Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi suomalaiset juovat niin paljon?

Vierailija
01.01.2010 |

Tämä on hieman tekopyhää, kun ennen alkoholi määräsi elämääni. Vaikken juonutkaan joka päivä, niin vähintään 1-2 kertaa viikossa, aina tajun pois, vähintään muistin. Monesti useammin viikossa. Vuosien varrella aloin kärsiä keskittymiskyvyn häiriöistä, ärtyneisyydestä univaikeuksista, masennuksesta ja lopulta hermosto alkoi flippaamaan. Lopetin jossain vaiheessa opiskelunikin, koska asia ei kiinnostanut. Olin itsekäs, huijasin rahaa ym.

Silti täällä kukaan ei sanonut minua alkoholistiksi, jälkeenpäin kun asiasta olen puhunut, tämä on kuitattu vain "ethän edes paljoa" juonut. Jottei tämä menisi mihinkään koulutus/muka luokkakeskusteluksi, niin ystäväpiiriini kuului ihmisiä kaikista sosiaaliluokista ja koulutustaustalla. Samanlaisia he olivat humalassa.

Nyt, kun en juo alkoholia kuin kerran-kaksi vuodessa, minua pidetään tavallaan kummajaisena, vaikka ikääkin on 35 vuotta. Siis kun minua ahdistaa koko alkoholihuuruinen baarikulttuuri ja se, että kaikissa kissanristiäissä ihmiset ovat jonkinasteisessa humalassa.

Lisäksi täällä ei tunnu monellakaan olevan "kivaa" humalassa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisestä esimerkiksi jäi todella paha maku suuhun. Oltiin ystävperheen luona kylässä ja kun päästiin sisään isäntäväki kysyi että mitä otatte. Vaihtoehtoina oli pelkkää alkoholia ja kun sanoin että jotain alkoholitonta ottaisin, niin emäntä irvisti ja isäntä toi kaljan.

Koko ilta oli ärsyttävää pakkojuottamista, eteen tai käteen tuotiin millon mitäkin viinaksia tai drinksuja ja kun niitä yritin vähin äänin dumpata johonkin niin hirveä meuhkaaminen "nyt juot sen, kattokaa nyt kun se ei vieläkkän ole juonut siitä.." ja jne. Mielestäni tosi törkeää. En minäkään käynyt kovaan ääneen kailottamaan että "kauhee kun sulla on taas uus drinksu kädessä, sähän oot ihan lärvit jo".

Meillä oli kaksi pientä lasta mukana ja mennä kymmenen aikaan kotiin, joten ei ollut tarkoitus kummankaan meistä juoda itseämme humalaan. Itse en ole edes juonut pariin-kolmeen vuoteen kuin kaksi kaljaa joten todennäköisesti en olis juonut vaikka olisin ollut yksinkin liikkeellä.

Tätähän ei ihmiset tietenkään käsitä vaan aletaan ihmetellä että miksi ei nyt viina tipu. Sitten aletaan neuvoa että "kyllä sä nyt sen krapulan kestät. Alotat vaan hissukseen ja sitten juot vaan pikkuhiljaa enemmän, kyllä sä taas totut.. ja jne."

Täytyy varmaan valehdella että on raskaana tai kuskina jos haluaa olla rauhassa juomatta.

Vierailija
2/11 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä punkkutissuttelijat ovat niitä jeesustelijoita, tekevät myös hallaa itselleen. Alkoholi on aina myrkkyä, otetaan sitä kuinka vähän tahansa.

myös terveysvaikutuksia. Minä taas olen maistanut moniakin hyviä alkoholijuomia. Ne viiden euron punkut eivät vain kuulu niihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisestä esimerkiksi jäi todella paha maku suuhun. Oltiin ystävperheen luona kylässä ja kun päästiin sisään isäntäväki kysyi että mitä otatte. Vaihtoehtoina oli pelkkää alkoholia ja kun sanoin että jotain alkoholitonta ottaisin, niin emäntä irvisti ja isäntä toi kaljan.

Koko ilta oli ärsyttävää pakkojuottamista, eteen tai käteen tuotiin millon mitäkin viinaksia tai drinksuja ja kun niitä yritin vähin äänin dumpata johonkin niin hirveä meuhkaaminen "nyt juot sen, kattokaa nyt kun se ei vieläkkän ole juonut siitä.." ja jne. Mielestäni tosi törkeää. En minäkään käynyt kovaan ääneen kailottamaan että "kauhee kun sulla on taas uus drinksu kädessä, sähän oot ihan lärvit jo".

Meillä oli kaksi pientä lasta mukana ja mennä kymmenen aikaan kotiin, joten ei ollut tarkoitus kummankaan meistä juoda itseämme humalaan. Itse en ole edes juonut pariin-kolmeen vuoteen kuin kaksi kaljaa joten todennäköisesti en olis juonut vaikka olisin ollut yksinkin liikkeellä.

Tätähän ei ihmiset tietenkään käsitä vaan aletaan ihmetellä että miksi ei nyt viina tipu. Sitten aletaan neuvoa että "kyllä sä nyt sen krapulan kestät. Alotat vaan hissukseen ja sitten juot vaan pikkuhiljaa enemmän, kyllä sä taas totut.. ja jne."

Täytyy varmaan valehdella että on raskaana tai kuskina jos haluaa olla rauhassa juomatta.

