Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmas kuuri virtsajuttuun 13 päivässä, munuaisiin levinnyt eikä taas auta

Vierailija
28.12.2009 |

Sain ensin 5 päivän kuurin 10.12 kun olin jättänyt labraan virtsanäytteen aamulla, päivällä kuulin puhelimitse vastauksen ja tiedon että lääkkeeet saa apteekista. On kunnon tulehdus, myös punasoluja virtsassa. Ei missään vaiheessa tuntunut tehoavan kunnolla.

Sitten jo 16.12. selvät oireet ja oli pakko soittaa hoitajalle joka kertoi lääkärille. Sain apteekkiin uudet lääkkeet 5 päiväksi puhelimessa kuvattujen oireideni perusteella, ei virtsanäytteen perusteella, sitä ei pyydetty tuomaan.

Kun tämä toinen kuuri loppui 21.12 alkoi jo seuraavana päivänä kunnon oireet ja 23.12 menin viemään virtsanäytteen päivystykseen, oli tuskaista...

Päivystyksessä lääkäri sanoi että on edelleen samat bakteerit kolmella plussalla ja punasoluja.

Sanoi että olisi levinyt munuaiseen tai oliko molempiin. Lääkäri määräsi 10 päivän kuurin ja pyysi soittamaan hoitajalle joulun jälkeen pureeko tämä Kefexin 500mg/3:sti päivässä.

Soitin tänään hoitajalle ja kuulin että kyllä pitäisi tehota saamani lääke. En ole kuitenkaan ihan hyvässä kunnossa, joten kysyin saanko tuoda vielä tarvittaessa virtsanäytteen labraan joku aamu, jos siltä tuntuu. Hoitaja laittoi koneelle valmiiksi että lupa on tutkia näytteeni jne.

Hoitaja muistutti kuitenkin etten voi viedä näytettä ennen kuin lääkkeen loppumisesta on kulunut viikko. Hän varmaan ajatteli lääkkeen tehoavan tällä kertaa.

Mainitsin että joitakin kuukausia sitten on alkanut kertyä pikkuhiljaa nestettä jalkoihin, nilkan molemmin puolin. Nesteenpoistolääke verenpaineeseen tehosteena toisen lääkkeen kanssa lopetettiin vuosia sitten kun kaliumi alentui ja tilalle laitettiin hiukan nestettä poistava muu lääke. Ensi viikolla kun soitan saan lääkärille ajan tästä turvotuksesta, ehkä lääkettä vaihdetaan tms. Nyt lääkärimme on lomalla, toiseen kuntaan tietty voi päivystykseen hakeutua...

Mutta, nyt Kefexin alettua ensin auttaa, kulunut viisi päivää aloituksesta, on selkä alkanut särkeä ja on samoja oireita kuin ihan alkuun, vaikkei kestämättömiä, kuitenkin huonompaan suuntaan koko ajan. Illemmalla alkoi lämmön nousu, kuuri päällä ja selkäsärkyä,joka osin tuntuu vatsankin puolella.

Muistan kuinka hoitaja sanoi että ei uutta näytettä ennen kuin viikko lääkkeen loppumisesta, mutta enhän voi jäädä odottamaan kotiin kun oireet pahenevat koko ajan, lämpöäkin on ja tuntuu ettei lääke enää tehoakaan.

Kai voin amulla viedä tarkistettavaksi virtsan, jos vaikka munuaistulehdus on pahentunut, ainakin kipu on kovempi?

Veinhän 23.12 virtsanäytteen, vaikka kuuurista ei ollut kulunut viikkoa ja samat bakteerit näkyivät päivystävän lääkärin mukaan, ei kuuri peittänyt niitä eikä ollut parantanut.

Ajattelin aamulla kysyä päivystyksestä saanko viedä tänne labraan mihin kuulun, koska en todella halua pahemmaksi kipuja ym. Sittenhän voin hoitajalle kertoa kysyneeni muualtakin, sillä nyt tuntuu että jotain on pielessä, kun kolmas lääkekään ei pure.

Olen ottanut tarkkaan lääkkeet, kello on soinut ja muutenkin normaali elämä. Tässä oli 25 vuotta ettei ainuttakaan tulehdusta ollut ja nytkö sitten tällaiseen joutuu.

Kiitos jos joku jaksoi lukea, on vain niin pölhö olo.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen myös hämeestä, olen käynyt yöaikana päijät-hämeen keskussairaalassa omia tulehduksiani hoitamassa. Siellä ovat ottaneet virtsanäytteen lisäksi aina verikokeet. Jos tulehduksen oletetaan levinneen munuaisiin niin pitäisi kyllä olla järeämmät lääkkeet jo käytössä? Itse en siis ole lääkäri, mutta VTI kun on ollut "elämänkumppanina" liiankin usein niin tähän luuloon olen lääkäreiden puheista jäänyt.

