**HUHTIKUUN HANIT tammikuu**
Kommentit (174)
Kiitoksia masukuvakommenteista =) kiva masu sulla fantasy kans. =) ja tuli toi idis masun ympäryksen mittaamiseen kun luen muidenkin sivujen huhtikuisten keskusteluja ja jossain jotkut olivat ympäryksiä mitanneet. Itselläkään ei ole hajuakaan mikä mitta olisi ollut ennen raskautta, mutta nyt voi ainakin loppuun asti mittailla. Eiköhän mitta reilusti kasva vielä!
En muista kuka kyseli tuosta meidän ekstraultrasta, mutta se nyt vaan on erinäisistä syistä johtuen, katsotaan kuitenkin vaan, et pienellä on kaikki kunnossa!
Jee, salkkarit alkaa juuri. En ole koko viikkoon ehtinyt katsomaan niitä.
Eilen kun oltiin menossa nukkumaan vauva alkoi potkimaan melkoisesti. Mieskin totesi, että poitsu potkii. (=
Ja joku kysyi siitä pissanäytteestäkin (sori unohdan aina kuka kirjoittaa mistäkin..) ja näkyikö siinä jotain, mutta tosiaan huomenna soittelee neuvolatäti mulle, jos siinä on jotain.
Apua, nyt ne salkkarit alkoi jo.
Hyvää huomenna alkavaa viikonloppua kaikille. Voikaa hyvin ja koittakaa kestää mahdolliset kolotukset ja muut.
Me ja murmeli rv 28+2
Täällä on taas väsynyt ja nuutunut äiti..hermot on kireällä koko ajan ja ihmekös tuo kun tuntuu että koko ajan sattuu johonkin. Viime yön nukuin kuumavesipullon kanssa, se hieman helpotti kolotusta..
Joku aiemmin jo kysyi millaisia liitoskipuja muilla on. Mulla on häntäluun seutua oikeastaan jatkuvasti viiltää ja jos liikkuu ja nostelee päivän aikana, niin häpyluu on tosi kipeä illalla eikä tahdo päästä kävelemäänkään. Välillä noiden lisäksi tulee vielä alaselän jumitus ja issiaskin. Eilen meinasin miehelle suuttua kun sanoin että nyt taas olen jumissa enkä meinaa päästä tuolistakaan ylös kun viiltelee niin ja mies siihen vastasi että hänellä on kans suu kipeä kun kitalaki on vähän rikki. Ihan kuin ei olisi ottanut tosissaan. Myös eräs äiti ihmetteli kun sanoin etten nyt pääse kunnolla liikkumaan, tuntui tosi pahalta kun hän vähätteli mun oloa. Niinhän se on, ettei kaikki joudu kärsimään kivuista, mutta olisi ihana jos kuitenkin voisi ymmärtää sen että toisille ne on ihan jokapäiväisiä ja todellisia. Huoh..
Kiitokset minunkin puolesta tuosta ruokaesimerkistä. Itsekin olen tuollaista kaivannut avuksi päivittäisten aterioiden koostamiseen. Välillä tuntuu että tulee syötyä aivan liikaa ja välillä taas liian vähän. Jotenkin helpottaa jos on esimerkki josta voi lukea mikä olisi hyvä määrä. Niin ja mitä kannattaa syödä milläkin aterialla.
Mitäs muuta.. masun ympäryksen kans mittasin, kun muiden mittailuista luin. 105 oli nyt ja raskauksien välissä tais olla jotain 76-80 väliltä, en muista tarkkaan. Harmi kun en viime raskaudessa mitannut, ois ollu hauska verrata.
Sattuuko muilla vauvan potkut?
Mulla on tuossa navan oikealla puolella sellainen kohta johon sattuu helposti, samoin ultratessa sattui välillä.
Ainiin, raskausarvistakin on ollut puhetta.
Mulle tuli viimeks varmaan kolme, synnytyksen jälkeen sitten muutama lisää. Nyt ei ole näkynyt. Olen käyttänyt viime raskaudessa aqualan perusvoidetta ja body shopin vartalovoita ja nyt vain tuota vartalovoita. Iho kuivuu nyt talvella niin että hilseilee ja kutiaa, kunnon rasva on helpottanut sitä. Ehkä saattanut vaikuttaa arpien tuloonkin, ehkä ei. Kai se kudostyyppi enemmän vaikuttaa kuitenkin.
Onko joku aiemmin synnyttäneistä ollut yksin synnyttämässä? Jos on, niin millaista oli? Tätä olen pohtinut kovasti.. Jos huonosti käy, niin ei saada pojalle tänne ketään seuraksi synnytyksen ajaksi kun ei kovin lähellä ole kuin pari ihmistä joita voi pyytää. Olen koittanut henkisesti valmistautua siihen ajatukseen että jos olenkin synnyttämässä yksin ja mies on pojan kanssa kotona. Ketään ystävää en ainakaan keksi tukihenkilöksi, eikä täysin tuntematon doulakaan oikein ehkä olisi hyvä. En ehkä tuntuisi omaa oloani luontevaksi.
Vauva potkiskelee ja kylkiluut jo on tulilinjalla, mietinkin että koska se alkaa. Mielummin kylkiluut kuin muutenkin kipeä alapää potkujen kohteena.=) Vauva tuntuu välillä pyörivän melkoisesti, ihan kuin etsisi kuumeisesti oikein hyvää asentoa. Ja hikottelee usein.
Omppulin äiti & Lenni rv 28+6 (ihanaa, kohta tulee jo 30 täyteen..)
Jaksamista jokaiselle ja toivon minäkin että vauvat malttavat kasvaa vielä monta viikkoa ennen kuin syntyvät.
Mulla oli keskiviikkona neuvolalääkäri ja se laitto mut kysiin, kohdunkaula oli lyhentynyt ja pehmentynyt ja supistuksia, nyt siis vuodelevossa mut onneks kotona. Viikot nyt 27+2 eli ei tarviis vielä syntyä. Sf-mitta oli 24,5 ja muut kaikki oli ok, paitsi pitää rueta syömään rautatabletteja.
ansa*
Voi hitsi kun monella on alkanut supistelut ja kohdunkaulan lyhentymiset ja pehmeilyt. Tsemppiä kamalasti kaikille !
Itsellä myös supisteluja, päivittäin nykyään. Kestää aina hetken ja sitten menee pois. Mutta kyllä se joka kerta pysäyttää... Kaikkein inhottavinta tässä on se, ettei tiedä onko ennakoivia supistuksia vai jotain pahoja supistuksia...Täytynee varmasti iki-ihanalle neuvolatädilleni näistä jutella...
Välillä ihmettelen missä asennossa jätkä tuolla mun mahassa heiluu. Saattaa kaupassa kävellessä yhtäkkiä tuntua siltä että sen pää on niin alhaalla (=kävelen kuin olisi meloni jalkojen välissä), ja taas välillä ei tunnu mitään.
Potkuihin on tullut voimaa ja möngerrystä on iltaisin hupaisaa seurata ! On tää kyllä maagista aikaa kaikin puolin ! :) ?
Tuttuja tuntemuksia lueskelin myös teidän kirjoituksista : nilkkojen särkyä ja turvotusta, selkäsärkyä, suonenvedon tunnetta jne :D
Tuntuuko teistä koskaan siltä, että joku suoni olisi niin kireällä ja ahtaalla pohkeessa, kuin se räjähtäisi, siis ihan kuin joku verisuonitukos... Ei siis mitenkään verrattavissa suonen vetoon, vaan se vaan särkee ja särkee ja ainoa mikä edes hieman helpottaa on hierominen... Tätä tulee usein iltaisin kun kömpii sänkyyn.
Noh, ehkä siinä taas omaa napaa tarpeeksi...
Hyviä vointeja ja iloista mahan kasvatusta kaikille !
jennu1 & jätkä ?
(Mahan ympärys navan kohdalta 93 cm !)
Kuva Rv 27+2
Nonniin, pitkän tauon jälkeen tuun höpisemään.
Oon viime viikot ollut tosi väsynyt ja räkäinen, lisäksi kouluhommat painaa päälle, minkä vuoksi kirjoittelut on jäänyt.
Paljon on ollut keskustelua monestakin asiasta ja voitte kuvitella etten muista juuri mitään ;).
Supisteluista ja kohdunkaulan lyhenemisistä on ollut puhetta paljonkin. Tsemppiä ja voimia kaikille, jotka nyt ovat vuodelevossa (ainakin matilda-alexandra ja ansa olivat). Toivotaan, että pikkuiset jaksaisivat pysytellä yksiössään vielä monta viikkoa ja ettei teidän tarvitsisi koko loppuaikaa olla vaakatasossa.
Mullakin on kovasti supistellut jo pitkän aikaa ja kävinkin tarkistuttamassa tilanteen ultrassa synnytysvastaanotossa reilu vko sitten. Kaulaa oli hyvin jäljellä (3,7cm) ja sekä sisä-, että ulkosuu kiinni.
Pari päivää tuli käytyä myös 3D/4D-ultrassa yksityisellä ja ai että oli ihanaa! :D Suosittelen! Mekin mentiin toiselle paikkakunnalle, koska siellä homma tuli paljon halvemmaksi. Oli kyllä tosi ihanan outoa (heh) nähdä masuvauvan kasvot ja muitakin rakenteita. Mut varsinkin tuo kasvojen näkeminen konkretisoi tätä odotusta vielä enemmän. Ihan oli isoveljensä näkoinen :D. Ja muutenkin oli helpottavaa kuulla, että ainakin tällä hetkellä kaikki on ok ja rakenteet ja napanuoran virtaukset kunnossa. Meillä on suvussa rakenteellista vikaa sydämessä, joten oli helpottavaa kuulla, että kaikki näytti myös siltä osin olevan vauvalla kunnossa.
Painoarvio pojalle oli 1774g (rv30+6) ja jos tahti jatkuis tasaisena, niin laskettuna aikana painoa olisi n. 3750g.
Tuo 1774g muodostui näistä mitoista:
BDP: 7,7 cm (vastaa viikkoja 31+0) (lakimitta)
AC: 28 cm (32+0) (vartalon ympärys)
FL: 5,8 cm (30+1) (reisiluun pituus)
Pituutta oli n. 42cm.
Neuvolassakin tuli käytyä alkuviikosta ja siellä kaikki ok. Painoa on nyt tullut n. 11 kiloa, eli painan nyt suunnilleen saman verran kuin esikoisesta just ennen synnytystä. Lähtöpaino oli kuitenkin sama.
Seuraava neuvola on jo parin viikon kuluttua eli nyt alkoi tiheemmät käynnit. Mitenkäs siellä pääkaupunkiseudulla? Pääsekös siellä nyt useammin neuvolaan viimeisen 10 viikon aikana?
Kivoja masukuvia ootte laittaneet! :)
fantasy, ison painoarvion sai teidän poika. Ja onpas outoa ettei neuvolassa olla otettu puheeksi sokerirasitusta. Meillä täällä mainittiin, että nykyään sitä suositellaan kaikille, vaikka riskiryhmään ei kuuluiskaan. Mäkin menin sit vapaaehtoisesti siihen, kun en siis kuulu mihinkään riskiryhmään, joulukuussa muistaakseni, ja kaikki oli silloin ainakin onneks kunnossa.
Joku täällä kauhisteli tuota sokerirasitusta, samoin minä ennen sinne menoa, koska mun aamu ei lähde käyntiin ennen kunnon aamupalaa (tulee huono olo jos en syö) ja sitten en tykkää yhtään mistään kokiksen makuisesta sokerilitkusta. Nooh, mun aikani oli sit n. 7.30 ja kaikki meni loppujen lopuks tosi hyvin. Se litkukaan ei maistunut yhtään niin makealle kuin oli 'peloteltu' ja se meni oikeestaan aikas helposti alas kun oli vielä kylmääkin. Joten kyllä se siitä! :)
Nyt katkesi ajatus ja maha huutaa ruokaa.
Palailen myöhemmin. Hauskaa viikonloppua kaikille!!
Pampa 31+1
Matilda-Alexandra: Ootko ollut ihan kokonaan "petipotilaana"? Tai siis ootko tehnyt mitään, esim. ruokaa? Onko siitä huolimatta ollut supisteluja?
ansa*
Ansa, olen ollut kotona täysin petipotilaana :) . Olen onnellisessa asemassa, sillä minulla on ihana mies joka hoitaa kotia, ihana äiti joka tuli meille hoitamaan taloutta viime viikoksi siksi aikaa että lääkkeet alkoi toimia ja supparit rauhoittua sekä ihania ystäviä jotka ovat tuoneet kirjoja, seuraansa ja herkkuja. Tuleva kummitäti tulee huomenna kokkailemaan ja myös ensiviikolla, siivoilemaan ja lenkittämään koiraa :) .
Nyt olen hieman paremmalla mielellä ;).
En tee ruokaa, käyn vain vessassa ja suihkussa. Keittiössä touhuaminen, siivous melkein mikä tahansa aiheuttaa supistuksia.
En riskeeraa mitään, ennen kuin ollaan turvallisimmilla viikoilla. Syön supistuksiin myös adalattia joka on ainakin omalla kohdallani toiminut kohtuullisen hyvin yhdistettynä lepoon. Ilman lääkkeitä minua supisti myös levossa :/ .4.2 on kontrolliaika joten silloin saan tietää onko lepo ja lääkitys auttanut, ainakaan ei enää supistele yhtä kärkkäästi. Yöllä yleensä tulee muutama supistus, mutta nekään eivät enää ole kivuliaita. Olen myös huomannut että Raulin touhuaminen aiheuttaa kipuilua, mutta supparit ovat loppuneet. Kohtuni reagoi hänen liikkeisiinsä usein supistelemalla, siksi varmaan supistelin myös levossa.
Mikäli sinua levosta huolimatta supistaa niin suosittelen ottamaan yhteyttä äitipolille, ainakin saat mielenrauhan ja ehkä lääkityksen. Hyvänä vinkkinä antaisin myös juomisen, sekin auttaa, ainakin minua. Juon kahden litran kannun tyhjäksi kolmesti ainakin päivässä, sillä kuivuminen lisää supistuksia.
Saatan kuulostaa lähes hysteeriseltä monenkin mielestä, mutta odotan esikoistani jolloin kaikki on muutenkin uutta ja ihmeellistä, niin en jätä mitään sattumien varaan ;) .
Levossa olen myös huomannut järkyttävän rutinan eri puolilla lantiota, selkää ja lonkkia. Paikat paukkuu niin että naapuriin saakka kuuluu. Hui O_o ;D .
Kiitos hurjasti kaikille kannustuksista, olette aivan ihania. Joka päivä olen teidän kuulumisianne käynyt lukemassa, mutta olen ollut niin synkällä ja ankealla tuulella kuten viime viestistä varmasti näkyikin ;D , että en ole viitsinyt/jaksanut mitään kirjoitella.
Ihania masuja teillä täällä, pitänee sen verran vessareissulla pyytää avoa että kuvaa myös minut ja Raulin :) .
Saimme eilen ystävältä Mauri Kunnaksen vauvakirjan :) , se on AIVAN ihana! Sain itse päättää perinteisen, Nalle Puhin ja sen väliltä.
Voimia kaikille jotka kamppailette supistusten sun ikävien juttujen parissa, voimia myös niille ihanaisille jotka muuten vain ovat pyöreän ihania olemukseltaan, hyllyviä ja keikkuvaisia :) .
Toivotteleepi,
Matilda & Rauli riks raks ja POKS rv 29+0
Palasin talvilomalta, nyt on kylpylöity iho rusinaksi! Ja paljon kuulumisia täällä luettavana.
Voimia teille, joiden elämää supistukset jo rajoittavat. Sukulaisissa sain kuulla, että "raskaus ei ole sairaus" ja että ennen tehtiin raskaita töitä synnytyspäivään asti... Onneksi oma olo on ollut hyvä, mutta ainahan se ei mene niin ja silloin on turha yrittää olla liian "tehokas".
Suonenveto herättää öisin täälläkin. En tiedä pitäisikö venyttää sitä vastaan vai vaan hieroskella varovasti. Auttaisko magnesium?
Tapaamisestamme jäi tosi mukava fiilis. Milloin olisi seuraavan aika?
Pomppu rv 30 ja harvakseltaan, mutta harkitusti potkiskeleva Kengu
UUSI PINO AVATTU helmikuulle, näin muutama tunti etukäteen välillä =)
teretulemast!
KAMALAA Kaarnis, voimia todella paljon!!! Ihan kauheaa, en voi edes kuvitella miltä susta on tuntunut ://! MUTTA onneksi sisälläsi on varsinainen sissivauva :D! Menikö vedet kaikki kerralla vai vähitellen, miten huomasit? Ihanaa, että kaikki on nyt hyvin ja toivotaan, että vauva viihtyy kohdussa vielä monta viikkoa :)!
Emilia, mun mielestä mahan kovettuminen on just harjoitus-supistelua, eikä ole vaarallista... Vain kivuliaat ja säännölliset supistukset voivat aiheuttaa kohdunsuun pehmenemistä tai kohdunkaulan lyhentymistä ja tällöin voi tulla liikkumiskielto... Tää on kai tää yleisin, mutta poikkeuksiahan tietenkin on :D! Mä nukun myös tosi levottomasti öisin... Joko vauva pitää mua liikkumisellaan pintaunessa tai sitten vessahätä, joten en nuku melkein ollenkaan syvää unta ja siksi näen ihan hirveitä painajaisia joka yö :/!
Sinisini, OU MAI 18 työpäivää - jännittävää! Mulla myös ensviikosta lähtien 6vkoa jäljellä, jos saan pidettyä ylimääräisinä vapaina noi muutama hiihtolomalle osuva päivä... Meneekin hyvin esikoisen vuoksi, kun koulussa hiihtoloma - ei tarvi sitten hoitajia kekkailla... Ja tosiaan joo oli hyvin "ammattitaitoinen" neuvolalääkäri :D!
Saturnin, onnea vaunuista - ihanaa! Meillä kanssa mietinnät kuumimmillaan... Olin jo ihan kallistumassa Teutonian Funeihin, kun meillä tää keveys on ehdoton (joutuu kantaa luhtitalon 2.kerrokseen) MUTTA nyt löysinkin toisen vaihtoehdon - Mutsyn 4-rider! Niitä ei vaan pääse kattelee, kun lähimmät livenä löytyy Tampereen Bella Bambinasta... Kait...
Kysyisinkin, että onko teillä kellään kokemusta noista Mutsyn vaunuista, tai kaverin kokemusta?
Jennu, suonenvetoihin auttaa ainakin magnesiun :)! Ja sullakin on sitten ollut tosi "ammattitaitoinen" neuvola :D! 5 kiloahan on tosi hyvä tossa vaiheessa!
Pola, en ole hoikka normaalisti, voikun olisinkin :D! Pystyn vaan syömään aika vähän, koska lihon helposti tai sitten olen syömättömyys-laihiksillani sekoittanut mun elimistön ja nyt sitten "kärsin" siitä... Nooh, kunhan saan nyytin turvallisesti kainaloon, muulla ei ole merkitystä... Ja tosiaan pitää olla tiukkana neuvolassa sitten jos vauvasta tulee iso, mutta voihan tietenkin olla että kasvu tasaantuu lopussa?!
Mindikselle, oikein paljon ONNEA rouvistumisesta :D!! Ihanaa!!
fantasy&hope rv27+5/28+5
Yritän laittaa kuvaa vielä mukaan, tässä olisi niinku rv27+2/28+2... Maha näyttää "pienemmältä" verrattuna viikon takaiseen, kun vauva on poikittain :D
Ensiksi kaamikselle voimia!!toivotaan parasta ja että vaavi jaksaa vielä kauan mukana!
Mulla ollut myös tuota mahan kovettumista ja eilen oli muutenkin vähän tuskainen olo mutta en nyt vielä huolestu kun ei kai tuo mitään tee ja 2 viikon päästä on lääkärineuvola niin ainakin näkee onko paikat ok!
Itse olin vähän huolissani vauvan liikeistä välillä kun tuntui ettei paljon liiku, mutta nyt on jo alkanut vähän enemmän liikkeitä tulla enkä niin enää huolehdi eiköhän sillä kaikki hyvin siellä ole toivotaan ainakin..
Mulla vielä n.2,5kk ennenku äippäloma alkaa ja mielelläni olisin kyllä töissä siihen asti että toivotaan nyt että on töitä ja pystyn olla. Tokikin selkä temppuillut alusta asti niin voi olla että sen takia joutuu lomalle tai jos alkaa ennemmän noita supistuksia(?)tulla, mutta niin kauan olen kun vain suinki pystyn ja tosiaan kun sijaisuuksia teen ei varmaa onko edes töitä:/
Vaunuista täällä moni puhuu mehän tosiaan hankittiinki ne jo ennen joulua että oikestaan nyt isompia hankintoja enää hoitopöytä puuttuu kun kaukalokin on ja sänky on olemassa ei vain vielä meillä asti(mun vanha)..Hoitopöytä vaihtoehtojakin on mietitty jos jonkinlaisia..ehdottomasti haluan sellaisen mikä sitten jälkikäteen käy lipastona kun ei enää hoitotasoa tarvii, mutta aika monissa malleissa tuo onnistuukin saa nähdä sitten millainen tulee olemaan meidän oma. Sillä nyt ei kiirettä kunhan sitten on kun äippäloma alkaa niin voi aloittaa sen täyttämisen:)Täytettä sinne onkin jo ihan kivasti:)
fantasy: Mun silmään näyttää aika pieneltä sun maha:) Mulla kun on ihan järjettömän kokoinen moni sitä on kauhistellutkin että kuinka iso mahdan olla huhtikuussa:D Ja täytyy todeta että vähän itseäkin kauhistuttaa,mutta kyllähän sen kaiken sitten pois saa joskus ja palkinto kuitenkin mitä parhain ja tärkeintä että vauvalla kaikki hyvin:)
have 24+2
Heipsan ja hyvää alkanutta vuotta 2010 !
Siitä onkin muutamama kuukausi vierähtänyt kun olen viimeksi täällä käynyt. On vaan ollut niin paljon kaikkea. Sain ihanan synttärilahjan joulukuun 14. päivä. Saatiin muuttolupa meidän kotiin. Ihanaa oli päästä muuttamaan meidän uuteen kotiin, joka olikin meidän vuoden 2009 vuoden suuri urakka. No onhan täällä vieläkin hommaa, että nytkin mies kokoaa keittiön yläkaappeja. Ne kun ovat pikkaisen haasteellisemmat, niin ne ovat jääneet. Sen jälkeen ei paljoa muuta ole kuin isoja komeroita ja listoja laittamatta sisältä ja saunan lauteet puuttuu vielä, että toivon mukaan saatais se saunakin joskus kuntoon. No kaikki ajallaan, ollaan myös haluttu nyt nauttia uudesta kodista, joten pikkuhiljaa väsätään, ilman liikoja paineita. Mies meneekin töihin huomenna. On ollut poissa maaliskuusta asti, kun jäi rakentamaan. Sitten meille tuli edellispäivänä uusi perheenjäsen. Koiravauva nimeltään Topi. Se on welshin corgi pembroke. Nyt sitten riittää hommaa sen kanssa. Harmi että on niin kovat pakkaset, ettei vielä päästä opettamaan kunnolla sisäsiistiksi.
Tämä vauva on muuten toinen. Eikä haluttu tietää että kumpi olisi tulossa.
Mulle on tullut painoa taas ihan hirveesti lisää. 14,4 kg. Viimeks tuli reilut 30 kg, vaikka esikoinen syntyi viikolla 33. Mutta silloin tulikin raskausmyrkytys jonka takia tehtiin niillä viikoila sektio. No 6 kg niistä jäi muutaman viikon jälkeen, ettei se nyt niin hirveää ollut tiputtaa sitten loputkin kunnolla. Ja mulla neuvolantäti on jo hväksynyt sen että mulla tulee turvotusta ja painonnousua, ja ei enää onneks valiteta tai syyllistetä siitä, vaan sanotaan, että toisilla on kova taipumus siihen.
Ihanaa kyllä kun viikkoja alkaa olla niin paljon kasassa, että alkais jo selviämään vaikka jotain tuliskin eteen. Ja ihanaa kun vauva liikkuu niin paljon ettei murehduta, etteikö olisi kunnossa. Että jos tulee pikkuisen sellainen olo, että onko masussa elämää, niin varmasti antaa itsestään merkkejä jos odottaa 2 minuuttia. Mahtaa olla aikamoinen urheilija. Onkohan tullut isäänsä joka entinen maajoukkue urheilija.
Mutta ihanaa vuoden alkua kaikille, ja mäkin yritän tästä eteenpäin olla täällä mukana pikkaisen enemmän.
Ani + Nelli-Viljami 25+5
Mäkin liityn huhtikuisiin. 28.4.10-----ansa*-----KYS-----Kuopio-----esikoinen
Tosiaan ilmottaudun Huhtikuun Haneihin.
Mun tiedot olis:
12.4.----Diidah----29----Satakunnan K-S----Huittinen----esikoinen---ei tieto kumpi.
Olen vasta pari viikkoa killitellyt näillä sivustoilla, kun uskallan ehkä nyt vasta antaa itselleni liekaa innostua vauvajutuista. Realisti kun olen. :)
Olen tähän saakka ollut vähäpuheinen raskaudestani ja muutenkin pidättäytynyt kaiken maailman hössötykseltä ja hankinnoilta. Itseäni suojellakseni etupäässä, mitä jos jotain tapahtuukin... Nyt kuitenkin pikkuhiljaa nurkkiin on alkanut ilmestyä tutuilta saatuja lahjoituksia ja edullisia ostoksia. Mitään uutta en vieläkään ole ostanut... jos vaikka parin viikon päästä sitten. Kauhistuttaa kun lukee täältä et jotkut on ostanu jo viikoilla 20 ja alle vaunuja ja sänkyjä yms. Mä en pystyis. Nyt vasta oon alkanu kattelee edes :)
Älkää ymmärtäkö väärin, olemme toivoneet tätä lasta ja olen onnellinen että saamme hänet pian, mutta en silti vieläkään pysty ajattelemaan asiaa varmana.
Äitiysloman pitäisi alkaa helmikuun 10., mutta nyt selkä tuntuu siltä että aiemmin on jäätävä tai musta ei pian ole kävelemään. Siitä tosin olen toisaalta iloinen, koska työni on fyysisesti raskasta ja stressaavaa eikä sovi hormoonihirmun tempperamentille :)
Oikein hyvää vuoden alkua kaikille haneille ja lukemisiin :D
Ihan ensiksi tervetuloa uusille, ihanaa, et meitä on näin paljon :)
Sitten muihin asioihin. Ensinnäkin kaarnis, paljon jaksamista sinne, toivotaan, et pieni jaksaa masussa vielä monta monta viikkoa.
Täällä olen viime päivät ihmetellyt kun vauva on ollut niin hiljainen.. Joinain päivinä potkiskeli jo tosi paljon, niin nyt kyllä ihmetyttää tämä. Huolestunut olen jopa. Mietin, pitäiskö huomenna soitella neuvolaan. Olen yrittänyt pientä kovin herätelläkin, mutta harvemmin mitään vastailee. Nyt sellaisesta kotidopplerista olisi hyötyä! Mies on vaan sitä mieltä, et kyllähän sen vauvan täytyy välillä nukkua ja niin, mutta kun nyt on ollut niin hiljaista. Kai sitä täytyisi huomenna soittaa neuvolaan.. Muutenkin kun on sinne pitänyt soittaa..
Eipä muuta, tulin vain purkamaan ajatuksiani!
Me ja murmeli rv 25+1
Heippa vaan ja oikein ihanaa alkanutta vuotta kaikille. Täällä voidaan suht hyvin, mitä nyt selkäni joku päivä sitten reväytin esikoista nostaessa lattialta ja kävelin muutaman päivää kuin vanha mummo, rollaattoria olis tarvittu. Sitten havaittavissa lantion löystymistä, nivuset kipeä välillä niin kovasti, et vaikee nousta tuolista ylös.
Joka päivä oon yrittänyt lenkkeillä pakkasista huolimatta, mut paikat kipeytyy tosi herkästi.. Edellisestä synnytyksestä melko vähän aikaa (tammikuussa 09) Ei oo ihan kerennyt palautumaan, johtuiskohan kivut siitä? Onko kokemuksia?
Vauveli on melkoinen jalkapalloilija,kovia jytinöitä läpi päivän, yöt on antanut nukkua, jospa sitten syntymän jälkeenkin ? Raskauskiloja tähän mennessä tullut 5 kg kun esikoisella tässä vaiheessa jo 9kg. on vissiin melko yksilöllistä, kun tuntuu et syön ihan samalla tavalla nyt, ravinnolla ei niin hirveesti merkitystä..
Kaamis: Voimia odotukseen!! Voin uskoo, et tuntu pelottavalta, mut hyvä et kaikki nyt hyvin.
Zaida: Mulla oli viisauden hampaan alut tulehtuneet, mut sain sellasta puhdistusainetta, et parnivat, eikä tarvinnut leikata. Lekuri kyllä sanoi, et on niitä hampaita poistettu raskaana olevilta, mut ei poisteta jos ei oo ihan pakko, voi olla et senkään vuoksi ei poisteta kun pitäis ottaa röntgen kuvat ennen poistoa..
Have: Mulla äitiyspäiväraha laskettiin myös puolelta vuodelat, mut mun työpaikassa ainakin oli joku tietty päivä mistä lasketaan 6 kk taaksepäin.. Ei siis laskettu 6 kk:lta ennen kun alkaa äippäloma mut jotain sinne päin.. Tais mennä sitten vielä niin, et laitoin kelan paperit menemään työnantajalle ja työnantaja lähetti palkkatiedot kelaan, jouti odottelemaan päätöstä melko kauan.
Nyssykkä84: Mulla ekassa raskaudessa supisteli joskun 30 vko:n jälkeen, mut ei kipeitä ollut, kuulemma aivan normaalia..Sitten tässä raskaudessa ihmettelin kun 20 vko:lla oli supisteluja tai kovotteluja. Kysyin kaverilta joka on kätilönä niin sanoi, et voi johtua liian vahästä nesteen juomisesta. Auttoi kyllä se juominen. Nyt juon vettä ainakin 2 litraa päivässä ja supistelut vähentynyt huomattavasti. Kannattaa kokeilla! Jos supistelut vaivaa niin ota puheeksi neuvolassa, voivat kattoo kohdunsuun tilnteen, et onko supistelut tehneet jotain kohdun suulle.
Mut hei palaamisiin ja nauttikaa näistä ihanista lumisista kylmistä talvipäivistä nyt kun kerrankin on kunnon talvi!!
Tippu rv 24+0
Heippa vaan kaikille ja hyvää alkanutta tätä vuotta!
Ite pitänyt taas vähän aikaa hiljaiseloa kirjoittelusta mutta lukemassa olen käynyt päivittäin teidän kuulumisia.
Kaamis tosi paljon tsemppiä ja voimia sulle ja vauvalle. Toivottavasti menee nyt loppuaika hyvin.
Tulin just lääkäristä. Oli toinen lääkärikäynti nyt raskaudenaikana. Ensin oli terkka joka mittasi paineet, painon ja katsoi virtsan. Noh, virtsassa oli sokerit yhdellä plussalla ja verenpaineet hipoi taivaita 161/99..huh huh.. mut mulla on tosiaan kotona tuo verenpaine mittari jolla oon mittaillu ja eilenkin oli ihan normaalit paineet 127/72. Jotenkin vaan aina jännittää noita terkkarin mittauksia ja tulokset sen mukaiset.. pulssikin oli 115 =)
Sokerirasitukseen ens keskiviikkona. Vähän alko nyt jännittämään kun tuo sokeri oli koholla. Tosin oon syönyt aivan tajuttomasti suklaata ja joka päivä (himo on ihan kamala koko ajan) joten lääkäri ainakin epäili että sillä saattaa olla vaikutusta tuohon kohonneeseen arvoon. Nyt jouduin sitten karkkilakkoon ja muutenkin pitää koittaa vältellä turhaa makeiden syöntiä, tylsää.
Paino on noussut alusta 3,9 kg joten se on sentään pysynyt aisoissa. Sydänäänet kuuluivat hyvin ja oli voimakkaat =) Sf-mitta 25,5 cm.
Mutta toivotaan että ei olis mitään kummempia ja arvot normalisoituisivat nyt kun koitan jättää nuo kaikki suklaat pois.
Viikot ne vaan menee nopeesti ja töitä olis vielä muutama viikko. Jään mammalomalle helmikuun lopussa.
Äitiyspakkauskin tuli viime viikolla ja oli kyl niin ihkuja vaatteita=) Eilen tuli pestyä nekin sitten valmiiksi. Nyt vaan laittamaan lipastoon niitä. Mulle tulee varmaan kohta se paniikki noiden muiden hankitojen kanssa kun ei tosiaan olla vielä mitään hankittu paitsi vaatteita, iik. No vaunut saadaan, ainakin toivottavasti tutuilta ja muita pitäis varmaankin kohta lähteä metsästämään. Ajateltiin kyllä kaikki isommat tarvikkeet ostaa käytettyinä kun tuntuu että tosi hyvänlaatuista tavaraa on kierrätettäväna. Eipä kai se vauva niin välitä vaikka ei olis ihan uutta =)
Paljon paljon hyviä vointeja kaikille!
Hanna 27+1
IHANAA uusia lisää :))) eli tervetuloa mukaan menoon!!!
Have, joo aika pieneltä mun maha tosiaan näyttää tossa kuvassa :)! Vaikka mulle on tullut jo 11kg lisää painoa :O :O! Nyt kun tunnen selkeesti milloin vauva on poikittain ja milloin pää alaspäin, niin aina kun on poikittain silloin maha pienenee edestä ja on sivuilta ihan pallo :D! Mutta ei mulla kyllä ole kamalan iso maha enää, kun mulla kasvoi nopeasti ja sitten rv24- kasvu on ollut tasaisempaa... Paitsi kiloja vaan tulee ://
No mutta jatkoja, tää oli tällänen pika MOI uusille ;D!
fantasy&hope rv28/29 = OOOOOH viikot vaihtui :D
Vielä piti istahtaa tähän koneelle, kun kummasti piristi nuo 2 tunnin alkuilta päikkärit =))
Kaarnikselle ihan alkuun hurjasti tsemppiä ja voimia! Toivotaan että pikkuinen pysyy mahan puolella vielä monta viikkoa.
Fantasy: Joo olipas kyllä kurja ja tietämätön kommentti lääkäriltä tuohon vauvan kokoon, sillä siihen todella kyllä vaikuttaa geenit. Meillä esimerkiksi kaikki lapset ovat olleet 3-3,5kg vaikka olen syönyt oikeasti paljon sokeria ja rasvaa. Niin ja mahakuvassa tosiaan näyttää maha pieneltä, mutta itselläkin huomaa jos poitsu on poikttain niin mahan malli muuttuu aika rajustikin.
Hanna: Meillä taas noita muita hankintoja tehtynä, mutta tuntuu etten saa aikaiseksi ostaa vaatteita ja nekin olisi pienelle aikamoisen tärkeitä =) Me ollaan myöskin hommattu paljon käytettynä noita tarvikkeita ja sänky saadaan lainaan kaverilta.
Uusille paljon tervetuloa mukaan, ihanaa kun meitä on näin paljon!
Täällä tosiaan palattu arkiseen aherrukseen ja pikkaisen alkaa väsy herkemmin jo painaa, eli kyllä tämä raskaus vaan verottaa ja nyt kun työmatkain ovat venyneet junien huonon liikkuvuuden vuoksi niin illalla on kotona väsynyt mamma.
Muutenkin ei vointiin juurikaan mitään erikoista, maha kasvaa tasaisesti ja yksi kaveri tuossa joo tuumasi, että kävelen ihanan mammamaisesti(vaapun) vaikiak itse luulin ettei maha vielä vaikuta kävelyyni....Niin ja koiran kanssa koitan edelleen lenkkeillä hyvinkin aktiivisesti, kun on tuo selkä alknaut vihoittelemaan ja ajattelin saada liikunnan avulla sen pysymään pikkuisen parempana.
No tulipahan taas tekstiä, nyt annan muillekin palstatilaa ja siirryn iltapalan laittoon.
-mimmuli&papu-rv 24+3
tuosta kuvastahan näkee myös hyvin, miten turvonneet sormet mulla on :D! Että noista voi kuvitella myös nilkat ja oikeestaan ihan koko body on tosi turvonnut...
Tässä kuva vielä edestä päin, kun kerrankin oon saanut ikuistettua vähän massuu ;D