Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELMIKUUN HELMET 2010 vk 1

04.01.2010 |

Viimeinen keskustelu 2009: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1095350/_helmikuun_h…

LA Nimim Monesko Ikä Synnäri

1.2.10, aurora28, 1, 28, TYKS

1.2.10, Martta , 2, 31, OYS

2.2.10, maria84, 1, 24, K-P KS

2.2.10, Vuma, 3, 35, K-S KS (Jyväskylä)

2.2.10, Lauris77, 4, 32, TYKS

2.2.10, crisantemo, 3, 31, Kättäri

3.2.10, Evian, 2, 24, Kättäri

4.2.10, Eemeli5, 2, 23, NKL

4.2.10. Mare, 2, 36, NKL

4.2.10, Salsatar08, 2, 31,

4.2.10, Ellu-88, 1, 20, NKL

4.2.10, Mandy, 2, 33, SEKS

4.2.10, Matahari, 2, 35, Jorvi

4.2.10, Ronnuli, 1, 30, K-S KS

5.2.10, Saska82, 2, 26, KYS

5.2.10, Helmimasu81,2, 27, OYS

5.2.10, mammali, 2, 32, KYS

6.2.10, Merppe, 1, 27, Jorvi

6.2.10, gozo, 1, 28, Kättäri

7.2.10, Hestia83, 1, 25, K-HKS

7.2.10, Mansikka83, 3,

7.2.10, Sara, 1, 28, K-SKS

7.2.10, Cabriella, 1, 20,

7.2.10, Ötökkä78, 1

8.2.10, helminauha, 3, 30, kättäri

8.2.10, myy85, 4, 24, LAS

9.2.10, Nasuli, 2, 31, Kättäri

9.2.10, 2Nuusku79, 4, 30, LKS

9.2.10, ranskis-vaavi, 1, 25, Meaux Ranska

9.2.10, Marttapantteri, 3, 29,

10.2.10, Anjutska, 1, 32, K-S KS

10.2.10, Iuiu, 6, 30, Oulaskankaan sairaala

10.2.10, Scarlett, 1, 29, TAYS

10.2.10, Krisse81, 3, 29, K-PKS

10.2.10, Gribz, 1, 20

10.2.10, Miraxx, 1, 28, PHKS

11.2.10, Toivo, 1, 29,

11.2.10, Helmimasu88,1, 20,

11.2.10, Nevada, 6,

11.2.10, Hallitus, 1, 24, PKSSK

12.2.10, Miimu, 1,24, KOS

12.2.10, Talvimorsian, 1(kaksoset), 27, Kättäri

12.2.10, Mielikki, 1, 27, K-S KS

12.2.10, Ladybird, 2, 37, NKL

12.2.10, Maurel, 3, 22,

12.2.10, Jiina, 3, TAYS

12.2.10, Taita, 5,

13.2.10, Fanni, 2 , 32, NKL

13.2.10, Iiris2011,

14.2.10, Verna, 1, 31, Naistenklinikka

14.2.10, marim, 2, 25, OYS

14.2.10, Jeanna, 2, 31, Kättäri

15.2.10, Nemotus, 2, 29, KYS

15.2.10, Feonia , 2,

15.2.10, Mirame, 1, 18, NKL

16.2.10, EllaM82, 3, 27, KAKS

16.2.10, Poksi79, 2, 30, OYS

16.2.10, kassu, 3, 31, TYKS

16.2.10, mivva, 2, 22, PHKS

17.2.10, Sandu, 1, 33, TYKS

18.2.10, Lumielle, 1, 23, Kättäri

18.2.10, Nasu22, SEKS

19.2.10, Stinna, 2, 26, TAYS

20.2.10, Taateli, 1, 25, K-S KS

20.2.10, minimama76, 3(kaksoset), 33, Kättäri

21.2.10, a-pa-na, 1 (Kaksoset)

21.2.10, tittuli, 2,

22.2.10, jontsulii,

22.2.10, sagom, 3, OYS

23.2.10, skk-78, 2, 30, Hyvinkää

23.2.10, Niima, 3, 24, OYS

24.2.10, tiia234,1,23,kättäri

24.2.10, Tuplailo, 3, KOKS

24.2.10, Ihmetys78, 3, 30, Kättäri

24.2.10, Pippuri, 3, Ulkomaat

24.2.10, hetuliini, 1, 35 Mikkelin sairaala

25.2.10, Aliica, 1, 19, TYKS

26.2.10, Matami73, 3, 36, PHKS

27.2.10, Kolmaskerta, 3, 32, ulkomaat

27.2.10, Hania, 3, 31, Kättäri

27.2.10, Jansku75, 3, 33, K-S KS, Jyväskylä

27.2.10, El-liina, 4

28.2.10, hande86, 2, Jorvi

28.2.10, Tyty, 2, 24, Kättäri

28.2.10, Metu, 2, 29, MKS

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan äippälomalla oltu kohta jo viikko! Kauheasti tuntuu olevan tekemistä ja asioita hoidettavana. Hassua, mutta tuntuu tää elämä tällä hetkellä vielä kiireisemmältä kuin töissä ollessa. Heräsin liian myöhään hankkimaan kaikkea tarvittavaa vauvalle ja nyt sitten saa juosta kaupasta toiseen. En ollut muuten minäkään ajatellut noita lakanoita, mutta täytyypä tarkistaa:)