Kannattaa mennä viimeistään huomenna lääkärille ja vaatia kunnon kokeet, eli virtsakoe ja verikokeet, mistä näkyy onko tulehdus oikeasti levinnyt ja kuinka pahana. Jos tuo antibiootti ei auta, niin sitten täytyy kokeilla muuta. Minulle vaihdettiin aina kuurin jälkeen antibioottia jos aiempi ei tepsinyt, söin tosiaan niitä 7-10 päivän kuureja joka kerta. Valitettavasti en nyt muista tähän hätään mitä lääkkeitä olen itse syönyt, edellisestä tulehduksesta (ja pahasta kierteestä) on luojan kiitos jo kaksi vuotta.

Vierailija
22/35 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivystykseen ja kysyä . Jos on huono olo, menisin kyllä itse herkästi näytille.

Mulla oli kohtutulehdus, ja kuume aluksi 38,nousi parissa tunnissa 40 , crp 170, ja seuraavan kerran jo 280.

ant. tipassa olin 5 vrk + tabletit 2 viikkoa.

Kyllä sinulla on jo niin kauan kestänyt, että menisin ja vaatisin verikokeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin varmasti kunnon kuumeen vielä nostaa, varsinkin hoitamattomana. Jos olo käy kauhean huonoksi niin heti vaan päivystykseen. Verikokeet voidaan ottaa samantien. Isälläni oli vastaava tulehdus ja toipuminen kesti yllättävän pitkään. Tsemppiä kuitenkin sulle ja älä arkaile, on sua juoksutettu jo aika kauan!

Vierailija
24/35 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumeella ja selkäkivulla. Päästiin heti sairaalaan ja kaksi yötä olimme siellä. Antibiootit alkoivat tehota kun sai ne suonen sisäisesti. Ne antibiootit voi vaikka hakea suonen sisäisesti jos se kanyyli laitetaan valmiiksi.

Vierailija
25/35 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nyt vien aamulla labraan näytteen ja soitan päivällä vastauksen hoitajalta, niin meillä on niin, että jos lääke täytyy taas vaihtaa, niin kerran jo näkemättä minua soitti lääkäri apteekkiin sen toisen lääkkeen. en siis suostu jos lääke ei ole auttanut muuhun kuin lääkäriajan saamiseen ja voin pyytää esim. verikokeisiin että tulee mahdollisimman oikea tieto.

Ihmettelin kyllä 23.12 kun kävin, -ensin lääkäri sanoi että lähdetään siitä että on levinnyt munuasiin siksi ei ole auttanut ja perään sanoi että edellisten lääkkeiden olisi pitänyt auttaa.

Tänään hoitaja katsoi koneelta kun soitin, Kefexin tehoaa. Huomenna nähdään onko tehonnut. Aion tosiaan viedä virtsan vaikka turhaan, sillä en halua jahkailla, kipuja kuitenkin on.

Kun ensimmäisen kuurin sain 10.12 soitin jo seuravana päivänä ettei tunnu yhtään helpottavan. Oli toinen hoitaja joka ihmetteli miksi kyseinen lääke oli yleensä minulle määrätty ja kehoitti ottamaan enemmän näin alkuun ja kipulääkettä.

Yrittää sitä sitten olla potilaan asemassa, kun joku sanoo sitä ja joku tätä...terveyskeskuksessa.

Vierailija
26/35 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni muutamassa tunnissa oireeton vti sepsiksen asteelle. Vaadi verikokeita!

Vierailija
27/35 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut antibiootit ei kunnolla tehoa jos kayttaa virtsaa happamoittavia samalla !

Vierailija
28/35 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätin omenavinietikan juomisen pois lääkkeiden aikana, mutta karpaloa ostin kun joku oli sanut kehoituksen ottaa sitä kuurin aikana. Kaikille edelleen kiitos kun ei tässä nukutakaan. 16, otan vakavasti kokemuksesi ja menen ennen aamua jos yhtään pahemmaksi menee. Kuitenkin aamulla vien virtsan, onhan koneella jo tieto siellä ja haluan lääkäriajan jos vielä on bakteereja ym. Nytkin oli kahden kuurin jälkeen punasoluja, joten otan neuvonne huomion. Kiitos.

Vierailija
29/35 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei tarvitse vatvoa päästääkö hoitaja sinua lääkärinvastaanotolle tai teetättääkö lääkäri/hoitaja sinulla oikeita testejä. Saat asian pois mieltä vaivaamasta ja ehkä oikeat tehoavat lääkkeetkin.

Vierailija
30/35 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin kuulostaa vähän oudolta viivyttelyltä. Munuaistulehdus on vakava tauti. Se voi kroonistua ja johtaa munuaisten vajaatoimintaan.

Vierailija
31/35 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vti:n aiheuttajana sellainen bakteeri, johon eivät todellakaan nuo tavanomaiset vti-lääkkeet purreet. Lopulta viljeltiin, ja lääkärikin sanoi että ohhoh, hän ei ole tällaista bakteeria kuullutkaan. Tulehdus nousi rakkoon mutta ei munuaisiin, ja inhottava oli. Tuo tapahtui ennen internetaikaa, muistan kuinka kävin kirjastosta lueskelemassa bakteerista, se oli joku sairaalabakteeri ja arvoitukseksi jäi, mistä olisin sen saanut, sairaalassa en ollut ollut. Siivosin kyllä miehen ukin luona, jolla oli katetri, ja hän joutui aina välillä tulehdusten takia sairaalaan, ehkä sain bakteerin siivotessani tms.

