Laihtuuko vhh dietillä oikeasti?
Aloitin tänään dietin jolla välttelen hiilihydraatteja. Onko kellään kokemusta tästä?
Kommentit (242)
Mielestäni 170cm:n ei pidä painaa 50kg ollakseen "sopiva". 55kg on ihan hyvä ;) Ja "jopa 60, jos on edes vähän lihasta.
Olen vain ihan sale, että Partanen on ehkä just ja just normaalipainoinen - ylärajalla. Ellei sitten ole onnistunut vähän laihtumaan viime aikoina.
Oikeassa olet siinä, että psykologia voisin tarvita, mutta niistä on jo niin palon kokemusta, etten enää jaksa vaivautua. Mitään diagnoosia mulla ei ole, eikä ikinä ollut lääkitystä. Syy psykologilla käyntiini muuten ei ollut syömisasiat, vaan ahdistus työttömyydestä.
mitähän mä teen sitten "väärin" karpatessani kun kuitenkin kiloklubin laskurit näyttävät joka päivä mulle pelkkää vihreää????
niin rasvat, kuin proteiinitkin on vihreät ja kehuvat että "jatka samaan malliin, saat juuri oikenlaisesti ravinteita"???
t. karppi joka ei syö pelkkää voita ja kermaa kuten ei moni muukaan meistä
BMI on 19.
Ja ainakin mulle neuvolassa sanottiin, etä se on hyvä, ihannepaino. Vaan täti olikin itsekin hoikka ;)
Normaalin alaraja on 18,5
mäkin aloitin vhhn nyt uutena vuotena. olo on jo nyt hyvä! päätä särki pari päivää ensin.
Minulla 65kg->56kg eli 9 kiloa. Mutta tein sen pitkällä aikavälillä eli n 10kuukaudessa. Tuli syötyä tosi terveellisestikin, koska sallittuja olivat vihannekset, lihat ym. En noudattanut tosiaan mitään tiukkaa linjaa, vaan vähensin arkiviikkoisin pahimmat hiilarit (leipä, peruna, pasta, ym.)
Lihasmassaa hävisi, se oli huono.
Nyt olen raskaana, joten syön jo enemmän hiilareita. Paino ei meinaa nousta enää vaikka pitäisi.
Oli niin paljon parempi olokin, sokeriväsymykset hävisi!
Tähän mun projektiin liittyi siis myös personal trainer ja kuntosaliharjoittelua 5xvko hänen ohjelmallaan, mitä muutettiin aina kun kehitystä tapahtui. Eli uskoo ken tahtoo ja mitä tahtoo, tuosta lihasten katoamisesta. t.2
Päivän paras. Ei ole totta. Siis tämä jolla on ollut personal trainer ja lihaskuntoharjoittelua 5 kertaa viikko ammattilaisen ohjelmalla, kommentoi siltä pohjalta karppausta ja lihasten häviämistä.
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDD
olo on hyvä, syön paljon, siis paljon reilummin kuin aikaisemmin. Tänä aamuna kun kävin puntarilla, niin oli kaksi kiloa kadonnut. Osa siitä on tietysti nestettä, koska pari ekaa päivää istuin pissalla.
Koska olo on kuitenkin loistava, nin aion jatkaa samalla linjalla. Jospa ne vauvakilot tällä tavalla katoaisivat, vaikka karppailenkin normaalipainon sisällä. En niuhota ihan joka päivä. Perunaa, pastaa, sokeria jne en syö ollenkaan, mutta 100% ruisleipää saatan syödä illalla palan tai sitten hedelmän.
mullakin, vuoden aikan olen tiputtanut painoa 82kg->68kg ja paino pysynyt helposti tässä kun kontrolloi hiilareiden määrää. Mulla aikaisemmin kamalat sokeri/karkkihimot (sokeririippuvuus) josta olen onneksi päässyt ruokavalion avulla eroon. Ajattelin ennen että mä en voi elää ilman ruisleipää tai perunaa, saatikka ilman jättimäistä irtokarkkipussia, tämä jo kertoo miten pahasti olin hiilarikoukussa..
Meni vähän asian viereen, mutta olen ymmärtänyt että jos aterialla syöt mahdollisimman paljon hiilareita niin verensokeri nousee ja tämä verensokerin nousun seurauksena keho kerää vararavintoa jatkuvasti kroppaan (eli rasvaa) mutta jos aterialla syöt vähän hiilareita niin verensokeri ei nouse vaan pysyy tasaisena. Tällöin keho rupeaa käyttämään omia rasvavarastoja sokerin muodostamiseen.
