Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELMIKUUN HELMET 2010 vk 1

04.01.2010 |

Viimeinen keskustelu 2009: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1095350/_helmikuun_h…

LA Nimim Monesko Ikä Synnäri

1.2.10, aurora28, 1, 28, TYKS

1.2.10, Martta , 2, 31, OYS

2.2.10, maria84, 1, 24, K-P KS

2.2.10, Vuma, 3, 35, K-S KS (Jyväskylä)

2.2.10, Lauris77, 4, 32, TYKS

2.2.10, crisantemo, 3, 31, Kättäri

3.2.10, Evian, 2, 24, Kättäri

4.2.10, Eemeli5, 2, 23, NKL

4.2.10. Mare, 2, 36, NKL

4.2.10, Salsatar08, 2, 31,

4.2.10, Ellu-88, 1, 20, NKL

4.2.10, Mandy, 2, 33, SEKS

4.2.10, Matahari, 2, 35, Jorvi

4.2.10, Ronnuli, 1, 30, K-S KS

5.2.10, Saska82, 2, 26, KYS

5.2.10, Helmimasu81,2, 27, OYS

5.2.10, mammali, 2, 32, KYS

6.2.10, Merppe, 1, 27, Jorvi

6.2.10, gozo, 1, 28, Kättäri

7.2.10, Hestia83, 1, 25, K-HKS

7.2.10, Mansikka83, 3,

7.2.10, Sara, 1, 28, K-SKS

7.2.10, Cabriella, 1, 20,

7.2.10, Ötökkä78, 1

8.2.10, helminauha, 3, 30, kättäri

8.2.10, myy85, 4, 24, LAS

9.2.10, Nasuli, 2, 31, Kättäri

9.2.10, 2Nuusku79, 4, 30, LKS

9.2.10, ranskis-vaavi, 1, 25, Meaux Ranska

9.2.10, Marttapantteri, 3, 29,

10.2.10, Anjutska, 1, 32, K-S KS

10.2.10, Iuiu, 6, 30, Oulaskankaan sairaala

10.2.10, Scarlett, 1, 29, TAYS

10.2.10, Krisse81, 3, 29, K-PKS

10.2.10, Gribz, 1, 20

10.2.10, Miraxx, 1, 28, PHKS

11.2.10, Toivo, 1, 29,

11.2.10, Helmimasu88,1, 20,

11.2.10, Nevada, 6,

11.2.10, Hallitus, 1, 24, PKSSK

12.2.10, Miimu, 1,24, KOS

12.2.10, Talvimorsian, 1(kaksoset), 27, Kättäri

12.2.10, Mielikki, 1, 27, K-S KS

12.2.10, Ladybird, 2, 37, NKL

12.2.10, Maurel, 3, 22,

12.2.10, Jiina, 3, TAYS

12.2.10, Taita, 5,

13.2.10, Fanni, 2 , 32, NKL

13.2.10, Iiris2011,

14.2.10, Verna, 1, 31, Naistenklinikka

14.2.10, marim, 2, 25, OYS

14.2.10, Jeanna, 2, 31, Kättäri

15.2.10, Nemotus, 2, 29, KYS

15.2.10, Feonia , 2,

15.2.10, Mirame, 1, 18, NKL

16.2.10, EllaM82, 3, 27, KAKS

16.2.10, Poksi79, 2, 30, OYS

16.2.10, kassu, 3, 31, TYKS

16.2.10, mivva, 2, 22, PHKS

17.2.10, Sandu, 1, 33, TYKS

18.2.10, Lumielle, 1, 23, Kättäri

18.2.10, Nasu22, SEKS

19.2.10, Stinna, 2, 26, TAYS

20.2.10, Taateli, 1, 25, K-S KS

20.2.10, minimama76, 3(kaksoset), 33, Kättäri

21.2.10, a-pa-na, 1 (Kaksoset)

21.2.10, tittuli, 2,

22.2.10, jontsulii,

22.2.10, sagom, 3, OYS

23.2.10, skk-78, 2, 30, Hyvinkää

23.2.10, Niima, 3, 24, OYS

24.2.10, tiia234,1,23,kättäri

24.2.10, Tuplailo, 3, KOKS

24.2.10, Ihmetys78, 3, 30, Kättäri

24.2.10, Pippuri, 3, Ulkomaat

24.2.10, hetuliini, 1, 35 Mikkelin sairaala

25.2.10, Aliica, 1, 19, TYKS

26.2.10, Matami73, 3, 36, PHKS

27.2.10, Kolmaskerta, 3, 32, ulkomaat

27.2.10, Hania, 3, 31, Kättäri

27.2.10, Jansku75, 3, 33, K-S KS, Jyväskylä

27.2.10, El-liina, 4

28.2.10, hande86, 2, Jorvi

28.2.10, Tyty, 2, 24, Kättäri

28.2.10, Metu, 2, 29, MKS

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma en kyllakaan omaani viitsi laittaa... Mulla oli viimeeksi tullut painoa 7kg ja vauva oli siita jo melkein 2kg, mutta mulla on tosi paljon ylipainoa etta se selittanee sen. Ekassa raskaudessa tuli painoa muistaakseni noin 25kg?!!! ja toisessa noin 13kg.