Mutta onko sinun bakteeriasi oikein viljelty, että varmasti tiedetään, mikä lääke tehoaa?

Vierailija
32/35 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuorotteluvapaalla, joten työt eivät paina päälle.

Vuosia sitten oli olo kuin umpisuolen tulehduksessa ja menin päivystykseen jossa ottivat verikokeen heti. Selvisi että on munasarjatulehdus ja sain lääkkeet sekä kutsun käydä uudelleen verikokeissa.

Sikäli on kokemusta hyvinkin toimivasta lääkäripalvelusta, oli kyllä Helsinki asuinpaikkana silloin. Mutta kuten moni sanoi voivat saada verikokeesta varmuuden onko ja mitä joten menen sitten yksityiselle jos kunnallisesta ei saa apua. DKCTSQ5Loihan olla että lääke nyt autta ja on huonoa tuuria että on samaan aikaan jotain muuta. Selkäkivut ja vatsaan hiipineet säryt saavat vain haluamaan varmistuksen asiasta, vaikka turhaan veisin näytteen, haluan tietää miksi on tällainen olo. En ole kunnossa.

Toki antibiootit käyttäytyvät epäystävällisesti hyvienkin bateerien suhteen. Ripulia ei ole, maitohappobakteereja otin aiemmissa kuurissa varmuudeksi, muta en kolmannella, halusin jättää kaikki ylimääräiset jutut pois ettei lääkkeen teho laske, maitohappob. varmaan suositellaan.

Kiitos jälleen kaikille myös aiemmin vastanneille.

Vierailija
33/35 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään sanottiin että nykyinen lääke pitäisi tehota bakteereihin.

Viljelyyn on varmaan laitettu, koska 23.12 lääkäri pyysi että soitan hoitajalle ja kyselen.

Lääkäri myös sanoi katsottuaan tietojani että niihin kahteen ensimmäiseen tulehdukseen olisi määrätyt lääkkeet pitänyt purra. Mikä voi tehdä sen, että lääke on oikea mutta minulla ei toimi?

Vierailija
34/35 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullekin lääkäri ensin sanoi, että juu, kyllä tämä lääke tehoaa 7 kertaa 10:stä, ei tehonnut ei. Minulla oli nuorempana useasti VTI, mutta siitä on aikaa (kopkopkop) yli 10 vuotta, niin en enää ihan tarkkaan muista, mutta minulla eivät myöskään aina ne tavalliset lääkkeet auttaneet, tuo vaan oli ainoa kerta jolloin muistan viljelystä puhutun ja bakteerin selvitetyn.

Toivotaan että huomenna saat apua, on se vaan niin inhottava vaiva, ja vaaralliseksi voi mennä jos tosiaan munuaisiin asti! Minulla oli joskus ihan veristä pissaa, mutta ei silti ollut munuaisissa.

t. 22

Vierailija
35/35 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin jo laput aamuksi valmiiksi ja vien näytteet, onneksi on se nykyaikainen näytepurkki ettei purkin keittämitä jne.

Yritän alkaa nukkumaan, pianhan se aamu tulee.

Nyt kun alan ynnäämään, niin jotain kummaa voi ollakin, sillä olen luullut viime kuukausien selkäsäryn johtuvan sängystämme. Olen vaihtanut sänkyä koska selkä on ollut kipeä ja taas vaihdoin takaisin kun ilmapatjassakaan ei ollut hyvä olla. Vielä kun on turvotusta nilkoissa ja sormissa, -näytin 23.12 lääkärille nesteen kertymisen johon hän sanoi ettei ole tämän asian kansa mitään tekemistä.

Ei ole paljoa aikaa perehtyä potilaaseen, itsellä pitäisi kaiolla ranskalaisilla viivoilla asiat esittää. Voisin lääkärille lisätä sen, kun vajaa kaksi kuukautta sitten verenpaine nousi korkealle. Minulla on lääkitys ja huomasin että pyörryttää. Kun mittasin, alapainen oli 118 ja yläpaine 197.

Sain kyydin päivystykseen jossa lääkäri kyllä kyseli onko näköoireita ja muuta. Ei siinä osanut muuta kuin lisätä lääkettä ja että oma lääkäri teke lääkeremontin. Näytin vasenta jalkaani, johon oli alkanut jo silloin kertyä nestettä johon ulkomailta tullut lääkäri vastasi- Ihopoimu.

Kun annoin lukemat omalle lääkärille hoitajan välityksellä, oli lääkäri kiltisti määrännyt uudelle reseptille sen saman annostuksen normaalin lisäksi, jonka päivystäjäkin oli tilapäisesti kehoittanut ottamaan. Lukemat paperilla olivat ihan se korkea ja muutamia päiviä sen jälkeen tasaantuneena, vaikkei ihan hyvät.. Käynnille ei pyytänyt, oli puhelinnumeronikin siinä valmiina. Sellaista se on.

Hämeenlinnassa on yksityinen lääkäri jolle ehkä menen. Olen kuullut että on hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän