Pitääkö 13,5 v tytön päästä viikottain kauppakeskukseen?
Esikosen kanssa tästä kiistellään ja minusta vastaus on ei. Tyttö on aina ollut kova kokeilemaan rajojaan ja kiistoja on ollut pienestä pitäen jatkuvasti. Tuntuu, että hakemalla hakee "ikävää" seuraa.
Nyt on taas sopimassa yhdessä olemisesta kahdeksi päiväksi kahden eri kaverin kanssa ja kumpikin on kuulemma ehdottanut shoppailua. Toinen haluaa aleihin ja toinen hakemaan housut.
Onko kaikilla 13-14v oikeasti rahaa käytössä pilvin pimein kuten tytön puheista voisi päätellä. Rahankäyttö omani ei ainakaan hallitse, vaan ostetaan kaikkea ihan turhaan ja rahat kuluvat heti.
Minä ehdotan kavereita, joiden kanssa voisi mennä vaikka luistelemaan.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (16)
minä olin jo omin avuin kauppakeskuksessa 12 vuotiaana ja 13 vuotiaana keskenään kaverini kanssa Maltalla kielikurssilla.
Riko jo se pullosi !!!
olen sanonut, että saat mennä, rahaa et kyllä saa. En siis anna yhtään ylimääräistä rahaa näille reissuille mukaan, tyttö saa kuukausirahaa 20 euroa ja sen pitää riittää. Jos lapsi tarvitsee oikeasti uusia vaatteita, käyn ne yhdessä hänen kanssaan ostamassa.
Mutta käy noin kerran kuussa tai harvemmin.
Suunnittelee ostoksensa etukäteen ja säästää niihin.
Asumme hieman kauempana kaupungista niin eihän sinne ihan noin vaan mennäkään, tunnin bussimatka ja lippukin maksaa.
Kaverini asuu ihan ison kauppakeskuksen vieressä ja hänellä myös 15v tyttö. Olisi kuulemma jokapäivä roikkumassa kaupoissa. Vaikka mitään ei tarttiskaan niin houkutukset on suuret ja rahat on aina loppu.
Mistä tyttösi saa rahaa? Jos shoppaa kaikki niin älä anna lisää ennekuin on taas ansainnut ne.
Voihan sitä mennä vaikka kaverin mukaan, ei itse ole pakko shoppailla. Toisaalta taas, eikö kauppakeskuksessakin voi käydä kahvilla, limulla jne. tai vaikka hampparilla?
Omalle lapselle annetaan aika maltillisesti rahaa. Nyt sillä on lahjakortteja jonkin verran ja on käynyt jo useana päivänä alennusmyynneissä.
Mä en näe mitään outoa siinä että teini shoppaa kavereiden kanssa.
Antaisin rahaa mukaan sen verran että saa molemmilla kerroilla esim. Mäkkäristä jotain parilla eurolla, ettei näytä ihan nololta kaverinsa silmin (joojoo, täydellisten av-mammojen maailmassa NicoJessicaa ei kukaan syrji kun tämä ei koskaan osta itse mitään, mutta oikea maailma on vähän eri). Mitä pahaa on kauppakeskuksessa?? Niin kauan kun ei varastele, tuhlaa holtittomasti tai läksyt tms. kärsi asiasta, antaa mennä vaan!
kaupoille??? Meillä oli ainakin nuorempana tapana ihan vaan mennä kävelemään tai oleskelemaan sinne. Vai onko se jotenkin lailla kiellttyä ettei saisi mennä nuorena katselemaan kauppoihin?
..eli odotetaan lasten ja etenkin nuorten, tekevän koko ajan jotain "fiksua" ja harrastavan ihan muita juttuja kuin 99% ikäluokastaan. Olen itsekin nuoren äitinä tässä katsellut ja ihmetellyt touhua, mistä lie alkanut?