Minusta on ihanaa hossottaa!! Meidan kuopuskin on jo 5v 8kk ja tata vauvaa yritettiin vuodesta 2007, niin voit kuvitella miten ihanaa on etta paasee vihdoinkin tositoimiin, sen hossotuksenkin suhteen ;oD

Mullakin on ollut unet 'kiusana'. Toissa aamuna herasin painajaiseen jossa kuopus oli kadonnut kaverisynttareilla jossain vesipuistossa, ja jouduin tekemaan hanesta katoamisilmoituksen, kuvailla mita hanella oli paallaan jne, joku aika sitten herasin sellaiseen uneen aamuyosta etta (jalleen) tuo kuopus oli kadonnut ja kavelin uimahallissa altaan reunaa pitkin ja tytto lojui pohjalla rauhallisena katse lasittuneena ylospain :o( Ihan kauheita unia, ja kaikissa on aina vesi elementtina, mitahan se tarkoittaa?

Viime yona herasin vessaan muutaman kerran ja klo 5.40 kurkkasin takapihalle ja siella oli joku tumma moykky ja laitoin silmalasit paahan niin kettuhan siella oli syomassa linnuille jattamiani talipalloja ja pahkinoita! Ihmettelelinkin kuinka ne pallot havisivat aina niin nopeasti ja verkkopusseineen! Hirmu iso kaupunkikettu se oli, ja meilla on viela kani hakissaan puutarhan peralla!

Vauva on ollut yha hyvin rauhallinen ja liikeet hentoja. Pitaisiko alkaa huolestumaan??

Kolmaskerta rv33+1

Vierailija
22/58 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä laittaa itsekin, kun olen toisella koneella kun tässä ei ole vielä kuvia ollenkaan. Aika paljon vähemmän on tullut nyt kyllä otettua kuvia kuin esikoista odottaessa =/ Täytyykin nakittaa mies nyt vielä viime hetkillä kuvaamaan ettei sitten harmita jälkikäteen :)

Tosiaan oon kuullut ja nyt kysellyt tutuilta noista limatulpista niin hirmusesti on ollut vaihtelua sen menosta synnytyksen käynnistymiseen. Jollain syntynyt samana tai seuraavana päivänä ja toisella mennyt yli kolmekin viikkoa..

IHANAA!!!! Just tuli puhelu, että miehen veljen vaimo on synnyttänyt viime yönä tytön (melkein 2 viikkoa meni yli lasketun ajan) :) Huomenna pitäisi jo päästä kotiin niin pitää sitten heti mennä katsomaan uutta tulokasta :)

Mulla oli kanssa joo ylipainoa ennen raskautta niin siksi(kin) vaan hyvä ettei paino ole nyt päässyt niin pahasti nousemaan. Nyt se pikkasen vajaa 6kg.

Vaan nyt ei kyllä pysty aattelemaan muuta kuin sitä uutta pikkuista, palaillaan :)

evian, rv 36+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää alkanutta vuotta kaikille... :)

eipäs ole itsellä tullut kirjoiteltua mutta kovasti olen teidän muiden tekstejä lueskellut... :)

Kaihoisasti olen katsellut kun aika moni teistä pääsee synnytystapa-arvioon.... harmi ettei sitä suoda ainakaan helsingissä kovin helposti, ainakaan ensisynnyttäjille... :( olen jo pitkään kertonut neuvolassa todella voimakkaasta synnytyspelosta, ja varsinkin siitä että minulla on tosi pieni kipukynnys ja pelkään eten kestä sitä kipua... neuvolahoitaja vaan tuumaa joka kerta että se on positiivista kipua jne... eikä näytä kyllä ottavan mun puheita yhtään tosissaan!!!

tänään oli neuvola ja vauvan pää on kuulemma jo tosi alhaalla ja hoitaja kysyi onko ollu liitoskipuja ja niitähän on ollut runsaasti... tuumasi vain että toivottavasti pikkuinen olisi vielä edes pari viikkoa masussa!!Nyt siis 34+4(uä:n mukaan 35+3) lääkäri olis 21.1... :) kyllä rupes matkalla neuvolaan supistamaan kun kävellen menin ja paluumatka olikin sitten melkoista etanavauhtia!!!

no joo... melkein kaikki hankinnat on tehty ja pinniskin on jo omalla paikallaan!! et eipäs se haittaa vaikka aikaisemmin vaavi sieltä tulisikin... kunhan nyt ei ihan vielä!!!

miimu 34+4

Vierailija
24/58 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi viestien häviäminen on raivostuttavaa! Mulla ainakin kestää aina kirjoittaminen niin kauan kun tulee näitä keskeytyksiä, että en sitten olekaan enää kirjautuneena sivuille viestiä lähettäessäni, niinpä viesti ei lähde mihinkään vaan katoaa. Kopioin viestini nykyään aina ensin hiirellä ja vasta sitten lähetän (ja sitten kirjaudun uudelleen ja lähetän uudelleen...)

Mulla oli myös tänään aamulla lääkärineuvola. Pikkuinen hereillä ja aktiivisena, minä puolinukuksissa. Kävelin 15 minuutin matkan puolessa tunnissa... Mutta onneksi aura-autot oli käyneet jo lanaamassa tiet! Nyt täynnä siis 36 viikkoa odotusta ja tilanne se, että: kohdunsuu oli kiinni, vähän pehmennyt, vaavi rt ja alhaalla, mutta lääkäri sai vielä pään liikkumaan joten ei ihan kiinnittynyt, sf-mitaksi sai jopa 31, joten pääsi alakäyrältä melkein keskikäyrälle ekaa kertaa (jee!) ja painoa tullut vaan 300g/vko vaikka normaalisti 500g-800g -ja nyt oli sentään joulu ja kaikki takana!!! Yhteensä nyt noin 14 kg tullut, joka menee mulla normaalissa tahdissa edellisiin raskauksiin verrattuna. Ainut huono oli kohonneet verenpaineet taas, mutta ei valkuaista virtsassa, joten tarkkailen niitä paineita nyt sitten vaan tiuhemmin kotona.

Masussa on ollut meno päällä koko päivän, tiedä sitten johtuisko tosta sisätutkimuksesta tms. Ja vähän kiristellytkin mahaa + vihlonut. Toivon vaan että jotain tapahtuis =D Mulla kuitenkaan mitään tapahdu ennen laskettua aikaa!!! Ihan kateellinen oon teidän supisteluistanne!

Mullakin tuppaa jo olemaan aikasta tylsää kotona. Sisällä olo ei toimi enää yhtään, seinät kaatuu päälle. Hoitovapaalla kun olen ollut (poika 5v, tyttö 2v) niin tätä kotona olemistahan tämä on ollut jo pidempään eikä äitiyslomat muuta mitään -mitä nyt tulot nousee roimasti ;) Onneksi on lunta ja pari päivää on ollut ihanat ulkoilusäät eli maksimi 10 astetta pakkasta ja aurinkoista. Ja naapurissa mukavaa seuraa, lapsille ja minulle =D Kyllä muuten pää hajoais! Tai joutuis käydä läheisessä ostoskeskuksessa joka päivä kahvilla yms. Ja siellähän menee aina rahaa johonkin, yleensä kaikkeen turhaan.

Meillä ei mies pahemmin heräile vauvan huutoihin kun olen nukkunut alkuajat vaavi vieressä ja pienestä ininästä jo siirtänyt rintaan kiinni, jotta saisin nukkua. (ei siis ehkä paras tapa, mutta sainpahan nukkua!) Tuttipullot on olleet lähinnä kaapinkoristeita meillä. Muutenkin mies on aikasta hyväuninen, nukahtaa leffateatteriinkin, viimeksi kesken pahimman taistelukohtauksen. Eikä siitä mitään apua vauvan huudon hiljentämiseen oliskaan ollut kun molemmat lapset on ollut niin minun tai siis lähinnä mun maitovarastojen perään. Samoilla varmaan mennään taas. Mies jää nyt helmikuun alusta vuoden opintovapaalle eli käytännössä ottaa vastuun noista isommista lapsista, että voin keskittyä paremmin vauvaan. Kaitpa se väitöskirjan tekeminenkin sitten jossain vaiheessa edistyy... Arjen pyöritys onnistuu kyllä häneltä siinä kuin minultakin.

+ mukava päivä ulkoilua ja kahvittelua naapurissa takana

+ vauva kasvaa ja kaikki hyvin!

Rentouttavaa loppiaista!

crisantemo rv36

Vierailija
25/58 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudenvuodenpyhät meni superrauhallisesti köllötellessä, mutta nyt on täytynyt tehdä vähän töitä. Onneksi saan tehdä niitä omaan tahtiin ja kotoa käsin :) Kunhan saisin kaikki kiireelliset tehtyä ennen h-hetkeä! Mies on paljon töissä, joten aika rauhallisia on päivät kotona koiran ja kissan kanssa... Pesin tuossa vauvan vaatteita, harsoja ym. pari koneellista ja kattelin että osa vaatteista saattaa kyllä olla valmiiksi pieniä jos ounastelut ei-niin-pienestä pikkuisesta pitää paikkansa. Ensi viikon neuvolassa siis mitataan taas sf, ja jos huitelee edelleen korkealla, pistävät ultraan tarkempaan kokoarvioon. Lääkäri on sitten neuvolasta kahden viikon päästä (silloin rv 37).

Otin yhden lisätyynyn käyttöön, ja tuntuu että nukun paremmin kun on tyyny mahan alla tukena, kannattaa kokeilla! Joka kyljenvaihtoa varten täytyy kyllä tosiaan herätä. Pissalla ja juomassa olen nyt käynyt taas vähemmän öisin, ehkä 1-2 kertaa yössä kun parhaimmillaan vähän aikaa sitten oli jopa 5 kertaa yössä...

Me on vähän suunniteltu isompaan kämppään muuttoa, ja nyt yllättäen löytyi vuokrattava okt tuosta läheltä. Valvoin koko uudenvuodenyön kun olin niin täpinöissäni tästä :) vaikka vasta tammikuun puolivälin jälkeen selviää päästäänkö me sinne. Olisi kyllä juuri sopiva meille tässä vaiheessa ja ollaan molemmat kaivattu pois kerrostalosta, eikä omaa taloa ole vielä mahdollista ostaa. Muutto tulee (jos tulee) sitten sopivaan aikaan, tod.näk. kun pikkuinen on just syntynyt, mutta eipähän tarvitse mun sitten mitään kanniskella :D Tuntuu että tämä asuntoasia jännittää paljon enemmän kuin synnytys, josta en oikein osaa ottaa stressiä vaikka se on jo aika lähellä!

Mahaa alkoi kutittaa kovasti tässä muutama päivä sitten tuolta alhaalta ja katsoin sitten peilin kanssa että mikä siellä kutittaa. Ja sehän on ihan raidallinen raskausarvista! Aiemmin olin huomannut vaan tuon navan yläpuolella olevan ison X-muotoisen arven :) Rasvaaminen onneksi auttaa vähän tuohon syyhyyn.

Olo on kuitenkin kohtuullisen hyvä, joten lähden loppuviikosta vielä käymään äidin luona 2,5 tunnin junamatkan takana. Täytyy kyllä koittaa mennä suoralla junalla ettei tartte pelätä että junaa vaihtaessa ei ehdi vaappua raiteelta toiselle...

Käytiin pari päivää sitten synnytysvalmennuksessa sairaalalla, tai kai se oli lähinnä tutustuminen. Kätilö kertoili asioista ja näytti kuvia. Suurin (mutta tosi pieni) "pelko" mulla on synnytyksestä ollut se, että en saa tehdä ja olla niinkuin haluan, ja sain onneksi vahvistusta sille, että pelko lienee aiheeton. Ainakin se kätilö mikä oli paikalla, kannusti nimenomaan sanomaan omat mielipiteet ja toiveet reippaasti ja lupasi että ne otetaan huomioon (ellei esim. oma ja lapsen huono tila edellytä jotain muuta). En mielestäni ole mitenkään kipuherkkä (vaikka tiedän että synnytyskipu todennäköisesti yllättää) ja huono ottamaan muutenkaan mitään lääkkeitä, joten toivon että selviän synnytyksestäkin pitkälti omin voimin. Ja että muhun ei väkisin tungeta mitään turrutteita :)

Lunta on tullut todella paljon, ja tekisi mieli hiitämään tai muuten vaan lenkille tai hankeen pyörimään. Mulla on riittävän isoja vaatteitakin ulkoiluun, mutta käveleminen on kyllä niin mahaa kiristävää, että ei siksi huvita. Äsken kävin kaupassa ja jo kahden puolityhjän kauppakassin kantaminen kotiin tuntui aika suoritukselta...

Olen välillä iltaisin koittanut arvioida mahan päältä tunnustelemalla ja liikkeistä päättelemällä, että miten päin pikkuinen siellä köllöttää. Sen verran pystyn erottamaan että onko selkä oikealla vai vasemmalla puolella mahaa, mutta en ole vielä keksinyt mistä erottaisin onko se iso kova muhkura ylävatsalla pää vai peppu... Aika usein tuntuu joku pieni kova kohta tuossa keskivatsalla, en tiedä onko se sitten jalka, kyynerpää vai mikä, mutta kun sitä kevyesti painaa, alkaa mylläys.

Täälläkin muuten tuppaa tihkumaan maitoa ja jotain kirkasta nestettä, ei paljon mutta sen verran että liiveissä on usein pienenpienet vaaleat läikät.

Mukavaa loppiaista!

Taateli 33+3

Vierailija
26/58 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten tuli!?

Useampana yönä pissalla käydessä on tuntunut häpyliitoksessa kipua, mutta tänään vedettiin kyllä jo pohjat! Nousin ylös kuopuksen "nukutuksesta" (samalla sai itekki vähän nukahtaa) niin voi pee mitkä kivut häpyliitoksessa! Kävely yhtä tuskaa, joten hiljasta ankkaa mennään sohvan ja keittiön väliä!!! Olo helpottuu, kun sohvalla istuu jalat levällään, mutta jonkun ajan kuluttua selkä puutuu!!! Mies yritti houkutella kauppoihin kierteleen ja katteleen sille jotain talvi työ kamppeita, kun raksa projekti edistyy ja on luvattu pakkasia ( -26 C esim. to). Piti kieltäytyä, kun en pysty kunnolla istumaan saatikka seisomaan tai käveleen pitempiäkään matkoja! Mies kyselikin, että "joko sut kohta pitää kärrätä sairaalaan ;), ei taida mennä 8 viikkoa synnytykseen?" La:han enää 7 viikkoa, mutta jos näin jatkuu voipi olla ettei mene niinkään kauaa!!!Kylläpä poikaraskaudet ja nyt mahd. tyttöraskaus voivat olla erilaisia!!!!Pikkuisen alkoi jo hirvittää, kun vaavin sänky ei vielä kotona, eikä autokaukalo eikä sitteriä...No, vaatteet kuiteski valmiina...viikkoja vasta 33+1, joten vauvelilla ei pitäis/sais olla vielä mitään kiirettä!!! Onneksi jäin varhennetulle 1.1. 2010 alk. eikä tarvi mennä enää töihin komentaan yläasteelaisia!!!

sagom 33+1

Vierailija
27/58 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmi ettei sitä suoda ainakaan helsingissä kovin helposti, ainakaan ensisynnyttäjille... :(

(...)

miimu 34+4

mulla oli ekassa raskaudessa (seuranta hgissa) synnytystapa-arvio siina viikolla 36 ja neuvolassa. Laakari oli asiantuntevan ja hyvan oloinen. Ehka sullakin sitten siina laakarissa 21.1. katsotaan?