Eilen saatiin vihdoin laitettua meidän makkari kuntoon ja pinnasänkykin kasattua! Asutaan tällä hetkellä todella ahtaasti, mutta eiköhän tässä jotenkin pärjätä. Meitä on siis samassa huoneessa pian neljä henkeä ja huumorilla tähän saa jo suhtautua! Enemmän taitaa ahtaus haitata kuitenkin ulkopuolisia kuin meitä. Miehen opiskeluiden takia on pakko lykätä isomman asunnon ostoa vielä max.pari vuotta.

Vointi on ollut ihan ok. Kauheita vihlauksia on tuntunut nivusissa välillä, mutta muuten tässä pärjäilee ihan hyvin. Synnytys on jostain syystä alkanut pelottamaan. Olisikohan niin, että tieto lisää tuskaa? Pelotttaa ehkä eniten, että tulee kiire lähtö ja ei kerkee saada epiduraaliakaan. Kuitenkin lohduttaa ajatus, että joka päivä sairaaloissa synnyttää niin moni nainen ja hyvin menee kuitenkin kaikki.

On tämä vaan jännää aikaa! Pikku hiljaa saa odotella, että koska lähtö tulee;) Mulla on pysynyt maha aika pienenä verrattuna moneen muuhun raskaana olevaan. Käytän aika paljon mamma legginsejä ja tunikoita. Ulkoillessa menee vielä hyvin ulkohousut, joissa on henkselit. Vetoketju vaan pitää jättää auki. Harmi, että on ollut niin kylmää ettei oo viitsinyt mennä juuri ulkoilemaan. Mun astma ei oo näistä pakkasista oikein tykännyt:(

Nyt täytyy lähteä jatkamaan siivousta. Oikein hyviä vointeja kaikille!:)

Vierailija
42/58 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä on Tuttan 56cm haalari ja sitten on turvakaukalossa lämpöpussi. Todettiin keskimmäisen kohdalla lämpöpussi todella käteväksi. Alle ei tarvitse juuri mitään laittaa ja vauva pysyy todella lämpimänä. Suosittelen!:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas tuossa viime yönä mietittyä suppareiden kanssa valvoessa, että pitäisi varmaan kassikin laittaa lähtökuntoon.. Mitäs meinaatte sinne pistää?? Itse ajattelin kestoliivinsuojia pakata reippaasti mukaan, kestovaippoja, sitten tietysti itselle hygieniatuotteet dödöt sun muut, kamera ja kotiintulovaatteet.. Varmaan jotakin kirjankin tapaista tulee mukaan otettua..

Mutta minkäsmoisia kotiintulovaatteita ajattelitte ottaa itselle ja pienelle mukaan?? Mietin tuossa, että oiskohan nuo äippäfarkut hyvät, vai pitäisikö suosiolla lähteä verkkari/olohousut linjalle?? Minkäköhän mallinen ja kokoinen sitä ylipäätänsä on, kun tulee laitokselta.....

Ja minkä kokoisia vaatteita otatte vauvalle mukaan?? Kun mietin tässä, että onko esim. 56 cm body aivan liian iso?? Vai pitäisikö suosiolla ottaa 50 cm?? Kestot ajattelin tosiaan pukea päälle viimeistään synnäriltä lähtiessä, joten nehän kyllä kasvattavat pakettia hiukan.. Hmm, ja riittääkö body+potkarit, villavaatekerta ja toppapuku?? Meillä kyllä on makuupussi, jonka saa kaukaloon kiinni, että onkohan se toppapukukin sitten liikaa lopujen lopuksi.. Toisaalta, helpompi jättää vaatetta kassiin, kuin miettiä mistä saada lisää, jos kelit on tällaisia mitä nyt.. On tämä nyt niin hankalaa.. ;D

Alkoi kieltämättä viime yönä hitusen jännittämään, että onkohan se lähtö lähellä, kun tosiaan kipeisiin suppareihin heräsin.. Niitä sekä ihan kivuttomia mahankovettumisia tuli 4-7 välillä, ja sit sainkin puoli kahdeksan jälkeen unen päästä taasm kiinni, lämpöpussit mahalla ja selällä.. Poitsu nosti suparien välillä kauhean metelin mahassa, meinasi tulla kyllä suoraan nahan lävitse.. Mutta sen verran ne tuntui, että sai nousta ihan ylös ja kävelemään, ja tuo jumppapallo oli kyllä tosi mukava juttu!!