Tämä on juuri itselläkin mielessä. Olen juonut tavallaan mittani täyteen ja inhottaa ainainen selityspakko sekä pakkojuottamisen yrittäminen.

Viis terveysvaikutuksista, voin toki punaviiniä juoda pari lasillista, mutta siinä se.

Vierailija
4/11 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin kaikista ihmisistä tulee urpoja liian humalassa, kansallisuudesta riippumatta. Täällä korostetaan tuota kovassa humalassa olemisen örhmmmm....riemua liikaa.

Vierailija
5/11 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin se kerskuminen kännäilyllä.

Jokainen tehkööt kropalleen ja mielelleen mitä haluaa, kunhan se ei tuhoa muita. Usein kyllä viinaa juova tekee tuhoa muillekin.

Vierailija
6/11 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joit itsesi humalaan? Juotko edelleen, vaikkakin vain pari kertaa vuodessa? Humalahakuista juomista en ymmärrä, vaikka tapahtuisi vain pari kertaa vuodessa.

Itse juon joka viikko alkoholia, mutta en ole koskaan humalassa. Nytkin lasillinen punkkua tässä vieressä, sisäfilepihvi ja uunijuurekset odottavat.

Vierailija
7/11 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juomista muun kuin humalan takia. Älkää ymmärtäkö väärin, en ole vain ikinä maistanut hyvää alkoholia, vaikka olen todella monia punaviinejä maistellut ruokien kanssa.

Nämä punkkutissuttelijat ovat niitä jeesustelijoita, tekevät myös hallaa itselleen. Alkoholi on aina myrkkyä, otetaan sitä kuinka vähän tahansa.

Vierailija
8/11 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttuja, jotka ovat käyneet "siellä" ja vähentäneet tai lopettaneet dokauksen tai muun käytön.

Nämä pahimmat tissuttelijat ovat usein pahimpia.

Suomessa ihannoidaan liikaa alkoholia.

t. alkoholistin tytär ja itsekin entinen ongelmakäyttäjä

9/11 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoda voi monella lailla väärin..miksei siinä elämän aikana, kun kerran sitä aikaa kumminkin on, sensijaan että tekee elämää vaikeammaksi, voisikin pyrkiä sensijaan helpottamaan sitä itselleen ja ympäristölleen tietoisesti kehittämällä itseään ihmisenä.

Itsensä tuntemisen, hallinnan ja tietoisuuden kasvaessa, samalla tulee mm. paremmaksi alkoholin käyttäjäksi.

Ihminen joka alkoholilla pakenee itseään ja todellisuutta ja joidenka avuton ja syytön uhri näkee olevansa. Ei tämän uhri asennoitumisen johdosta opi virheistään eikä

niiden aiheuttamasta pahoinvoinnista, vaan kokee kärsimyksen ja vastoikäymisten olevan väistämätöntä seurausta käytöksestään, jota ei usko pystyvänsä muuttamaan eikä hallitsemaan.

Itsetuntemuksen puutteessa ihminen valehtelee helposti itselleen luodakseen tekosyyn, jolla välttää tietoista ponnistusta ja tulemista tietoiseksi, siitä tuskallisesta tosiasiasta, että onkin itse hallinnassa ja vastuussa omasta käytöksestään.

AA porukat antavat valheellisen synninpäästön, että sairastat alkoholismia. Etkä ole itse vastuussa aiemmasta käytöksestäsi. Se on täyttä valetta! AA on, kansainvälisenä bisneksenä, riippuvainen siitä, että ihmiset uskovat olevansa "alkoholisteja" ja ovat riippuvaisia AA:sta!  Joka taas ymmärtää olevansa itse vastuussa ja hallinnassa itsestään, oppii näkemään itsensä sellaisena, kuin todellisuudessa on. YKSILÖ. voi elää vapaana, Ilman mitään typeriä ulkopuolelta tarjoiltuja ja omaksuttuja ryhmä identiteettejä, eli leimoja, jotka ovat vain uskomuksia, arvoja, tekosyitä ja kahleita, joilla ihmisiä niputetaan hyväksikäytettäväksi ja hallittavaksi. Kun hyväksyy yksilöllisyytensä ja opettelee tuntemaan itseään eikä enää hae samaistumisen kohteita ulkoa on vapaa tekemään kuten oikeasti tahtoo ja tietoisesti hallitsemaan itseään. alkaa viihtymään nahoissaan ja itse valitsemassaan seurassa ja ympäristössä. ei tarvitse mitään vältellä tai laskea päiviä ja uskoa olevansa alkoholisti. on oman onnensa seppä.

Vierailija
10/11 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuohan ei ole totta, sillä pieni määrä alkoholia on jopa terveellistä. Putta silloin puhutaan maks yhdestä tai kahdesta annoksesta, ei koskaan enempää eikä tuotakaan  joka päivä.

Vierailija
11/11 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuohan ei ole totta, sillä pieni määrä alkoholia on jopa terveellistä. Putta silloin puhutaan maks yhdestä tai kahdesta annoksesta, ei koskaan enempää eikä tuotakaan  joka päivä.

Vähän riippuu, miltä kannalta terveellisyyttä katsoo. Syöpäriski kasvaa jo pienillä annoksilla, mutta sydän- ja verisuonitautien kannalta kai ihan hyvä joskus ottaa vähän.