kirjoittelen, jos vielä yhtänä kappaleena olen ja jos muistan ;)
Ei päästy sitten hyödyntämään kotona olevaa lapsenvahtia siskon ollessa yökylässä. Illalla saunottiin kunnolla, ja jonkinlaisia supistuksia kait tuli. Yöllä oli maha kipeä ja hankala nukkua, mutta sitten tajusin, että se mahakipu onkin nälkää ja voileivän jälkeen kivut lakkasivat. Saunan jälkeen tosin oli liitos- ja iskias-kipuja tavallista enemmän, ja toiveikkaana ajattelin niiden tarkoittavan syvempää laskeutumista tai peräti kiinnittymistä. Ei sitten ilmeisesti :(
Larubia: Samaa mieltä edellisten kanssa - rikkaruohojen kitkeminen tuntuu jotenkiin niin absurdilta ajatukselta, kun ulkona on 16 astetta pakkasta :) Olisikin kiva päästä puutarhaan touhuamaan nyt...
Sande: Mulla hajoais pää tommosessa. Lukeminenkin kielletty? Miten sä sitä aikaa tapat? Luulisi, että paineet nousisi jo tosta ahdistuksesta kun ei ole mitään tekemistä.
Sognatore: Huomisen jälkeen voit sinäkin tehdä sitten valituksen Haikaran kuljetuspalvelulle myöhästyneestä toimituksesta. Itse laitoin valitukseen mukaan myös surkean (olemattoman) asiakaspalvelun.
Huomenna sitten Jorviin ya-kontrolliin ronklattavaksi heti aamusta. Oh joy... :(
Elisabet ja Beckham 41+4
Mikä ihmeen luksus-hoitola toi mun kohtu on, kun siellä vaan jumitetaan ja jumitetaan.