Nyt kun tässä on iloisissa ja odottavissa lähtötunnelmissa, niin oon sitten varmaan vielä helmikuun lopussakin yhtenä kappaleena.. :D Tosin, saisi muksu vielä ainaki viikon mahassa viipyä, kerkeäisin sinne lakanaostoksille ja ne mun tilaamat imetysliivitkin kerkiäisivät paikan päälle.... Ja pitäisi vielä verhoja ommella, ja imuja ja ja...

Maria-84 36+4

Vierailija
44/58 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo supparit ovat vaan tervetulleitä jo tuossa vaiheessa, kun esim. Marialla:) Pehmittelee jo valmiiksi vähän paikkoja ja helpottaa kenties hiukkaen synnytystä. Aika harva ensisynnyttäjä kuitenkaan pääsee tositoimiin paljoa etuajassa, tuppaa usein menemään ennemminkin yli, vaikka kipeitäkin suppaeita tulis.

Sairaalakassiin ajattelin laittaa:

- omat hygieniatavarat, meikit jne (en halua näyttää sairaalassa ihan zombielta:))

- oma yökkäri/oloasu (ne sairaalaan vehkeet on NIIN kaameita)

- lähtövaatteiksi mammaverkkarit, imetyspaita ja hyvä,lämmin takki rintojen suojaksi (olen fanaattinen rintatulehduspelkoni kanssa, pakko pitää tosi lämpiminä tissit jo nyt)

- vauvalle body (50cm), potkarit, sukat, villapuku, toppapuku + kypärämyssy, villapipo, toppahanskat ja tossut (isukki lämittänee auton kuitenkin valmiiksi ennen matkaa, joka sekään ei pitkä)

- jotain hyvää musaa ehkä cd:lle

Kaverit ja sukulaiset tuo kuitenkin namia ja kaikkea herkuteltavaa sairaalaan, sellaisia en pakkaa. Samoin mieheni ehtii hyvin käydä kotona hakemassa tavaroita ja esim turvakaukalon, koska matka tosiaan on vaan 15 min sairaalaan. Täytyyhän kissakin käydä ruokkimassa jne.

Mulla asiat on entisellään, liikkeitä oon joutunut laskeskelemaan, kun pikkuneiti vaikuttaa niin kovin rauhalliselta välillä.

ihmetys rv 33+3

Vierailija
45/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuun eka maanantai :) Huomenta vaan! Yhtenä kappaleen edelleen vaikka eilen supisteli ja sattui niin, että piti mennä lämpimään suihkuun, joka sitten onneksi rauhoitti tilanteen. Huomasin myös, että maitoa on alkanut tulemaan, kun yöppäri kastui. Mulla on vasta 19.1 rv 38+1 lääkärineuvola ja synnytystapa-arviointi. Toivottavasti sinne asti päästään. Normaalineuvola 12.1. Eli ei hajuakaan kohdunsuun tms. tilanteesta. Jännää... Muut lapset on syntyneet 2-4 vrk ennen la., joten ehkäpä tää nyt on vain jotain ennakointia.

T:Lauris rv 35+6

Vierailija
46/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vielä mitään noista - ei juuri suppareita, ainakaan kipeitä, eikä vauva ole vielä laskeutunut/kiinnittynyt. Ihan raakileena ollaan. Maitoakaan ei tule yhtään. En oikeastaan ihmettelis, vaikka menisi yli tai tulisi paineita käynnistämiseen. (Miten se muuten on käynnistämisen kanssa, kun on sektio takana? Ihan kuin olisin joskus törmännyt lääkärin kommenttiin siitä, ettei ole hyvä yhdistelmä?)

Synnytystapa-arvio on nyt perjantaina äitipolilla, jolloin mulla on 36 viikkoa täynnä. Tänään kävin verikokeessa (maksa, sappi, rauta ja pvk), torstaina sitten - tai viimeistään perjantaina - saa kuulla tulokset. En usko, että niissä on mitään ihmeellistä, mutta hyvä se on kuitenkin katsoa. Maksa ja sappi mm. siksi, kun mulla oli pari viikkoa sitten aivan järkyttävää yöllistä kutinaa, joka tosin sitten meni ohitse.

Nyt väsyttää ihan tolkuttomasti. Meillä on ollut koko joulun ylitse vieraita, jotka lähtevät huomenna. Vaikka se on ollutkin kivaa, niin nyt kun viimeistä päivää viedään, alan tosiaan kaivata rauhaa ympärille. Pääsee järkkäämään vauvankin huoneen - vaikka tuskin sitä ihan aluksi tulee ainakaan vauvan nukuttamiseen käytettyä. Huone on niin pieni (tai sitten sen verran täynnä tavaraa ;)) ettei sinne mahdu esim. mitään kivaa sohvatuolia tms yöllistä imetystä varten.

Mies on ilmoittanut jo valmiiksi, että hän kyllä aikoo nukkua eikä herätä yöllä vauvan kanssa. Tosin mun on vaikea uskoa, että hän pystyy nukkumaan, kun nytkin herää joka kerta, kun menen vessaan tai hakemaan lisää vettä... siinähän luulee nukkuvansa ;)

Ai niin, soitin tänään Jorvin sairaalaan itselleni tutustumiskäynnin. Miestä en aio sinne raahata mukaan, hän on ollut jo kahden kanssa, mutta itse haluan nähdä, miltä paikka näyttää ennenkuin sinne menen. Sain ajan parin viikon päähän.

Hyvää viikon alkua kaikille!

MataHari rv 35+3

Vierailija
47/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ollut joulun aikana lomautettuna 3 vk ja nyt palasi arkeen. Itsellä arki ei taida alkaa sen kummemmin kuin 2 vk ennen äippistä jäin sairaslomalle kun lonkat kipeyty 6-8 h seisomisesta ettei tullut kotona nukkumisesta eikä kotitöiden teosta yhtään mittään. Virallisesti äipppis alkaa 11.1 mutta nyt lomaillaan muuten vaan.

Synnytystapa arviointi on 22.1 silloin on viikot 35+4. Neuvola lääkäri oli joulukuun alussa ja se oli se käynti oli mitä oli enkä juuri tiedä kohduntilanteesta kun lääkäri kokeili niin sanoi ettei tunne mutta kyllä kai se siellä on! 8/ aika osaava lääkäri mutta kun ei ole supistellu ja vauva liikkuu niin en osaa hätäillä asian suhteen.

Täällä tekisi myös miel alkaa laitella paikkoja vauvalle valmiiksi mutta tässä vuokrarivarissa nurkista vetää joten tiivistys remonnti tehdään tammikuun aikaan joten ei kehtaa tielle laittaa pinnasänkyjä eikä mitään. Vaatteet olen pessytlipastoon valmiiksi. Enään vaunun koppa ja turvaistuin pestävä. Harsot pyykättävä. Ostaa pienet hoito hommelit. Remonnti vaan ressaa jo etukäteen... Argh!

Yöt ovat todella levottomia joko maha painaa ja ei löydy asentoa kunnolla, pissattaa ym ym. Aamulla on rätti kun tyttö herättää seiskalta vaikka ois ajoissasänkyyn mennykkin. Päiväunet on pakko ottaa päivällä.

Meille ei oo synnäriin tutustumisesta puhuttu mitään eikä oikeen huvita ennnee lähtee kuopioon ajamaan joten taidamme mennä ihan kylmiltään sitten kun aika on. Ja valmeennuksen jätän väliin kun olen jo tois "synnyttäjä" vaikka tarjosivat kun ei ole alatiesynnytys takan vaan sectio. Kyllä viime valmennuksesta on jotain korvantakana että juuri ja juuri lapsen maailmaan saa aikaan jos joudun jostain syystä alateitse vauvan synnyttämäään mitä epäilen.

Nyt tytön kanssa lounalle.

Rentoa ja ihanaa odotusta kaikille!

Nemotus rv 34

Vierailija
48/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan jo usimman kuukauden oltu kotosalla selän takia, tähän on jo tottunut ja välillä tekemisen puutekkin iskee..sen huomaa mm.siitä että suunnittelin makuuhuone remontin, jonka ajattelin viikon päästä aloittaa ja laittaa sille mallille, että mies saa sitte tapetoida seinät :)

Vauvaa varten on jo kaikki valmiina, nyt vaan odotellaan :) Minulla on hätäsektio takana ja synnytystapa arvio vasta tämän kuun lopussa, rv 37..kovasti ovat kyllä neuvolassa sanoneet ettei se estä alatie synnytystä..minkä takia sinulla Nemotus on ensimmäinen syntynyt sektiolla, jos saa udella? :) Minulla ei ole edes tarjottu synnytysvalmennuksia sun muita..kovasti on alkanut synnytys jännittämään ja mietin sitä lähes päivittäin.

Yöt on aika katkonaisia, vessaan pitää herätä ja muuten vaankin vaihtamaan kylkeä kun paikat puutuu..nukun kellon ympäri ihan kevyesti ja silti päivällä väsyttää. Muuten menee ihan hyvin, vaikkakin jo tukalaa tämän ison masun kanssa alkaa olemaan :)

Harmittaa kun olisi kivoja ulkoiluilmoja, mutta ei vaatetta jotka kunnolla mahtuvat päälle :( Esikoinen niin tahtoisi hiihtämään yms.

Pitänee lähteä tytön kanssa kyläilemään niin kuluu päivä paremmin :)

Vierailija
49/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden juttuja tulevista synnytystapa arvioista ja viimeisestä lääkäri neuvolasta! Oulu säästää ainakin uudelleen synnyttäjien kohdalla ja sijaisen sijaiset tai opiskelijat yrittävät arvioida mitenpäin vauveli keikkuu masussa!!! "Kun sulla jo kolmas jne...." vähän semmonen heitteille jätetty olo... Ei kuitenkaan mitään hätää tai isompia tuntemuksia supistelujen ja liitoskipujen lisäksi ole ollut!!!Onneksi! Tavarat ja muu tilpehööri alkais olla valmiina vauvelin tulla - vielä pitäis muutama viikko jaksaa odottaa...Kävely tuntuu pahalta jos ei pidä kävellessä tukivyötä...yöt menee kääntyilyksi, kun lonkkia kolottaaa jos liian pitkään viihtyy kyljellään...selälläänkin menee vähän aikaa ja varsinkin aamuyöstä tulee käännyttyä selälleen nukkumaan ja herää siitä sitten selkä jumissa...No, muutama viikkoa vielä pitää jaksaa...Sittenhän sitä saa alkaa valittaan yökukkumisista ;) kun vauva ei nuku tai sitten se nukkuu "väärään aikaan" ym ;) Isot veljet odottavat jo malttamattomana!!!

sagom 33+0

Vierailija
50/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla asuessa nuori lääkäri teki synnytystapa arvion käsi kopelolla ja päältä päin katsoen sano että vauva mahtuu tulemaan kun on ns "leveät lantio"

No supistukset alkoi kovina rv 41 eli viikon yliaikaa. Osastolle sissään mutta kivuista huolimatta synnytys ei edistyny eikä paikat auennu 2cm enempää. Sit vrk myöhemmin lääkäri puhkaisi kalvot ja lapsivesi hieman vihertävää. Ei toiminpiteitä vaan koittivat oksitosiiniä ei mitään edistystä. Sit 1,5 vrk myöhemmin minun väsymyksestä johtuen sekä siitä että tytön sydän äänet laski välillä alas lähettiin kiireelliseen mutta kuitenkin suunniteltuun sektioon eli haava poikittain bikinirajalla. Lapsi syntyi sectiolla ja lapsi vettä keuhkoissa ja siitä syntyi lapselle reikä keuhkoihin joka vei lastenklinikalle kätilöopistolta jossa pidettiin tajuttomana jotta keuhkon reikä umpeutuu. No leikkaava lääkäri jatkoi istukan poistamista jolloin nais lääkärin käsi meinasi jääd' jumiin kun kohtu supistui hurjaa vauhtia. Ja leikkaava lääkäri myös totesi että tyttä vajaa 3300g ei olisi mahtunut syntymään mitä luultavammin minun ahtaiden paikkojen vuoksi. Lisäksi lapsi oli lakitarjonnassa ja napanuora monta kertaa kaulanympäri. Joten ymmärrettävistä syistä alatie synnytyksen pelko on melkoinen ja tuo koko varmaan tule olemaan synnytystapa arviossa se suurin kysymys jos vauva on samaa koko luokkaa. Lakitarjontahan oli varmaan ns. huonoatuuri joka teki synnytyksen edistymisen hitaaksi tai toivottomaksi. Tuskin toistuu tässä synnytyksessä. Eli tässäpä tarina kokonaisuudessaaan. Oma toivomus on leikkaus jos vauva on isompi tai yhtäsuuri =)

Nemotus

Vierailija
51/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nâin rupeaa meidän kuukausikin lähestymään kovaa vauhtia! Jotenkin vielâ tuossa joulukuussa tuli usein aateltua, ettâ synnytys on vielâ kaukana kun se on vasta ensi vuonna, mutta nyt se jotenkin tuntuukin yhtâkkiä olevan jo melkein nurkan takana.

Marim-tsemppiä viimeisille viikoille (kuten kaikkille meille muillekin) ja erityisesti tylsistymistâ vastaan, itsellâ sama tilanne kun oon ollu sairaslomalla jo lokakuulta asti supistusten vuoksi.

Tânâân meillâ oli kâtilôn tapaaminen sairaalassa. Vauvalla oli kaikki hyvin, kuultiin hienosti kovat jumputtavat sydânâânet. Ne ei tâllâ kertaa

kattonu ultralla ollenkaan, joten uutta painoarviota ei nyt tullut. Tââllâ ei kyllâ mitenkâân kovin tiheitâ kâyntejâ oo nâin loppuraskaudessakaan, seuraava visiitti varattiin vasta tammikuun lopulle.

Kâtilô kyllâ nâytti arvelevan,ettâ pienokainen on kiireinen ja vois hyvinkin syntyâ etuajassa. On kuulemma jo hyvin laskeutunut (niinkuin arvelinkin) ja kohdunsuu ruvennut vâhân aukeamaan. Kehotti ottamaan rauhallisesti kymmenisen pâivââ, ei kaupoilla juoksemista tai paljoa seisomista ym. Sanoi ettâ jos tammikuun 12.pâivân jâlkeen syntyy (la 12.helmikuuta) niin saa syntyâ. Ja rauhoitteli ettâ vaikka syntyis nytkin niin ei oo hâtââ, vois vaan joutua olemaan muutaman ylimâârâsen pâivân

sairaalassa.

