Onko jotenkin "hienoa", jos lapsi on pienikokoinen?
Mitä mieltä olette? Parikin ystävääni jaksaa joka käänteessä muistuttaa, kuinka heidän lapsi on niin kirppukokoa ja laiha pikkuinen. Minusta ainakin toinen näistä (poika) on ihan normaalia kokoa, samankokoinen kuin meidän tyttö, joka menee normaalikäyrällä. Mietin vaan, että onko se joku meriitti, että lapsi on pientä kokoa? Ei minusta ole.
Kommentit (90)
MUTTA hyvin usein olen törmännyt siihen, että ulkopuoliset kerhoissa, kouluissa tms tulevat sanamaan minulle, että kun teillä on niin ihanat lapset...kun ovat niin siroja ja pieniä ja kauniita kaikki?:O
No joo, niin ovat, mutta pojat kyllä haluaisivat olla mielummin luokna pisimmästä päästä kuin mitä aina ne pienimmät, mutta minkäs teet:/
Tosin vanhin poika on jo kohta 18-vuotias ja tällä hetkellä jo reilut 180-senttinne, joten jospa nuo pikkuveljetkin vielä jossain vaiheessa kasvavat;)
t. 12 pienen ja siron lapsen äiti
Minusta usein pituudella elvistellään ja ylpeillään! Jopa silloinkin kun lapsi on selvästi myös liian pyöreä. Sen sijaan lyhyitä lapsia ihmetellään. Esim. omiani vaikka ovat selvästi täysin normaalipituisia lapsia:).
Kaikki lapseni ovat aina menneet pikkasen neuvolan 0-käyrän alapuolella ja vaatekokojenkin mukaan ovat olleet "normaaleja". Silti lähes kaikki muut toiset luokkakaverit esim. ovat olleet isompia. Ja jotenkin sillä ylpeillään.
Pieni ja siro leikki-ikäinen lapsi on paljon söpömpi ja terveemmän näköinen kuin läski ikätoverinsa.
..mutta onhan siro lapsi kauniimpi ja söpömpi kun sellanen isopäinen läskikasa.
eli on vain nuo kaksi ääripäätä, ei mitään siitä väliltä...
Isokokoisia vauvoja ja lapsia ihastellaan, pienikokoisia säälitään.
Totta kai olen ylpeä molemmista, mutta hoikkeliinista olen enemmän huolissani. Hän jää poikien riehumisleikeissä alakynteen ja pelkään, että hän tulee koulussa olemaan helppo kiusauksen uhri.
Kyllä jo pikkulapsille asetetaan ulkonäköodotuksia. Tyttöjen on oltava siroja ja söpöjä ja poikien isoja ja "miehekkäitä". Meilläkin isokokoisempi poika saa positiivisia kommentteja pituudesta, isoista käsistä ja leveistä harteista. Rotevaa tyttöä tuskin ihailtaisiin samoin.
Varsinkin tyttölapsen on syytä olla siro ja pieniluinen. Korostaa äidin omaa erinomaisuutta, siroutta ja kaikenlaista ylevyyttä!
Poika voi olla vähän rotevampi.
Minulla oli ystävätär, joka mittaili lasten ranteiden paksuutta. Siis vertasi muiden lasten ranteita oman tyttärensä ranteeseen. Ikää miltei 30 v. Ei ole tullut pidettyä yhteyttä...
Juu, ja vaan ihan sen vuoksi, että mun lapsen ranne oli paksumpi!
Jos lasten koko on niin iso juttu aikuisille. Lapset on eri kokoisia ihan niin kuin aikuisetkin, eiköhän se ole ihan normaalia.
Oma poikani on ikäisiään lyhyempi ja söpö kuin mikä. En kai minä äitinä alkaisi häntä vieraille haukkumaan, vaikkei olekaan "miehen mitoissa"? Tottakai minä puhun lapsen koosta positiiviseen sävyyn!
