Turhauttaa, kun mies vain lihoaa ja vaarantaa siten terveytensä!
Hitto, kun ei voi muuttaa toisen ruokailutottumuksia tai ei voi edes potkia toista liikkeelle. Miestäkin 20-25 kg ylipaino rasittaa, mutta työkiireiden vuoksi ei jaksa kuulemma panostaa omaan fyysiseen hyvinvointiin.
Voiko oikeasti laihtua, vaikka elämässä olisi muutakin ohjelmaa, eikä aikaa siis vain keskittyä painon alentamiseen? Tuntuu, että mies odottaa vain jotain painonhallinnalle täydellistä ajankohtaa, mitä ei tietenkään tule ikinä (ei ole tullut tähän mennessä ainakaan kymmeneen vuoteen...).
Miehen suvussa on sydän- ja verisuonisairauksia, ihan lähisuvussakin vakavia tapauksia.
Miten saan miehen pienemmäksi tai itseni stressittömäksi miehen ylipainosta?
Kommentit (37)
LIHOOLIHOOLIHOOLIHOOLIHOO
Ei siis "lihoaa".
mutta turha kuvitella että jostain leipäannoksista naputtaminen laihduttaisi miestä. KUKAAN ei voi laihduttaa toista ihmistä, kyllä siihen täytyy löytyä se oma motivaatio.
Voisit miettiä ennemminkin miten saisit miehen motivoitua laihduttamaan.
lapsillamme on tolkuissaan oleva isä vielä isän ollessa nelikymppinen!
Mieheni oma isä oli silloin jo aivohalvaantunut ja saanut pari infarktia. Minulle on ihan sama onko mies kalju tai muuta, mutta mielellään saisi olla elävä ja puhekykyinen. En todellakaan toivo miehelle samaa kohtaloa kuin isälleen, joka on kuin kävelevä vihannes.
ap
kuin diesel autolle, ovatko karppaajat samoin karsinogeenisiä kanssaihmisilleen? Ja pahanhajuisia lisäksi?
sillä karppaus vähentää turvotusta ja ilmavaivoja radikaalisti.
En piereskele nykyisin lähestulkoon ollenkaan :D
eli rasvaa pitää olla jonkinverran, ei pelkkää teko-kevyttä ruokaa. Rasvaisella maidolla todettiin tulevan nuorista hoikempia kuin rasvattomalla.
kylläisyyden tunteen tuottaja, toisin kuin proteiinit. Proteiineja saa terveellisimmin rasvattomista maitotuotteista, kalasta, kananmunasta sekä palkokasveista, pähkinöistä ja siemenistä.
Kylläisyyden tunteeseen vaikuttaa myös kuitu sekä vesi silloin, kun se on saostuneena ruokaan, kuten vaikkapa sosekeitoissa, itsellään vesi ei tuota kylläisyyden tunnetta.
Mitä tuossa maitotutkimuksessa tutkittiin - tuliko rasvaisella maidolla hoikempia nuoria kuin ilman minkäänlaisen maidon juontia, vai hoikempia nuoria kuin niistä, jotka joivat rasvatonta maitoa? Vähän epäilen, että verrokkiryhmä oli kokonaan maitoa juomattomat, joilla saattaa olla muutenkin epäterveelliset ruokailutottumukset - monet teinitytöthän luopuvat maidosta ja vähän muustakin tavanomaiseen ruokavalioon liittyvistä asioista ja korvaavat kunnon ateriat välipaloilla ja karkeilla yms. Siten rasvaista maitoa juovat voivat olla perinteisempiä muussakin syömisessä, syövät siten pääateriat sekä koti/kouluruokaa.
ap
Otin eilen asian esille ja kerroin, että tästä hetkestä lähtien meillä alkaa painonalennusprojekti. Että se paino alkaa tosiaan nyt tippumaan ja syömisiä vahditaan.
En tiedä auttaako tällainen, mutta oikeasti, kymmenen vuotta on minulle liikaa, enkä toista vastaavaa aio katsoa tilanteen etenemistä. Odottelu ja miehen motivoiminen "hyvällä" ei tuota mitään tulosta. Ja nykytilanne ei voi jatkua.
ap
karppausta. Muuten elämästänne tulee helevettiä, kun mies on koko ajan nälässä!
Ostin 10 vuotta sitten ylipainoiselle miehelleni sykemittarin lahjaksi, saatesanoilla toivoin vielä monta yhteistä vuotta lisää. Nyt hän on juossut neljä maratonia ja liikunnasta on tullut elämäntapa.