No mutta, nyt otetaan sitten rauhallisesti, eihân sitâ tiedâ vaikka viihtyiskin lopulta "yksiôssâân" vaikka loppuun asti. Sairaalakassiin rupesin kyllä nyt laittamaan kamoja valmiiks ettei lâhtô

sitten yllâtâ =)

Matahari- luulen että monilla miehillâ on illuusioita noiden yöherââmisten suhteen, mutta eiköhän se totuus niille aika pian valkene. Varsinkin jos haluavat pitââ mammat hyvällä tuulella,niin eiköhän se oo heidän oman etunsakin mukaista =)

Mukavaa alkanutta viikkoa!

+ aurinkoinen kätilö ja yhtâ aurinkoinen ihana talvisäâ

Vierailija
52/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden juttuja tulevista synnytystapa arvioista ja viimeisestä lääkäri neuvolasta (...)

(alakauttahan en ole koskaan synnyttanytkaan) ja jatkuvasti olen rampannut ultrassa aitipolilla siksi, kun edellisessa raskaudessa raskaustoksemia ja vauva vammainen (syy tuntematon). Nyt on siis kovasti muutenkin tarkkailtu sen takia.

Mulla on usein vaikea loytaa sopiva uniasento, mutta kun se loytyy, niin sitten kylla nukun... kunnes heraan janoon tai vessaan. Kylkiasento on ainut sopiva.

Mulla on sellainen massiivinen potkylatyyny, jonka laitan joko jalkojen valiin tai sitten joinakin oina ponkkaan silla paan tai koko ylavartalon koholle. Kyljen kaantamiseen on pakko herata joka kerta, eika aina kyljen kaanta inen onnistu, kun vauva nostaa protestin ja jotenkin jysahtelee siihen malliin, etta kaannypa takas.

Edellisessa eli ekassa raskaudessa muistan selkasaryn, silloin kaytin tukivyota jo aika aikaisilta viikoilta. Nyt en pysty oikein edes aitiyshousuja kayttamaan niin, etta se mahaosa koskisi vatsaa. Pakko kayttaa vain loysia vaatteita. Selallaolo tai valilla selkanojaankin nojaaminen yokottavat. Ihan erilaista.

Synnytysvalmennuksesta ei mullekaan ole puhuttu, nykyaan se taitaa olla 5 kertaa. Tiedan, etta jos olisin pyytanyt, oltaisiin paasty (kysyttiin edellisen keskenmenoon paattyneen raskauden kohdalla). Nyt kun tajusin, etta se on niin monta kertaa, ajattelin, etta olkoot, on meilla muutenkin kiireinen arki.

Synnarille tutustumisesta hoksasin katsoa synnarin sivuilta ja loysin sielta sitten miten Jorvissa jarjestetaan. Tuumasta toimeen soitinkin heti ajan. Mulla on sen verran synnytyspelkoa tai kammoa, etta ajattelin, etta paikan nakeminen voi olla ihan mukava juttu, varsinkaan jos mies ei paase tuntikausiin mukaan, vaan joutuu odottamaan seuraavaan aamuun/paivaan.

Ihana kaunis lohopaiva! Talvivaatteista - mun talvitakki on alkanut olla TOSI pieni. Onneksi hoksasin hakea varastosta edellista raskautta varten ostetun kelsitakin - tuli silloin ostettua jonkun varaston loppuunmyynnista. Normaalisti takki on ihan liian iso ja sitapaitsi sellainen "ysarimalli", mutta nyt aivan hyva ja sitapaitsi tajuttoman lammin :) eipa tarvitse palella :) Hihat ovat kylla noin 15cm liian pitkat ja hartiat roikkuu, mut hallavalia.

Tilasin myos sellaisen vaavi-sangyn netin kautta. Tulee meille 1.2., mies ei tykkaa laittaa vauvaa "ostoskarryyn", mutta ma taas haluan pitaa paivisin vauvaa nukkumassa vaikka keittiossa. Paasee napparasti rullailemaan. Ja yolla nakee vauvan heti, kun silmat avaa.

Hohhoijaa, taidan menna keittelemaan teeta :)

MataHari 35+3

Vierailija
53/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun laakari sanoi etta voin yrittaa toista lasta alakautta, mutteivat mielellaan tee kaynnistysta ja jos synnytys ei etenisi normaalin mittakaavoissa, niin sita ei todellakaan pitkitettaisi vaan siirryttaisiin sektioon aika nopeasti. Juuri kohdun/haavan kestamisen vuoksi.