En kyllä oikeasti ole juurikaan törmännyt siihen, että joku olisi jotenkin omaa ylemmyyttään kehunut omaa lasta ja sitten samalla pitänyt toisten erikokoisia lapsia huonompana, vaan enemmänkin sellaista oman ihastelua, joka on tietty luonnollista :)
Meillä 12-v tyttö on todella pieni ja siro ja hänelle itselleen on ongelma olla toisia lyhyempi ja pienempi... Hänelle tulee sitten aika useinkin sanottua, että olet nätti siro tyttö, on tietysti totta, mutta myös yritän mainita siitä sen vuoksi, ettei tuntisi koko ajan itseään huonommaksi kun on pieni.
Ihailen myös meidän 6-v ikäisekseen pitkää poikaa.
Rotevamman pojan isoa ja vahvaa olemusta ihailtiin jo synnärillä ja sen jälkeen mm. neuvolakäynneillä ja päiväkodissa. Sukulaisista nyt puhumattakaan. Siromman pojan ulkonäköä ei ikinä ole kehuttu samalla tavalla, vaikka hän on suurisilmäinen, pitkäripsinen ja kasvoiltaan söpö.
taaperona se on ollut rasite, koska pitkät pojat olleet painavia. Rattaissakaan eivät saisi istua, kun ovat niin pitkiä ja siksi monen mielestä liian vanhoja rattaisiin.
Nyt pituudesta ei ole haittaa, kun pojat on 6v. ja 8v.
Helppo nostella kirppuja, ei selkä rasitu.
En kyllä oikeasti ole juurikaan törmännyt siihen, että joku olisi jotenkin omaa ylemmyyttään kehunut omaa lasta ja sitten samalla pitänyt toisten erikokoisia lapsia huonompana, vaan enemmänkin sellaista oman ihastelua, joka on tietty luonnollista :) Meillä 12-v tyttö on todella pieni ja siro ja hänelle itselleen on ongelma olla toisia lyhyempi ja pienempi... Hänelle tulee sitten aika useinkin sanottua, että olet nätti siro tyttö, on tietysti totta, mutta myös yritän mainita siitä sen vuoksi, ettei tuntisi koko ajan itseään huonommaksi kun on pieni. Ihailen myös meidän 6-v ikäisekseen pitkää poikaa.
Siis pieni ja siro poika ja pitkä tyttö? Sanoisitko tytölle, että uljas pitkä tyttö ja pojalle nätti siro poika?
ja kasvaa -1 -käyrällä. On siis lyhyemmästä päästä asteikkoa. Pituuseroa samanikäisiin voi olla jopa yli 10cm. En ole pitänyt tätä minään ylpeilyn aiheena. Lapsi on samasta puusta veistetty kuin keskimittaiset, pienipainoisina syntyneet vanhempansa.
Ei se ole meille vanhempina mikään kehumisen aihe, kun poika on sirompaa mallia. Suomessahan pojan "pitäisi" olla skrode jätkä, ruista ranteessa jne. Meidän pojan syömisistä on mummitkin huolissaan 'kun se on niin paljon pienempi kuin serkkunsa' - joka painoi syntyessäänkin yli kilon enemmän...
jossa äiti, jonka esikoinen oli pieni sirppana sanoi toista odottaessaan, että kuinka hän vaan enemmän tykkää sirppanoista vauvoista.
No toinen syntyi, eikä olekaan esikoisen tavoin sirppana vaan ihan normaali paksuposkinen vauva.
Tekisi mieleni kysyä onko mieli muuttunut sirppanavauvojen paremmuudesta.
mies on kohtalaisen pitkä. (187cm) Pojat ei jää kääpiöiksi vaan kasvaa miehenmittaisiksi.
Yhteiskuntahan opettaa median ja mainosten kautta että laihuus on ihannoitavaa ja normaalikokoisuus ja ylipainoisuus paha juttu.
Sano ihan suoraan muistuttelijoille että lapsi on juuri sopivan kokoinen, vai onko lääkärit sanoneet että pitäisi seurata kasvua.
Kukaan mies ei pidä romuluisista tai ylipainoisista naisista.
oli sitten poika tai tyttö.
Mutta ei sillä nyt leveillä kuulu, jokainen on sellainen kuin on.
Musta tuntuu, että meidän pienikokoista tyttöä taas voivotellaan.... Häntä pidetään ikäistään nuorempana ja monet sitten hämmästyvät, kun tämä "kirppu" onkin tosi taitava liikkumaan ja puhumaan :)