Lentomatka 1v kanssa
Itsekään en ole vuosikausiin lentänyt ja nyt pitäisi lähteä kaksin 1vuotiaan kanssa (ei vielä kävele itse). Vähän jännittää kuinka suoriudutaan, miten saan matkatavarat ja lapsen kannettua. Kantaisinko lapsen kantoliinassa, kantorepussa vai ihan sylissä? Entä jos korviin sattuu? Vinkkejä?
Kommentit (6)
Onko vaihtoja, onko kiirettä odotettavissa? Isot matkatavarat saa aika pian pois käsistä, siihen asti niitä kannattaa työntää kärryllä ja ipana siihen kasan päälle istumaan. Sama perillä, kärry valmiiksi hihnan viereen ja laukut suoraan siihen.
Käsimatkatavaraksi reppu, johon vain välttämättömät. Vipat ja puhdistusliinat voi panna erilliseen kevyeen olkakassiin, joka on helposti saatavilla ja jonka voi tarvittaessa panna reppuun kiinni tms.
Kannattaa rukata unirytmiä niin, että nukkuisi lennolla (tosin riski on se, että on sitten umpiväsynyt, mutta ei malta nukahtaa...)
Kentille ottaisin kantorepun tai liinan (liina voi olla hankala koneesta poistuttaessa, tilaa sitoa ei ole suuremmin). Kentillä on myös kevyitä kärryjä ja rattaita, mutta jos on kiire vaihto, en laskisi sen varaan.
Korviin sattumiseen auttaa nieleminen ja imeminen. Tuttipullo tai rinta, pillimehu jne. Joku mutusteltavakin käy.
Suurin ongelma on tekemisen puute lennon aikana. Uni on yksi ratkaisu, loput riippuu siitä, mistä pieni tykkää. Varaa joku uusi lelu tai pari ja anna vasta tiukan paikan tullen.
rattaat saa joskus viedä portille asti. Jos jätät jo chekkauksessa, niin lentokentällä on sellaisia pieniä "ostoskärryjä", joihin voi laittaa lapsen istumaan. Lisäksi kentällä on pieni lasten leikkipaikka, jos aikaa on liikaa. Vaipat kannattaa vaihtaa ennen koneeseen menoa.
Matkan ajaksi kannattaa varata juotavaa (tuttipullossa saa ottaa), syötävää, jotain pientä naposteltavaa, kirjoja, leluja.
Ruokailussa olen antanut sämpylän käteen, jotta saan itse syötyä, sortunut antamaan limua tai mehua, jotta oli jotain tekemistä vähän aikaa.
Imetä tai anna tuttipullosta maitoa lähtönousussa / laskussa. Ei mene pieneltä korvat lukkoon kun imee. Eikä välttämättä edes huomaa että jotain tapahtuu. Jos onnistut sovittelemaan nukkumaanmenoajan juuri tuohon nousuun niin hyvällä onnella saat lapsen nukahtamaan ja nukkuu pitkään... Onnea matkaan!
Itse olen lentänyt yksin vuoden vanhan kanssa ja hyvin meni, nukkui koko matkan (ei ollut tosin vaihtoja tms.).
Olen vain luonteeltani tämmöinen ennakolta murehtija :-) Liina on meillä rengasliina, vaihtoehtona kantoreppu. Liina olisi helppo taitella laukkuun, repussa olisi parempi kantaa. Kiitos vinkeistä!
niin se on hyvä. Ota mukaan joku uusi lelu, kuvakirjoja, pikku purtavaa, ja vaikka vettä tuttipullon. Juominen auttaa korvien auki pysymisessä. Voithan ottaa vaikka panadolia lisäksi. Miten kauas menette? Jos on varaa, ostaisin oman paikan.