No, eipa se tietenkaan onnistunut niin kuin suunniteltiin ja vauva kaantyi peratilaan rv40+0 ja sitten samaisena yona mua alkoi koskemaan niin kauheasti lapaluun kohdalle ja oli hengitysvaikeuksia ja mulla epailtiin keuhkoveritulppaa ja jouduin sairaalaan, antoivat vertaohentavia ja sitten vasta seuraavana arkipaivana paasin MRI ultraan. Mitaan vikaa ei loytynyt. Itse uskon etta vauvan asennonvaihto (ja olin juuri syonyt itseni ahkyyn) aiheuttivat tuon kivun. Sektiota jouduttiin sitten siirtamaan muutaman paivan paahan koska oli annettu niita vertaohentavia pistoksia... Tytto syntyi rv40+5.

Esikoinen syntyi rv42+1 3 paivaa kaynnistyksen jalkeen koska synnytys ei edistynyt.

Mulla oli tanaan taas aitipolilla seurantatarkastus koska viime viikolla oli korkeat verenpaineet ja olin siella osastolla. Tanaan mittasivat 140/87, (yksi ja ainoa mittaus, vaikka olen huomannut etta jos mitataan muutaman kerran niin aina paineet laskevat...)

Laakari oli kuitenkin ihan tyytyvainen niihin ja sain uuden ajan parin viikon paahan ultraan ja polille, ultra siksi koska vauva oli yha poikittain. Laakari oli huolissaan ettei lapsivedet mene ja napanuora luiskahda ulos. Jos vedet alkaisi menemaan niin akkia sairaalaan.

En kylla usko tuolla mun synnytyshistorialla niin kayvat, molemmat lapset on pitaneet onkia kohdusta ulos!

Mulla on eka paiva lomaa tanaan, sita kestaa 2 viikkoa ja sitten 16.1 alkaa aitiysloma virallisesti. Ihanaa!

Hyvia vointeja kaikille ja nauttikaa pakkasista! Meillakin oli tana aamuna huimat -6C. Ei Suomessa varmasti tuo tunnu miltaan, kun siella on ollut -30C tms mutta taalla ei ole koskaan viela noin kylmaa ollut. :o)

Kolmaskerta rv32+2

Vierailija
54/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taa on miehen kolmas lapsi, etta eikohan luulis hanelle vauva-arjen olevan ihan tuttua :D

Toisaalta en ma nyt sita katso tarpeelliseksi, etta mies nousee ylos vain periaatteen takia vaihtamaan vaipan, jotta ma imettaisin, eika kumpikaan sitten nukkuisi. Mutta jos vauvalla olisi koliikki, niin sitten kylla olis eri juttu, se tissi kun ei siihen hataan auta.

Mut jo, enpa juuri ole huolissani, ihan ahkera tuo mies kotonakin on ja myos lastensa kanssa.

Vierailija
55/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei viime raskaudessa tehty yhtaan ainutta alatietutkimusta. Ihmettelin kovasti, muttei vain kuulu taalla rutiineihin. Suomessa tehtiin useasti. Samoin tassa raskaudessa, ei olla tehty yhtaan kertaa ja eika varmaan tehdakaan. Painokin on mitattu 2 kertaa tahan saakka.

Mulla on sellainen suunnitelmissa etta pinnasanky laitetaan meidan makuuhuoneeseen ja noiden rattaiden vaunukopan (aika pieni sellainen) voi kuljettaa ylos-alas, yoksi makkariin pinnasankyyn ja sitten paivaksi alas jossa ratasosa on, ja siina voin karrailla vauvaa alakerrassa. Matkasangyn aion tuoda sitten alakertaan kun vauva on isompi, sinne voi laitta turvaan koiralta jos taytyy jattaa hetkeksi yksin.

Joku muistuttikin tyynyista, olen miettinyt etta pitaakin pesta kaapista tyynyja, kun tuntuu etta maha tarvitsisi oisin ihan omat tyynyt tueksi :o)

Kolmaskerta yha samat rv 32+2

+ Kylmaa mutta aurinkoista

+ Koulu alkoi, normaalirutiineissa taas

Vierailija
56/58 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla kun esikoinen syntyi oli se suuri yllatys miehelle, se yokeikkuminen!

Olin varoittunut monen monta kertaa etukateen etta vauvat valvottaa, mutta ei vissiin ollut ottanut oikein tosissaan. No sitten ekana yona kun olin kotiutunut sairaalasta neiti herasi syomaan tunnin-parin valein ja aamuyosta mies oikein tiuskaisi etta "Mita ihmetta se nyt taas haluaa???"

Kylla on saanut tuosta kuulla! Vielakin piikittelen miesta!

Toisen kanssa ei enaa uskaltanut kysella miksi vauva itkee ;oD

Ma talla hetkella oikein odotan etta saan hellia ja hoivata vauvaa kaiket hetket. Mies kuitenkin tulee kaymaan toissa ja ma olen kotona niin yritan parjata, ellei sitten totaalista vasya tule. Ja viikonloppuisin saa toivottavasti nukkua ja mies ottaa vastuun koko lapsilaumasta... Nain ainakin toivon!