Luin äskettäin mielenkiintoisen kirjan Kivikautinen ruokavalio jossa kerrottiin miten ihmiskeho ei ole vielä kunnolla sopeutunut teolliseen ruokaan, viljaan ym. Ja siksi varmaan monet voivat niin hyvin vähentämällä hiilihydraattien määrää ravinnosta. Kannattaa kokeilla :)
Itselleni sopiva VHH ruokavalio on se että pyrin jättämään ruuasta kotimaiset viljat, sokerit, perunan pois. Syön kuitenkin paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Lihaa, kanaa, kalaa, ja kananmunaa. Vaikka välillä tulisikin syödyksi jotain HH-herkkuja (kyläreissulla) niin se ei maata kaada vaan jatketaan kotona tutulla ruokavaliolla.
Mieliala ja jaksaminen parantunut. Ei tule enää kilahdettua turhista. Mahavaivat loppuivat myös. Tämä sopi minulle ja en halua palata ikinä enää vanhaan öklö-oloon.
Laihdutin itse aikoinaan 20 kiloa ihan vain liikkumalla ja karsimalla herkut pois ja kyllä minullakin sellutiitit lähti ja maha pieneni. Lisäski liikunnan vuoksi lihakset kiinteytyi.
Että ei se karppaaminen ole mikään ihmetie mahan pienenemiseen. Ihan samalla tavalla maha pienenee muillakin tavoilla:)
Mulla lähti 3 kk:ssa 9 kg, ekan kuukauden aikana lähti 5 kg, sitten ei muutamaan viikkoon lähtenyt mitään ja sitten taas yhtäkkiä loput 4 kg. Nyt joulun aikaan söin vähän huonosti, eli kinkun ja salaattien lisäksi laatikoita ja torttuja, pipareitakin ja vähän suklaata. Paino nousi 2 kg reilussa viikossa. Muutama päivä sitten palasin vhh-dieetille ja lisäkilot on jo lähteneet :)
Enpä tiedä tuota lihasjuttua...mulla on ainakin lähtenyt nimenomaan reisien selluliitit ja vatsa on nykyään ihan olemanton entisen pömpön sijaan, ennen housut oli kokoa 42, nyt 40. Kadotettu vyötärö on ihanasti löytynyt!
Laihdutin itse aikoinaan 20 kiloa ihan vain liikkumalla ja karsimalla herkut pois ja kyllä minullakin sellutiitit lähti ja maha pieneni. Lisäski liikunnan vuoksi lihakset kiinteytyi.
Että ei se karppaaminen ole mikään ihmetie mahan pienenemiseen. Ihan samalla tavalla maha pienenee muillakin tavoilla:)
Mulla lähti 3 kk:ssa 9 kg, ekan kuukauden aikana lähti 5 kg, sitten ei muutamaan viikkoon lähtenyt mitään ja sitten taas yhtäkkiä loput 4 kg. Nyt joulun aikaan söin vähän huonosti, eli kinkun ja salaattien lisäksi laatikoita ja torttuja, pipareitakin ja vähän suklaata. Paino nousi 2 kg reilussa viikossa. Muutama päivä sitten palasin vhh-dieetille ja lisäkilot on jo lähteneet :)
Enpä tiedä tuota lihasjuttua...mulla on ainakin lähtenyt nimenomaan reisien selluliitit ja vatsa on nykyään ihan olemanton entisen pömpön sijaan, ennen housut oli kokoa 42, nyt 40. Kadotettu vyötärö on ihanasti löytynyt!
rasvaa tai sitten olet treenannut lisää lihasmassaa. Mitään lihaksen kiinteytymistä ei ole olemassakaan. Lisäksi mua ihmetyttää tämä vhh-dieetti, jos kyseessä on paljon treenaava ihminen. Ihmettelen miten pystytte pitkiä aikoja olemaan vähähiilarisella, sillä treenatessa niitä hiilareitakin tarvitaan; muuten ei yksinkertaisesti jaksa. Kisadieetti kehonrakennus/fitness-puolella on erikseen, mutta sekään ei ole kuin määräaikainen juttu.
tosiaan lähtee tavalla jos toisellakin jos syön vähemmän kuin kuluttaa mutta jos haluaa että ne kilot pysyvät poissa niin jotain on muutettava ruokailutottumuksissa tai lisättävä liikunnan määrää.
Jokainen laihduttakoon itselleen parhaaksi katsomallaan/sopivimmalla tavalla.
lähtee kyllä ihan tavallisella kunnon ruokavaliollakin, johon kuuluu täysjyväpastaa, ruisleipää jne. Minä olen kasvispainotteinen sekasyöjä ja olen ollut useampaan kertaan elämässäni sokerikoukussa. Sokerikoukku tulee sokeria syömällä ja lähtee sen lopettamisella. Niin yksinkertaista se on. Ei siihen tarvita karppausta.
eikä ole perehtynyt kuin atkinsin-dieettiin, jonka on kopsannut Suomeen.
