Laihtuuko vhh dietillä oikeasti?
Aloitin tänään dietin jolla välttelen hiilihydraatteja. Onko kellään kokemusta tästä?
Kommentit (242)
Mä söin ennen niin että täysin lautasen perunalla ja pastalla, rakastin pastaa yli kaiken. Lihaa sitten vähän lisäksi, ja salaatteja tooosi harvoin söin. Lisäksi aamuin illoin leipää, etupäässä ruisleipää, kevyt margariinia ja kevyt juustoja. Myös puuroa rakastin. Nyt kun karppaan, syön tosi tosi paljon enemmän kasviksia ja salaatteja vrt entiseen minääni. Pois on kaikki perunat, ja pastat ja leipä. KAsviksia, lihaa, kalaa ja kanaa ja munia. Myös juustoja ja leikkeleitä syön sekä paljon pähkinöitä ja myös suolapähkinöitä ja chilipähkinöitä. Olo on mitä mainioin!
ei ollut hiilihydraatit sinänsä, vaan aivan onnettoman surkea ruokavalio. Siis surkeaakin surkeampi, eikä mikään ihme että olo oli täysin paska. Olisit voinut valita ihan minkä tahansa terveellisen ruokavalio, ja nyt hehkuttaisit hyvää oloasi. Nimimerkillä muutoksen hiilihydraattipitoisella kasvisruokavaliolla tehnyt, samat muutokset kokenut ja samalla lailla hehkuttanut, painossaan helposti pysyvä nykyinen hoikka.
tarvitsevat niitä prosesseissaan.
Ihan järkevää on varmasti välttää sokeria, perunaa ja puhdistettuja viljoja, ei niitä tarvita mihinkään.
Täysjyvätuotteet ovat kuitenkin fiksun ruokaa.
Niistä saa paljon tärkeitä hivenaineita ja vitamiineja sekä kuitua, mitä on muuten kasviksia syömällä vaikea saada riittävästi. kuitu vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen sekä pitää suoliston kunnossa. Suolisto on ihmisen tärkein elin, joka vaikuttaa hyvinvointiin ja terveyteen.
koska maha ei yksinkertaisesti kestä. Jatkuva ripuli ja mahakivut...
Siksi yritänkin sanoa että ei ole yhtä ainutta oikeaa ruokavaliota joka sopisi kaikille ja yhtä ainoaa oikeaa tapaa laihduttaa joka sopisi kaikille!
Kokemuksista on hyvä kertoa jotta jokainen löytäisi sen itselleen sopivan tavan laihduttaa.
EI PYSTY syömään virallisterveellisen ohjeistuksen mukaan, ei varsinkaan kalorivajeella. He saavat syömähimoja, herkkuja on mahdoton vastustaa, ahmimiskohtaus yllättää, ei vaan onnistu. Paitsi että he lihovat, he saavat päälleen hoikkien ylenkatseen: heikko mikä heikko, sortuu vaikka on juuri päättänyt laihduttaa. Itsekuri ja selkäranka puuttuu!
Vaan mitä tapahtuu, kun tuo samainen siirtyy vähähiilihydraattiselle? Itsekuri löytyy, selkäranka on vankka. Ruokavalio, jossa ei tarvitse olla nälässä, antaa heille täyden mahdollisuuden hoikistua, tervehtyä ja saada "ihmisarvonsa" takaisin.
Oikeasti olen lisäksi sitä mieltä, että ihminen tarvitsee nykysuosituksia paljon runsaammin rasvaa voidakseen hyvin (ja myös rasvan mukana tulevia vitamiineja) ja uskon myös, että hiilihydraatit sinänsä ovat turhia (maksahan reippaasti valmistaa ne hiilihydraatit, joita aivot käyttävät). Mutta kun laihtumisesta on puhe, on mielestäni tärkeintä löytää se metodi, jolla laihtuminen onnistuu, eikä jäädä sätittäväksi.
En muuten itse ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta olen läheltä seurannut.
maha ei toiminut, lihoin 5k kiloa ja verenpaine nousi.
Ei ollut minun juttuni.
Ja noudatin todella karppisivuilta löytämiäni ohjeita.
ihan helposti kilo päivässä.
Epäterveellistäkö?
paljonko syötte kasviksia?
Mutta se puoli kiloa on hyvä tavoite...ja kaalia menee lähes joka päivä jossakin muodossa.