Vierailija
57/58 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, on mennnyt nää äitiyslomapäivät vauhdilla!! Sitä kun ajatteli et lomalle kerkiää vain ollakin, niin olisihan se pitänyt muistaa, kuinka hyvä sitä on itse järjestämään kaikenlaista tekemistä... Vauvan huone alkaa olla kohta puolin kunnossa ja vaatteetkin pestyjä, että edes yksi asia on valmiina.. Pitäisi alkaa vain siivoskelemaan kaappeja, nin saisi isommat vauvan vaatteetkin pois näkyvistä.. :)

Eilen käytin tutustumassa synnärillä, ja ihan miellyttävältä paikalta näytti.. Saattaapi tosin olla et ensi kerralla ei niin mukava fiilis ole, vaan pikemminkin kipeä.. Synnytystapa-arvio on vasta 14.1, sillon mulla on viikkoja jo 37+3, että hitusen myöhäiseksi menee.. Meillä päin kaikki ensisynnyttäjät käyvät synnytystapa-arviossa, joka korvaa sen viimeisen lääkärillä käynnin.. Ihan hyvä juttu mun mielestä. Ja neuvolaan meno on torstaina..

Tuli kyllä paljon konkreettisempi olo siitä synnärillä käynnistä, että oikeesti sitä kohta ollaan siellä ja meille tulee vauva.. Hassua, kun ei sitä tunnu täysin tajuavan vieläkään... :D

Rehellisesti sanottuna, odotan jo kovasti, et pääsen näkemään pikkuisen ja että pääsen takaisin normalimpaan tilaan, tuntuu että nukkuminen ja kaikki muukin alkaa olla niin hankalaa.. Ja kävelytahtikin vain hidastuu hidastumistaan.. Viime viikolla eräänä aamuna heräilin ihan selkeästi supistuksiin, jotka jatku parin tunnin ajan ja oli kipeitä.. No, nyt niitä ei ole kuulunut ja silloin tosiaan kyllä oli takana illalla pidempi lenkki, jolla sai välillä kahlata lumessa, ja treenit koirien kanssa... Maitoa luullakseni mulla on tullut jo joulukuun ajan, taikka siis rinnan päälle kasautuu jotain valkoisen ja kellertävän sekoitusta, olen tulkinnut jonkinasteiseksi maidoksi?? Toivottavasti nyt ei ihan sinne viikoille 42 asti menisi, toki kun toivon, että jo tammikuussa alkaisi tapahtua, niin varmasti sitä ollaan helmikuun lopussakin yhtenä kappaleena... ;)

Ei kait se auta ku lähteä siivoskelemaan noita kaappeja, ei ne näemmä itsestään puhdistu, vaikka kuinka toivoo..

Maria-84 36+1

Vierailija
58/58 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun eilinen viesti sitten hävisi vaihteeksi jonnekin bittiavaruuteen kun ei sitä ainakaan täällä näy..

Mullahan alkoi äitiysloma 28.12 mutta eipä se näin kotona jo valmiiksi ollessa ole muuttanut mitään. Paitsi että jo valmiiksi ylipieni kotihoidontuki pieneni vielä lähes puolella ja tammikuussa en saakaan sitten pojan lapsilisän lisäksi penniäkään mistään =( Eka äitiysraha tuleekin sitten onneksi sentään heti helmikuun alussa, mutta sinne on vielä pitkä aika..

Eilen kävin ostaa P.O.P.ilta -30%:n alesta pari imetyspaitaa (jos se imetys vaikka tällä kertaa onnistuisi paremmin), pitkä- ja lyhythihaiset. Kalliitahan noi oli edelleenkin, mutta halusin pari "kunnon" paitaakin noiden H&M:n rönttösten lisäksi :) Niin ja ostin myös yhdet sellaiset kaarituettomat imetysliivitkin mitkä aattelin ottaa mukaan laitokselle. Noi oli sellaset L/XL-kokoa olevat, eli menee varmaan vaikka rinnat turpoaisi miten tahansa. Vähän sellainen toppimallinen. Muutamat vanhat liivit mulla onkin jemmassa, toivottavasti vaan mahtuu sitten kun eipä ehtinyt pienentyä toi rinnanympärys(kään) ennen tätä uutta raskautta ihan entisiin mittoihin..

Mulla ei edelleenkään supistele, mutta vauva kyllä myllää ihan kiitettävästi :) Ja eilen illalla se onnistui potkaisemaan/työntämään pari kertaa kylkeen ja keskelle mahaa niin että tuntui lähtevän ilmat pihalle *huh*

Kieltämättä alkaa lähestyvä LA jännittämään, varsinkin kun poika syntyi tästä rv:sta 11 päivää etiäpäin :) Enpä juurikaan laittaisi pahakseni jos tää tulisi samoilla viikoilla, kunhan ei mielellään aiemmin.

Jeps, mutta nyt tyhjentämään joulukuusta ja muita joulukrääsiä odottamaan taas ensi joulua =/

+ ostin eilen vihdoin sen masukipsin :)

evian, rv 35+6