Vierailija
28/58 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mies pahemmin heräile vauvan huutoihin kun olen nukkunut alkuajat vaavi vieressä ja pienestä ininästä jo siirtänyt rintaan kiinni, jotta saisin nukkua. (ei siis ehkä paras tapa, mutta sainpahan nukkua!)

(...)

crisantemo rv36

ja periaatteessa aion tehda nytkin. Mut mies vaan on TOSI huono nukkumaan, heraa joka kerta kun kayn vessassa, kun juon lasin vetta ja valilla vaan kun kaannyn... Sais opetella vahan sikeaunisemmaksi :P Eika sekaan auttais, etta ma sitten menisin toiseen huoneeseen imettamaan tms. kun Ukko killittais silmat auki "tuu nyt takas etta ma saan unen paasta kiinni..."

No, ehka univelka sitten tekee tehtavansa, taytyy toivoa.

Tsemppia miehelles vaitoskirjan tekoon, siina kylla tovi vierahtaa. Ja hyvahan se olis saada tietty tehtyakin, kotona vaan helposti menee aika muuhun, tekemista ei puutu lapsiperheessa. Paitsi tietty, jos on itsekuria ja ajankayton suunnittelukykya enemman ku mulla ;) niin ehka sitten luontuu helpommin :D

Vierailija
29/58 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no toivottavasti.... mulla on kyllä se oma lääkäri tosi hyvä ja asiantunteva mutta epäilen silti hieman voiko pelkästään tunnustelemalla saada kokoa arvioitua??? kun meidän neuvolassa ei ole ultraa ollenkaan joten viimeksi on ultrattu rv 23 ja uutta uä:tä ei ole kait tulossakaan ellei sitten jollain ilveellä pääsis äippäpolille... hirvittää vaan kun kokoajan Sf-mitta menee yläkäyrällä!!! vaikka siihen nyt ei hirveästi ole luottaminen mutta kuitenkin!!

muutenki pelottaa toi synnytys niin pirusti että!!!!

miimu 34+4

Vierailija
30/58 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ensinnäkin en ole paljoa täällä käynyt kun en ole saanut noita sivuja ikinä toimimaan paitsi kerran kun rekisteröidyin tänne, näin kuitenki nikkini tuolla listassa, joten ajattelin et vois olla korkea aika ilmoitella itsestään.....mutta la on nyt 3.2.2010 ja ikää 21v. synnäri olis sitte SEKS. Nyt rv 36 ja kaikki mennyt hyvin tähän asti..pissalla saa juosta, mutta eipä ole turvotustakaan ollut. kylkeä kun kääntää niin pakko herätä. ja nuo liitoskivut..ai kamala..on kyllä kipeitä.

Ellu-88 ja pikkuinen rv36

Vierailija
31/58 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa vaan tajunnut tänkin reissun jättää suosiolla väliin:) Yksin kahden lapsen kanssa yöjunalla kulkeminen on itse asiassa aika karseeta. Ja pohjoisessa (Muoniossa) oli niin kylmä, ettei ulos oikein voinut mennä. Varsinkin meidän pikkuneiti huusi kuin olis sikaa tapettu jo 5 minuutin uokoilun jälkeen kaikista fyllingeistä huolimatta:) Mun vanhemmat olivat kyllä mökillä, mutta kumpikin kipeinä eikä heistä oikein saanut apuja. seinät meinas kaatua päälle pariin kertaa ihan huolella...

Nyt ihanaa olla kotona! Junayö oli taas kotiin päin ihan kauhea, tyttö ei nukkunut ollenkaan ja itse pyörin siinä samassa kapeassa sängyssä puolinukuksissa ja lomnkat ihan hajalla! Onneksi esikoinen nukkui yläpedissä sikeästi. Oma rumbansa oli veskissä käyntikin, tyttö kun ei suostunut pissimään junan vessaan. Ja ne kaikki yölliset kitinät, äänet, raiteiden kolkutukset ja ihmisten kulkeminen kovaäänisesti käytävillä...no more kiitos mulle!! Saisi ne hytitkin olla ainakin 10 neliötä suuremmat, ainakin tälläiselle mahakkaalle matkustajalle:)

Yöllä supisteli taas kovin, johtui kyllä huonosta yöstä. Yhtenä päivänä mökilläkin alavatsaa vihloi ja supisteli- kyselin jo kauhuissani, että millähän täältä pääsisi nopeimmin sairaalaan ja minne...ambulanssilla Rovaniemelle 230km ehkä olis ollu paras vaihtoehto, joskin ei kovin houkutteleva!

Kaikki muuten hyvin, pinnaa kiristää ja pienetkin asiat itketyttää, mutta kaipa tuo kuuluu asiaan. Minusta tuntuu, että vauva pyöriskelis vielä masussa, kylkiin potkii toisinaan, sitten taas rakkoon tai ihan ylös?!

Jännä aatella, että toiset menee jo suunnilleen rv 37, kun itsellä vasta rv 33 tasan... rv 37 on jo täysiaikainen, rv 33 vauva olis vielä syntyessään ihan raakile, luultavasti tarkkailussa pidemmän aikaa. No, toivotaan, ettei tämä tästä vielä ulos putkahda, kaikki vaatteet ym pikkiutavarat on laittamatta!

Loppiaista itse kullekin säädylle!

ihmetys rv 33+0

Vierailija
32/58 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no toivottavasti.... mulla on kyllä se oma lääkäri tosi hyvä ja asiantunteva mutta epäilen silti hieman voiko pelkästään tunnustelemalla saada kokoa arvioitua???

miimu 34+4

oli tyyliin sitten yksi ultralaite, ei silla mitaan seulaultrauksia tehty, mutta se synnytystapa-arvio. Myos kasikopelolla mentiin, siis paalta ja sisatutkimus.

Joiltakin olen kuullut, etta loppuvaiheessa se kasituntuma voi olla luotettavampi vauvan koon mittari.

Mita jos pyytaisit ihan suoraan lahetetta pelkopolille? Kylla mun mielesta terveydenhoitajalle saa vahan arahtaakin, jos han mitatoi koko ajan pelkoa.

MataHari 35+5

Vierailija
33/58 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselin jo kauhuissani, että millähän täältä pääsisi nopeimmin sairaalaan ja minne...ambulanssilla Rovaniemelle 230km ehkä olis ollu paras vaihtoehto, joskin ei kovin houkutteleva!

Loppiaista itse kullekin säädylle!

ihmetys rv 33+0

Mutta mietipa sita, etta tuolla tavallahan siella oikeasti synnyttamaan tai aitipolille lahdetaan! Tai aitipolille ei tietenkaan ambulla... mutta synnyttamaan. Se on sita keskittamista, kun pienet synnytysosastot lakkautetaan ns. turvallisuus- tai jarki/saastosyista.

Mutta siella pain ambulanssit on tottuneet synnyttajiin ja katilo tulee mukaan, jos saadaan. Keskoset kylla sitten pyritaan ohjaamaan helikopterilla OYSiin (mun yks tuttu sai vauvan silla lailla). Mut se on kurja kun yrittaa sitten ulkopaikkakuntalaisena selvittaa, mistas sellaista lahetettakin saisi, jos lahete pitaa olla - kun ainakin viela muutama vuosi sitten paivystysvuoroja oli Kittilassa, Kolarissa ja Muoniossa :P No nyt en kylla tieda, miten on.

Kurja etta teidan loma meni noin :( ne junamatkat saattaa sesongilla olla tosi levottomia ja Kolaristakin on matka Muonioon. Aikanaan tuli rampattua tuota valia aika paljonkin ja synnytettyakin pohjoisessa.

Vierailija
34/58 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sinne pääseminen ei kyllä ollut helppoa!! Auto meinasi, että tänään ei ole hyvä päivä lähteä liikenteeseen, ja sain sitten alkaa hankkimaan kyytiä.. No, onneksi kyyti löytyi ja pääsin pyörähtämään neuvolassa.. :)

Oli kyllä sitten pikainen käynti, kun kuski odotteli pihalla.. Kaikki oli kunnossa, paineet 122/76, sf-mitta oli 32, poitsu oikein päin ja sydämen sykye 140. Painoa ei ollut tullu yhtään mulle tässä viimeisen kahden viikon aikana, tosin sitä edeltävinä kertoina se oli kyllä noussut ihan kiitettävästi... Seuraava neuvola mulla onkin sitte vasta 19.1, kun se synnytystapa-arvio on ensi to.. Mahan malli kuulemma on muuttunut, itsekin olen katsellut, että maha on ikäänkuin tippunut alemmas.. Josko se nyt sitten ennakoisi synnytystäkin tässä lähiaikoina?? Toiveikashan sitä aina saa olla.. :D

Tässä pikku hiljaa alkaa lasten huoneen kaappien siivous olla loppusuoralla ja tavarat järjestyksessä.. Ja melkein kaikki hankinnatkin tehtyinä.. :) Vielä toppavaatteet yms odottelee pesua, samoin serkulta tulleet vaatteet.. Kuinkas monet lakanat ja pussiliinat yms, teillä on varastossa?? Itse hoksasin, että eihän herranen aika meillä ole muuta kuin äippäpakkauksessa mukana tulleet, pitäisi varmaan käydä ostamassa muutamat lisää..... Kunhan pakkanen vain vähän laskisi ja autokin lähtisi liikenteeseen....

Maria-84 36+3

Vierailija
35/58 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa maria käydä ostamassa varalakanat, kun ei ikinä tiedä millainen tulokas on :) varsinkin oksu/mahataudissa lakanoita kuluu ihan kiitettävään tahtiin.. ja tietty muutenkin jos vauva esim. pulauttelee paljon ja pitäähän niitä tietysti muutenkin välillä pestä.

Meillä taitaa olla pojalle ehkä noin kuudet (??? villi veikkaus:) lakanat äitiyspakkauksen omien lisäksi. Osa on ostettu/saatu uutena, osa hankittu kirppikseltä. Nyt mennään noilla samoilla, ekaksi laitan kyllä ne tän vauvan pakkauksen lakanat käyttöön :) ostetaan sitten lisää myöhemmin jos tuntuu olevan tarvetta. Pojalla on käytössä (edelleen) se pakkauksen peitto, joten molemmille menee samat lakanatkin.

Mulla on huomenna se vika lääkärineuvola. Kovasti epäilen ettei tälläkään kertaa ole paino juurikaan noussut vaikka syönkin ihan "normaalisti" sekä ruokaa että herkkuja (en siis käy kotona ollenkaan vaakalla, kun meillä on vaan sellanen ikivanha ei-digitaalinen vaaka joka näyttää aina eri lukemia kuin neuvolassa). Saas nähdä joko pikkuinen olisi laskeutunut alemmas, ainakin sen verta "mukavasti" tuntuu rakossa että hyvinkin olisi mahdollista :)

Mulla on nyt noi kaikki lakanat, peitto yms. pestyinä, mutta vielä en ole laittanut niitä paikoilleen. Niin ja se verhokin kaipaa vielä silitystä..

Toppahaalari on täälläkin vielä pesemättä, mutta se johtuu siitä että menin sitten ja ostin sen tummanPINKIN :D vaikkei sukupuolesta olekaan varmuutta (mutta kun oli alessa *seliseli*).. jos tää vaavi nyt päättäisi syntyä vajaan kahden viikon sisällä ja onkin poika niin saan vielä vaihtaa sen niin siksi en viitsi vielä repiä lappuja irti. Onneksi se ei maksanut kuin noin 27 euroa eli ei niin kirpaise sitten vaikkei voisikaan käyttää ja eiköhän sen saa ihan hyvään hintaan myytyäkin (Jonathanin haalari) :)

Meillä odotellaan edelleen vauvauutisia miehen veljeltä ja vaimoltaan. LA oli jo 29.12 eikä vieläkään siis ole vauva maailmassa.. tai ei ainakaan eilen ollut, tänään en olekaan vielä mitään kuullut :O ja toinen on tulossa heillekin, eli olisi voinut kuvitella syntyneen jo.. toivottavasti ei mene itsellä yhtä pitkäksi ;)

evian, rv 36+1

Vierailija
36/58 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Samaa lakanattomuutta miettinyt täälläkin. Täytyy kävästä hankkimassa vielä toinen setti alus- ja pussilakanoita, sekä joku "tyynyliina". Ei tosiaan taida kaveri ihan yksillä pärjätä.

Ja toinen vinkki minkä luin - pidätte mua varmaan täysin uusavuttomana tän jälkeen - että tuo toppapukukin ois hyvä pestä. Jotenkin ajattelin, että se on äitiyspakkauksen puku on ulkokuori, että ei koske vauvan ihoon ja voi ihan hyvin mennä pesemättä. Ja että "kuluu" pesussa. Toki voi olla, että on sen verta reilu -toivottavasti- ettei ihan laitokselta sillä tulla.

Täällä voidaan hyvin, vauva perätilassa edelleen ja yhä ylös yrittää eli puskee kovaa kyytiä päätä rintalastaan. Onko täällä muita "perätilallisia" - mitä teille on neuvolassa sanottu?

Ihania pakkaspäiviä!

Ötökkä 35+1

Vierailija
37/58 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloma alkoi reilu viiko sitten. ihanaa. Tosin seuraajavalintani meni sen verran pitkäksi, että en ihan täysin ole päässyt työasioista vielä eroon, koska pitää tämä uusi kaveri briifata alkuun. Hoituu onneksi puhelimitse. Eipä työvaatteet olisi enää kauaa mahtuneetkaan päälle ja kyllä olin niihin jo aivan kypsänä muutenkin. En jaksanut noihin työkuteisiin paljon panostaa, koska alkusyksy meni sairaslomalla enkä sitten viitsinyt enää pariksi kuukaudeksi mitään uusia hankkia. Niinpä kuljin töissä lokakuulta saakka samoissa mustissa suorissa äippähousuissa, mitä nyt välillä pesulassa käytin, ja parissa mustassa ei-äippä-jakussa, jotka mahtuivat päälle, kun jätti napit auki.

Nyt alkavat äitiysfarkkunikin jäädä pieniksi, äyh. Lienen tuomittu loppuajaksi H&M:n velourisiin sisähousuihin, jotka ovat kyllä kivat, mutteivat kovin katu-uskottavat kotioven ulkopuolella.

Nestepaasto jatkuu täällä edelleen: pääasiallinen ravinnonlähteeni on apteekissa 2 desin pulloissa myytävä litku, 300 kcal/pullo. Niitä menee neljä päivässä ja siinä välissä puoliväkisin appelsiinia, hapankorppua tai muroja, guuh. Mitään kunnon ruokia ei voi edes haistaa. Tämä äiti ei taida tarvita kevääksi mitään muuta viihdykettä kuin RUOKAA!

