Taimmaisen alahampaan juurihoito vs. hampaan poisto
Mitä mä teen? Hammas on kauhean kipeä, tavalliset särkylääkkeet maksimiannoksella ei riitä, kunnalliselle ei toivoakaan päästä ennen kesää, yksityiselle aika kolmen viikon päästä. Viimeksi hammaslääkärissä puudutettiin kolme kertaa ja olin silti niin kipeä, että vesi juoksi silmistä. Ilmeisesti tulehdus niin paha, ettei puudutus tehoa. Tuolloin siis avattiin väliaikainen paikka, tehtiin "jotain" ja laitettiin väliaikainen paikka päälle. Ja käskettiin mennä yksityiselle juurihoitoon, omakustanteisesti, totta kai.
Nyt mä PELKÄÄN että mitkään puudutukset ei auta taaskaan kun sitä ruvetaan isommin sörkkimään. Ja pelkään että juurihoito epäonnistuu ja hammas joudutaan silti poistamaan kalliiden ja kivuliaiden hoitojen jälkeen. Pelkään sitä ja tätä ja tuota!!!
Jos jollain on kokemuksia noista takanaolevista hampaista, kertokaa! Oisko se hampaanpoisto oikeesti varteenotettava vaihtoehto? Oon lukenu jostain että taimmaista hammasta ei tarvis edes korvata millään, onko totta?
Kommentit (22)
Itselläni annettiin 25 vuotta juurihoitoa hampaalle ja ihan turhaan. Puoli vuotta sitten hammas poistettiin ja ei mitään ongelmia. Hammas oli ylhäällä, toiseksi takimmainen.
parin kuukauden päästä sain ajan sinne
Itselläni annettiin 25 vuotta juurihoitoa hampaalle ja ihan turhaan. Puoli vuotta sitten hammas poistettiin ja ei mitään ongelmia. Hammas oli ylhäällä, toiseksi takimmainen.
ylhäältä molemmilta puolilta taimmaiset hampaat samalla kun viisurit on leikattu, koska viisurit olivat ehtineet rikkoa takimmaisia hampaita kun olivat vääntyneet niitä kohti ikenen sisällä. Mieluummin poistatin samalla kun aloin korjauttamaan. Juurihoitoa on tehty yhteen hampaaseen ja se vasta tuskallista onkin. Valvoin viikko tolkulla kun sitä aina vaan avattiin uudelleen ja laitettiin jotain lääkettä sinne, taas paikattiin ja taas avattiin ja samaa ruljanssia jatkettiin. Nyt se on sentään jonkinmoinen, ei enää ole kipeä ollut, mutta kyllä se juurihoito oli vihonviimeistä puuhaa. Enää en siihen suostuisi.
Sain päivystysajan yksityiselle lopulta. Meidän paikkakunnalla nuo yksityiset päivystävät vuorotellen, mut siis todellakin voi mennä useampi viikko ennenkuin saa pidemmän ajan yksityiselle hammaslääkärillä. Tämäkin oli vain lyhyt aika. Lääkäri sanoi että olisi tehnyt koko homman loppuun samantien, jos olisi ollut riittävästi aikaa. Mutta ei ollut. Joten avasivat ja rassasivat paikat kunnolla auki että pääsevät seuraavalla käynnillä heti hommiin. Ja tällä kertaa puudutus toimi täydellisesti!!! Ei mitään kipua. Nyt odotellaan muutama tunti että uskaltaa syödä, ettei mene poski pahasti väliin... hyvä kun saan suun edes kiinni nyt. :D
Suurkiitos kaikille kommentoineille! Tuli fiilis että niin tai näin, voi käydä hyvin tai sit ei... Toivottavasti tuo juurihoito on nyt mun osalla hyvä ratkaisu. Ainakin lääkäri sanoi, että on niin suorat ja hyvät kanavat että pitäis hoidon onnistua hyvin.
Ja tosiaan, käynti maksoi vain 12 euroa enemmän kuin vastaava edellinen käyntini kunnallisella.
Mun hammaslääkäri tuli viimeksi 11 e kalliimmaksi kuin kunnallinen..., kela korvaa suht hyvin.
Nyt varaat ajan hammaslääkörille heti. Yksityiselle pääsee särkypotilaana melko nopsaan.
Missä päin asut? Nyt vaan soittelemaan hammaslääkäriasemia läpi.
Jokaisella hampaalla tulee olla vastapari, joten aina on järkevää korvata puuttunut hammas. Jos nyt menet lääkäriin selviät varmasti plekällä juurihoidolla. Toki jos hammas todella tulehtunut, niin puudustus ei välttämättä auta (kokemusta on). Minulla puudutettiin avattuun hampaa juurikanavaan suoraan kun muu ei auttanut. Tuo auttoi.
Nyt vaan puhelin kouraan ja soittelemaan! Tsemppiä!
eikä siihen tilalle mitään laitettu.
hammas pois vaan, sitten ei enää kiusaa. mulla on myös poisto edessä, ja oon vaan tyytyväinen että pääsen siitä kiusanhengestä vihdoin eroon. hammaslääkäri ite suositteli mulle, että selviin helpommalla jos annan luvan poistoon.
Sain aikaistettua parilla viikolla yksityistä hammaslääkäriaikaa.
Loogiseltahan tuo tuntuisi, että jokaisella hampaalla tulisi olla pari. Pelkään vain tosissani että tuleeko tuosta risasta takahampaasta enää mitään. Nyt viimeksi hammaslääkärissä laittoivat siis yhteensä kolme puudutusta, ensin piikillä alaleukaan ja sitten kaksi kertaa avattuun hampaaseen suoraan juuren päälle. Edes se ei siis auttanut!!!! Tai auttoi todennäköisesti jonkinverran, mutta silti oli todella tuskainen kokemus!
hammas samalla kun poistettiin viisaudenhammas. Molemmat olivat tulehtuneet pahasti, kun viisuri ei ollut mahtunut kasvamaan kunnolla.
Paras ratkaisu, sillä se poskihammas oli kiusannut jo monta vuotta ja juurihoidettukin kahdesti.
Ap täällä kyselee neloselta, että mikä hammas kyseessä sulla? Ja tarviiko sen tilalle laittaa jotain? Nekin on vissiin hurjan kalliita. :/
hammas pois vaan, sitten ei enää kiusaa. mulla on myös poisto edessä, ja oon vaan tyytyväinen että pääsen siitä kiusanhengestä vihdoin eroon. hammaslääkäri ite suositteli mulle, että selviin helpommalla jos annan luvan poistoon.
Toivottavasti selviät pelkällä juurihoidolla. Kummallista etteivät antaneet aikaa tälle päivälle tai huomiselle jos särkykin noin kova.
Täytyy myöntää, että huonosti hoidettu kunnallisella... muuta en voi sanoa.
t. 2 joka ei koske kunnalliseen hammaslääkäriin pitkällä tikulla. Enkä myöskään lastani niiden puoskareiden luo vie.
Kyllä ne saa sen kuntoon. Hampaiat ei tuu enää lisää, pidetään ne jotka on. Minulla on juurihoidettu jopa viisaudenhammas ja hyvin toimii.
Mulla poistettiin muutama vuosi sitten säryn takia kun juurihoito siihen olis ollu hankala. Eipä ole haitannut mitään ja kivuista pääsin heti.
Keinojuuri, sillat ja kruunut. Keinojuuri aina kallein ja vaikein nuo muut pyörivät siinä 900 euron kieppeillä.
Aina kannattaa laittaa proteesi tilalle, että vastakkaisella hampaalla on vastapari. Näin purenta säilyy ja vastakkaiken hammas ei pääse löystymään ajan myötä.
t. 2
Mutta ei ne tee sitä juurihoitoa vaan sen akuutinhoidon eli avaavat sen väliaikaisenpaikan ja laittavat sen lääkkeen tai jonkun sinne, putsaavat niitä juurikanavia jne. ja laittavat väliaikaisen paikan päälle. Juuri niin kuin ap:lle oli tehty.
Käskevät varata uuden ajan sinne 6kk:n ;) päähän tai mennä yksityiselle. Näin se vain kunnallisella menee kun jonot on mitä on.
Ei se päivystys ala muuta tekemään kuin hoitamaan sen kivun pois, sen akuutin sen hetkisen tilanteen! Tai antavat vain puudutus piikin ja särkylääkereseptin...
ja sitten ihmetellään syytä miksi suomalaisilla on huonot hampaat...
Yksityistä käytän juuri siksi. Saan ajan silloin kun minulle sopii jopa hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Hoitokin on paaaaljon parempaa ja ammattitaitoisempaa kun kunnallisella. Esimerkkejä minun suusta löytyy useampikin kappale. Onha yksityisissäkin eroja, sekin on koettu...
t. 2
esim hammassairaala Oral http://www.oral.fi/
Myös Hesassa Vilhonvuorenkadulla muistaakseni Hämeentie hammaslääkäriasema on auki 24h.
Mun hammaslääkäri tuli viimeksi 11 e kalliimmaksi kuin kunnallinen..., kela korvaa suht hyvin.
Aikuisena rupesi vaivaamaan, hampaat liikkui ja kulmahampaat kaatuivat taaksepäin. Purentavian vuoksi jouduin oikaisuhoitoon ja hammaslomien kohdalle tehtiin sillat. Kallis ja hankala hoito. En poistaisi yhtään hammasta ellei ole vihoviimeinen pakko.