Ummetus tulee rasvattomuudesta ja viljasta, eli virallisterveellisestä..
eilenkin(?) oli sellanen ketju jossa kyseltiin lasten iltapalaa. Joku karppilapsi söi naudanlihaa, munakasta ja raejuustoa. Mistä toi lapsiparka saa vitamiinit ja hivenaineet? Ihan samassa jamassa kuin vanukaslapset, vain toisessa ääripäässä. Ja sillä erotuksella että suklaavanukaslinjan äiti tuskin kuvittelee tekevänsä lapselleen palvelusta, vai mitä se karppien yleisesti viestiensä perään laittama hymiö tarkoittaa. Söin aamupalaksi pekonia ja juustoa :). Lounaaksi purkin rahkaa =).
eilenkin(?) oli sellanen ketju jossa kyseltiin lasten iltapalaa. Joku karppilapsi söi naudanlihaa, munakasta ja raejuustoa. Mistä toi lapsiparka saa vitamiinit ja hivenaineet? Ihan samassa jamassa kuin vanukaslapset, vain toisessa ääripäässä. Ja sillä erotuksella että suklaavanukaslinjan äiti tuskin kuvittelee tekevänsä lapselleen palvelusta, vai mitä se karppien yleisesti viestiensä perään laittama hymiö tarkoittaa. Söin aamupalaksi pekonia ja juustoa :). Lounaaksi purkin rahkaa =).
Siinä oli kananmunaa, juustoa, vehnälesettä, pellavansiemeniä, tonnikalaa ja paprikaa. Lisänä oli salaattia. Mikä tässä iltapalassa oli vikana???
tiedät itsekin, ettei mitään (vikaa).
Kaikki varmaan tietää sen,. että etenkinm penet lapset saattavat olla tosi nirsoja ja karviksia ei aina mene millään alas. Meillä syödään siksi Sanasolia ja D+C - vitamiinit vielä purkista lisäksi. Siis lapselle. Aikuiset syövät vielä enemmän purkista vitamiineja. (Heikkiläkin vaimoineen syö..)
käsittääkseni koko ajan selvemmäksi, että vitamiineista ei ole juurikaan hyötyä pillerimuodossa. Eli vitamiinien pitäisi tulla ruoasta.
ja kävin noin vuosi sitten hammaslääkärissä. Piti tietojen tarkistamiseksi täyttää sellainen esitietolomake. Sairaudet ja lääkkeet kohta veis suurimman osan paperista ja jätin sen täysin tyhjäksi koska minulla ei ole mitään sairauksia tai lääkityksiä. Kun ojensin paperin lääkärille hän rupesi nauramaan hoitsun kanssa että no tässähän on terve nainen! Tuli sellanen olo, ettei se tosiaankaan ole tavallista. Joten kyllä tämä on omalta kohdaltani ihan hyvin toiminut.
Muuten olen sitä mieltä ettei mikään ruokavalio takaa mitään. Jos oma genetiikka tuottaa jonkun sairauden, toki sitä voi pikkasen elämäntavoilla siirtää tai helpottaa, mutta jos syöpä tai muu vakava sairaus on tullakseen, niin kyllä se voi tulla ihan hyvin karpille tai kasvissyöjälle, riippumatta siitä miten mallikelpoisesti elää.
Runsas punaisen lihan käyttö sekä eläinrasvojen käyttö korreloi voimakkaasti ruoansulatuselimistön syöpien, kuten paksusuolen syövän kanssa, joka on yksi yleisimmistä syöpätyypeistä.
Eli syökää vaan karpit hulluna eläinrasvaa, kyllä kannattaa!
Ihan aina tietenkään edes terveet elintavat ja järkevä ruokavalio ei auta, vaan ihminen sairastuu, mutta riski siihen pienenee kuitenkin suuresti, myös riski sairastua syöpiin.
mutta kyllä mun ruokavalio on jalostunut karppihenkiseksi (tai virallis-terveelliseksi). Pyrin syömään puoli kiloa kasviksia päivässä. Siihen ei pääse pelkällä tomaatinviipaleella, vaan reseptivalikoimaa on pitänyt laajentaa vege-oppien mukaisesti.
Syö arkisin näitä paljon:
- maitorahkaa ja raejuustoa, helppoja proteiinilähteitä
- pähkinöitä (aamupalaksi olen tehnyt "omaa mysliä", jossa on pähkinäsekoitusta, rusinoita ja kuivattua marjajauhetta)
- lounaana töissä omat eväät, tyypillisesti jokin kasviskeitto tai pata, jossa on paljon mm. papuja, sipulia, linssejä, porkkanaa, öljyä (pavut ja linssit ovat hyvä kasvisproteiinin
lähde)
- kaurapuuroa, jossa kaurahiutaleita, leseitä, vehnänalkiorouhetta
- ruisleipää (valmistusaineena vesi, suola ja ruis) jonka päällä juustoa (aina täysrasvaista, en pidä kevytjuustoista)
Minun kropalleni sopiva viljojen syönti sopii, ja kaura ja ruis ovat varsinaisia ihmeaineita, joissa on todella paljon terveyttä edistäviä ravintoaineita.