Mielestäni VHH-dieetti sopii ihmiselle joka ei harrasta raskasta liikuntaa vaan rauhallisia kävelylenkkejä tms. Ainakin itselläni juoksulenkit on tosi tukkoisia silloin kun hiilarimäärä alhainen, mutta mulla ei olekaan enää laihdutustarvetta ja olenkin lisännyt hiilareita niin että juoksukin taas kulkee. Mutta olen kuullut niistäkin jotka ovat tiukan laihdutuksen ohessa VHH-dieetillä liikkuneet paljon ilman ongelmia. Mikä sopii yhdelle...
Mielestäni VHH-dieetti sopii ihmiselle joka ei harrasta raskasta liikuntaa vaan rauhallisia kävelylenkkejä tms. Ainakin itselläni juoksulenkit on tosi tukkoisia silloin kun hiilarimäärä alhainen, mutta mulla ei olekaan enää laihdutustarvetta ja olenkin lisännyt hiilareita niin että juoksukin taas kulkee. Mutta olen kuullut niistäkin jotka ovat tiukan laihdutuksen ohessa VHH-dieetillä liikkuneet paljon ilman ongelmia. Mikä sopii yhdelle...
Toki katson etten mätä hiilareita älyttömästi, mutta tärkeämpänä näen niiden ajoituksen; aamulla ja päivällä ja vähennetään iltaa kohden.
että kun ennen laihdutin, laihduin joka paikasta muualta, mutta en vatsasta. Ekana lähti tissit, sitten tasaisesti muualta, mutta ei mahamakkarat, vaikka laihduin 10 kg ja olin jo siis hyvinkin hoikka muuten. Myöskään minkäänlaiset jumpat eivät tehonneet vatsaan.
Vhh-dieetillä lähti heti ekana maha, sitten alkoi lähteä muualtakin. Paitsi tisseistä, mikä on hyvä, kun ei ole mitään isoja ryntäitä.
Ja kun vhh-dieetissä on niin paljon muutakin hyvää...mutta sitähän ei kukaan usko, joka ei ole itse kokeillut.
Itse harrastan tavallista liikuntaa, päivittäin. Eli sauvakävelyä, hiihtoa, uintia, pyöräilyä, jumppaa jne. Mutta en juokse maratoneja tai muuta sellaista, jota pidän epäterveellisenä. Mieheni karppaa myös ja harrastaa samoin liikuntaa; jalkapalloa, sulkapalloa, tennistä jne. Näitä ainakin jaksaa harrastaa ja vieläpä paremmin kuin entisellä hiilarimössöruokavaliolla.
harrastan vain tavallista liikuntaa, uimista, vesijuoksua, "hikijumppaa" ja kävelyä, ja ainakin noita jaksan tunnin satseissa tehdä entistä paremmin. Jotenkin ihan tunnen, miten energiaa tupsahtelee jostain vielä 45 minuutin pomppimisen ja lihaskuntoilun jälkeen. Maratooneista ja varsinaisesta treenamisesta ei minunkaan tapauksessani ole kyse.
Olen laihtunut 9 kiloa normaalipainoon. Mieheni ei ole punninnut itseään mutta on myös laihtunut melko huolimattomallakin karppauskella. Enoni on laihtunut parikymmentä kiloa.
Ja jatkan vähähiilihydraattista ruokavaliota, vaikka olenkin normaalipainossa enkä sairastele tms.
lisää saa näitälaittaa!! :) antaa lisää motivaatiota.
syö jo vähähiilihydraattisesti, perhe, sukulaisia, pari kaveria, naapurit...
Saldona on pari maltillista normaalipainoon pääsyä, yksi merkittävästi lihavan hyvin alkanut laihtuminen, yksi parantunut ärtynyt paksusuoli, yksi hallintaan saatu perussairaus, yksi virkistynyt aikuinen, joka aiemmin joutui nukkumaan päiväunia. Ja monta arkioloonsa ja jaksamiseensa tyytyväistä ihmistä. Tässä on jotain "oikeaa".
mitähän mä teen sitten "väärin" karpatessani kun kuitenkin kiloklubin laskurit näyttävät joka päivä mulle pelkkää vihreää????
niin rasvat, kuin proteiinitkin on vihreät ja kehuvat että "jatka samaan malliin, saat juuri oikenlaisesti ravinteita"???
t. karppi joka ei syö pelkkää voita ja kermaa kuten ei moni muukaan meistä