Alku oli vähän hankalaa, mutta kun hän innostui ensin pyöräilystä ja sitten juoksusta, ruokavaliokin parani kuin itsestään. Ei kuulemma tehnyt enää mieli rasvaisia ruokia, vaan salaatteja ja muuta kevyempää.
Ja rasva ei lihota, kun ei syö hiilihydraatteja paljon.
vaikka kokkailen minkälaisia herkkuja tahansa...
olen huomannut että mies oksentaa usein kun on syönyt, ei kai vaan oo joku bulimia tai sellanen...
että oot huolissasi koska tuskin siitä on kyse.
Ja se joka sano ettei mies kiihota (ap tai joku muu)
NIIN VAIHDA SIIPPASI ÄLÄKÄ TÄÄLLÄ VIKISE. Eiks oo ihanaa olla itse täydellinen?
mutta kun pakkaset vähän hellittävät, patistan lenkille ja pyöräilemään. Mies saa myös etsiä jonkun sisälajin itselleen (vaikka uinnin tai vesijuoksun?). Ja itselleni etsin pari liikuntaharrastusta myöskin, tasapuolisuuden nimissä.
Toivottavasti tämä "minun" projekti laajenee yhteiseksi, ja tuottaa tulosta...Olisi kiva olla terveenä/hengissä vielä ensi vuosikymmenenkin alussa.
ap
Juuri liika hiilihydraatti sekoittaa rasva-aineenvaihdunnan ja nostaa pahaa kolesterolia - EI mikään rasva. Miksi muuten VHH:lla olijoiden kolesteroli tippuu painon mukana??!
Olen kyllä lukenut noista tutkimuksista, mutta niissä osallistujille annettiin tietoisesti HYVIÄ rasvoja, jolloin "hyvä" kolesteroli luonnollisesti nousee (huonon kolesterolin laskemistahan ne tutkimukset eivät systemaattisesti osoita, triglyseridit ilmeisesti laskevat). Ihan pelkkää voita mättämällä samat tulokset lienevät erittäin epätodennäköisiä. Lisäksi VHH:laiset eivät monesti kuulemma "jaksa" urheilla, joten siinäkin mielessä huono homma kardiovaskulaarisen kunnon kannalta. Itse suosin edelleen "virallista", koska ei se hatusta vedetty ole. Mullakin siis on korkea sydän- ja verisuonitautien riski.
kuin diesel autolle, ovatko karppaajat samoin karsinogeenisiä kanssaihmisilleen? Ja pahanhajuisia lisäksi?
Juuri liika hiilihydraatti sekoittaa rasva-aineenvaihdunnan ja nostaa pahaa kolesterolia - EI mikään rasva. Miksi muuten VHH:lla olijoiden kolesteroli tippuu painon mukana??!
Olen kyllä lukenut noista tutkimuksista, mutta niissä osallistujille annettiin tietoisesti HYVIÄ rasvoja, jolloin "hyvä" kolesteroli luonnollisesti nousee (huonon kolesterolin laskemistahan ne tutkimukset eivät systemaattisesti osoita, triglyseridit ilmeisesti laskevat). Ihan pelkkää voita mättämällä samat tulokset lienevät erittäin epätodennäköisiä. Lisäksi VHH:laiset eivät monesti kuulemma "jaksa" urheilla, joten siinäkin mielessä huono homma kardiovaskulaarisen kunnon kannalta. Itse suosin edelleen "virallista", koska ei se hatusta vedetty ole. Mullakin siis on korkea sydän- ja verisuonitautien riski.
Kuulemma pelkkä painonpudotus sinänsä laskee kolesteroliarvoja jossain määrin, eli tämä selittänee nämä anekdootit ylipainoisista äideistä, joiden kolesteroli laski koska laihtuivat karppauksesta (karppaushan todistetusti laihduttaa, sitä en kiistä). Silti itse olen mieluummin aktiivisesti liikkuva ja hyviä rasvoja ja hyviä hiilareita (täysjyvä) syövä ja laiha ja virkeä, kuin karppi...
(sokeri ja kolesteroli) ei selity ainakaan pelkästään laihtumisella. Hoikka 65v isäni sai huonot arvonsa ihanteellisiksi, vaikka painoa putosi ehkä vain pari kiloa, kun enempää ei olisi ollut varaakaan tiputtaa.