Sen sijaan vaaleaa leipää pyrin syömään vain harvoin, siitä tulee ilmava olo. Samoin lämmin ruoka ei mielestäni tarvitse perunaa tai pastaa, vaan tuollainen kasvispata toimii mainiosti omin voimin.
Kyllä minulle herkutkin maistuvat, mutta arkiruokavalioni alkaa olla aika lailla kondiksessa.
Seuraavaksi pyrin tarkkailemaan entistä paremmin lisäaineiden ja säilöntäaineiden saantia, siis vähentämään niitä, eli syömään entistä vähemmän ruokia joissa on keinotekoisia aineita.
Karmeinta huijausta on mielestäni "rasvattomat hedelmäjogurtit", joista on otettu kaikki luontainen rasva pois, lisätty paljon sokeria ja hemmetisti kaikkia keinotekoisia kemikaaleja. Ja näitä ihmisparat syövät, luullen niitä terveellisiksi. :(
noita esanssijogurtteja ylipäätään.
Kun on totuttanut itsensä maustamattomaan jogurttiin ja laittaa siihen sekaan marjoja tai hedelmiä, vähän leseitä ja mahdollisesti hunajaa tms, ei nuo "valmiit" jogurtit maistu enää.
Karmeinta huijausta on mielestäni "rasvattomat hedelmäjogurtit", joista on otettu kaikki luontainen rasva pois, lisätty paljon sokeria ja hemmetisti kaikkia keinotekoisia kemikaaleja. Ja näitä ihmisparat syövät, luullen niitä terveellisiksi. :(
Tätä olen aina ihmetellyt, että eikö järki sano että nämä on just ja just ihmisravinnoksi kelpaavia.
tuo 3kg on ennen kaikkea nestettä ja kuonaa.Itse vedän vhhta proteiinipainotteisena n.110g/vrk ja painooni nähden joka on 56kg tuo on "liikaa".Mutta kulutan ja tarvitsen prodea lihasmassa lisäämiseen/ylläpitoon.ja tässä tulee kuvioon myös rasva.rasvaa tarvitsee,jotta proteiini imeytyy :) totta on että laihtuminen vie lihaksia,mutta se tapahtuu lähinnä nutrilett yms. pitkä-aikaisessa (eli +6vkoa)käytössä..
täysjyvä pastaa? entäs plajonko maitotuotteita voi käyttää,syöttekö jugurttia tuhtina maustettuna vai rasvattomana jossa ei ole sokeriakaan?
ja jonkin verran sitä pyrin soveltamaankin, esim. työpaikkaruokailussa jätän yleensä riisin/pastan pois ja kastikeruokien ym. kanssa max yksi pieni peruna (kun ei oikein voi pelkkää kastiketta syödä...) ja yli puolet lautasesta salaattia, lämpimiä kasviksia ym.,leivän syöntiä olen yrittänyt vähentää ja se mitä menee, 100% täysruisleipänä.
Muuten tämä "vhh-virallisterveellinen"- taistelu alkaa olla jo vähän menneen talven lumia. Googlettakaapa Harvardin ravintopyramidi ja katsokaapa sieltä, mikä on viimeisimmän amerikkalaisen virallisen ravitsemussuosituksen mukaan esim. perunan asema ruokavaliossa...
Voisin itse siirtyä tästä nykytilasta vielä reilusti karpimpaankin ruokaan mutta kahden pienen lapsen äitinä en oikein keksi, mitä perheelle sitten ruuaksi laittaa, jos perinteiset peruna-kasvis-liha/kala/kana -keitot, makaronilaatikot, spagetti (täysjyväsellainen) ja lihapullat ym. perusruuat on suljettu pois ruokavaliosta. Ja kun sitäkään mallia ei saisi lapsille antaa, että kaikki syö jotain eri dieettiruokia, vaan kaikkien pitäisi pyrkiä syömään samaa yhteistä ruokaa (ainakin mun mielestä). On kyllä hankittuna pari karppiruokakirjaakin mutta toistaiseksi tottumuksen voimalla on menty vanhaa rataa. Ehkä pitäisi vähän nyt ryhdistäytyä vihdoin ja ainakin kokeilla...
Meillä muuten molemmat lapset (etenkin esikoinen) on "syntymäkarppeja" eli syövät lautaselta ensin aina raasteet ja salaatit, sitten lihan/kalan/kanan ja lopuksi vähän närppivät perunaa/pastaa/riisiä, monesti jää syömättäkin nuo viimeiset. Tietty makaronilaatikot ja keitot ja muut sekoitetut mössöt menee sellaisenaan.
Onko vinkkejä lapsiperheille?
ja jotka oikeasti laihtuneet tämän ruokavalion avulla että mitkä on ne pahimmat ruoka-aineet jotka kannattaa jättää ehdottomasti pois vai pitääkö noudattaa nollalinjaa kaiken suhteen?