+ Helsingissä kunnon talvi!!

t. Mare (36+0)

Vierailija
38/58 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

evian: Oli mulla tarkoituskin, ja epäilen vähän, ettei nyt kahdella parillakaan liinavaatteita pärjää kauhean hyvin... Jotenkin vain hoksasin asian vasta nyt, kun viikkailin tavaroita kaappiin, et hei, eihän mulla ole kuin yhdet.. ;D

Mare: Itse huomasin, kun olin synnytysalmennukseen lähdössä ja istuin autoon, et nyt sitten ei todellakaan enää äitiysfarkut mene.. Tai siis, menevät seisten, mutta istua ei voi mitenkään päin, kun puristaa.. Vauveli on ilmeisesti sen verran alhaalla, että se itse farkkuosa rupeaa kinnaamaan.. Huoh.. Joten, loppuraskaus mennään sitten toppahousuilla, olohousuilla ja verkkareille, tosi hieno homma..... En kyllä enää ala ostelemaan "parempia" housuja loppuajaksi...

Mites muuten, minkä kokoisia toppavaatteita teillä on pikkuisille?? Kun mun piti saada kaverilta lainaksi 56 senttinen haalari, mutta sitä ei löytynyt mistään siinä vaiheessa kun alettiin etsimään.... Mulla itselläni on haalari, joka on 68 senttinen, eli taitaa olla aivan valtavan iso?? Eli, jos ostan, niin minkäköhän ihmeen kokoinen kannattaisi ostaa??

Näyttäisi vähän siltä, että ensi viikolla saa sitten lähteä kiertelemään kaupoissa, ja mä kun jo luulin et kaikenlaista on jo....

Maria-84 36+3

Vierailija
39/58 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on ollut kylmä päivä tänään ja taisipa luvata viellä huomisellekkin, semmoiset 30 astetta pakkasta niin ei paljoa tarvi kotoa poistua :)

Remonttikuume vaivaa..makuuhuoneeseen kävin kattelemassa tapetteja, mutta yllätys, semmosia kuin olin mielessäni kuvitellut, ei löytynyt :D Pitänee viellä etsiä ja jos sen tyylistä ei löydy niin yhden tapetin löysin, jonka kelpuutan :) Myöskin vessaremontti olisi tulollaan. Mies toteaa, että kalliiksi tulee tuo sun kotona olo kun keksin koko ajan uutta remontoitavaa tekemisenpuutteessa :D Onneksi enää reilu kk ja tekemistä varmasti riittää ;)

Minäkin huomasin vasta että omistan vain äitiyspakkauksesta tulleet pussilakanat ja kävinkin sitten ostamassa kahdet lisää, nuilla kolmella ajattelin pärjätä ens alkuun ja jos näyttää ettei riitä niin kaupastahan nuita nopsaa saa lisää :)

Meillä taitaakin olla jo kaikki valmiina vauvaa varten..paitsi vaipat..minkä merkkisiä muut ovat ostaneet tai aikovat ostaa, että on sitten kotona valmiita? Itse aijon käyttää ihan kertakäyttövaippoja, mutta merkkiä en viellä tiedä...*miettii*

Yksi yksinkertainen täälläkin, en nimittäin ole toppapukuja vauvalle pessyt..taidanki ajan kuluksi lyödä ne pyykkikoneeseen :) Meillä on äitiyspakkauksen puku, joka varmasti on iso ens alkuun. Sitten olen ostanut yhden puvun kokoa 56, mutta aika reilu semmoinen, sekä olemme saaneet yhden 62 puvun, joka taas oli aika pientä, että nuilla mennään :)

Täällä on vauva viettänyt tosi hiljaista eloa muutaman päivän, saanu ihan herätellä että tuntee pari liikettä :/ Kolmena tai neljänä viime kertana olen neuvolassa asiasta sanonut vaan kaikki kuulemma ok...vaikka liikeseuranta lapussa lukeekin että jos tunnissa ei saa 10 liikettä niin asia on tarkistetteva äitiyspolilla. Tänäänkin ensimmäinen liike tuntui 5 aikaan illalla, mutta en jaksa enää neuvolaan asiasta soittaa ku aina on sama vastaus...mutta on tympiä kun itse sitten päivät mietin pahimpia ajatuksia :S

Flunssakin iski, olen ihan tukkoinen, pää on kipeä ja nyt sitten oksettaa...kumpa en vain oksennustautia saisi, se on tympein tauti ikinä! Tyttärelläkin vähän flunssaa, mutta aina energiseltä vaikuttaa eikä kuumetta ainakaan ollut :)

Marim 34+4

Vierailija
40/58 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tammikuussa syntyneella esikoisella sellainen 62-senttinen haalari, joka oli juuri hyva ja meni ensimmaisen talven. Laps tosin oli 44cm pitka, mutta siis tama ei ollut liian iso kuitenkaan.

Jos vauva on potra ja vahva 52-senttinen, niin ei se 68 valttamatta mikaan mahdoton ole. Ja mallistakin riippuu. Ma en itse tykkaa toppiksista, jotka ei istu kaulan/hartioiden kohdalta, tuon tirrin kohdalla kun tuntui, etta joihinkin hukkui koko naama.

Lakanoista ajattelin jonkun vanhan pehmean lakanan repia kahtia (tai katsotaan nyt kuinka moneen) ja kayttaa vauvan sangyssa. Meilla on niita liikaa muutenkin :/

Huomenna ultraan!

terv. matahari 35+6