..eli odotetaan lasten ja etenkin nuorten, tekevän koko ajan jotain "fiksua" ja harrastavan ihan muita juttuja kuin 99% ikäluokastaan. Olen itsekin nuoren äitinä tässä katsellut ja ihmetellyt touhua, mistä lie alkanut?
Vai johtuuko tämä siitä "Antakaa lasten olla lapsia!"-huudosta, jonka mukaan lapset eivät koskaan saa edes haluta paitaa jossa on glitterhilettä.
pitää päästä, mutta kasvattako niistä sitten Hansalapsia? KOhta roikkuvat sielä kaikki vapaa-ajat.
en käynyt, eikä ostoskeskuksiakaan ollut niin paljon kuin nyt. Mutta toisaalta taas en tuntenut ketään, joka olisi ollut varsinaisesti tilivelvollinen vanhemmilleen siitä, mitä he tekevät koulupäivän jälkeen ennen kotiin tuloa.
Joten osa luuhasi kyllä ostoskeskuksessa, mutta en usko, että heillä oli juurikaan rahaa käytössä. Silloin oli riittävä määrä rahaa, jos pääsi ostamaan vaikka pienet ranskalaiset ja lasin vettä silloin tällöin jostain mäkkäriltä.
Luulen, että päästäisin mukaan, mutta en antaisi rahaa shoppailuun, ellei erityistä tarvetta olisi johonkin korvamerkittyyn. Itse sain silloin tällöin tuon ikäisenä ostaa vaatteita - sikäli se oli kasvattavaa, että huomasin, miten kalliita ne ovat, ainakin teinin budjetille (vaikka kuinka edullisesti yrittäisi päästä).
jos annat lapselle rahaa omaan käyttöön, niin silloihan lapsi saa käyttää sen mihintahansa, vaikka siihen mikä sinusta on "turhaa". Rahankäytön hallintaa ei opi ihan hetkessä.
jos annat lapselle rahaa omaan käyttöön, niin silloihan lapsi saa käyttää sen mihintahansa, vaikka siihen mikä sinusta on "turhaa". Rahankäytön hallintaa ei opi ihan hetkessä.
mihin jonkun rahan saa käyttää - ja se kannattaakin, jos nimittäin vanhempi haluaa sen tulevan käytetyksi johonkin tiettyyn.
Itsekin käytin vähäiset pennoseni n. 9-11-vuotiaana lähinnä karkkiin ja jäätelöön, myöhemmin sitten kaakaoon ja eilisiin juustosämpylöihin.
Kivahan se on olla kavereiden kanssa nyt kun on lomaa (meillä ainakin on vielä). Ja mennä kaverin seuraksi, kun kaveri ostaa housuja ja/tai käy aleissa. Eihän se sitä tarkoita, että itse käyttää rahaa.
Kaverit on tärkeitä tuossa iässä, ja on mukava kulkea kauppakeskuksessa, missä näkee muitakin nuoria.
Viikoittain ei ole paljoa.
tai hampurilaisella tms. Mutta viikoittain säännöllisesti kuulostaa musta liian paljolta. Ei kauppakeskuksissa notkuminen ole mikään hyvä harrastus, esim. Kampissa notkuvat nuoret ovat ihan ongelma vartijoille. Usein näihin kaupoissa notkuviin nuoriin liittyy levottomuutta yms. Ja kukaan ei tarvitse viikoittain uusia vaatteita tai uutta tavaraa.
Vanhempien pitää päättää, paljon lapselle annetaan rahaa käytettäväksi ja keskustella siitä, mihin rahaa on järkevää käyttää. Jos kaikki rahat menee turhuuteen, rahaa tulee antaa vähemmän käyttöön ja opetella rahan käyttöä rauhassa ennen isompia summia.
MUTTA en oikein osaa kuvitella oman lapseni haluavan joka päivä shoppailemaan... Itse olisin varmaan tiukkis enkä päästäisi kovin usein. Tietenkin tarvittaessa.